Peugeot e-3008: primul SUV electric cu autonomie de 700 de kilometri
Meșteri în Mașini #152 • Noutăți pentru Renault Symbioz, Toyota C-HR și Ford Ranger • Tribut pentru Transfăgărășan • Test cu Shelby F-150 Offroad • Nokian Tyres a inaugurat uzina din Oradea.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Regele autonomiei
Noua generație a SUV-ului electric Peugeot e-3008 a fost lansată în toamna anului trecut, iar acum a primit o nouă versiune. Una care ar trebui să-ți trezească un minim interes dacă suferi de ceea ce se numește range anxiety.
Noua versiune are baterie Li-Ion de 96,9 kWh și autonomie WLTP de 700 de kilometri, ceea ce înseamnă că Peugeot e-3008 tocmai a devenit SUV-ul electric cu cea mai mare autonomie de pe piață. Sigur, asta e în funcție de cum conduci și când conduci. O să existe și clienți care vor bate acei 700 de kilometri, dar majoritatea celor din viața reală vor avea autonomie ceva mai scăzută, undeva pe la 600 de kilometri în lunile de non-iarnă.
Pe de altă parte, când ai sub podea o baterie de aproape 100 kWh, ar fi bine să o poți încărca cât mai rapid. Și aici ar putea fi o mică problemă, pentru că bateria lui e-3008 știe să încarce cu maximum 170 kW la stațiile care pot face asta. Not great, not terrible.
Sigur, există funcție de precondiționare a bateriei, iar fișa tehnică menționează un timp de încărcare de 27 de minute pentru intervalul 20%-80%, însă rămâne de văzut în practică dacă și mai ales cât timp se încarcă bateria cu viteza maximă suportată înainte de a coborî spre praguri mai mici.
Noua versiune cu autonomie de 700 de kilometri va fi disponibilă la începutul anului 2025, iar prețul de pornire pentru piața din România a fost stabilit la exact 50.700 de euro. Să nu uit: în banii ăștia intră un motor electric de 230 CP. Configurezi aici, dacă te simți inspirat.
În altă ordine de idei, oficialii Peugeot România au reconfirmat în această săptămână că marca rămâne pe traiectoria anterior anunțată: va vinde doar mașini electrice în Europa începând cu anul 2030.
Macanul Păun
Apropo de „doar mașini electrice”, săptămâna asta a pus suspensiile adaptive (opționale) pe tărâm românesc și noua generație Macan. Mașina a fost prezentată într-un eveniment care a avut loc la București.
Așa cum știm deja (implicit din acest newsletter), noul Macan nu va fi disponibil decât în versiuni 100% electrice. Fără benzine, fără diesel, fără PHEV, fără jumătăți de măsură. Practic, cum ar zice cei care urăsc electricele, Porsche își jertfește cel mai vândut model pe altarul ereziei.
Însă, cum ar zice cei care înțeleg electricele, piața EV câștigă o mașină cu adevărat excepțională: în funcție de versiunea aleasă, Macan între 360 și 639 de cai și autonomii care bat 600 de kilometri. Ajutate de o baterie de 100 de kWh (brut) sau 95 (net). Cireașa de pe tort: mașina poate să încarce cu 270 de kW la stațiile care permit asta, ceea ce înseamnă un singur lucru: drumuri lungi în care timpul de încărcare nu va fi niciodată o problemă.
Se configurează regulamentar pe site-ul Porsche.
Secția de Chirurgie Plastică
Revenim în Franța pentru că, la numai 4 luni de la lansarea oficială, SUV-ul compact Renault Symbioz primește o nouă echipare pe piața din România. Mai exact, echiparea Evolution, care devine cu această ocazie și echiparea entry-level a modelului. Adică cea mai accesibilă ca preț.
Poți deja să o comanzi pentru minim 27.350 de euro, iar în banii ăștia primești deja tradiționalul sistem de propulsie full-hybrid cu 145 CP și o serie de dotări standard precum senzori de parcare spate cu cameră video pentru marșarier, frână de parcare electronică, climatizare cu reglare automată și sistem multimedia OpenR Link cu ecran de 10,4 inchi. Livrările efective încep în decembrie.
Nu mai este o surpriză că producătorii pompează serios în versiuni plug-in hybrid pentru a-și echilibra țintele de emisii de dioxid de carbon în contextul unui climat mai dificil pentru mașinile electrice.
