Noul Renault Clio: stofă de revoluționar
Meșteri în Mașini #197 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 8 - 14 septembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Nici în Clio, nici în mânecă
Ce are în comun noul Renault Clio cu modelul pe care îl înlocuiește? Mai citește o dată titlul.
Într-o lume în care punțile între generații sunt tot mai des laitmotive pentru evoluție în design, e cel puțin o gură de aer montan să mai dăm retina cu câte o abordare revoluționară. Acum, că unora le place și altora ba, e altă discuție.
Deci iată-l, al șaselea Clio din dinastie. Și vezi că nici măcar n-o ard pompos când îl pun pe Clio într-un cadru cronologic al puterii.
Clio a readus Renault pe linia de plutire și deasupra ei după problemele de la finalul anilor ‘80.
Tot Clio, încă de la prima generație, și-a câștigat locul, an de an, printre cele mai vândute nume din Europa - cu 17 milioane de unități as we speak, împărțite între primele cinci generații.
E ca și cum azi, acum, fiecare cetățean din România ar avea un Clio, mai vechi sau mai recent.
Clio poate fi exprimat mai concentrat, într-o replică cu tentă de axiomă surprinsă de Cornel în deplasarea de la Paris, unde a văzut, pipăit, măsurat și judecat (doar static, deocamdată) noua generație: Renault este Clio, iar Clio este Renault, în cuvintele lui Bruno Vanea, vicepreședinte Product Performance la Renault.
Tot de la Cornel aflăm detalii de sub capotă, de pe caroserie și de la interior.
EUROCHARGE. Electrificăm Alpii
Anunț de interes (de-acum) internațional: de luni încolo se întâmplă EUROCHARGE 2025 by Schaeffler.
Este a doua oară când plecăm cu 8 mașini electrice dincolo de granițele țării, spre cultivarea unei mentalități sănătoase și informate cu privire la electrice. Și prima dată când proiectul va fi publicat și în limba engleză.
Ce facem, concret, într-un astfel de tur? Colectăm date reale (consum, autonomie, costuri, timp de încărcare, tot ce e nevoie să știi ce-i cu electricele astea) și le publicăm ca atare, așezate și procesate pe înțelesul tuturor. Suntem 21 de oameni plecați de acasă 12 zile într-un laborator mobil care va lua la pas Alpii, într-o călătorie și încelași timp un test drive de peste 6.000 de kilometri.
Ce mașini testăm? În ordine alfabetică (cu click pe fiecare te duci pe articolele de prezentare):
Audi A6 Sportback e-tron
BYD Seal
Hyundai Inster
Mazda 6e
Porsche Macan 4
Renault 4
Volkswagen ID.4
Volvo EX90
Plus cele două mașini-suport, Volvo XC60 PHEV (Safest Safety Car, casa fotografilor) și Renault Rafale PHEV (Assistance Car).
Și când vă ajung ochii pe imagini, pe clipurile video, pe rapoartele zilnice sau pe impresiile invitaților, să știți că acest proiect n-ar fi fost posibili fără parteneri: Schaeffler (evident), OMV eMotion, BT Leasing, Michelin și Server Config.
Revenim cu update-uri în Social Media, pe Autocritica și aici, în newsletter.
La noutăți ni-i greu
Nu neapărat în săptămâna Salonului Auto de la München, fost IAA Frankfurt, actual IAA Mobility.
De ce ne pasă: Unu la mână, s-a trezit și Mercedes-Benz din adormire. Întâi cu CLA, acum cu GLC. Doi la mână, se naște o rivalitate interesantă cu BMW și noul iX3, model care devine rival direct pentru GLC electric, un SUV cu arhitectură electrică la 400 de volți, baterie de 94 kWh, putere de încărcare de până la 330 kW și o autonomie maximă de 713 kilometri, două motoare electrice (și 4x4, implicit) și 490 de cai-putere. Pe lângă fișa tehnică, remarcăm obligați-forțați ecranul MBUX Hyperscreen care se întinde din montant în montant (99,3 cm este diagonala, dacă vă ajută această informație). Cât despre partea estetică, aveți cuvântul. Gorden Wagener, șeful de design de la Mercedes, s-a apucat deja să critice soluțiile gândite de BMW și Audi.
2. Volkswagen ID. Cross
De ce ne pasă: Nu e musai să ne pese, dar ar trebui. Gama ID. de la Volkswagen face treabă, chiar dacă mai are de dat din coate până ca funinginea Dieselgate să dispară complet. Ce rezultă din ID. Cross, momentan prototip, va arăta… știm toți cum va arăta și ce va fi: un T-Cross electric, ce mai tura-vura, dezvoltat pe platforma MEB+, cu un singur motor electric (pe puntea față), autonomie de 420 de kilometri și viteză maximă de 175 km/h. Atenție, valorile sunt mai degrabă estimative pentru ce va oferi modelul de serie, chiar dacă Volkswagen se jură că acesta va prelua majoritatea esteticii conceptului.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri (majoritatea generate tot de salonul de la München):
• Porsche 911 Turbo S. Minune tehnologică și inginerească.
