Noul Passat, de la 33.500 de euro
Meșteri în Mașini #121 • Ford Kuga facelift • Noul Porsche Macan electric, aproape de debut • Piața auto din România în 2023 + ce hibride poți cumpăra în 2024.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #121
21 ianuarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Poftiți la Passat
Ai auzit de el prin vara lui 2023, am tot dat din taste și aici, că de acum va fi doar break (adică Variant, în limba Volkswagen). Dacă între timp s-a scămoșat fibra optică pe bloc sau pur și simplu ți-a păsat mai mult de alte tale (pun intended), să știi că de Volkswagen Passat vorbesc. Noul Passat.
Doar că de când l-am menționat ultima dată, s-au anunțat prețurile pentru România.
Deocamdată, ecuația e simplă. Sunt 3 niveluri de echipare - Base, Business și Elegance și două motorizări cu aceeași putere - 150 de cai, dar care beau licori diferite: 1,5 litri benzină mild-hybrid (aka eTSI) și 2 litri diesel (aka TDI). Transmisia e una singură, DSG cu 7 trepte.
Distracția începe de la 33.491 de euro pentru echiparea Base cu motorul pe benzină mild-hybrid.
Echiparea Business e singura în care poți alege fie benzină, fie diesel. Așadar, dacă vrei prima variantă, te va costa cel puțin 37.894 de euro. Pentru a doua, pregătește-te să-ți iei rămas bun de la 41.507 euro.
Cel mai scump Passat vine în echiparea Elegance, logic, care poate fi cuplată doar cu motorul diesel, pentru 44.548 de euro.
Ar mai trebui să fie deblocate, la un moment dat, o versiune PHEV (1,5 litri benzină + un motor electric) cu 204 și 272 de cai-putere, dar și două declinări diesel - una cu 122 de cai-putere și alta cu 193 de cai-putere, plus încă o versiune pe benzină cu motor de doi litri, cu 204 și 265 de cai-putere.
Dăm de veste când se schimbă modificările, până atunci noul Passat (doar break, da?) arată așa. Că vorba aia, ochii care nu se văd, se uită.
Las-o jos, că Macan e
Se va prezenta oficial pe 25 ianuarie ceea ce-mi permit să spun că va fi cel mai țiplă SUV electric de pe piață. În ce sens? În toate. De la echilibrul perfect între tehnologie, performanță, calitate - și pentru electrice, autonomie (sau liniște sufletească, formulare evlavioasă a unor departamente de marketing, nu zicem care).
Ca oricărui Porsche care se respectă (toate), până să ajungă în vitrină, lui Macan electric i s-a rupt fâșul (sau cel puțin asta s-a încearcat) prin cele mai dificile condiții de pe glob: de la -30 de grade Celsius în Suedia până 50 de grade Celsius în California.
E nevoie de sânge și transpirație acum. Că mai târziu, Macan electric va trebui să rupă goretexul prin segment, știți, ca orice Porsche care se respectă. O va face cu versiunea de top (și nu numai), cea care va avea două motoare electrice, peste 600 de cai-putere cu overboost, peste 1.000 Newtoni-metru cu Launch Control, un sistem de tracțiune integrală care scapă mai mult cuplu spre roțile din spate, roți care, apropo, vor fi și viratoare.
Sub tablă, platforma la 800 de volți (PPE - Premium Platform Electric, nou-nouță, Macan electric îi dă botezul, practic) a permis instalarea unei baterii de 100 kWh brut (95 kWh utilizabili) dar și puteri de încărcare (DC) de până la 270 kW, unde duce și stația.
Autonomia pe hârtie este de peste 500 de kilometri, iar dacă plănuiești să încarci acasă sau la birou, bateria poate trage curent AC cu maxim 11 kW.
Alfa Romeo Kuga
S-a aplicat un nip & tuck, vorba americanului, pe Ford Kuga, dezvelind unele asemănări cu un model italian, tot SUV, care începe cu „T” și se termină cu „onale”.
