Porsche și-un tribut pentru Transfăgărășan
Meșteri în Mașini #191 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 28 iulie - 3 august 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Dorințe speciale
Transfăgărășanul n-a apărut din necesități ale plăcutului. N-a fost desenat cu scopul producerii de endorfine și adrenalină. Și totuși… asta face în prezent. Polen pentru albine, unde polenul sunt virajele și albinele cei care vor să le guste.
Ar fi și loc de dat cu parul, în creștetul muntelui, spre dispersarea fumului emanat de bâlciul sezonier care apare ca un coș pe nasul unui adolescent cu pubertate perpetuă. Sau pe acneea din asfalt. Dar nu se cade acum.
Dacă mă gândesc bine, Transfăgărășanul are ceva în comun cu o parte din mașinile de azi. Un drum strategic prin concepție, la fel cum Clasa G, Defender, marca Jeep, Hummer și chiar Porsche, prin Jagdwagen, au făcut primii pași kilometri ca vehicule militare.
De fapt, la Porsche am vrut să ajung. Cum drumul-etalon al României (să fim clar înțeleși, strict prin prisma peisajului care-l îmbracă) a împlinit 50 de ani anul trecut, Porsche i-a croit o ediție specială care are la bază unul dintre acele 911 mai potente din gamă: Carrera GTS, puntea dintre Turbo/Turbo S și versiunile mai accesibile (să-mi fie scuzată relativitatea termenului).
10 exemplare are seria Porsche 911 Tribute to Transfăgărășan, primul a fost deja livrat (unui client român), să fie într-un ceas bun, restul (deja cumpărate) stau la rând să-și întâlnească garajul pereche. Alta e realizarea aici.
Probabil cel mai mare inamic al superficialului din câți există în sfera automobilului, Porsche s-a ridicat pe vârfuri și-a deschis cel mai de sus sertar pe care-l are la dispoziție într-ale personalizării: divizia Sonderwunsch de sub Porsche Manufaktur. Locul unde aproape orice cerință, oricât de specială, are înfiripare. Nu, serios, Sonderwunsch chiar de la asta vine, în germană. De la „dorință specială” sau „cerință specială”.
Evident, există embleme, brodări, detalii colorate și tot felul de mici subtilități care adunate, dau acest tribut pentru Transfăgărășan.
Toate cele zece mașini le au, la fel cum au alte elemente cerute special de clienți și dacă ne gândim la diversitatea umanului, nicio mașină nu va semăna cu alta și toate sunt mai scumpe azi decât au fost ieri și vor fi mai scumpe mâine decât sunt azi.
La noutăți ni-i greu
De ce ne pasă: Dincolo de subtilitatea din spatele retușului - scoateți o lupă sau ciupiți ecranul pentru un zoom zdravăn, fiindcă diferențele sunt de ordinul pixelilor, au dispărut farurile de ceață. Nu mai e nevoie de ele, din moment ce tehnologia LED din faruri a fost îmbunătățită. Altfel, o culoare (Seabed Blue) o înlocuiește pe alta (Premium Crystal Blue). În camera motoarelor, nimic nou sub soare. Și numai bine că tocmai mi-am adus aminte că am petrecut trei săptămâni cu Civic e:HEV și am povestit despre experiență în două părți: prin oraș și la drum lung.
Tot în zona asta, Honda Prelude ridică un colț din voalul de pe față în timp ce-și anunță debutul în luna septembrie cu un grăunte de informație: va fi mișcată de un nou sistem full-hybrid (numit în continuare e:HEV) alipit unei transmisii automate (tot o noutate, poate ai auzit de ea sub denumirea de Honda S+ Shift). Mai știm din vechile comunicate ale japonezilor că Prelude va sta pe același șasiu și suspensii ca actuala generație Civic Type R. Deci motive de bucurie ar fi.

De ce ne pasă: Acest plug-in hybrid recent anunțat de Opel este de fapt o îmbunătățire a sistemului deja existent în configuratoare. Și da, îl poți comanda și pe Astra Sports Tourer. Nu te lua după nume, Astra Sports Tourer e mai mult Tourer decât Sports - un break, pe românește. Ce câștigi dacă dai banul pe noul PHEV? 16 cai-putere în plus, o baterie mai mare, de 17,2 kWh versus 12,4 kWh și 26 de kilometri adăugați autonomiei pur electrice, pentru un total teoretic de cel mult 83 de kilometri. În limita condițiilor de vreme, drum și condus. De la 38.500 de euro în Germania.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
• 76% din mașinile vândute în Nepal sunt electrice.
• Ce e un donk?
• Doamnele care au făcut lumea (auto) mai bună.
• Toyota vrea să producă în premieră electrice în Europa, mai exact în Cehia, în uzina din Kolín (la 35 de kilometri de Praga), începând cu 2028.
• Gilles Vidal revine la Stellantis, după un periplu scurt la Renault.
• Mercedes-Benz va introduce Microsoft Teams în mașini. Primul pe listă: noul CLA. Când vă mai reproșați că sunteți în pană de idei sau că nu sunt prea strălucite, amintiți-vă de asta.
• Chevrolet Corvette ZR1X și ZR1 sunt cele mai rapide americane pe ‘Ring (Nürburgring Nordschleife în limbaj de pasionat), după ce l-au detronat pe Ford Mustang GTD.
Răspunsul lui Jim Farley, CEO Ford, a venit prompt pe Instagram:
Și un mini-documentar cu isprava:
Numărul lui Adam: 44
Dintre cele 60 de puncte de încărcare rapidă (DC) pe care PPC Blue la va instala în România și Grecia, 44 le revin țării noastre: 12 cu puteri de 150 kW, 32 cu puteri de 350 kW.
Nu ni se zice și unde exact, în afară de specificația că „stațiile vor deservi axele cheie ale coridoarelor Rețelei Transeuropene de Transport”.
Infrastructura-vura
Ceva vești bune de pe Autostrada A1 Sibiu-Pitești, unde austriecii de la Porr fac treabă serioasă și în ritmul de acum, sunt șanse mari ca pe Secțiunea 4 (10 kilometri, între Curtea de Argeș și Tigveni) să se circule din vara lui 2026, de prin iulie-august, cu aproximativ o jumătate de an înainte de termenul agreat prin contract. Și imagini filmate din dronă cu stadiul lucrărilor pe 27 iulie 2025.
A, și săptămâna asta s-a deschis ultima porțiune a drumul expres Pitești-Craiova, ceea ce înseamnă (prin cumul de factori și de împrejurări) că un craiovean poate ajunge mult mai repede la Curtea de Argeș, dar și ca are practic doar drumuri rapide până la mare: expres până la Pitești, A1 până la București, A0 în jurul sudic al capitalei, apoi A2 până pe Litoral. Nu stăteau turiștii din Craiova în asta să ajungă la mare, da’ măcar încep să se lege cioturile de autostrăzi într-o logică structurală.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
S-a deschis Tesla Diner în Hollywood și recenziile negative (aici și aici) nu au întârziat să apară. Restaurantul, cu pretenții hi-tech, e de fapt un hub cu stații de încărcare, cinema în aer liber și zonă de cumpărături. Cu mâncare rece, cozi lungi și angajați care ridică din umeri. Sigur, e cool să mănânci dintr-o cutie în formă de Cybertruck, dar nu la o oră sau mai mult după ce ai comandat… fast food. O (altă) idee cu potențial, sabotată de execuția și logica lui Musk: mult zgomot pentru nimic.




Între timp, un juriu din Florida a găsit Tesla parțial vinovată pentru un accident rutier produs în 2019, din care a rezultat decesul unei femei de 22 de ani. Familia femeii a dat vina pe sistemul Tesla Autopilot, al cărui nume comercial are un imens potențial de a induce în eroare publicul și utilizatorii, prin exagerarea abilității și nivelului de siguranță pe care îl oferă. Cazul este primul accident fatal în care este implicat sistemul Autopilot judecat în instanță (până acum, Tesla s-a înțeles cu păgubiții în afara instanțelor de judecată).
