Noul Duster vine imediat
Meșteri în Mașini #113 • Când vin Duster și Bigster? • Jeep Avenger mild-hybrid • Interiorul noii generații Panamera • Teste: Volvo EX30, Renault Clio facelift • Anduranță cu noul Civic: Partea a II-a
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #113
12 noiembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
În loc de antreu
Salutare și bine v-am regăsit, tot pe subsemnatul Rus îl citiți și săptămâna asta. Motivul e (probabil) știu deja de unii dintre voi: Meșter și Popescu (împreună cu Sho) lipsesc motivat, sunt la ultima etapă din campionatul mondial de regularitate cu mașini electrice. Organizată în Italia.
Băieții noștri se plimbă prin Dolomiți, unde li se actualizează la secundă wallpaperul din parbriz, lunetă și geamuri laterale (și e cu mult mai bun decât ce primim pe ecranele noastre cele de toate zilele). Dar sunt și puși pe treabă serioasă, pentru că e ultima etapă de anul acesta și mai pot aduna puncte.
De fapt, am glumit cu “se plimbă”. Concentrarea e la cote maxime pentru că traseul e dificil, cu porțiuni înghețate, iar concurenții buni și foarte buni. Majoritar din a doua categorie.
În ultimele zile n-avem vreo noutate super-mega-extra din lumea auto, așa că voi grupa și prezenta succint tot ce s-a întâmplat la felul principal. Într-o rubrică pe care ați frunzărit-o și în newsletterul trecut - Degețele crocante de știri.
Până atunci, cum acest newsletter s-a insinuat în căsuțele voastre poștale pe 12 noiembrie, am zis că-i de bun augur să mă întorc în timp, spre ceva ce s-a întâmplat în această zi. Fiți pe pace, că e cu mașini, rămânem în incintă. La propriu și la figurat.
Cu mașina prin bancă
Anul e 1946 și The Exchange National Bank of Chicago deschide primul serviciu de banking drive-in. Ai citit bine, drive-in, ca la KFC sau McDonald’s.
Că au vrut sau nu, domnii bancheri au anticipat un curent cultural care avea să explodeze în Statele Unite prin anii ‘50: drive-in, drive-through, drive-thru, drive-up. Studiu de caz: cinematografele în aer liber (așa-numitele drive-in theater, în număr de 4.000 în toată țara la apogeul trendului) sau restaurantele drive-through.
Revenind în banca noastră (pun intended), printre adaptările aduse de noul sistem drive-in se numărau 10 ghișee cu geamuri antiglonț. Toate echipate cu sertare glisante bidirecționale, prin care casierul și clienții făceau schimb de bani sau documente.
Dar ce să vezi: există surse care spun că, de fapt, The Exchange National Bank n-a fost prima bancă în care puteai intra cu mașina. Acest statut îi este deținut de Hillcrest State Bank din Dallas, care a introdus acest serviciu în 1928.
A, și dacă vă interesa, tot pe 12 noiembrie, Gwen Stefani lansează piesa “Crash”, inclusă în albumul “Love. Angel. Music. Baby. din 2004.
Normal că melodia are tematică auto. Logic.
Degețele crocante de știri
Noua Dacia Duster e aproape aici. Producția începe curând la Mioveni, iar confirmarea vine de sus de tot, chiar de la Mihai Bordeanu, Country Head Dacia:
“Suntem la câteva săptămâni distanță să începem producția noii generații Duster la Mioveni. Este un lucru extraordinar. Vorbim despre cel mai bine vândut SUV din Europa, în retail, în ultimii 6 ani.”
PS: Vine și Bigster, în mai puțin de 2 ani.
“În 2025, la început de an, vom lansa Bigster, o mașină de segment C, mai mare decât Duster. Ca să fim gata să producem Bigster în 2025, trebuie să muncim foarte mult anul viitor. Va fi o mare provocare.”
Premiul siguranță de platină îi revine noului Ford Transit Courier. Nu, serios, asta a luat utilitara la testele Euro NCAP destinate utilitarelor (cu un scor de 93%). Și e primul vehicul din lume care ia platină. Și mai e și produs în România, la Craiova, de Ford Otosan.
Interiorul viitorului Porsche Panamera va semăna foarte mult cu cel al primei electrice din istoria mărcii. Vizual, sunt preluate foarte multe elemente aduse inițial la petrecere de Taycan, mai exact un mănunchi de idei din filosofia de design și ergonomie numită Porsche Driver Experience.
Uite și cel mai bun exemplu: poți umple interiorul noii tale Panamera cu până la 4 ecrane. Pe două dintre ele le ai oricum - instrumentar de bord digital (12,6 inchi) și ecran central. Dar poți plusa cu un al treilea ecran integrat în bord (în fața șoferului) și cu un al patrulea, pentru pasagerii din spate.
Modurile de condus se schimbă direct de pe volan și tot de pe volan te joci cu setările sistemului head-up display sau navighezi prin meniul instrumentarului de bord. Ce mai tura-vura, informatică pe pâine.
Primul Jeep electric din istorie a devenit (și) mild-hybrid. În buletin are trecut Jeep Avenger e-Hybrid iar sub capotă ascunde un mic motor pe benzină: 1,2 litri, 3 cilindri, turbo. Termicul și-a pus pirostriile cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte, care integrează un motor electric. Tot ansamblul consumă, în teorie, 5,1 l/100 km - promisiunea celor de la Jeep.
