Premieră mondială: noul Porsche Panamera. 680 CP, aproape 200.000 de euro
Meșteri în Mașini #115 • Panamera Next Gen • Hyundai Tucson facelift • Lamborghini Sian din piese LEGO la scară 1:1 • Cum a fost cu Ioniq 5 din București în Dolomiți și înapoi.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #115
26 noiembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Știai că anul trecut Porsche a vândut mai multe mașini în China decât în toată Europa? Iată o explicație pentru care noua generație Panamera a fost prezentată oficial (și) printre zgârie-norii din Shanghai.
Adevărul este că, din punct de vedere estetic, a treia generație Panamera nu aduce neapărat ceva radical nou. Pentru că e un Porsche, iar la Porsche știm că toată povestea e o evoluție lentă și sigură. Vezi cazul 911.
În cazul lui Panamera, o să observi un design modificat pentru farurile LED Matrix, niște prize de aer mai mari sau un mic retuș al spoilerului spate, dar mai multe noutăți sunt de fapt la interior.
Asta pentru că aici pasagerul din dreapta poate avea opțional propriul ecran de 10,9 inchi a la Taycan, iar în echiparea standard ai un compartiment cu răcire pentru încărcarea wireless a telefonului. Cu răcire, ai citit bine, că știm cu toții cum se încing telefoanele când le pui la încărcat în mașină.
Noul Paramera plusează însă mai puternic sub capotă, acolo unde numărul de cai este în ușoară creștere. Pentru început sunt disponibile trei versiuni și pe toate le poți comanda deja inclusiv în România, chit că livrările încep abia în martie:
Versiunea Panamera are motor V6 de 2,9 litri cu 353 CP, în creștere cu 23 CP. Costă de pe la 114.000 de euro în sus;
Versiunea Panamera 4 are aceeași motorizare, dar vine cu tracțiune integrală, așa că plătești de pe la 118.000 de euro în sus;
Versiunea plug-in hybrid Panamera Turbo E-Hybrid are acum 680 CP storși dintr-un motor V8 cu putere nespecificată și un motor electric de 190 CP. Autonomia electrică în oraș este de până la 93 de kilometri, iar bateria se încarcă cu maxim 11 kW. Costă de la 198.000 de euro în sus.
Pseudo-facelift
Între timp, sud-coreenii de la Hyundai au scos de la naftalină câteva imagini cu Tucson facelift. Nici n-a fost greu, dacă luăm în calcul că diferențele estetice sunt mai degrabă minore. Dacă te chinui un pic o să vezi o grilă frontală ușor retușată, însă interiorul a primit ceva mai multă atenție, în primul rând pentru că instrumentarul de bord și sistemul multimedia sunt acum reunite sub o singură suprafață curbată.
Cele mai mari schimbări sunt mutarea selectorul transmisiei pe coloana de direcție, iar unele butoane fizice dispărute subit la lansarea noii generații au fost reintroduse acum. Despre dotările tehnice nu știm încă nimic, ba chiar Hyundai spune că mai durează câteva luni bune până să le aflăm. Dar va fi în continuare benzină, hibrid sau plug-in hibrid. Că electric e deja Ioniq 5.
Ce s-a mai lansat prin lume
Pe lângă aceste două noutăți interesante, săptămâna asta am primit o serie de informații și despre alte modele, mai mult sau mai puțin accesibile. Hai să vedem despre ce este vorba:
Lucid Motors a dezvăluit datele tehnice pentru SUV-ul electric Gravity, pe care l-a prezentat acum un an: două motoare electrice, 800 de cai putere în total, 0-100 km/h în 3,5 secunde. Platformă de 900 de volți pentru încărcare rapidă, autonomie de 708 kilometri conform standardului american EPA și preț de pornire de 80.000 de dolari.
Hypercarul Pagani Imola Roadster are motor V12 de 6,0 litri cu 850 de cai putere dezvoltat de Mercedes-AMG, prinde maxim 350 km/h și e cam târziu să-l comanzi: va fi produs în numai 8 unități care cel mai probabil au fost deja cumpărate de șeici.
Britanicii de la Callum ne oferă și o imagine în ton cu vremea de afară. E vorba despre Callum Skye, pe care producătorii îl numesc vehicul “multi-terrain”, adică e capabil să ruleze atât pe șosele, cât și în off-road. Noi îți mai spunem doar atât: e electric, face suta în patru secunde, are baterie de 42 kWh și autonomie maximă de 270 de kilometri
Renault și Opel au prezentat noile generații pentru utilitarele Master și Movano, ambele disponibile cu motoare diesel sau în versiuni electrice. Ba chiar cei de la Opel spun că Movano va primi anul viitor și o versiune electrică alimentată cu hidrogen. Hai s-o vedem și pe asta.
Blue is the new Green
Dacă locuiești în București, probabil ai observat și tu în ultima perioadă pe străzi niște mașini Tesla inscripționate cu Blue. Misterul s-a risipit în această săptămână, când am aflat că Blue este numele unui nou serviciu de ride-hailing, lansat pentru a concura cu Uber și Bolt.
Pentru început, Blue are o flotă de 100 de unități Tesla Model 3 și Model Y, ceea ce înseamnă că vei călători în zona metropolitană a Bucureștiului cu mașini electrice noi, un avantaj competitiv dacă ne gândim la criticile aduse unora dintre vehiculele Uber sau Bolt. Iar oamenii promit că vor dubla flota până la sfârșitul anului viitor pentru a reduce timpii de așteptare după plasarea comenzii.
În plus, serviciul poate fi folosit și de persoanele juridice, întrucât permite generarea unei singure facturi centralizate pentru o birocrație cât mai mică în relația cu statul.
În fine, uite încă un argument pentru a le oferi o șansă: serviciul Blue este dezvoltat de Autonom, cea mai extinsă rețea de mobilitate din România, care oferă, printre multe altele, servicii de închirieri de mașini sau leasing operațional. Adică Blue e conceput de oameni cu experiență în zona asta, care înțeleg bine caracteristicile unui serviciu de succes.
Găsești aplicația Blue pe telefoanele Android și Apple. Știi tu unde.
Pentru copilul din tine
Știi cum arată o mașină din piese LEGO la scara 1:1? Dacă nu, uite că a apărut o oportunitate inedită să afli. Compania daneză a adus în România o replică la scara 1:1 a modelului Lamborghini Sian, iar cifrele sunt cu adevărat spectaculoase: 15 oameni au muncit 8.660 de ore pentru a asambla peste 400.000 de piese LEGO, iar rezultatul final are 2,2 tone. Fie numai și pentru asta și merita să faci o vizită.
Unde? Păi poți vedea mașina construită integral din piese LEGO la centrele comerciale Park Lake Shopping Center din București în peroada 26-30 noiembrie și VIVO! din Cluj-Napoca în perioada 2-7 decembrie. Tot acolo găsești și magazine LEGO, în caz că vrei să-ți demonstrezi din nou abilitățile de constructor indiferent de vârstă.
Cum a fost cu electrica până în Italia și înapoi
Săptămâna trecută ți-am promis că, după aventura prin Dolomiți la ultima etapă a sezonului din Campionatul Mondial de Regularitate cu Mașini Electrice, vom reveni cu un articol detaliat despre cum a fost să mergem din București până în Italia și înapoi cu o mașină electrică.
În luna noiembrie, pe ploaie și prin frig, cu anvelope de iarnă și în mare parte pe autostrăzi. Adică aproape de cele mai proaste condiții pentru electrice.
Ei bine, ne ținem de cuvânt. În articolul ăsta găsești toate datele care contează despre fiecare încărcare cu energie electrică pe care am făcut-o pe traseu, atât în România, cât mai ales în Ungaria, Slovenia, Austria și, desigur, Italia. Cu tot cu un set de concluzii utile de care e bine să ții cont dacă te pregătești de un drum lung cu electrică în această iarnă.
Altfel, tot în această săptămână ți-am pregătit pe site și un test cu Dacia Jogger Hybrid 140, adică primul model al mărcii de la Mioveni echipat cu un sistem de propulsie full-hybrid. Colegul Dragoș Bălțăteanu a fost la volan și raportează:
În oraș ai nevoie de un pic de timp pentru a te acomoda cu lungimea mașinii și raza de bracaj, iar la drum lung Jogger Hybrid preferă să nu fie grăbit foarte tare. Suspensia este excelent reglată pentru denivelările pe care le regăsim în orice oraș, trecerea peste liniile de tramvai, de exemplu, fiind foarte lină. Un element care strică acest tablou este feedbackul oferit de sitemul de direcție prin intermediul volanului. Deși la versiunile fără sistem hibrid direcția modelului Jogger se comportă absolut decent, în acest caz volanul pare aproape detașat, oferind un feedback “moale”.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Înmatriculările Dacia în Europa au crescut cu 21% în primele 10 luni ale anului, la aproape 465.000 de unități. Doar Audi și Skoda au avut o creștere procentuală mai mare în top 10 pe mărci.
Toyota este cel mai valoros brand auto în acest an, cu o evaluare de 64,5 miliarde de dolari. Japonezii sunt pe locul șase la general și au fost învinși doar de companii de tehnologie: Apple, Microsoft, Amazon, Google și Samsung.
Astăzi în Abu Dhabi e ultima etapă a sezonului de Formula 1, așa că echipele își fac deja planuri pentru viitor: McLaren a semnat prelungirea contractului cu Mercedes-AMG pentru motoare până în 2030.
După o experiență mai puțin fastă în Formula 1, Mick Schumacher va concura anul viitor în Campionatul Mondial de Anduranță la volanul unui hypercar Alpine A424, care va fi prezentat oficial în 7 februarie.
Și încă una cu tentă sportivă: Cupra a devenit partener al echipei de fotbal feminin FC Barcelona, iar fetele au o misiune grea: să aleagă între electrica Born și SUV-ul Formentor VZ5.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Cum vede Cristina Neagu știința din spatele golurilor sale memorabile, importanța tehnicii corecte învățate la junioare, cum o ajută intuiția și experiența și care sunt procedeele ei preferate. (Red Bull)
Autostrăzi turcești pe bani europeni. Cum construiesc companiile de casă ale lui Erdogan drumurile României. (PressOne)
De ce sunt tot mai mulți Millennials diagnosticați cu cancer? (Panorama)
Calea spre o industrie cu emisii reduse de carbon în România. (InfoClima)
Inteligența Artificială este pe punctul de a schimba complet modul în care utilizăm computerele. (Bill Gates)