Noul Audi A6 este electric
Meșteri în Mașini #146 • Prețuri în România pentru Vokswagen ID.7 Tourer • Cum a fost la Goodwood Festival of Speed • Pagani Utopia Roadster • Volkswagen Transporter.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Fără zgomot
Dacă ai deschis browserul pe AUTOCRITICA un pic mai târziu, iată un moment bun pentru o scurtă recapitulare a noii strategii gândite de Audi: numerele pare (adică A4, A6, A8, Q4, Q6, Q8 și ce-o mai fi în viitor) vor fi utilizate pentru modele electrice, iar numerele impare pentru viitoarele mașini cu motoare termice.
Și uite așa, Audi a prezentat în iulie noul A5, care folosește motoare termice și înlocuiește practic A4 în gamă, iar săptămâna asta a prezentat noul A6 e-tron, adică un model de segment mare disponibil doar cu motoare electrice.
Stai liniștit, nu ești nici pe departe singurul bulversat de frecventele schimbări de nume pe care le adoptă germanii. Măcar știm că în alte departamente lucrurile sunt ceva mai familiare.
De exemplu, noul A6 e-tron este disponibil în versiuni Sportback (sedan cu hayon, cum ar veni)) și Avant (break) și are dimensiuni apropiate de cele ale predecesorului termic. Ba chiar lucrurile sunt familiare și în departamentul tehnic, pentru că A6 e-tron este a doua electrică Audi dezvoltată pe noua platformă dedicată PPE la 800 de volți.
Iar aici lucrurile sunt relativ simple, mai ales că pentru început există doar o variantă de baterie cu capacitate netă de 94,9 kWh:
A6 Sportback e-tron: un motor pe puntea spate cu 367 CP și autonomie 750 km;
S6 Sportback e-tron: două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, în total 503 CP, autonomie 670 km
A6 Avant e-tron: un motor pe puntea spate cu 367 CP și autonomie 720 kilometri;
S6 Avant e-tron: două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, în total 503 CP, autonomie 640 km.
La capitolul încărcare: la stațiile rapide se încarcă cu până la 270 kW (10 minute pentru o autonomie de circa 300 de kilometri), iar la stațiile AC viteza este limitată pentru moment la 11 kW. Audi promite însă că va introduce curând și încărcare AC la 22 kW.
Despre coeficienți aerodinamici, dimensiuni la milimetru sau de ce o să vrei să faci swipe în partea de jos a capotei a povestit pe larg colegul Cornel Șocariciu, care a văzut electrica pe viu în cadrul unui eveniment dedicat la Museum der Moderne din Salzburg.
Secția de Chirurgie Plastică
Pe lângă noul Audi A6, singura noutate a săptămânii pentru oameni obișnuiți a fost noua generație a utilitarei Volkswagen Transporter. Și, oricât de mult s-au chinuit designerii germani, aceștia nu au putut ascunde trasăturile de bază ale lui Ford Transit, în contextul parteneriatului tehnic prin care Volkswagen dezvoltă acum utilitarele pe platforma Ford.
Noul Transporter poate fi comandat atât în configurație pentru transport de marfă, cât și în configurație pentru transport de pasageri, iar opțiunile pentru motorizare sunt de asemenea foarte variate: diesel (110 CP, 150 CP, 170 CP), plug-in hybrid (232 CP) și electric (136 CP, 218 CP, 286 CP). De toate pentru toți, cum ar veni.
Pentru pretențioși există și versiunea PanAmericana cu care o să prinzi curaj să ieși de pe asfalt, în timp ce varianta Caravelle este gândită pentru servicii de transport în regim shuttle.
Balisticele săptămânii
Dacă ajungi întâmplător prin California în luna august, ai putea face o vizită la Monterey Car Week, acolo unde vei putea admira, printre multe altele, și noul Pagani Utopia Roadster. Ba chiar poți să-l și cumperi dacă ai prin cont vreo 3,1 milioane de euro. Fără TVA.
De banii ăștia primești un motor V12 de 6 litri cu 864 CP și cuplu maxim de 1.100 Nm, transmisie manuală sau Xtrac AMT cu 7 trepte, anvelope Pirelli P Zero Corsa cu tehnologie Cyber Tyre (nu-i nimic cibernetic aici, doar niște senzori care transmit informații pentru un control al stabilității mai bun) și jante de 21 inchi pe puntea față și 22 inchi pe puntea spate. Viteza este limitată electronic la 350 km/h.
În imagini este primul exemplar, vopsit în nuanța Habanero Red, iar Pagani va produce în total doar 130 de unități.
Dacă îți plac mașinile puternice cu tentă retro o variantă chiar mai inspirată (și mai accesibilă) poate fi AC Cobra GT Coupe, un model dezvoltat de producătorul britanic AC.
În acest caz ai de ales între un V8 aspirat cu 456 CP și un V8 supraalimentat cu 730 CP, însă există și o ediție de lansare Clubsport care oferă 810 CP. Prețul de pornire este de „numai” 325.000 de lire sterline, adică undeva la 381.000 de euro.
Anunțuri despre alte anunțuri
Volkswagen România a anunțat deschiderea comenzilor pentru break-ul electric ID.7 Tourer. Pentru moment, unica versiune disponibilă oferă un motor electric de 286 CP, baterie de 77 kWh și autonomie de 605 kilometri pentru un preț de pornire de 52.857 de euro, din care poți să scazi și bonusul Rabla Plus (adică vreo 5500 de euro, că atât e anul ăsta).
Chiar dacă nu ajungi la Monterey Car Week, notează în calendar ziua de 16 august. Atunci vei vedea primele imagini cu două noi modele prezentate în California.
Lamborghini va scoate la lumină succesorul lui Huracan, care va lua forma unui supercar hibrid cu motor V8 biturbo de 4 litri cu 800 CP și alte trei motoare electrice, iar la standul Maserati vom vedea o evoluție pentru MC20 cu motor V6 de 3 litri cu 630 CP.
Între timp, avem o veste mai puțin plăcută dacă te numeri printre cei 30.000 de oameni care au făcut precomandă pentru modelul electric de oraș Citroen e-C3, cea mai accesibilă electrică din gama francezilor. Inițial, livrările internaționale erau programate să înceapă în primăvară, însă acum au fost amânate pentru perioada de „după vacanța de vară”. Presa internațională susține că întârzierea este provocată de o serie de probleme de software.
În România, Citroen e-C3 are un preț de pornire de 23.300 de euro și oferă un motor electric de 113 CP, baterie de 44 kWh și autonomie de 320 km.
În Japonia, Mitsubishi a anunțat că se alătură parteneriatului format de Nissan și Honda prin care vor utiliza la comun motoare, baterii și alte componente pentru mașini electrice, dar și software. Parteneriatul apare în aceeași perioadă în care alți trei constructori japonezi, Toyota, Mazda și Subaru, s-au aliat pentru a produce la comun motoare termice.
Iar vecinii din Coreea de Sud de la Samsung SDI au anunțat că testele cu o serie de prototipuri de baterii solid-state au avut rezultate promițătoare.
Cifrele care contează în legătură cu prototipurile de baterii solid state de la Samsung sunt că au o densitate de energie dublă comparativ cu un acumulator Li-Ion (500 Wh/kg vs. 270 Wh/kg), oferă o autonomie de aproape 1.000 de kilometri (vedem noi pe ce mașini, la ce capacitate și mai ales la ce bani), se încarcă în 9 minute și au o durată de viață estimată la 20 de ani.
Producția de serie este estimată să înceapă în 2027, iar inițial aceste baterii vor fi disponibile doar pe mașini electrice „super premium” din cauza costurilor ridicate de dezvoltare. Dar hei, așa a fost cu orice tehnologie: primul HDD din lume avea un preț de 10.000 de dolari pe MB.
Produsul Intern Brut
Dragoș Băltățeanu a fost (oare pentru a câta oară?) la Goodwood Festival of Speed și s-a întors de acolo cu povestea celor mai interesante evenimente la care a participat.
