Porsche Macan GTS și arta căii de mijloc
Meșteri în Mașini #201 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 20-26 octombrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
E greu să găsești un mix bun…
…mai ales în 2025 Anno Domini, mai ales când cauți o electrică și mai ales când vrei să fie și Porsche. Și uite așa, de undeva din Stuttgart, Departamentul de Segmentare și Nișare (glumesc, e un nume inventat) a pus în aplicare schema GTS. GTS, la Porsche, este acea versiune-punte situată între Turbo (Godzilla gamei) și restul (apropo, rețeta i se aplică inclusiv lui 911, nu doar electricelor). În teorie, lansarea unei noi versiuni, indiferent de marcă, n-ar trebui să fie surlițată și trâmbițată, doar că un GTS e atât de bun la aplanarea conflictelor dintre capre și verze încât e greu să mai întorci capul în alte direcții. Hai să și explic. Macan GTS are fix aceeași platformă și fix aceeași baterie care orice Macan din gamă (95 kWh net), doar că: față de Macan 4S (516 CP) și Macan Turbo (639 CP), cele două motoare dau 571 CP. Idem pentru cuplul maxim de 955 Nm, poziționat între 4S (820 Nm) și Turbo (1130 Nm) ca o lamă de topor care desparte lemnul în surcele. Sigura variabilă nestatornică este autonomia maximă: 585 km pentru GTS, versus 609 km pentru 4S și 590 km pentru Turbo. Da, da, preț(?): de la 110.505 euro pe plaiuri mioritice.
+
Au venit informații despre noul Cayenne Electric, pe care-l așteptăm să-și arate fața undeva spre finalul anului. Platformă PPE (ca Macanul electric) la 800 V, autonomie teoretică WLTP de peste 600 km, baterie Li-ion cu 6 module interschimbabile de 113 kWh (capacitate brută), sistem de răcire a bateriei (capacitate de răcire cât 100 de frigidere casnice mari), încărcare DC la maxim 400 kW (10 minute la stație aduc 300 km în plus autonomiei iar încărcarea de la 10% la 80% durează aproximativ 16 minute, în contextul în care Porsche spune că puterea rămâne între 350 și 400 kW până când nivelul de încărcare al bateriei atinge 50% iar intervalul optim de temperatură exterioară pentru încărcare începe de la 15 grade Celsius).
Ca românu’ nu-i niciunu’
Apropo de mioritic, România a revenit pe primul loc în clasamentul țărilor europene cu cel mai ridicat număr de decese în accidente rutiere: 78 de persoane la un milion de locuitori au devenit statistici în 2024. Între timp, există o explicație, aceeași placă tocită, învârtită de același pick-up defect format din cei care ar trebui să ia măsuri: “viteza, indisciplina pietonală și neacordarea priorității de trecere a vehiculelor”, în cuvintele domnului comisar Bogdan Oproiu, șeful Poliției Rutiere, care mai aduce în atenție și faptul că “totul pleacă de la educație” și că în 2017-2018 era mult mai rău și statistica vorbea de 98 de decese la milionul de locuitori. Ca și cum de la frisoane și febră 42 am trecut la frisoane și febră 41. Cât despre o posibilă și în același timp utopică încetare a simulării de Carmageddon în grădina Maicii Domnului, aș avea o întrebare, de fapt vreo două: educarea cui, când și cum? Și cine?
+
În ton cu tema, UE face modificări în reglementarea permiselor de conducere. Pe lângă digitalizarea documentului, valabilitatea crește de la 10 ani la 15 iar începătorii vor trece printr-o perioadă de monitorizare de cel puțin 2 ani, în care vor fi sancționați mai drastic dacă circulă în stare de ebrietate, fără centuri de siguranță și fără sisteme de asigurare a copiilor în mașină (unde este cazul). Categoria B se va putea obține odată cu împlinirea vârstei de 17 ani, dar aceștia vor putea conduce doar în prezența unui șofer cu experiență (termen încă nedefinit clar) până împlinesc 18 ani.
+
Trotinetele și bicicletele electrice cu viteză maximă constructivă de peste 25 km/h vor putea fi utilizate pe drumuri publice doar cu RCA. Legea ia naștere la o directivă UE. Proiectul a fost deja adoptat de Camera Deputaților.
La noutăți ni-i greu
De ce ne pasă: Au înțeles și producătorii auto, ca multe alte entități care au ca scop vânzarea și profitul, că reinterpretările retro mai taie câteva secunde bune din timpul în care un client scoate cardul autorizează plata. Și tadaaam, noul Land Cruiser FJ (unde FJ vine de la Freedom & Joy), dezvoltat pe platforma IMV, cea de sub Toyota Hilux. Poți să-l vezi ca pe un pui de Land Cruiser, ca pe un nepoțel de-al lui FJ Cruiser sau ca pe o genă rătăcită brambura prin modernitate, desprinsă din tulpina originală Land Cruiser, numită BJ și inspirată, ați ghicit, de Jeep. Land Cruiser FJ are tracțiune integrală nepermanentă, motor de 2,7 litri (benzină) și o transmisie automată cu 6 trepte. Dimensiunile (4575 mm lungime, 1855 mm lățime, 1960 mm înălțime cu 2580 mm de ampatament) sunt undeva în zona Toyotei Corolla Cross, de unde și valorile cumințele pentru putere și cuplu: 163 CP și 246 Nm. La cum își gândește Toyota mașinile, ceva îmi spune că mai mult ar fi prea mult.