De exemplu, Toyota a anunțat o serie de îmbunătățiri pentru versiunea PHEV cu motor electric de 163 CP și motor pe benzină cu 152 CP de pe C-HR. SUV-ul are acum o autonomie electrică de 106 kilometri în mediul urban, sistem de precondiționare a bateriei și sistem Predictive Efficient Drive care face automat trecerea între modul hibrid și modul electric în funcție de condițiile de trafic și de drum..
Între timp, Ford a introdus o versiune plug-in hybrid pentru pick-up-ul Ranger. Nu e foarte clar cine și-ar dori așa ceva, dar fie: motor pe benzină de 2,3 litri, motor electric de 102 CP, putere totală 279 CP. Autonomia electrică este de 45 de kilometri, iar șoferii vor putea alimenta unelte și echipamente fără să aibă nevoie de un generator. Nu știm încă prețurile, dar livrările încep la primăvară.
Meșteri în Mașini nu e tocmai newsletterul potrivit pentru pasionații de utilitare, dar facem o excepție pentru conceptul electric Renault Estafette pentru că nu seamănă cu o utilitară. Are dimensiuni de Renault Kangoo și este potrivită pentru livrări în orașe, iar platforma tehnică este dezvoltată în parteneriat cu Volvo. Versiunea de serie vine peste doi ani și cel mai probabil va fi mult mai „cuminte” din punct de vedere estetic.
Cifrele săptămânii
Suntem în perioada în care se anunță datele oficiale despre cum merg înmatriculările lunare de mașini pe piața europeană și avem de raportat câteva informații foarte interesante.
În primul rând, Dacia Sandero este în continuare cel mai înmatriculat model al anului în Europa inclusiv după datele din luna august: peste 183.000 de unități în primele opt luni ale anului, creștere cu 18% comparativ cu perioada similară din 2023 și un avans de aproape 34.000 de unități comparativ cu locul doi ocupat de Volkswagen Golf.
Altfel, luna august n-a fost una strălucită în Europa: înmatriculările au scăzut cu 16%, astfel că la nivelul primelor opt luni ale anului creșterea s-a topit la 1,7%. Deschid imediat Excel-ul și revin săptămâna viitoare cu analiza completă, cu tot cu graficele interactive cu care (sper că) te-am obișnuit deja.
Între timp, producția uzinelor Dacia și Ford de la Mioveni și, respectiv, Craiova a depășit 356.000 de unități în primele opt luni, în creștere cu aproape 9%.
Apropo de producție internă, Nokian Tyres a inaugurat la Oradea în această săptămână prima uzină de anvelope din lume fără emisii de dioxid de carbon. Testele de producție au început încă din vară, iar producția comercială va demara peste câteva luni. 500 de angajați vor produce aici aproximativ 6 milioane de anvelope pe an.
Și mai poposim un pic pe plan intern pentru a anunța lansarea locală a mărcii chinezești Geely. Primul model pe care îl vei putea cumpăra este SUV-ul subcompact Geely Coolray, care propune un motor pe benzină de 1,5 litri cu 172 CP care va costa „sub 29.000 de euro în cea mai echipată versiune”. Ceva mai târziu vor veni SUV-ul compact Starray și SUV-ul electric EX5.
Balisticele săptămânii
Sau, mai bine zis, balistica săptămânii, că avem doar una. Îi zice Lotus Theory 1 și este un concept electric care anticipează designul viitoarelor modele ale mărcii de origine britanică (deținută, altfel, de ceva vreme tot de sus-numiții chinezi de la Geely). Avem două motoare electrice cu un total de 1.000 CP, tracțiune integrală, baterie de 70 kWh cu autonomie de 402 kilometri WLTP și scaun pentru șofer poziționat central.
Anunțuri despre alte anunțuri
O bună perioadă de timp, Mitsubishi Outlander PHEV a fost cel mai vândut model plug-in hybrid în Europa, pe vremea când constructorii care aveau așa ceva în game se numărau pe degetele de la una, hai maxim două mâini. Ulterior, japonezii au decis să părăsească Europa sau cel puțin să nu mai lanseze nimic nou pe aici.
Iată însă că Outlander PHEV va reveni pe piața europeană, iar prezentarea oficială va avea loc în 1 octombrie. Nu mai e mult până atunci, dar Mitsubishi a prezentat și un teaser cu partea frontală a modelului, care seamănă izbitor cu versiunea Outlander PHEV disponibilă în Japonia și SUA de prin 2021. Nu știm încă datele tehnice, dar un lucru este cert: SUV-ul va sosi acum pe o piață europeană mult mai competitivă de modele plug-in hybrid.
Produsul Intern Brut
Colegul Dragoș Băltățeanu a participat la Transfăgărășan Getaway 2024, un eveniment organizat de Porsche pentru a sărbători 50 de ani de Transfăgărășan și 15 ani de Porsche Club România.
Nu poți să rămâi imun la imaginea cu șirul de modele produse de marca din Stuttgart stând la poză pe cele mai celebre viraje de pe partea sibiană a șoselei alpine. Am continuat apoi prin tunel, unde muzica motoarelor s-a amplificat la maxim trimițând fiori pe șira spinării, și am împuns apoi aerul de pe latura argeșeană a munților, unde ne aștepta un soare orbitor.
Pare greu de crezut în 2024, când toată lumea-și montează stații de încărcare pe acasă, dar Ford Shelby F-150 Offroad este disponibil acum și pe piața din România. Vorbim despre un pick-up care joacă într-o ligă superioară comparativ cu Ford Ranger, Toyota Hilux sau Nissan Navara și pe care colegul Radu Gurămultă a avut ocazia să-l testeze.
Mediul urban nu e tocmai pe placul său, e cât se poate de limpede, cum nici motorului nu-i place să bolborosească în cozi interminabile la semafor. La drum lung [...] în primul rând scapi de elementul de stres generat de gabarit, în oraș. Acolo începi să te simți stăpân peste banda de deplasare, pe care o ocupi de-a binelea. Mașina este foarte așezată în ciuda faptului că saluți șoferii din cap-tractoare de la același nivel.
Audi TT a fost eliminat din gamă anul trecut, după o experiență de „viață” de un sfert de secol. Un argument numai bun pentru ca Tudor Rus să ne povestească despre influența acestui model asupra mărcii Audi la începutul anilor 2000 și după.
Dintr-o dată, puteai să-ți cumperi o mașină care arăta ca venită din viitor, cu elemente inspirate de conceptele Audi Spyder Quattro și Audi Avus, dar care nu costa cât un supercar (OK, nici nu mergea ca un supercar) pentru că platforma exista deja, componentele existau deja iar arhitectura de sub Golf 4 era suficient de maleabilă pentru a rezolva orice eventuale probleme de packaging.
Același Tudor Rus ne spune și povestea mărcii Alpine, pe care poate o asociezi cu Alpii, Formula 1 sau raliurile.
Dacă Alpine ar fi o pancartă, un semn, cum e cel cu Hollywood, asta ar însemna că undeva, în spatele lui, stă o structură care-l susține. Pentru Alpine, acea structură s-a numit Jean Rédélé. Rédélé a avut patru principii, patru piloni pe care și-a bazat mașinile: design inovator, un motor perfect calibrat, caroserie deopotrivă ușoară și atrăgătoare iar sub ea, cât mai multe componente produse la scară largă, pentru costuri reduse, inclusiv de întreținere.
Între timp, am săpat după informații despre o tehnologie nouă, incipientă, care ar putea deveni complementară pentru sistemele de panouri fotovoltaice: un start-up a dezvoltat o tehnologie care permite generarea de energie eoliană cu un dispozitiv amplasat pe acoperișul clădirilor. Adică un fel de turbină eoliană fără pale, fără zgomot, fără vibrații, care poate fi utilizată și în mediul urban. Partea și mai interesantă este că tehnologia este testată acum și de Grupul BMW la o uzină din Oxford.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Un studiu american arată că sistemele semi-autonome cresc probabilitatea ca șoferii să fie implicați în alte activități care le distrag atenția. (AUTOCRITICA)
Constructorul chinez Nio va face o ofertă pentru a cumpăra uzina Audi din Bruxelles, pe care germanii intenționau să o închidă în 2025. (Automotive News)
Mercedes-AMG GT 63 Pro 4matic+ a primit o ediție specială dedicată pasionaților de motorsport. (AUTOCRITICA)
Un producător chinez de echipamente electronice a devenit acționarul majoritar al producătorului de componente auto Leoni, prezent și în România. (Automotive News)
Utilitara Opel Movano a primit o versiune alimentată cu hidrogen. (AUTOCRITICA)
Cum a fost construit Transfăgărășanul:
Consum extraurban
Cum se văd din satelit cartierele-dormitor care au răsărit lângă cele mai scumpe orașe din România, Cluj și Brașov. (PressOne)
iPhone-urile sunt produse în iad. (Rest of the World)
Ofer cazare, caut sezon: turismul există pe litoral doar în iulie și august. (Panorama)
Povestea primei activități extravehiculare spațiale realizată de astronauți privați. (Inverse)
Statele Unite vor să monteze tehnologii „vehicle-to-everything” în trei sferturi din intersecții pentru a reduce numprul de accidente fatale. (Bloomberg)