Noul Peugeot E-3008 - până la 700 km autonomie electrică
Meșteri în Mașini #106 • Noul Peugeot E-3008 • AUTOCRITICA la raliu în Slovenia • Jeep Wrangler facelift + adio Renegade • GR Supra GT4 100 Edition • Teste: Mazda CX-5, Dacia Jogger Extreme cu pat
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #106
17 septembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Visit Slovenia și nu prea
Recunosc, eram supărat pe sloveni că ne-au dat golul ĂLA care ne-a ținut acasă la Mondialul din 2002. Și nici c-am călcat pe la ei vreodată. Noroc cu Meșter și Cornel, care m-au luat la etapa de raliu de regularitate cu electrice pe post de director sportiv, director tehnic, agent de pază, fixer, îngrijitor de moral, curier, nutriționist și altele.
Lăsând la o parte faptul că în Slovenia fiecare deal are castelul său și pe orice drum de-al lor poți circula fără suspensie și eventual cu roți de căruță, așa de perfecte sunt, niciunul din noi nu s-a dus acolo în vacanță. Mă rog, mai adevărat pentru băieți, mai fals pentru mine.
Ideea e alta. Raliul de regularitate cu electrice, ăla de poartă tricou cu FIA, e competiție. Și competiția e competiție, chiar și atunci când pare moale, relaxată, ca o vacanță cum se spune la noi… nu e! Adică, o fi lumea politicoasă, dar concurenții de acolo merg la regularitate de dinainte să prindă Ceașcă gustul vorbitului de la bacon.
Traseele sunt foarte dificile chiar și fără trafic, darămite când ai un autocar priponit în apex pe un viraj prin care tu trebuie treci cu fix 34 de kilometri pe oră. Plus că nu le știi, nu există recunoaștere, doar o calibrare pentru aparate pe o porțiune scurtă, de câțiva kilometri, unde dacă nu-ți folosești 100% din creier, te-ai dus degeaba. Respect, Cornel! Și pe bune, din prima zi m-am întrebat de ce ajung băieții cu tricourile murate la finish, că la saună în hotel nu-i văzusem.
A, și mai e ceva. Dacă nu era de ajuns că faci autodușuri pe fiecare probă și să-ți zbârnâie fibra în gluteus maximus, la final ți se calculează și consumul și încă o dată clasamentul, în funcție de cât de economicos ai fost. Că știți cum e, în linie dreaptă, cu kilowați-oră fără număr poate oricine. Chiar și așa, tot se găsește cineva să bată autoritar în tastatură că dom’le, de-aia mergi pe apă, că nu știi să înoți.
Pentru toți ceilalți, există relatarea lui Cornel despre etapa din Slovenia.
Despre cum s-a plecat cu puncte de acolo, un loc 6 în etapă și un loc 7 la general. Rollercoaster, parol!
Egalité, fraternité, electrifié-3008
S-au sucit francezii, s-au învârtit, iar între un triunghi de Camembert și un croissant cu unt și-au dat seama că nu mai merge cu platforme electrice lansate acum 4-5 ani. Și dacă tot era pe țeavă noul 3008, fost MPV cândva, hăt demult, acum crossover în toată regula, ce moment mai bun pentru Hexagon să scoată la defilare direct versiunea electrică. Numită simplu: E-3008.
E-3008 are platformă electrică nou-nouță (STLA), de care veți mai auzi pe la frații și surorile de prin galaxia Stellantis. Apreciez că de data asta, s-a auzit și în Sochaux că nu mai merge cu one size fits all, clienților le place să vadă marfă diversificată și eventual ușor personalizată/personalizabilă la tarabă, deci vor exista trei declinări ale lui E-3008.
Prima și singura pentru care aș trimite fonduri din ING spre conturile Peugeot e cea cu un motor electric cu 230 de cai-putere și baterie mare, de 98 kWh, cu autonomie promisă de până la 700 de kilometri. Există și o baterie mică, de 73 kWh, ce poate fi înhămată fie unui singur motor electric cu 210 cai-putere sau unei perechi de motoare electrice, cu 320 de cai-putere la un loc.
Autonomia pentru bateria mică, indiferent câte motoare electrice întreține, este de 525 de kilometri. Toate bateriile se încarcă la prize AC cu 11 kW (22 kW dacă scoți cașcavalul și îți treci în cont opțiunea asta) și la prize DC cu 160 kW. Pas génial, pas terrible, mai ales că există deja electrice care pot mai mult și nu-s chiar recent aduse de barză. Și nici dintr-alea de fițe.
Trei, Doamne, și toți trei
E 2023 și nu mai poți atinge un număr rotund de modele produse (de orice fel) fără să dai rapid vestea pe goarnă. Dar un comunicat și-atât e prea puțin. Din fericire, echivalentul postării pe story sau feed în care îți urezi singur „la mulți ani” este, în lumea auto, ediția specială (de orice fel).
