Noul Bugatti Tourbillon: operă de artă de 1800 CP
Meșteri în Mașini #140 • Noua generație BMW X3 • Bugatti Tourbillon • Audi e-tron GT facelift • Noul Fiat Grande Panda.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #140
23 iunie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
O nouă compactă în România
La doar o lună de la prezentarea oficială, noul model Renault Symbioz poate fi comandat pe piața din România. Dacă ai deschis televizoarele mai târziu, vorbim despre un SUV compact pe care îl putem poziționa în gama constructorului francez între Captur și Austral.
Sigur, ai putea spune că Renault nu avea nevoie de încă o compactă, însă colegul Radu Gurămultă a văzut „minunea” pe viu și a adus o serie de argumente în favoarea lui Symbioz. Unul dintre ele ar fi, desigur, că vânzările de SUV-uri compacte duduie în Europa.
Apropo de vânzări, noul Symbioz poate fi comandat pe piața locală de la 29.450 de euro. Prețul ăsta vine cu o steluță importantă, pentru că vorbim despre echiparea Techno, a doua dintre cele cinci disponibile. Iar asta înseamnă că prețul de pornire pentru echiparea de bază Evolution va fi mai mic de atât, doar că pentru aceasta comenzile vor începe abia spre finalul anului.
Indiferent de echipare, primești deja cunoscutul sistem full-hybrid de 145 de cai putere din tradiționala bucătărie franceză. Disecat pe ingrediente avem așa: un motor pe benzină de 1,6 litri cu 94 CP, un motor electric de 49 CP și un motor electric de 24 CP cu rol de generator de pornire de înaltă tensiune.
Dacă dai acum click pe butonul de cumpără, vei primi mașina la tine acasă începând din luna septembrie.
Secția de Chirurgie Plastică
BMW a ridicat prelata de pe a patra generație X3 și, spre deosebire de alte ocazii, chiar avem câte ceva de povestit despre noutăți. Conform așteptărilor, noul X3 este mai mare (+34 mm) și mai lat (+29 mm), dar pe lângă asta avem parte și de un design nou cu o grilă frontală de dimensiuni mai generoase care opțional este și iluminată.
Interiorul a fost și el regândit, iar acum primești ecrane de 12,3 inchi și 14,9 inchi și noul sistem de operare BMW OS9.
Sub capotă surprizele nu sunt la fel de mari, pentru că SUV-ul german are în continuare opțiuni pentru (aproape) toate gusturile: benzină mild-hybrid de 208 CP, diesel mild-hybrid de 197 CP și plug-in hybrid de 299 CP. Aici ar fi de punctat faptul că X3 păstrează motorizarea diesel care a dispărut de pe modele precum Seria 1, Seria 2, Seria 3 sau Seria 4, în timp ce versiunea PHEV are o baterie mai mare care îi permite o autonomie electrică de 90 de kilometri.
Ai observat probabil că n-am menționat nimic despre versiunea electrică iX3, iar explicația este simplă: viitoarea versiune elecrică X3 va fi dezvoltată pe o nouă platformă, va avea un design diferit de noul X3 și va fi dezvăluită undeva prin 2025. Ce nu știm încă este dacă va fi produsă în continuare în China.
O altă noutate sosită pe micile ecrane ale laptopurilor în prima lună de vară este Fiat Grande Panda. Nu e nicio greșeală, vorbim despre un model nou în gama Fiat care ia forma unui SUV subcompact cu lungimea de 3,99 metri dezvoltat pe platforma STLA Smart a grupului Stellantis. Nu știm niciun fel de detalii tehnice, cu excepția faptului că va avea versiuni mild-hybrid și electrice.
Balisticele săptămânii
La exact 20 de ani de la lansarea lui Veyron, Bugatti a prezentat primele imagini și informații despre noul hypercar Tourbillon.
Cu un nume inspirat de la un mecanism complex folosit în ceasurile mecanice de lux pentru a le îmbunătăți precizia (găsești sursa de inspirație în ceasurile de bord ale mașinii), noul hypercar marchează o premieră in istoria mărcii: este primul model cu noul motor V16 de 8,3 litri, care generează 1.001 cai-putere și oferă un cuplu maxim de 900 Nm. Ceea ce înseamnă rămas bun pentru W16.
Lipsește ceva din descrierea de mai sus? Lipsește. La fel cum se întâmplă cu numeroase modele sport în ultima vreme, și Tourbillon este un model plug-in hybrid. Mai exact, noul motor V16 este acompaniat de 3 motoare electrice pentru un total de 1.800 de cai putere. E complet irelevant, dar o să adaug că Tourbillon are o baterie de 25 kWh care oferă o autonomie electrică de 60 de kilometri. Știu, știu, dă bine la calculele contabile pentru WLTP, dar probabil că n-o să vezi un Tourbillon la stația de încărcare prea curând.
Altfel, ce-ar mai fi de spus? 0-100 km/h în 2 secunde. 0-200 km/h în 5 secunde. 0-300 km/h în 10 secunde. 0-400 km/ în 25 de secunde. Viteza maximă: 445 km/h, și aia limitată electronic, desigur.
Hai să trecem la balistice mai modeste. Mă rog, vorba vine, pentru că vorbim despre un facelift pentru electrica Audi e-tron GT, care se poate mândri că a devenit cel mai puternic Audi de serie din istorie, pentru că versiunea de top are 925 CP și ajunge de la 0 la 100 km/h în 2,5 secunde.