2. Volvo a vândut 4 milioane de modele pe platforma SPA
De ce ne pasă: Arhitectura SPA (de la Scalable Product Architecture) a fost folosită prima dată în 2014, pentru noua (pe atunci) generație Volvo XC90. De unul singur, XC90 poate fi considerat modelul revigorant pentru marcă, după despărțirea de Ford și intrarea sub patronat chinezesc. Dacă-l mai punem la socoteală și pe XC60, cel mai vândut Volvo din toate timpurile (proaspăt încoronat după ce l-a depășit pe sacrul 240), SPA devine scheletul pe care s-a clădit Volvo în forma modernă a mărcii. SPA (pe care mai stau S60, V60, S90 și V90) a predat deja ștafeta noii SPA2, cea de la baza electricelor EX90/ES90.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri (majoritatea generate tot de salonul de la München):
• BMW nu mai face față comenzilor de iX3 Neue Klasse
• Jeep a trimis către mașini o versiune compromisă a unui update over-the-air care dezactivează sistemul de propulsie.
• Ferrari SC40, un fel de aducere în prezent a lui F40. Unicat și pe mulți bani.
• Legea CARS din California va oferi o mai bună protecție a consumatorului, inclusiv în fața tacticilor agresive/înșelătoare de marketing și vânzări.
• Audi Concept C în formă legală, de stradă. Condus de o mână de jurnaliști, inclusiv Jonny Lieberman.
• Alfa Romeo Giulia rămâne pe piață până în 2027
Numărul lui Adam: 170
În primele 9 luni din 2025, vânzările de hibride Dacia au crescut cu 170%. La nivel global, Dacia a vândut în același interval peste o jumătate de milion de mașini (521.387), cu 4,1% mai mult față de ianuarie-septembrie 2024.
Infrastructura-vura
Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că deși ciupelile, șicanele și toate boabele de ilegalitate pe care le produc unii șoferi români pe șosele le sunt vizibile autorităților pe camerele video instalate în localități de primării și administratorii de drum, CNAIR și MAI amână centralizarea sistemului și aplicarea de sancțiuni în baza filmărilor. Ordin în acest sens există (din 25 iunie 2025), ceea ce permite MAI (inclusiv Poliției Rutiere) să încheie protocoale cu primăriile și să amendeze unde e cazul. Acțiune în acest sens: zero. Iar Sistemul e-SIGUR a pierdut deja finanțarea prin PNRR, în caz că n-ați mai auzit nimic pe subiect în ultima vreme (nici măcar n-au avut loc licitații pentru cumpărarea de echipament), deci rămânem cu radarele pe trepied și aceeași problemă. O fi de la educație…
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Într-un (alt) episod de tantrum adult, Elon Musk amenință pe rețeaua de socializare X (fostă Twitter) că nu va mai fi CEO Tesla dacă nu-și primește pachetul de beneficii în valoare de un trilion de dolari:
Aici suntem, oameni buni.
P.S.: Oare n-ar fi mai bine pentru Tesla dacă Musk nu primește ce vrea?
Autocritica rațiunii pure
Inspirat de ideile lui Hitler, mai exact de cele care au dus ulterior la apariția lui Volkswagen Beetle și a conceptului de mașină pentru tot poporul, Benito Mussolini îi cere lui Giovanni Agnelli o mașină pe care să și-o permită și clasa muncitoare din Italia. Agnelli, factor major de decizie la Fiat și un fan declarat al proceselor de producție în masă instituite de Henry Ford în Statele Unite, acceptă provocarea (nu că ar fi avut neapărat de ales în fața directivei fasciste).
Nu-i ușor să pui pe roți o țară întreagă, mai ales când te apuci de treabă în vremuri dificile. Și totuși, Fiat Topolino a dat tonul. Aici e povestea.
Acum mai bine de 100 de ani, înaintașii noștri, puși în fața la volanul unui nou tip de animal mecanic, s-au lovit de varii probleme pe măsură ce începeau să taie lumea-n lung și-n lat pe patru roți. Una din ele a fost vizibilitatea. Pe cea din timpul nopții au rezolvat-o farurile, de bine de rău. Pe cea pe timp de ploaie, furtună, taifun sau viscol, au rezolvat-o ștergătoarele de parbriz. Indiferent de momentul zilei. Cum am ajuns să avem ștergătoare de parbriz.
Testele săptămânii, în ordinea numerelor de pe tricou: BMW iX Drive60, Volkswagen Amarok Aventura, Volvo ES90 - prim contact la Nisa.
Recomandare de seamă
Granted, un newsletter de Adam Grant (în limba engleză), cu peste 400.000 de abonați. Despre psihologie și muncă. Și cum a rămâne deschiși la minte e un talent pe care-l putem învăța.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Poezie de stradă circuit:
Consum extraurban
Robot de bucătărie. (Time)
Internetul parțial mort. (Slash Gear)
Un extraterestru vizitează România pe 17 octombrie 2025. (PressOne)
Cine le răspunde copiilor? (Scena9)
















Interesant cum GTS-ul devine esenta pragmatismului german. Good job, Autocritica!