Și-așa s-a gândit și Toyota, că e rost de petrecere după ce a construit 100 de exemplare Supra GT4. Așa că a mai construit trei, ediție specială, cum spuneam: o bucată pentru America de Nord, una pentru Europa și una pentru Asia. Cu vopsea nouă, tot felul de prize de aer și bucățele aerodinamice, un sistem nou de evacuare și 450 de cai-putere din binecunoscutul șase-în-linie bavarez. Totul la bani de Bentley: fiecare GR Supra GT4 100 Edition costă 220.000 de euro. La gol, fără taxe, transport și ale distracții.
Să se revizuiască, primim! Dar să nu se schimbe nimica!
Jeep Wrangler facelift pentru Europa e la fel ca până acum, probabil din acest motiv există și o singură imagine oficială atașată comunicatului de presă. Lecturându-l, am aflat că grila frontală ajută acum mai mult la răcirea motorului sau că în interior se află cel mai mare ecran montat vreodată pe un Wrangler: 12,3 inchi, cu sistem de operare Uconnect 5.
Nimic nou sub soare, scuzați, capotă: același sistem PHEV 4xe cu baterie de 17 kWh lovește în ficatul șleaurilor prin toate cele patru roți cu 380 de cai-putere plus 637 de Newtoni-metru. Dacă aveți sevraj de diesel, va trebui să faceți cumva să punți mâna pe un Wrangler facelift de Germania, Spania, Italia sau Polonia, pentru că doar acolo va exista o versiune pe motorină. În numere limitate, deci fuguța la vamă.
+ Cu o mână se dă, cu alta se ia. Jeep Gladiator părăsește continentul după doi ani de la debut. Doi ani în care nu s-a vândut nici măcar cât să existe niște statistici despre asta. Tough luck.
Produsul intern brut
Povestea lui Range_E, un hibrid plug-in din 2011, model experimental, primul pas făcut de Jaguar Land Rover în fuga pentru electrificare.
“Pentru funcționarea motorului electric, inginerii au pregătit o baterie Li-Ion de 14,2 kWh brut, care putea fi încărcată de la surse externe. Acum 12 ani, conceptul de wallbox nu era prea cunoscut, drept urmare, bateria lui Range_e putea fi încărcată doar la prize casnice: 240V și cam atât. O încărcare completă dura “circa” 4 ore, iar energia stocată era suficientă pentru ca Range_e să parcurgă exclusiv electric până la 20 de mile (vreo 32 de kilometri).”
Din seria noi testăm, nu șomăm, avem următoarele:
Dacia Jogger Extreme+ cu pachetul Sleep
“Este versiunea de top a noului model Jogger cu șapte locuri accesorizată cu Pachetul Sleep ce permite transformarea modelului românesc în cazare temporară peste noapte. Alături de un cort ce se poate instala în partea din spate a mașinii și un portbagaj de plafon opțional, aceste accesorii fac parte din gama InNature gândită de producătorul Dacia pentru amatorii de ieșiri în natură alături de automobilul propriu.”
A zis cineva pescuit?
“Aș îndrăzni să spun că CX-5 se simte mai bine la drum lung decât în oraș. Chiar dacă X-ul și 5-ul din nume o plasează pe harta lumii auto și a gamei Mazda ca un crossover aflat între CX-3/CX-30 și CX-60, îmi place să cred că nu-i o coincidență că aceeași literă și aceeași cifră se regăsesc și în numele mult-mai-titratei MX-5. OK, OK, n-am luat-o razna, ideea e că CX-5 este, după părerea mea, cel mai dinamic reprezentat al segmentului său. Iar asta se vede cel mai bine, ați ghicit, dincolo de intestinele orașului.”
Acestea fiind spuse, în săptămâna care începe mâine vă doresc umorul și dezinvoltura celui care s-a ocupat de grafica TV în timpul acestei curse de Moto GP. Da, da, e de acum doi ani, dar a îmbătrânit frumos:
Știrile care n-au prins loc în pole position
0-100 km/h în 0,956 de secunde, dar există o chichiță. (ETH Zürich)
Viitorul BMW M3 va fi pur electric. (BMW Blog)
N-am știut să apreciem designul primei generații Audi TT. (Hagerty)
Schimbări importante pentru Ford F-150 (Model Year 2024), inclusiv un logo nou. (Car and Driver)
Un barn find cu peste 200 de modele clasice. (Classic Car Rescue)
Jeep va produce în continuare modele pătrățoase. (TopGear)
Bugatti Bolide arată foarte bine dezbrăcat. OK, și poate concura în competițiile de anduranță la clasele LMH și LMDh. (Motor1)
E Giorgetto Giugiaro cel mai influent designer auto al secolului 20? (Road and Track)
A treia generație Porsche Panamera își va arăta fața pe 24 noiembrie. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Motorul de căutare integrat în TikTok oferă ca rezultate pasaje și link-uri din Wikipedia. (The Verge)
Pasajul Doamna Ghica nu-i chiar lapte și miere. (PressOne)
O lună (de vară) din viața celor din Armata de Voluntari a Ucrainei. (Scena9)
Cum (și de ce) avem furtuni violente apărute din senin în zilele calde de vară. (National Geographic)
Planeta nu mai este un loc sigur pentru umanitate, la nivel de poluare, ecosisteme și climă. (The Guardian)
Verdictul Simonei: un rezumat al verdictului (Meșter)