Sigur, poți să alegi și între versiunile de 679 CP sau 856 CP, mai ales că toate vin la pachet cu o suspensie nouă și o baterie mai mare, de 105 kWh, care oferă acum o autonomie de 609 kilometri. Ceea ce nu-i rău deloc. Bonus: viteza de încărcare a crescut la 320 kW.
Avem și prețuri: de la 126.000 de euro pentru versiunea de bază de 679 CP și de la 160.000 de euro pentru variante de top.
Anunțuri despre alte anunțuri
Bentley a anunțat că va prezenta noua generație Continental GT în 25 iunie, care cu această ocazie va deveni și primul model Bentley din istorie cu sistem de propulsie plug-in hybrid. Știm deja și cifrele cu adevărat importante: motor pe benzină V8 și un motor electric pentru un total de 782 de cai putere și un cuplu de 1.000 Nm. Autonomia electrică va fi de 80 de kilometri.
Ceva mai târziu, undeva prin 2027, Jeep promite că va lansa un SUV electric cu un preț de pornire de circa 25.000 de euro. Vorbim despre un model care va împrumuta platforma tehnică a lui Citroen e-C3, iar numele acestuia ar putea fi unul deja foarte bine cunoscut: Renegade. Fără nicio altă legătură cu actualul Renegade.
Altfel, pe plan intern, merită să trecem în revistă două anunțuri interesante.
Continental a început lucrările la cel de-al șaptelea modul de producție al centrului de cercetare și dezvoltare din Sibiu, care va avea o suprafață de 15.000 de metri pătrați, dintre care 6.500 de metri pătrați dedicați producției. Aici, inginerii, tehnicienii și operatorii Continental Sibiu vor dezvolta din 2026 sisteme inteligente de conducere autonomă, sisteme de conectivitate și alte soluții de mobilitate pentru clienții din industria auto.
Între timp, Dacia a atins o producție de un milion de mașini cu motorizarea benzină + GPL. Uite și câteva cifre relevante în context: 35% dintre mașinile vândute de Dacia în România și 55% dintre unitățile Logan comercializate în țară au motorizare benzină + GPL, dar multe comenzi vin și din Italia, Franța, Germania, Spania și Polonia.
Produsul Intern Brut
A fost o săptămână plină de povești auto pe AUTOCRITICA. De exemplu, colegul Tudor Rus îți face cunoștință cu Alexander von Falkenhausen, omul din spatele primei mașini de serie cu motor turbo din Europa și al primului monopost cu motor turbo care obține victoria în Formula 1.
Apropo de motorsport, colegul Cornel Șocariciu a scris despre cei mai rapizi piloți care au concurat pe Circuit de la Sarthe, gazda legendarei Curse de 24 de ore de la Le Mans.
Știu, nu suntem site moto, dar pentru că legislația s-a schimbat recent și vei putea folosi permisul pentru categoria B inclusiv pentru a conduce scutere de 125 de centimetri cubi, ne-am gândit să-ți spunem toți pașii pe care îi ai de făcut în sensul ăsta.
Cornel scrie istoria Salonului Auto de la Geneva, care s-a născut în 1905 și va continua de astăzi în… Qatar.
Avem, desigur, și teste.
Dragoș Băltățeanu a condus prin București o versiune îmbunătățită a crossoverului Mazda CX-30.
Mazda CX-30 este unul dintre cel mai bine echilibrate SUV-uri/crossovere din acest segment, cu o suspensie impecabil reglată, care împacă orice tip de șofer. Este confortabilă, dar poate oferi și sportivitate, dacă se dorește. Poți opta pentru transmisie manuală cu șase trepte, sau automată cu șase trepte, ca în cazul exemplarului testat.
Iar Constantin „Eugen” Ciobanu a luat la rost noul Renault Rafale în versiunea full hybrid de 200 CP.
Creșterea ampatamentului le-a permis inginerilor să recalibreze sistemul 4Control. Și aici bifez una dintre surprizele plăcute. Cel de la volan poate regla modul în care lucrează sistemul. De la trimiterea lui la culcare până la un mod agresiv. Dar indiferent de modul ales, mașina nu mai are reacții pe care le poți compara cu cele ale unui cărucior de supermarket. Spatele nu mai este atât de violent în reacție, cel puțin la viteze mici și nu-ți mai lasă senzația unui start de supravirare. Aș putea spune că este unul din cele mai plăcute sisteme care implică și virarea punții spate.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Ford a prezentat noul concept electric F-150 Lightning SuperTruck pentru cursa de viteză în coastă de la Pikes Peak. (AUTOCRITICA)
Primele imagini cu Audi RS3 facelift. (Autocar)
Hyundai a produs 2 milioane de unități Tucson în Europa. (AUTOCRITICA)
Maserati a lansat două ediții limitate pentru modelul MC20. (AUTOCRITICA)
Producătorul american de mașini electrice Fisker a cerut intrarea în faliment. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Marcel Ciolacu: portret de combinator. (Recorder)
Parcurile din Sectorul 5 vor fi „modernizate” de un SRL fără angajați. (Buletin de București)
Freonul negru și samsarii. (Snoop)
Trauma Militari Residence. (George Bonea)
David Popovici n-a plecat nicăieri. (Povești din Sport)
Unde dai și unde crapă: o tehnică de geoinginerie care reduce temperaturile în California generează caniculă în Europa. (The Guardian)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: