Noul Volkswagen Tiguan: plug-in hybrid cu autonomie de 100 de kilometri
Meșteri în Mașini #107 • Prețuri Volvo EX90 în România • Planul Toyota pentru electrice • Expoziție de clasice la Țiriac Collection • Test cu Cupra Formentor VZ • ROCHARGE 2023.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #107
24 septembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Un nou Tiguan, aceeași gamă de motorizări
Volkswagen Tiguan este printre noi din 2007, de pe vremea când România făcea primii pași în Uniunea Europeană, iar un euro valora undeva la 3,3 lei. Timpul a trecut, industria auto s-a schimbat radical în ăștia 16 ani, iar Tiguan încearcă acum să țină pasul cu vremurile. În felul său.
Ajuns la a treia generație, SUV-ul compact a trecut prin mici retușuri fizice, cu elemente care par preluate din gama de electrice ID, însă își păstrează caracterul clasic aproape intact. De altfel, noutățile majore sunt mai degrabă la interior și pe sub caroserie. Să nu zici că nu ți-am spus: ai instrumentar digital de bord și sistem de infotainment cu ecran de 15 inchi, care vine la pachet cu grafică și meniuri noi.
Iar dacă deschizi capota o să găsești un fel de careu de ași din care nu lipsesc benzina și motorina, dar nici energia electrică. Fii atent:
1,5 litri benzină mild-hybrid cu 150 CP
2,0 litri benzină de 204 CP sau 265 CP
2,0 litri diesel de 150 și 193 CP
plug-in hybrid cu motor de 1,5 litri benzină și motor electric. În total 204 CP sau 272 CP.
Noutatea majoră aici o reprezintă îmbunătățirea versiunii plug-in hybrid, care promite acum autonomie de 100 de kilometri și încărcare la stații rapide.
Nu știm exact de ce, dar în aceeași zi în care Volkswagen a prezentat Tiguan, colegii de clasă de la Skoda au publicat imaginea de mai jos pentru a anunța noile generații Kodiaq și Superb.
Probabil că scenariștii s-au uitat prea mult la seria Mad Max, dar cert este că legătura dintre cele două știri este de fapt cât se poate de simplă. Cu mici excepții, motorizările de pe noul Tiguan vor fi disponibile și pe noile Kodiaq și Superb. Ah, iar cele două modele vor crește în dimensiuni comparativ cu generațiile actuale.
Volvo EX90: apartament cu 7 locuri
Am vorbit destul despre modele cu motoare termice pe care le vei putea cumpăra prin 2024. Hai să vorbim un pic și despre electrice pe care le poți comanda azi în România.
Uite, la “doar” 10 luni după ce ne-a prezentat pozele, Volvo a anunțat că SUV-ul electric EX90 poate fi comandat, în sfârșit, și în România.
Să ne înțelegem, vorbim practic despre înlocuitorul lui XC90, adică cel mai mare SUV al mărcii, care vine cu un pachet tehnic format din două motoare electrice care generează în total 402 CP sau 517 CP. Mai vorbim despre tracțiune integrală și baterie de 111 kWh cu autonomie de 600 de kilometri. Am făcut enumerarea asta ca să te pregătesc un pic pentru prețul de pornire: 102.165 de euro.
Cum ar veni, tu decizi dacă în perioada următoare ai nevoie de un EX90 sau de un apartament, eu îți spun doar că în mașina asta pot locui simultan șapte oameni.
Ah, să nu uit: tot zilele astea, Volvo a confirmat că va opri definitiv producția de mașini cu motoare diesel la începutul anului 2024. E unul dintre primii producători cu un astfel de anunț, însă așteaptă-te să urmeze și alții.
Toyota: nu prea avem electrice, dar ne tratăm
Toyota, constructorul auto cu cele mai mari vânzări la nivel global în ultimii trei ani, are în gama europeană un singur model electric. Și i-au pus și un nume ciudat, parcă să fie siguri că n-o să-l cumpere lumea: bZ4X.
Asta nu înseamnă că japonezii ignoră electricele. Ba chiar zilele trecute au publicat un plan actualizat pentru strategia pe termen lung și avem așa: modele dintr-o nouă generație de electrice vor fi lansate în 2026 cu autonomii de 800 de kilometri, pentru ca un an sau doi mai târziu să apară și primele electrice cu baterii solid-state.
Până atunci, Toyota a pregătit o flotă de 500 de unități Mirai pentru organizatorii Jocurilor Olimpice de la Paris din 2024, ocazie cu care David Popovici va putea spune că a mers cu o mașină electrică alimentată cu hidrogen în drumul spre medaliile de aur pe care le vom aștepta cu sufletul la gură. Iar aici găsești un articol detaliat despre Jocuri Olimpice, Toyota, mobilitate electrică și amprenta de carbon.
O electrică la patru termice
O dovadă în plus că lumea nu așteaptă electricele Toyota este statistica pe luna august prezentată de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Pentru prima oară în istorie la nivelul unei luni calendaristice, cota de piață a mașinilor electrice în totalul vânzărilor de mașini noi a depășit pragul psihologic de 20%.
Mai exact, 21 de mașini din 100 vândute au fost electrice, aproape dublu comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar podiumul pe modele este format din Tesla Model Y, Tesla Model 3 și Volkswagen ID.4. La nivelul primelor opt luni ale anului, cota de piață a electricelor este de aproape 14%.
Apropo de electrice, un studiu realizat de compania de consultanță Roland Berger în 30 de țări din 5 regiuni a arătat că România este țara cu cea mai mare pondere a punctelor de încărcare rapidă din numărul total de stații. Mai exact, 43% dintre punctele de încărcare din România oferă viteze de cel puțin 50 kW. Cu toate astea, același studiu arată că doar 51% dintre români sunt mulțumiți de viteză de încărcare de la stații.
Și mai rămânem un pic aplecați asupra cifrelor, pentru că avem și date despre vânzările Dacia: înmatriculări de peste 376.000 de mașini în Europa în primele opt luni ale anului, în creștere cu 22% comparativ cu perioada similară a anului trecut, ocazie cu care cota de piață a crescut ușor de la 4,2% la 4,4%.
Cum a fost la cursa de alergare montană UTMB Mont-Blanc
Apropo de Dacia, știai că marca de la Mioveni este partenerul principal al competiției de alergare montană Ultra-Trail du Mont-Blanc (UTMB), care se desfășoară în fiecare an la final de august sau început de septembrie în Franța, Italia și Elveția?
E considerată cea mai importantă competiție de alergare montană din lume și are loc pe o distanță de 170 de kilometri cu o diferență de nivel de 10.000 de metri. Yep, asta înseamnă vreo patru maratoane și ceva mai mult de un urcuș pe Everest în aceeași cursă!
Radu Restivan, omul care a pus bazele comunității de alergare 321sport, a fost anul ăsta la UTMB în calitate de… hmm, hai să zicem în calitate de observator. A stat la linia de start alături de cei 2.000 de concurenți, a alergat prin Chamonix, a plecat cu un Duster prin Alpi până în zona Trient, apoi a alergat până la Alpage de Bovine. O nebunie, practic. Și pentru că i-a plăcut atât de mult a scris despre experiența asta pe Autocritica.
Clasice în aer liber la Țiriac Collection
Dacă nu ai planuri pentru ziua asta de vară autentică, am eu o idee excelentă: Țiriac Collection organizează o expoziție cu mașini clasice în aer liber în parcarea galeriei, iar intrarea este gratuită.
Azi, duminică, până la ora 19:00, poți să vezi modele clasice semnate de Aston Martin, Bentley, Cadillac, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Lincoln, Mercedes-Benz, Maybach, Porsche sau Rolls-Royce. Piesa de rezistență este un Ferrari 400GT din 1978, prezentat în premieră publicului larg, dar tot aici poți vedea și un Mercedes-Benz 230 din 1938, un Bentley B-Series Saloon din 1955, un Bentley Derby din 1937 și un Cadillac 75 Limousine din 1951.
Produsul intern brut
Săptămâna asta avem și teste. Colegul nostru Sebastian Toma a pus la treabă SUV-ul compact Cupra Formentor VZ atât prin oraș, cât și pe drumuri naționale.
Cupra Formentor este în largul său pe drumurile naționale și pe autostrăzi, unde poate să își pună în valoare calitățile. Mai mult pe drumuri virajate decât pe autostrăzi, că altfel au muncit degeaba inginerii să pună la cale suspensia, frânele și direcția doar ca să îți încordezi mușchii în linie dreaptă. În rest, la rularea bară-la-bară în oraș te uiți doar cum crește consumul mediu.
Între timp, Dragoș Bălțăteanu s-a urcat la volanul unui SsangYong Torres. Ăsta-i un SUV complet nou în gama constructorului care din punct de vedere vizual aduce un omagiu pentru Musso din anii ’90.
Nu te aștepta la senzații sportive. Este un SUV gândit pentru confort, suspensia fiind relativ moale. Altfel, deplasările urbane sunt plăcute, suspensia filtrând bine denivelările din oraș, chiar dacă exemplarul nostru de test era echipat cu jantele opționale de 20 inchi. Cel mai bine, Torres se simte când este condus cu calm și îți va oferi o ținută de drum îngrijită, confort și silențiozitate. Ai nevoie, poate, de un scurt timp de acomodare, dimensiunile exterioare fiind destul de generoase pentru străzile mai înguste.
Începe ROCHARGE 2023
Treaba e simplă: peste două zile plecăm în ROCHARGE 2023, adică turul României cu mașini electrice. Vom parcurge undeva la 1.800 de kilometri prin România într-un interval de 9 zile pentru un adevărat workshop cu opt mașini electrice. Mai exact, cu Audi Q8 e-tron, Kia Niro EV, Lexus RZ, Mercedes-AMG EQE SUV, Nissan Ariya, Porsche Taycan Cross Turismo, Tesla Model Y și Volkswagen ID.Buzz.
Toată nebunia asta este susținută de o serie de parteneri. Vitesco Technologies, care deține trei centre de cercetare și o unitate de producție în România, este partenerul principal al turului, în timp ce Autonom, companie care ne-a furnizat exemplarul de Model Y și mașina de asistență din cadrul caravanei, este Green Partner.
Renovatio e-charge, MOON România, MOL Plugee și Enel X Way sunt cele patru rețele de stații de încărcare partenere la care vom „alimenta”, Michelin asigură anvelope pentru o parte dintre mașinile electrice, iar Server Config este partenerul tehnic care ne oferă laptopuri performante cu care jurnaliștii, fotografii și videografii îți vor aduce acest proiect pe ecrane.
Ne poți urmări aventurile pe Autocritica și pe hashtag-ul #ROCHARGE pe aproape orice rețea socială de pe planetă care nu este deținută de Elon Musk. Pregătim informații despre cum merg mașinile, cât consumă ele în trafic real, ce autonomii obținem pe drumurile publice și cât durează încărcarea la stații în 2023.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Aproape toate țările din Uniunea Europeană au aprobat verbal o propunere pentru relaxarea viitorului standard de poluare Euro 7. (Automotive News)
Cupra a inaugurat în România un nou showroom Cupra Garage. (Autocritica)
Ford Ranger va primi o versiune plug-in hybrid în 2025. (Autocritica)
Electrica Fiat 600 a primit acum și versiune pe benzină. (Autocritica)
Din culisele grevei muncitorilor din uzinele auto din State. (Axios)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
România mai puțin verde: statul întârzie decontarea pentru panouri fotovoltaice și câte 2 ani. (PressOne)
Soluția la problema traficului din orașe ar putea fi într-un loc în care nu se uită nimeni: la părinții-taximetriști. (Panorama)
Strașnica poveste a inginerului Octavian Udriște, fost Timpuri Noi. (Scena9)
Povestea bucătarului ieșean care s-a întors acasă pentru a pune în valoare experiența acumulată în restaurante cu stele Michelin. (Iașul Nostru)
This is me: Cristina Neagu. (Euro Handball)
Cum se aplică creșterea cotei reduse de TVA la locuințe de la 5% la 9%. (Patru Pereți)
"pe aproape orice rețea socială de pe planetă care nu este deținută de Elon Musk"
Dar cu aia a lui Elon Musk ce aveti? Ce v-a facut? 😊