Noul Ioniq 9 e vârful revoluției electrice la Hyundai
Meșteri în Mașini #159 • Jaguar renovează • Prețuri: Škoda Elroq • 911 GT3 Manthey • TWR Supercat • Elantra N TCR • Vizită în Wolfsburg • Mercedes: electrificare 2.0 • Viața lui Ferruccio Lamborghini
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Școala 9
Să-nțelegi unde e Hyundai azi presupune să-nțelegi de unde a plecat. Excel (da, ăsta e un nume real de model Hyundai real) sau Accent au fost lecții. Teme făcute acasă, în lumina lămpii, în liniște, în timp ce alți copii, mai norocoși financiar, puteau bate mingea cât e strada piața auto de lungă.
Pe electrice, Hyundai e azi acolo sus cu cei norocoși financiar tocmai fiindcă și-a făcut temele și a zbârnâit când a ieșit la tablă. Așa avem azi Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6 și de câteva zile, Ioniq 9.
Și-acum, partea neromanțată a poveștii.
Platforma de sub Ioniq 9 se cheamă E-GMP, la 800 de volți. În rând cu lumea bună. Bateria are chimie NMC (Litiu-Nichel-Mangan-Cobalt), o capacitate de 110,3 kWh și posibilitatea de a oferi o autonomie maximă de 620 de kilometri - valoare calculată pentru versiunea Long Range, cu un singur motor electric, roți motrice spate și jante de 19 inchi. Rețineți că de regulă, sud-coreenii nu doar că oferă valori teoretice corespunzătoare celor reale, dar le și subestimează.
Puterea maximă de încărcare: 350 kW, sau de la 10% la 80% în 24 de minute, la o stație care scoate această putere. E plin de ele prin Europa civilizată, apropo.
Gama este relativ scurtă și la obiect. Există trei versiuni: Long Range RWD, Long Range AWD și Performance AWD.
Prima e cea menționată mai sus, cu motor spate și roți motrice spate. Motorul are 217 cai-putere.
A doua are câte un motor pe punte. Cel spate păstrează aceeași putere, cel față are 95 de cai-putere.
A treia are tracțiune integrală tot din strângerea de mână a două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, dar cu 217 cai-putere bucata.
Înăuntru sunt trei rânduri de scaune. Șapte locuri, oficial. Mai țineți minte comunicatele de presă alea anilor 2012-2016, despre concepte cu interioare ca un lounge? Ioniq 9 se duce acolo.
Loc în portbagaj primești în funcție de cum te gospodărești. Cu rândul al treilea de scaune în picioare, ai 620 de litri. Dacă-l culci, extinzi peștera la 1.323 de litri. Și mai ai și-un frunk, cu 88 de litri (52 de litri pentru versiunile AWD).
Și arată cum vedeți. De pipăit, o pipăim spre final de 2025, început de 2026.
Secția de chirurgie plastică
Pe afară-i vopsit gardul, înăuntru… jaguarul. Mă rog, jaguarul a cam părăsit incinta odată cu noua identitate de marcă.
Rămânem, deci, cu gardul.
Și cu o declarație tragi-comică din partea lui Gerry McGovern, șeful pe creație la Jaguar, întrebat care-i treaba cu noua imagine: “Nu am tras pe nas chestia aia albă”. Mă rog, dacă a fost nevoie să sublinieze asta…
Mai grav e că până vine primul model al Renașterii, Jaguar nu va mai vinde mașini noi. A, da, și conceptul care-l prefațează n-are lunetă.
Dar poate suntem noi hateri gratuit și, de acum încolo, Jaguar va face niște mașini superbe.
Balisticele săptămânii
Ce e mai bun decât un Porsche 911 GT3 RS? Un Porsche 911 GT3 RS de la Manthey Racing. Unde Manthey Racing sunt oamenii ăia care și-au făcut herghelie de modele Porsche și le fugăresc pe unde au ocazia. Apoi se întorc acasă plini de premii.
Revenind, cum vă sună forță de apăsare egală cu o tonă la 285 km/h? Asta poate scoate Manthey din GT3 RS, dar există și un dezavantaj: dacă vrei la plimbare legală pe bulevard, trebuie să demontezi toată șandramaua. Numai probleme…
Că tot am zis de Jaguar. Ce vedeți aici e un XJS pe dedesubt. Transmisia e manuală, roțile motrice sunt cele spate, motorul e un V12 supraalimentat iar caroseria a fost desenată de un băiat care și-a făcut o reputație jonglând cu pixeli pe internet. Îl cheamă Khyzyl Saleem, dacă vă interesează. 88 de exemplare, cu pornire de la 225.000 de lire sterline.
Hyundai Elantra N TCR Edition. Pentru familiștii care dau pe gât minim patru doze de RedBull pe zi, dornici să comunice asta și celor din jur. E cu fibră de carbon, jante forjate și un eleron care poate da multiple AVC-uri prin birourile de la Euro NCAP.
Prețurile noastre, toate...
Škoda Elroq, cunoscut popular ca omologul 100% electric al lui Karoq, pornește în România de la 35.000 de euro.
De banii ăștia, Škoda îți livrează un Elroq 50, o echipare de bază cu baterie de 52 kWh și un motor electric cu 170 de cai-putere. Autonomie maximă: 370 de kilometri.
Dacă pușculița ta are colesterolul mare, poți să urci o treaptă spre Elroq 85, cu baterie de 77 kWh și un motor electric cu 285 de cai-putere. Autonomie maximă: 560 de kilometri. Încărcare DC: maxim 175 kW. Și preț pe măsură: 44.300 de euro.
Produsul Intern Brut
Am fost invitați acasă la Volkswagen și vă zicem cum e: în fabrica din Wolfsburg.
Ferruccio Lamborghini a înțeles că viața trebuie trăită din plin, chiar dacă ești chemat la război. Sau te cerți cu un anume Enzo.
Noului CLA i-a picat greu la examen: trebuie să aducă electrificarea 2.0 la Mercedes-Benz.
Testele săptămânii:
Renault Rafale E-Tech full-hybrid
Podcastul AUTOCRITICA are un episod nou:
Știrile care nu au prins loc în pole position
Ford desființează 4.000 de posturi din Germania și Mare Britanie. (AUTOCRITICA)
S-au înfăptuit primele modele pre-serie din gama Neue Klasse de la BMW. (AUTOCRITICA)
Lotus nu va mai deveni marcă 100% electrică în 2028. (motor1)
Honda are o linie de producție experimentală pentru baterii solid state. (Car and Driver)
Îți poți cumpăra un Civic cu haine de Dodge Challenger. Oarecum. (motor1)
EPA versus tuneri. (Road & Track)
Consum extraurban
Obsesia industrializării în România socialistă. (PressOne)
Electricele și drepturile omului. (Wired)
Că tot e sezonul… ar putea oamenii să hiberneze? (aeOn)
Pe scurt, povestea Canva. (Re:creativ)
Groapa hainelor vechi (da, România). (rise project)
Tot despre Jaguar.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/nov/22/jaguar-new-branding-cars-donald-trump