• Leapmotor B05, (încă) un rival pentru VW ID.3, MG4, Cupra Born, BYD Dolphin.
• Tindaya, un studiu de design care va aduce un nou suflu gamei Cupra din viitorul apropiat spre mediu.
• Škoda Vision O, sau cum va arăta viitoarea Octavia. Mai mult sau mai puțin.
• Grand tourer sau supercar? Sau poate ambele? Polestar 5, doamnelor și domnilor.
• Nostalgia pentru mașinile de altădată e o vacă de muls (la nivel superficial), inclusiv la case mari: Ferrari 849 Testarossa, înlocuitor pentru SF90 Stradale.
Numărul lui Adam: 11.000
Rimac a prezentat la München baterii solid-state și motoare electrice de ultimă generație. Dintre acestea din urmă, în cea mai mare declinare de performanță, o unitate e-axle (High-Torque XXL Axle) produce un cuplu maxim de peste 11.000 Newtoni-metri.
Termenul e-axle se referă la pachet compact care aduce la un loc un motor electric, o unitate electronică de control și transmisia, amplasat de o așa manieră încât roțile sunt acționate direct din punte. Beneficiile unui astfel de aranjament vin pe partea e împachetare, spațiu, costuri și o mai mare flexibilitate în ceea ce privește designul automobilului în sine.
Infrastructura-vura
Deși magistrala de metrou M6 ducea lipsă de argumente tehnice pentru prioritate înaintea altora - vezi M7, M4 și M5, guvernul i-a dat undă verde. Cu o serie de probleme.
Cea resimțită imediat ține de traficul de la Piața Presei, spre Miorița și mai departe pe DN1, până în Otopeni.
O alta ar fi faptul că acest segment (circa 7 kilometri) din rețeaua de metrou nu este eligibil pentru fonduri europene, ceea ce pune presiunea (în al câtelea punct, oare?) pe guvern și pe bugetul de stat. Probabil va fi nevoie și de împrumuturi, după cum estimează Asociația Pro Infrastructură.
Unde mai pui că socoteala din târg nu se pupă cu cea de acasă și e nevoie de mai multe relocări de utilități (conducte de apă, gaze, canalizare) decât se preconiza.
Colac peste pupăză, e greu de zis când va fi gata lucrarea și implicit, când va mai respira traficul din zonă. Dacă va mai respira vreodată.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
A fost o săptămână de-a dreptul dietetică în Muskverse, o raritate ce trebuie apreciată.
S-a efectuat, totuși, o depășire, dacă-mi dați voie să mă exprim în termeni specifici acestui newsletter: Elon Musk a fost detronat din vârful topului celor mai bogați pământeni de Larry Ellison, unul dintre cei trei antreprenori care au fondat Oracle. A fost o luptă strânsă, vreme de câteva ore, între averi de 393 de miliarde de dolari - în colțul lui Ellison și 385 de miliarde de dolari - în colțul lui Musk.
Saltul a venit după ce acțiunile Oracle au crescut pentru o scurtă perioadă cu 40%. Deh, fiecare cu problemele lui.
Autocritica rațiunii pure
Porsche și Transfăgărășanul: de la vis la realitate. Unde realitatea stă în ediția specială Porsche 911 Carrera 4 GTS „Tribute to Transfăgărășan”.
Acum ceva vreme, un salon auto nu era doar un punct culminant al anului automobilistic, ci și un examen pentru tine, ca individ. Ce a fost și ce e azi un salon auto. Studiu de caz: IAA Mobility aka Salonul Auto de la München.
Despre cât de mult mai contează un salon auto astăzi.
Piața auto din România în august 2025: înmatriculările de mașini noi au crescut cu 52%, cele de electrice cu 93%. Și Rabla nici nu a început încă.
Toate datele, detaliate, explicate și compilate.
Recomandare de seamă
Vast&Curious. Un newsletter de Andreea Roșca. Nu știu dacă numele s-a vrut de inspirație Fast & Furious, cert e că aici nu vei găsi agitație, ci calm. O lume a oamenilor curioși și plini de întrebări care să-i schimbe în bine - în viață și în carieră.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Când greii industriei auto se întâlnesc pe un circuit.
Să vedem, ghiciți mașina?
Epoci și mașini.
Să tot cazi pe gânduri așa.
Consum extraurban
Decuplat. (PressOne)
Aici a fost librăria „La două bufnițe. (Scena9)
Lingvistică de brain rot. (The American Scholar)
Copiii spun lucruri amuzante. (The New Yorker)
Blonda sexy din filme. (BBC)
De ce unii dintre noi nu mai urmăresc știrile. (The Guardian)