Problemă mare nu e, și Maserati Grecale aduce cu o Puma mai mare, iar eu am considerat mereu de bun augur schimburile culturale. Asta, și cel mai probabil, duduie bursele Eramus.
Până la urmă, fiecare vede ce vrea, sunt unii care spun că acest facelift taie din bărbăția afișată de Kuga până acum, dar oricum ai da-o, contrazicerile aprinse pe teme de design sunt recunoscute pentru lipsa unei concluzii.
Putem vorbi mai constructiv despre Kuga Plug In Hybrid, mai exact despre autonomia pur electrică pentru Kuga PHEV, anunțată acum la maxim 69 de kilometri.
Mai departe, despre Kuga Full Hybrid cu facelift.
Prin oraș, acesta se deplasează pur electric în cam 64% din timp, confrom măsurătorilor WLTP făcute pe versiune FWD.
Nici cu autonomia combinată nu-i de joacă, dacă luăm mot à mot din fișa tehnică: până la 900 de kilometri.
În zona de finețuri non-mecanice, reîmprospătarea aduce sistemul multimedia SYNC 4 cu Apple CarPlay și Android Auto - ambele wireless.
Produsul Intern Brut
Tesla Model 3 versus Tesla Model 3 (cu facelift). Raportează Sho după primii 1.300 de kilometri cu Highland. Cu liniuță, despre ce e bun și ce nu e bun, aici.
Și dacă tot a luat-o pe calea bateriilor și-a motoarele electrice, Sho îți zice și care-s hibridele cumpărabile anul ăsta în România. Spoiler alert: sunt peste 150, luate la bani mărunți și explicate aici.
Carlos Sainz a câștigat Raliul Dakar 2024 cu un Audi electric: RS Q e-tron. Plus un scurt istoric despre cum a luat naștere competiția, din tastatura aceluiași Sho. Aici.
2023 a fost un an bun pentru înmatriculările de mașini noi, îngrășate cu 12% față de 2022. Mai e de tras până la haiducia din 2007. De la ce mărci vin cele 145.000 de mașini noi înmatriculate anul trecut, vă explică
, inclusiv cu grafice, frumos, tot ce trebuie. Aici.Tot Daniel îți spune despre CES 2024, care-i vibe-ul, care-s noutățile și ce merită luat în seamă și ce merită luat la mișto. Aici.
Știrile care nu au prins un loc în pole position
Tesla introduce taxa pe aglomerație la stațiile Supercharger din New York, din cauza șoferilor de Uber și Lyft. (Teslarati)
Lamborghini Urus pentru poliția din Dubai. Probabil va aduna mai mult nisip și poze cu turiști decât amenzi date sau kilometri rulați. (AUTOCRITICA)
Apropo de Lamborghini, fiți pe pace, italienii vând de rup: compania a depășit în 2023, pentru prima dată în istorie, 10.000 de unități vândute într-un an. Aplauzele merg la Urus, dacă mai existau dubii. (AUTOCRITICA)
Primele imagini cu noul Dodge Charger Daytona EV. Muscle car… electric. Momentan, în versiune de pre-producție. (Dodge)
Toyota nu va oferi un succesor electric pentru Aygo. Motivul? Costul prea mare al bateriilor. (Autocar)
Mary Barra, de 10 ani la cârma General Motors. (The Wall Street Journal)
Stellantis disponibilizează „temporar” 2.250 de angajați ai fabricii Mirafiori. (Autonews)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Ce spun șoferii din București despre „Opriți Motorul”. (PressOne)
Ironie românească: Camioane fără RCA, scoase pe străzi la protestul transportatorilor. (PressOne)
Medicii vor putea diagnostica afecțiuni ale creierului cu un simplu test „răzuie-și-miroase”. (Wired)
Time, The Washington Post și The Los Angeles Time sunt pe pierdere. (The New York Times)
20 de moduri prin care poți să te menții în formă (sau să ajungi acolo) absolut gratis. (The Guardian)
Controlorii de trafic aerian au nevoie de ajutor. (Fast Company)