Noul Ford Explorer, 100% electric, desenat de un român
Meșter în mașini #85 • Deblocat de Huf Group • Ford Explorer Electric, creația unui român • Ultimul Dodge Demon e posedat • Lansări: Lego Defender 90, SsangYong Torres EVX, concept Lancia misterios
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #85
26 martie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Desenează-ne, române!
Dacă v-ați săturat să țineți cu naționala de fotbal a României în stadiul ei de acum, cu prea mulți jucători și prea puțini fotbaliști în lot, am găsit alternativa. Îi putem face galerie lui Liviu Tudoran, omul care a desenat în biroul său din Köln noul Ford Explorer, un crossover 100% electric.
Liviu e la Ford Europe din 2015, în 2018 a fost numit Senior Exterior Designer, dar și-a mai ascuțit creioanele și talentul pe la Toyota, Bertone și Mazda Motor Europe. Adică și-a văzut de treabă, s-a calificat la europene și nici că a mai plecat acasă. Iar acum a dat golul, sperăm al victoriei, cu noul Explorer.
Faptul că Ford a ales să fructifice ocazia venită din un-doi-ul cu Volkswagen (vezi duetul Ranger-Amarok, dezvoltat la comun) nu i-a făcut neapărat viața mai ușoară lui Liviu. Ba din contră. Explorer este dezvoltat pe platforma MEB made in Wolfsburg, aceeași de sub ID.4. Doar că acest Explorer electric nu avea voie să arate ca un ID.4, de unde și rolul foarte important pe care l-a avut designerul în proiect.
Mai rămâne să vedem care sunt diferențele dinamice dintre Explorer și ID.4. Bine, 90% din electricele care nu-s Porsche Taycan se conduc fix la fel (change my mind), dar americanii jură că vor bibili sistemele de suspensie și direcție. Iar dacă am învățat ceva de la Mach-E, e că atunci când subiectul propoziției este o electrică, Ford preferă prietenia de lungă durată cu drumurile virajate.
Poți să-l cumperi: începând cu finalul lui 2023
Preț: sub 45.000 de euro
Motor: unul singur (170 de cai-putere sau 286 de cai-putere, roți motrice spate) sau două (340 de cai-putere, 4x4).
Autonomie maximă: „peste 500 de kilometri”.
Platformă: MEB
Mai multe poze: AICI
P.S.: Primul Ford desenat de un român este inconfundabilul Mustang. Da, ACEL Mustang, prima generație. Pe al nostru îl chema Iosif Oros aka Joe Oros pentru americani, născut în Cleveland în 1917, dintr-o familie de emigranți români veniți din Bucovina.
Sus, la poarta Iadului
Dodge Challenger SRT Demon 170. Ucigă-l Toaca dacă era mașină. Un ultim răget din laringele Dodge, înainte să-i exorcizeze pe Challenger și Charger în numele electrificării. Recomandare: dacă te-a vrăjit noua eră spre care aleargă toată industria și un V8 îți stă în gât, ia cu pâine și dă-i cu agheasmă în timp ce citești asta. Ajută și zece Tatăl Nostru, cu voce tare.
1.025 de cai-putere, 1.281 Newtoni-metru, V8 de 6,2 litri (supraalimentat, numai compresorul mecanic de unul singur are 3 litri), 0-60 de mile pe oră (adică 0-96 km/h) în 1,66 secunde. A, și în timpul dezvoltării, băieții de la Dodge au bubuit câteva motoare până le-a ieșit rețeta. Totul e ranforsat, de la elemente din motor la transmisie, frâne, the whole nine yards. Și costă 100.000 de dolari plus ceva mărunțiș. Sau se dă la schimb cu un loc luminat, loc cu verdeață.
PalamaKIA, PalamaKIA
Fix pe ritmul ăsta batem din palme când vedem designul câte unui nou model Kia. De data aceasta ne încântă un prototip, Concept EV5, după ce săptămâna trecută l-am văzut pe EV9 și-am salivat abundent. Probabil că la fel aplaudă și departamentul Contabilitate de la Seul, cu gândul la încasările ce vor fi să vină.
Kia EV5 se va metamorfoza la finalul acestui an într-un model de serie care va poposi prima dată în China. La cum arată, poate ajunge și la Calea Lactee Fashion Week, dacă tânjeați la ai mei doi cenți.
Legoland Rover Defender
S-a pus la raft singurul Defender vechi care în același timp e nou și pe care ți-l poți permite fără credit cu buletinul pe 30 de ani și migrene sau nevralgii cu restaurarea. E și primul Defender dezvoltat vreodată în Billund, Danemarca. Asamblat la nivel global. De către clienți.
Toată afacerea are 2.336 de piese, 32 de centimetri lungime, 16 lățime și tot atât înălțime. Vine cu toate accesoriile la care te poți gândi și îți garantează câteva ore bune de relaxare. Plus un birou care în sfârșit merită toată lauda în fața prietenilor. Disponibil din 1 aprilie (nici măcar nu-i păcăleală), pentru un preț recomandat de 1.200 de lei.
Alte mașini lansate săptămâna asta
SsangYong anunță un SUV electric. Bine de știut, compania se va numi de acum încolo KG Mobility. E al patrulea nume pentru sud-coreeni, pe care i-a mai chemat până acum Dong-hwan Motor, Dong-A Motor și, evident, SsangYong.