FOS este, după părerea mea, cel mai important eveniment auto anual care se organizează în acest moment în Europa. Mixul dintre automobilele clasice aduse din toate colțurile planetei care sunt pornite, turate și pilotate pe urcarea de 1,6 kilometri și cele mai moderne supercaruri și mașini de F1 fac din FOS un eveniment unic. Orice pasionat de mașini, fie că sunt noi sau vechi, termice sau electrice, trebuie să experimenteze cel puțin o dată în viață atmosfera de la Goodwood.
Dragoș Băltățeanu despre cum este la Festival of Speed
Tot la Goodwood a fost și Tudor Rus, doar că nu „din nou”, ci pentru prima oară, la invitația Porsche.
E ora 8 dimineața și deja-mi miroase cămașa a benzină. N-aș fi putut să anticipez nici într-o mie de ani ce urmează să mi se întâmple pe plan senzorial deși am bine înfipte în memorie o hartă și impresii de la persoane care-au călcat pe aici înainte mea. Prostii. Am venit cu teoria în buzunar, când știm, de fapt, de pe vremea dacilor, că practica ne omoară. Fie.
Tudor Rus despre prima experiență la Festival of Speed
Apropo de Porsche, Radu Gurămultă a testat zilele trecute un Taycan Cross Turismo facelift.
Drumurile lungi au avantajul că sunt mult mai confortabile cu Taycan decât erau cu alte modele Porsche până nu demult. Adaugi la asta și confortul psihic oferit de autonomiile reale mai mult decât mulțumitoare pentru o electrică, dar și faptul că ținuta de drum nu penalizează mai deloc confortul ce poate fi oferit pasagerilor și, deodată, Taycan poate fi modelul ăla fix bun la toate. Nu te îndrăgostești inevitabil ca de alte Porsche-uri, dar nici nu ai limitările pe care le impun alte simboluri ale casei.
Iar Tudor Rus a urcat la volanul unui Hyundai Tucson facelift hibrid.
Există două setări ale modului de condus: Eco, cea default, în care pleci mereu de pe loc și Sport. Nimic între, de genul normal, confort sau auto. Prin oraș am rulat în Eco și nu pot să zic că m-a deranjat ceva, dinamic vorbind. Dacă nu abuzezi de accelerație, termicul și electricul arată o simbioză bunicică, deși primul are obiceiul să intervină cu sunete și vibrații în rarele momente în care este activat de creierul mașinii. Prin oraș, Tucson HEV chiar rulează fin, dacă-l exploatezi civilizat.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Sistemul de conducere semi-autonomă Ford Blue Cruise cu tehnologia hands-free poate fi comandat și de clienții din România, însă poate fi folosit doar pe autostrăzile din 15 țări europene, printre care nu se numără și România. (AUTOCRITICA)
11% dintre mașinile electrice înmatriculate în Europa în luna iunie provin din China. (AUTOCRITICA)
Înmatriculările de mașini noi au scăzut în România cu 4% în luna iulie comparativ cu iulie 2023. (AUTOCRITICA)
Un proiect care prevedea ca mașinile poluante să plătească o taxă de mediu pentru a circula în anumite zone centrale ale orașelor a fost retras la scurt timp după ce a apărut în spațiul public. (Spotmedia)
Uber va utiliza 100.000 de mașini electrice BYD pentru serviciile de ride-hailing din Europa și America Latină. (Business Wire)
Consum extraurban
Maestrul manipulării. (Snoop)
Noua epocă a escrocheriilor pe internet. (Recorder)
„Data viitoare va fi aur.” (Povești din Sport)
De ce nu a fost modernizat complexul Lia Manoliu unde înoată David Popovici? (Europa Liberă)
Povestea Magdalenei Rusu, campioană olimpică la canotaj. „Este greu, dar este o viață frumoasă. Acum înduri, dar și când te bucuri pe podium! Fericirea este mult mai importantă decât durerea antrenamentului”. (Lead)
Cum și de ce încearcă România să limiteze producția prosumatorilor în plină criză energetică. (Panorama)