Prima mașină electrică produsă în România
Meșteri în Mașini #87 • Ford E-Transit Courier • Viitorul Golf va fi exclusiv electric • Prima mașină electrică cu baterie Sodiu-Ion • Mercedes-Benz GLS facelift.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #87
9 aprilie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Curierul electric
Gata, știm (aproape) toate detaliile despre prima mașină electrică ce va fi produsă în România. Minunea se va întâmpla la uzina Ford de la Craiova începând din 2024, iar această minune va lua forma unui vehicul comercial. Cel mai mic și jucăuș din gama de utilitare Ford, numai bun pentru a transporta în oraș toate bunătățile pe care le găsești uzual prin micile magazine de cartier. Asta așa, ca să știi preventiv că o să te întâlnești cu el prin cartier la un moment dat. Și probabil o să se întâmple destul de des.
Ce-mi place mie cel mai mult la Ford E-Transit Courier este că, dacă o privești strict din partea frontală, nici nu zici că e utilitară. Spre deosebire de clasicele utilitare plictisitoare din punct de vedere estetic, în cazul lui E-Transit Courier s-a lucrat intens și la partea artistică, cu mici influențe tipic americane.
Partea tehnică este cam ceea ce te-ai aștepta de la un vehicul utilitar electric cu astfel de dimensiuni: un motor electric de 136 de cai putere și viteza maximă 145 km/h. Bateria se va încărca la stații rapide cu viteze de până la 100 kW, așa că o sesiune de la 10% la 80% va necesita doar 35 de minute.
Sunt câteva detalii pe care nu le știm încă, cum ar fi capacitatea bateriei, dar cel mai probabil, pe baza celorlalte date furnizate de Ford, aceasta va fi undeva la 60 kW.
Partea care ne interesează însă și mai mult este că platforma tehnică a lui E-Transit Courier va fi utilizată și pe viitoarea versiune electrică a SUV-ului Puma. Practic, cu ocazia prezentării lui E-Transit Courier am aflat, cel puțin teoretic, și datele tehnice ale versiunii electrice pentru Puma, care va fi produsă de asemenea la Craiova, tot din 2024.
Shanghai cu de toate
Peste numai o săptămână are loc Salonul Auto de la Shanghai. Și, spre deosebire de Salonul Auto de la Geneva, mutat în deșertul din Qatar undeva prin octombrie, adunarea mai mult sau mai puțin generală a constructorilor de la Shanghai va avea loc chiar la Shanghai.
Va fi locul potrivit pentru zeci sau sute de modele chinezești, dar salonul ăsta este important și pentru noi, pentru că o serie de constructori populari pe meleagurile noastre își vor prezenta cele mai noi creații. Uite ce știm până acum:
Volkswagen va prezenta noul sedan electric ID.7, cunoscut printre comentatorii din jurul blocului și drept înlocuitorul lui Passat. L-am văzut deja camuflat în primele zile ale lui ianuarie printre păcănelele din Las Vegas, iar acum îl vom vedea în toată splendoarea lui, cu tot cu datele tehnice. Nu știm prea multe despre el, dar cică va merge până la 700 de kilometri între realimentări și se va încărca cu până la 200 kW. Numa’ bine pentru noile stații rapide de pe Autostrada Transilvania.
Nissan va face deplasarea regulamentară în China pentru a ne introduce cu fală și mândrie două concepte noi-nouțe, proaspăt scoase din baghetele digitale ale designerilor. Aparent, unul dintre concepte va fi practic un prototip pentru un viitor SUV, dar japonezii sunt atât de zgârciți încât nu ne-au oferit (încă) alte detalii.
China nu a mai găzduit curse de Formula 1 din 2019, dar asta nu-i împiedică pe oamenii de la Audi să-și rezerve bilete de avion spre Shanghai pentru a ne prezenta un concept de design pentru monopostul cu care germanii vor concura în Marele Circ începând din sezonul 2026. E cel puțin atipic (ca să nu mă exprim mai puțin elegant) să prezinți un monopost cu trei ani înainte de prima cursă și ar trebui să vezi povestea asta fix așa: e doar un exercițiu de design, fără mare legătură cu ce vom vedea cu adevărat pe circuitele lumii în 2026. Stau și mă-ntreb dacă nu cumva nemții au făcut designul cu Midjourney, ca să ne bage pe toți în ceață.