Pe SUV îl cheamă Torres EVX și la exterior seamănă foarte mult cu fratele său Torres fără EVX, propulsat de un motor termic. Doar interiorul e schimbat vizibil. Datele tehnice sunt un secret, dar SsangYo… pardon, KG Mobility mai are un SUV electric în gamă: Korando e-Motion, cu un singur motor electric, montat pe puntea față (190 CP) și baterie de 61,5 kWh.
Lume, lume! BMW X5, unul din SUV-urile preferate ale națiunii române are preț oficial. Pentru versiunea LCI (Life Cycle Impulse în bavareza veche). Sau facelift, pe românește.
BMW X5 xDrive30d, cea mai accesibilă versiune, pleacă de la 81.099 de euro și-ți aduce pe locul de parcare 298 CP și 670 Nm.
Dacă vrei benzină, cel mai accesibil e X5 xDrive40i, la 82.586 de euro, cu TVA. PHEV-ul (X5 xDrive50e) pleacă de la 92.642 de euro. Versiunea King Kong XXXL pe etnobotanice, BMW X5 M, te va lăsa fără 144.466 de euro.
Direct dintr-un showroom virtual cu grafică undeva între The Sims 2 și GTA: Vice City, Lancia anunță un concept din care va rezulta un model sport de stradă. Nu-l putem vedea încă, dar știm că prototipul se numește Pu+Ra Zero. Nu întrebați…
Produsul intern brut
Una din superputerile lui Gabi Dogaru e că poate trece prin catralioane de cifre și statistici pe care apoi ți le rafinează clar și concis, mură-n gură. Pentru că ar fi și păcat să stai duminica să cotrobăi prin bibliotecă după manualul de matematică de clasa a 12-a sau culegerea de Gheba. Pe subiect: ce face, dom-le, toată ziua, grupul ăla, Volkswagen? În principiu, bani, din toate
poziț… brandurile. Cam 33.800 de euro per cap furajat de automobil, la nivel de grup. Toate mărcile sunt pe profit, inclusiv SEAT, care era pe minus în 2021. Se citește AICI.Nici stimabilul Popescu n-a stat degeaba zilele astea, ba chiar s-a pus pe săpat. Într-un nou articol din seria Green Zone pe Autocritica, Daniel ne spune care sunt, de unde vin și cum reducem dependența de materiile prime care intră în bateria unei mașini electrice. Suspecții de serviciu: litiu, grafit, nichel, mangan și cobalt. Se citește AICI.
V90-ului îi stă bine cu Dobrogea. Poate să ateste al nostru Cornel, care s-a pierdut vreme de jumătate de weekend prin Cheile Dobrogei, la o șuetă cu un pește proaspăt pe malul lacului Razim. Apoi s-a odihnit la Jurilovca. Totul documentat, frumos, temeinic, până la ultimul detaliu. Se citește AICI.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Lamborghini LB744 va avea 7 moduri de condus. Implicit unul pur electric, în care doar roțile față vor fi acționate. Da, un Lamborghini FWD. Debut pe 29 martie.
A, și fabrica Lamborghini din Sant’Agata Bolognese a împlinit 60 de ani.
V-ar interesa să cumpărați niște ceasuri de bord?
Ford a patentat un „burnout mode“ pentru electricele sale. Pentru că de ce nu?
Cifra de afaceri Dacia pe 2022 a fost de 25,7 miliarde de lei. În creștere cu 19,9% față de anul anterior. Profitul brut: 650 de milioane de lei. Tot în creștere față de 2021, dar cu 26,7%. Enough said.
Noul Volkswagen Passat vine în septembrie, dar numai în versiune break.
Elon Musk, convins că sigur știe el mai bine, ignorând sfatul inginerilor care-l implorau să nu elimine senzorii radar de pe modelele Tesla.
Trebuie să-i mulțumim lui Hermann von Helmholtz, fizician german, pentru felul divin în care se aude un Porsche.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Scoaterea mașinilor vechi din uz nu are un efect pozitiv prea mare pentru mediul din România. Da, te-ajută să dai mai puțin pe una nouă. Și cam atât.
Viața și munca într-o fabrică de semiconductori.
Adevărata echipă națională campioană mondială. La roboți. Cu „jucători“ adolescenți. Ne înclinăm.
Peste 120 de avocați britanici luptând pentru protejarea planetei. Cum știu ei mai bine. Frumos. Bravo.
E beton Sectorul 3. În cel mai prost sens al expresiei.
Șeful TikTok, la audieri în fața Congresului SUA. Verdict: neconvingător.
Ultima oră
Ai noștri ca brazii: Autocritica Squad a adus sâmbătă, adică ieri dacă luăm ca reper ziua în care se trimite acest newsletter, primele puncte pentru România în istoria Campionatului Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice. Pe scurt, FIA EcoRally Cup.
Mircea „Meșter” Meșter și Cornel „Sho” Șocariciu au terminat pe locul al cincilea în Cehia, în etapa a cincea a sezonului, așa că săptămâna viitoare ne vor povesti pe larg cum au făcut treaba asta care pare complicată și pe care n-o înțelege mai nimeni, dacă e să fim sinceri până la capăt.
Până atunci, bravo băieților noștri. Mai ales că au bătut concurenți din țări precum Franța, Belgia, Slovenia, Bulgaria și Cehia, nu pe amărâții din Andorra, cum au făcut alții tot ieri. Nu dăm nume.
Aici citești despre Regularitate, Electrice, FIA EcoRally și alte lucruri de care până acum poate că n-ai apucat să auzi prea multe.