Termicul produce 100 de cai-putere și 205 Newtoni-metru, iar electricul 28,5 cai-putere și 55 Newtoni-metru. Cel din urmă poate propulsa noul Avenger mild-hybrid până cu viteze mai mici de 30 km/h, pe distanțe de cel mult 1 kilometru.
Renault lansează o nouă companie - Ampere, specializată exclusiv în mașini electrice. Mai exact în democratizarea acestora în Europa.
În teorie ar trebui să ne așteptăm la electrice accesibile, pentru clienți cu bugete cumpătate. Numele Ampere ne place, sună bine, să vedem și ce știu să facă francezii.*
+
*Aparent francezii știu să facă bine, pentru că Renault va produce la Busan, în Coreea de Sud, electrica Polestar 4 (momentan asamblată în China). Din 2025. Pentru piețele din America de Nord și Coreea de Sud.
Cel mai picant Mini Countryman a fost prezentat oficial, probabil cum intuiți, sub denumirea John Cooper Works Countryman. Știm clar că unde sunt implicate inițialele JCW, există și mult praf de chili presărat prin locuri atent alese: motorul de 2 litri are 300 de cai-putere și 400 Newtoni-metru.
Cu ajutor de la sistemul ALL4 (tracțiune integrală în limba minieză), JCW Countryman atinge 100 km/h cu plecare de pe loc în 5,4 secunde și viteza maximă de 250 km/h.
În luna septembrie a acestui an, Toyota a atins borna de 300 de milioane de mașini produse, la 88 de ani și două luni de la primul vehicul construit de japonezi: utilitara Model G1. Primul pickup Model G1 a ieșit din fabrică în August 1935.
Cel mai bine vândut model Toyota din toate timpurile rămâne Corolla, cu aproape 53,4 milioane de unități ajunse la clienți din toată lumea. Despre cum a venit pe lume Corolla puteți citi într-un articol pe AUTOCRITICA.
Produsul intern brut
Săptămâna care tocmai se încheie ne-a fost plină de teste.
Mircea s-a dat cu noul Volvo EX30 și a decretat:
Masa proprie e decentă (1750-1885 de kilograme, în funcție de versiune), dar SUV-urile electrice subcompacte de acest tip pot să fie chiar și mai ușoare decât atât, profitând de faptul că au baterii în general mai mici. Una dintre explicațiile comportamentului dinamic bun vine din suspensii, altă explicație din puterea oferită de mașină: dacă rivalii de dimensiuni apropiate se mulțumesc cu jumătate din caii lui EX30, modelul Volvo livrează atunci când ai nevoie de putere. Iar înălțimea de hatchback cu tălpi groase la încălțări și centrul de greutate coborât ajută și ele masiv.
Testul complet se citește AICI.
Cornel l-a scos la tablă pe Renault Clio facelift full-hybrid:
Clio (inclusiv în varianta cu facelift) e unul dintre modelele plăcute la condus. În oraș, dimensiunile, dar și setările făcute direcției și suspensiilor îl transformă într-o mașină bună. Nu te zgâlțâie excesiv la trecerile peste șinele de tramvai, nu-i antifonat deloc rău (mai ales în partea din spate) și nici nu te pune la efort atunci când vine vorba de învârtit rapid volanul.
Și totuși, francezii ar fi putut estompa mai bine compartimentul motor de restul habitaclului. Nu spun că te sperie în momentul în care propulsorul pe benzină se apucă să macine sub capotă, dar să zicem că ai câteva secunde în care îți uiți gândul. E cam ca atunci când ți-ai schimbat alarma telefonului cu una mai calmă, dar efectul e asemănător.
Testul complet se citește AICI.
Iar subsemnatul a terminat de raportat cum se simte noul Civic în afara orașului, la drum lung:
Au fost și momente în care e-CVT-ul s-a fâstâcit, dar chiar și cu aceste mici imperfecțiuni, similaritățile cu CVT-ul clasic sunt nule, ba chiar și cu CVT-ul de pe HR-V. Senzația e mai degrabă de automată cu dublu ambreiaj sau convertizor de cuplu.
Giumbușlucul stă în ceea ce Honda numește Linear Shift Control, o funcție care accelerează motorul în etaje de turație, mimând practic comportamentul unei automate cu rapoarte fixe. Dacă tragem linie și stăm cu un ochi și la contextul consumului redus de combustibil, soluția găsită de Honda, strict pe Civic, împușcă doi iepuri dintr-un foc.
Partea a II-a din testul de anduranță se citește integral AICI.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Jeep va lansa un Wrangler 100% electric în 2028. (Car and Driver)
Renault 4 și ingineria inteligentă. (Road & Track)
Waze te va alerta dacă pe un drum există un istoric de accidente, bazat pe raportări din rândul comunității și analiză AI. (Endgadget)
Normele Euro 7 nu prea schimbă nimic la nivel de emisii, dar o fac, în premieră, la nivel de particule desprinse din frâne și anvelope. (The Guardian)
Nevera - supercar 100% electric produs de croații de la Rimac, a atins 275 km/h în marșarier.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Companiile AI nu vor să plătească pentru conținut protejat de legile drepturilor de autor. (The Verge)
E periculos să lași bacșiș cu cardul. (BBC)
Bucureștiul nu are toalete publice. (PressOne)
De ce am avut o toamnă atât de caldă. (PressOne)
Cum își găsesc angajații Lego creativitatea nelimitată. (The Fast Company)
Problema tot mai stringentă a comoțiilor cerebrale din NFL. (Ars Technica)