Pescărușul de mare
Știu că o să sune ciudat, dar printre numeroasele și, în mare parte, inutilele modele chinezești care se vor perinda prin Shanghai se va regăsi și unul care ne interesează direct din punct de vedere tehnologic.
Este vorba despre pescărușul de mare. Mai exact, de BYD Seagull, un model electric de oraș care la prima vedere nu impresionează prin nimic. Doar că presa din China susține că Seagull va fi primul model electric de serie din lume care va fi disponibil cu baterie Sodiu-Ion. Da, da, fix cu sodiul pe care îl găsești în sarea cea de toate zilele.
Și aici începe distracția: bateriile Sodiu-Ion nu conțin litiu, sunt mai prietenoase cu mediul înconjurător și mai ieftin de produs. Reversul medaliei este că au o denstitate de energie mai mică (adică o capacitate mai mică pentru aceeași masă) și se încarcă mai lent. Concret, presa chineză zice așa: versiunea cu baterie Li-Ion va avea autonomie de 405 kilometri, iar cea cu baterie Sodiu-Ion doar 305 kilometri. În standardul chinezesc CLTC, dar asta-i mai puțin relevant.
Așa arată jucăria:
În fine, așa cum te-am obișnuit, pe Autocritica găsești articole detaliate despre tehnologiile de mâine, așa că uite linkul magic cu tot ce trebuie să știi despre bateriile Sodiu-Ion.
Dublă petrecere la Mioveni
A trecut deja primul sfert al anului (e ok, nici eu nu înțeleg prea bine când s-a întâmplat treaba asta) și, vorba unui clasic, piața auto din România duduie. Cel mai recent raport al DRPCIV arată că înmatriculările de mașini noi au crescut cu 28% în primele trei luni ale anului comparativ cu perioada similară din 2022, la aproape 37.000 de unități.
Și mai interesantă este însă evoluția mărcii Dacia, pentru că înmatriculările nu au duduit, ci au explodat de-a dreptul. Fii atent: 7.395 de unități în ianuarie-martie 2022 și 13.563 de unități în ianuarie-martie 2023. Te scutesc eu de calculele matematice la cafeaua de duminică dimineață și îți spun că înmatriculările Dacia au crescut cu 83%, adică mult, da’ mult, peste media pieței.
Apropo de Dacia, vânzările merg excelent nu doar în România, ci și la nivel global: în primele două luni ale anului, marca a vândut peste 109.000 de unități, ceea ce reprezintă un record istoric și o creștere de 40% comparativ cu perioada similară din 2022. Colegul Gabriel Dogaru are toate cifrele importante pe subiect în analiza asta, iar concluzia este simplă: sunt șanse mari ca 2023 să devină cel mai bun an din istoria companiei.
Iar dacă ești curios ce mașini exotice își mai înmatriculează românii, pe luna martie s-a bifat așa: una bucată Ferrari Roma, un exemplar Bentley Flying Spur și o unitate Porsche Taycan. Iar în curtea Lamborghini SUV-ul Urus a câștigat detașat confruntarea cu tradiționalul Huracan: 4-1 scurt și fără drept de apel.
Viitorul Golf electric
Oficialii Volkswagen au confirmat în această săptămână ceea ce era deja previzibil pentru oricine urmărește cele mai noi tendințe din industria auto. Adevărul simplu este însă că germanii vor să ne pregătească ușor-ușor pentru momentul ăla, ca să nu ne ia complet prin surprindere: viitoarea generație Golf nu va avea motoare termice.
Evident, Golf nu va fi nici primul, nici ultimul model care experimentează tranziția asta, dar vestea este importantă pentru că Golf a fost ani de zile cel mai vândut model din Europa. Ani de zile până anul trecut, când Peugeot 208 a preluat pe piept poziția de lider. De fapt, Golf n-a mai fost nici măcar cel mai vândut Volkswagen în Europa în 2022, pentru că primul loc i-a revenit lui T-Roc.
Ipoteza logică este că viitoarea generație Golf va fi electrică. Iar oamenii de la Volkswagen au confirmat treaba asta, cu amendamentul că tranziția se va întâmpla doar la momentul potrivit. Iar momentul potrivit este noua platformă Scalable Systems Platform a Grupului Volkswagen, care va fi gata de pus la treaba cel mai devreme prin 2028.