După opt ani de la prezentarea oficială și zero exemplare livrate (mai puțin cel care se plimbă prin spațiul cosmic), ia Tesla Roadster de unde nu-i. Asta nu-i împiedică pe oficialii Tesla să-și mențină aroganța la cote maxime. Cea mai recentă dumă vine din partea lui Lars Moravy, Head of Vehicle Engineering la Tesla, care spune că Roadster este, citez, „an awesome and exciting last best driver’s car”. Nu știu voi, dar eu aștept primele impresii din presa auto marțiană.
Autocritica rațiunii pure
Piața auto din Europa în iunie 2025: una din cinci mașini înmatriculate este electrică.
Conform tradiției din acest an, înmatriculările de mașini hibride au continuat să crească și în luna iunie (+5,3%), concomitent cu scăderi puternice pentru mașinile diesel (-32,6%) și pe benzină (-24,1%) fără sisteme hibride.
În același timp, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 14,5%, în special datorită Marii Britanii, care a fost cea mai mare piață europeană pentru electrice (47.400 unități, +39%). Această creștere a înmatriculărilor cuplată cu scăderea generală a pieței cu 5% a condus la o cotă de piață lunară record pentru mașinile electrice în iunie: 19,2%, comparativ cu cota uzuală de circa 17% din primele 5 luni ale anului. De asemenea, mașinile plug-in hybrid au înregistrat o creștere cu 37,7% la nivelul continentului.
Vine un moment în viața fiecăruia când alegerile sunt făcute aproape greșit din punct de vedere rațional. Și totuși, conștienți că greșim, alegem emoțional și luăm decizia raportându-ne la factori pe care în mod normal i-am fi ignorat sau i-am fi împins undeva mai jos pe scara valorilor.
Nu spun c-am greșit când am ales ca noua mea mașină să fie noul Renault 5 E-Tech Electric (va fi prima și singura dată când îi voi spune pe numele întreg), dar spun că decizia a fost una mult influențată de partea emoțională și mai puțin de cea rațională.
Pentru că-mi place. Punct.
Primele săptămâni cu Renault 5.
Cum funcționează o stație pentru schimbarea bateriei descărcate? Aflăm de la producătorul chinez Nio.
Principiul de utilizare este simplu: în prima fază, șoferul selectează stația la care dorește să ajungă și lansează o pre-comandă de baterie prin intermediul aplicației de navigație al mașinii, pentru ca o baterie similară ca specificații să fie pregătită.
Ulterior, în momentul în care șoferul ajunge la destinație și oprește lângă stație, sistemele autonome ale mașinii preiau controlul și conduc mașina în locul de parcare din interior în care va avea loc schimbul bateriei.
Platforma de sub mașină se deschide pentru a face loc unui sistem mecanizat numit Rail Guided Vehicle (RGV) care se poziționează cu exactitate sub vehicul. Este momentul în care sistemul de prindere al bateriei este desfăcut, iar acumulatorul este coborât pe platforma RGV și transportat spre „hotelul” de baterii poziționat lângă platformă.
Stații pentru schimbarea bateriei mașinii electrice.
Recomandare de seamă
environmentalrise. Scurt pe doi, un newsletter despre mediul înconjurător, cum am mai tot recomandat și în trecut, în care Alex Săsărman vorbește despre biodiversitate, conservarea naturii și schimbările climatice.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Nostalgie (preluată de aici):
Musai să dați follow paginii sau un scroll down prelungit în feed, e plină de comori de genul:
Doi băieți (Vlad și Traian) au plecat cu mașina (Giany, un Suzuki Jimny mai mult sau mai puțin modificat și fiabil) până în Mongolia. Au plecat din București și acum sunt prin Tadjikistan.
Consum extraurban
Drumurile noastre, granițele lor. (PressOne)
Sună telefonul. (Scena9)
Creierul uman și valurile de căldură. (BBC)
Muzică satanică. (National Geographic)
Autonomia alimentară, pe țări. (Visual Capitalist)
Șantierul palmierilor. (Buletin de București)
Unde au dispărut licuricii? (Atmos)