Noul Škoda Kodiaq e un monument de spațiu
Meșteri în Mașini #156 • 911 Carrera T • Xiaomi SU7 Ultra • Kia Tasman • Unicul Art Car BMW neoficial • Arhitectură auto: Fiat Lingotto, Muzeul Porsche • Teste: MINI Aceman, Ford Capri, Renault 5
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Plimbă ursu’
Kodiaq. A doua generație. Cu cinci sau șapte locuri. Și design discutabil. În fine, nu aici au fost niciodată concentrate fibrele musculare ale cehului, deși e de zis că noua caroserie are un coeficient aerodinamic redus la 0.282.
Pe dimensiuni, avem cele ce urmează, indiferent de numărul de scaune: 4.758 mm lungime, 1.864 mm lățime, 1.659 mm înălțime și 2.791 mm pentru ampatament. Cel mai mare portbagaj îi revine versiunii cu cinci locuri - 910 litri, urmată de cea cu șapte - 845 cu ultimul rând de scaune pliat sau 340 cu ultimul de scaune rând ridicat. Cel mai puțin practic Kodiaq din acest punct de vedere este iV, cu 745 de litri în portbagaj.
Că tot l-am pomenit: indicativ iV aparține versiunii plug-in hybrid introdusă în noua gamă Kodiaq, cu motor pe benzină (1.5 TSI) cu 150 de cai-putere, un motor electric cu 204 cai-putere, baterie de 25,7 kWh, automată DSG cu șase trepte și roți motrice față. Bateria se încarcă la AC cu maxim 11 kW și la DC cu maxim 50 kW și poate asigura o autonomie pur electrică de peste 100 de kilometri (măsurată în regim WLPT). Depinde, evident, dacă și cât calci ursul pe coadă.
Poți comanda același motor 1.5 TSI și într-o interpretare mild-hybrid, cu 150 de cai-putere și 250 Newtoni-metru. Sau dacă mai mare = mai bun, există și un motor 2.0 TSI, cu 204 cai-putere și 320 de Newtoni-metru, dar acesta e disponibil doar cu tracțiune integrală. Plus varianta de performanță, Kodiaq RS, cu 2.0 TSI de 265 de cai-putere, 400 Newtoni-metru, 4x4 și 0-100 km/h în 6,3 secunde. Da, îl poți configura cu șapte locuri.
Dieselul e încă o conversație, purtată printr-un 2.0 TDI declinat fie în 150 de cai-putere și 360 de Newtoni-metru, fie în 193 de cai-putere și 400 Newtoni-metru. Doar a doua variantă vine cu 4x4.
În afară de Kodiaq PHEV, toate celelalte motorizări au transmisie automată DSG cu 7 trepte.
Sau așa, pe RS:
Anunțuri despre alte anunțuri
Hyundai Ioniq 9, denumit inițial Ioniq 7, debutează în noiembrie. Atât.
Poftim un teaser:
Secția de chirurgie plastică
Dacă Hyundai Santa Cruz a fost un pickup cumințel, vărul Tasman de la Kia e rebelul neamului. La prima vedere, ai zice că e gata să sară la gâtul lui Jeep Gladiator. Tocmai de aceea l-am și inclus aici, fiindcă nu seamănă cu niciun model din actuala gamă Kia, indiferent pentru care continent a fost construită. Momentan nu-s planuri de naturalizare în Europa, fiindcă Tasman va fi vândut în Coreea de Sud, Africa, Australia și Orientul Mijlociu.
În Coreea, sub capotă va sta un 2,5 litri benzină cu 281 de cai-putere și 421 Newtoni-metru. Australia, Africa și Orientul Mijlociu primesc, pe lângă benzinar, un diesel de 2,2 litri cu 210 cai-putere, cel mai probabil vedeta vânzărilor. Tasman poate să transporte până la 1.195 de kilograme de orice e nevoie și să tracteze până la 3,5 tone.
Balisticele săptămânii
Strictul necesar la Porsche: trei pedale, transmisie manuală cu șase trepte, cât mai puțină izolare față de mediul înconjurător, sub 1,5 tone, un boxer-șase cu 394 de cai-putere și roți motrice spate. E noul 911 Carrera T, o formă de condus în stare pură. Disponibil și cabrio. Cu 0-100 în 4,5 secunde, respectiv 4,7. Și după cum îi știm pe stimabilii de la Porsche, cel mai bun comportament dinamic pe care-l poți cumpăra de la un dealer zilele astea.
Au și pe cabrio:
Xiaomi, băieții cu telefoane de fac și mașini acum, au dus o electrică pe Nürburgring și-au bătut recordul pe turul de circuit stabilit de Taycan Turbo GT acum câteva luni. Timp: 6:46.874, față de 7:05.550. Electrica e un sedan care se numește SU7 Ultra, încă în faza de prototip, cu 1.548 de cai-putere din trei motoare electrice.
Există o chichiță aici: față de Taycanul Turbo GT care s-a prezentat în configurație stock la concurs, SU7 Ultra a venit îmbrăcat de scandal. Sau mai bine zis, dezbrăcat de scandal, fără multe kilograme în plus aduse de o versiune de serie. Pe care chinezii o promit, la pachet cu încă o încercare de record, pregătită din timp. Știu și ei că dacă te dai la rege, ai face bine să nu ratezi.
Produsul Intern Brut
Săptămâna asta am călătorit în timp cu trei ocazii.
Prima e povestea unicului BMW Art Car neoficial, pictat de Frank Stella. O mașină a cărei existență spune multe povești triste, strânse într-un mănunchi care se termină fericit, prin bunăvoința unui colecționar.
Fabrica Lingotto din Torino, deschisă de FIAT în mai 1923 a trecut prin patru ani de bombardamente în Al Doilea Război Mondial, a rămas în picioare și a fost casă, în total, pentru 80 de modele. Da, e fabrica aia cu circuit pe acoperiș.
Unde e suficient loc pentru toată istoria scrisă, construită, fotografiată și condusă a unui producător ca Porsche? Într-un muzeu extrem de special. Dar unul care a pornit extrem de modest, pe o străduță lăturalnică.
Teste. Trei mașini electrice cât se poate de diferite, luate la întrebări chiar de la lansare.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Volkswagen vrea să închidă trei fabrici din Germania. O posibilă alternativă: salarii mai mici pentru angajați. (AUTOCRITICA)
Tot în aceeași notă, Audi închide fabrica din Bruxelles, unde este produs Audi Q8 e-tron. Din februarie 2025. Probabil va fi cumpărată de o marcă asiatică (AUTOCRITICA)
Nici Stellantis nu o duce prea bine. (motor1)
CATL a dezvoltat o baterie Sodiu-ion pentru hibride plug-in. (AUTOCRITICA)
Porsche: Oamenii încă vor motoare termice. (motor1)
Un Suzuki cu motor spate. (Silodrome)
Bertone Runabout, readus în actualitate. (TopGear)
LFR: Un posibil urmaș pentru Lexus LFA. (Car and Driver)