Este clar că nu vom renunța la nume emblematice precum Golf, Tiguan și GTI, ci le vom transfera în lumea electrică.
Thomas Schaefer, directorul de brand al Grupului Volkswagen
GLS facelift
După noua generație GLC și facelifturi pentru GLA, GLB și GLE, iată că a venit rândul unui nou SUV Mercedes-Benz să primească o actualizare. Este vorba despre GLS, care a primit mai degrabă îmbunătățiri minore de design și câteva tehnologii noi la interior, cum ar fi cea mai nouă versiune a sistemului de infotainment MBUX.
În plus, la fel ca pe noul GLC, GLS facelift include standard pachetul Parking Package, cu o cameră la 360 de grade capabilă să-ți arate pe ecran ce se află pe sub mașină. Sau, mai exact, sub capotă, pentru a vedea, de exemplu, dacă o piatră de mari dimensiuni îți încurcă planurile.
Poți să-l cumperi: toamna lui 2023
Preț: necomunicat (încă)
Motoare: de la 3,0 litri, diesel cu 381 CP până la 4,0 litri, benzină cu 517 CP
Consum: 9,1 l/100 km
Platformă: Modular High Architecture
Mai multe poze: aici
Extemporal de australogie
Între timp, colegul Tudor Rus a coborât cu anvelopele pe pământ și a luat la puricat un SUV compact de volum, pe numele lui Renault Austral. Într-un segment extrem de competitiv - Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Kia Sportage sau Skoda Kodiaq sunt doar o mică parte dintre concurenții direcți - Austral punctează bine la comportamentul pe șosea. Ia uite:
Dacă la consum nu m-a dat pe spate, Austral și-a luat revanșa la drum lung… și scurt. Suspensia este foarte bună pe mai toate suprafețele, ba chiar are tente premium. Se fâstâcește doar atunci când întâlnește denivelări mai agresive, sinonime cu vibrații și ceva zgomot în habitaclu, dar fără să-și dea în petec prea mult. Ruliul e comme ci, comme ça, dar în general, Austral stă foarte bine pe șosea dacă nu te-arunci ca orbul în viraje.
Tudor Rus în testul cu Renault Austral
Știrile care n-au prins pole position-ul
Hyundai Ioniq 6 a primit titlul World Car of the Year. Și titlul World Electric Vehicle. Și titlul World Car Design of the Year (p-asta nu o înțelegem nici noi, e ok). Și cam atât, că pe urma bătea la ochi. Oricum bate, că fix aceleași premii au fost câștigate și anul trecut de Hyundai Ioniq 5. În fine, pe lista premianților din acest an au mai fost Lucid Air, Kia EV6 GT și… Citroen C3.
Deși cam toată lumea s-a lămurit că hibrizii cu încărcare la priză sunt un compromis nu tocmai eficient din punct de vedere al performanțelor, costurilor și economiilor de carburant, Toyota insistă și anunță că va produce modele PHEV cu autonomie electrică de 200 de kilometri. Ca alternativă la mașinile electrice. Adică un Toyota RAV 4 PHEV de două tone ca alternativă la zglobiul Renault Zoe sau cum?
Uite și un teaser cu noua generație Mercedes-Benz Clasa E, care va vedea lumina ecranelor în 25 aprilie.
Alfa Romeo pregătește schimbări în gamă: Stelvio va avea un succesor electric din 2026, iar Giulia va fi înlocuită de un alt model electric în 2027.
Avem poze cu noul supercar T.33 Spider produs de Gordon Murray Automotive, compania înființată de designerul celebrului McLaren F1. E decapotabil, are V12 de 615 cai putere și va fi disponibil în fix 100 de unități.
Ce mai fac angajații Tesla la muncă: meme-uri pe baza înregistrărilor private ale camerelor video de pe mașinile clienților.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
2in1: cele mai vechi galaxii descoperite vreodată. Și cea mai mare gaură neagră.
Cu mall, dar fără trotuare: România de suburbie
Marea Britanie pute. La propriu.
“Am crescut în Italia, dar mă simt mai mult român.”
O aplicație chinezească de social media a transformat Dusseldorf într-o destinație turistică culinară (nu, nu e vorba de Tik Tok).
Podcastul AUTOCRITICA
Probabil cel mai scurt podcast Autocritica din istorie. Se vede aici: