Programul Rabla 2023: primele informații
Meșteri în Mașini #78 • Rabla 2023 • Bătălia de la Östersund • Duster Mat Edition • C-HR made in Turkey • Nissan Ariya la Poli • Mașina creată de femei, pentru femei • Test BMW Seria 2 M240i
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #78
5 februarie 2023
Fiare Lom, ediția 2023
Vom avea program Rabla și anul acesta, cu ramurile pe care le știam deja - Rabla Clasic și Rabla Plus (ultimul e gândit pentru cei care vor o electrică nouă). Din primele informații, semne bune anul are. În sensul că ministrul Mediului a confirmat deja o primă de casare mai mare cu 15% pentru Rabla Clasic.
Lucrurile devin mai interesante pentru Rabla Plus. Pe de o parte, ministerul va crește bugetul programului pe 2023, iar pe de alta, va exista un plafon de preț. Colegul nostru Adi Mitrea și-a trimis iscoadele prin birourile AFM și a aflat că prin Rabla Plus 2023 vor putea fi cumpărate doar mașini electrice care costă până în 75.000 de euro cu tot cu TVA.
Pentru că: dacă ai, să zicem, 140.000 de euro pentru un Taycan, un EQS sau un Q8 e-tron nou-nouț, cel mai probabil ai și 150.000 de euro de care te poți lipsi, fără să-ți mai dea statul bonificația de 10.000 de euro. C-așa-i în tenis, avantaj cei care vor să-și cumpere o electrică de volum, dezavantaj cei care ochesc spre premium și lux. Că doar au de unde. Așteptăm, așadar, anunțul oficial, care-ar trebui să vină în săptămânile ce urmează.
Treceți, batalioane române, Östersund-ul!
Au schimbat ai noștri Cornel și Mircea trei avioane ca s-ajungă în Suedia, unde s-au luat de helănci de la egal la egal cu spuma Europei în materie de regularitate cu mașini electrice. Câmpul de luptă s-a numit Östersund Winter Eco Rally, prima etapă din Campionatul Mondial de Regularitate. Mondial, da? Adică băieții trag de volan în Liga Campionilor, nu în Divizia a 5-a Sătească. Și mai și câștigă.
Bătălia din Suedia a fost cruntă. Pe post de iatagane, sulițe și buzdugane s-au folosit neuroni, talent, calcule, pe alocuri suduieli, ceva emoții și o droaie de aparatură scumpă comandată de Meșter tocmai din Franța. Cică de-acolo ar veni oțelul Valyrian al dispozitivelor GPS. S-a călărit pe-un Hyundai Ioniq 5 luat cu împrumut, pe zăpadă, pe gheață, gheață cu apă deasupra, gheață acoperită cu zăpadă în strat subțire și alte variațiuni certate cu aderența.
Și s-a călărit bine, cam de un loc 3, deci pe podium. Până într-un viraj fatidic, care-a stins tot jăraticul pe care-l consumaseră ai noșt’ cu zăpadă perfidă care ascundea un șanț. Implicit, și punctele pe care le adunaseră băieții până atunci. Dar noi suntem mândri de ei și-i iubim. Plus că-s tineri, au tot sezonul înainte. Celelalte detalii tehnice și experiența de la fața locului sunt așternute de Cornel, unde altundeva decât pe AUTOCRITICA.
Aveți două minute să vorbim despre Podcastul AUTOCRITICA?
Cel mai nou episod e sus, pe YouTube.
Lux et Veritas
Înainte de toate Icsurile și Meleurile și Geleurile și Qurile și toate derivatele lor, înainte deci ca șoselele să fie ocupate de șenilele lor, a existat Range Rover. Adică primul SUV care-și poate aroga dreptul de a fi apelat la simțul luxului în mașini. Afli aici pe Autocritica care-i povestea mașinii care a pus de fapt X-ul în Lux.
Șah mat
Dacă tânjeai după o mașină vopsită negru mat dar n-aveai încredere în serviciile de tuning, te rezolvă Dacia cu Duster Mat Edition. Poți face parte dintr-un grup select de 70 de proprietari din România, pentru că doar atâtea unități are Dacia alocate pentru piața de la noi. Iar dacă vrei unul, va trebui să te mulțumești cu motorul TCe 150 și automata EDC, cu faptul că-l poți comanda doar online (aici) și cu prețul de 24.500 de euro, cu TVA.
Și acum atenție: Dacia Spring e cea mai bună mașină din 2022, după calculele Green NCAP, care au răsplătit-o cu 5 stele din 5.
Înainte să te sperii că a luat cinci stele NCAP, nu e ACEL NCAP. Este Green NCAP, adică tot cu măsurători de impact, dar asupra mediului înconjurător. Și câștigă modelul cel mai discret. În cazul de față, Spring, care a dat cu praf pe nume ca Tesla Model 3, Megane E-Tech și Cupra Born.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
À la turca, bre!
Cât timp restul lumii își vedea de viață, kebabul s-a făcut frate cu sushi. Toyota va produce noul C-HR, prefigurat de conceptul C-HR Prologue, în Turcia, la Sakarya, undeva între Istanbul și Ankara. Tot de acolo vor veni și baterii pentru hibride de tip plug-in, deci win-win.
În timp ce știrea apărea pe tot mai multe ecrane de telefon, pe internetul frate cu codrul, toată lumea avea o părere, cântând eșecul turcilor înainte ca ei să fi început treaba. Citez dintr-un comentariu pe Facebook: “O bulesc turcii și p-asta!”.
Măi, oameni buni, ori v-au venit cam strâmți blugii prin anii ’90, ori ați uitat de Bonibon. Poate ar fi mai bine și constructiv dacă ne-am întreba de ce n-a venit Toyota la noi, în România, cu fabrică de mașini și baterii. Că și noi avem kebab, cel puțin decent. Și-apoi vorba cântecului, “păi mai demult aici era Turcia, măi vere…”. Dar ceva ne spune că nu asta a fost problema, de fapt. ;)
Ariya Cercurilor Polare
Nimic de văzut aici, doar una din cele două electrice Nissan Ariya care vor parcurge, speră departamentul de marketing, 27.000 de kilometri între Polul Nord magnetic și Polul Sud magnetic. Adică nu vor merge chiar până acolo pe unde s-a înțepat axa Pământului, dar pe aproape.
Și-o vor face după ce-au avut ședințe 1-la-1 cu antrenorii personali de la Arctic Trucks, specializați în crossfit, hipertrofie, calistenice și tot ce-i necesar pentru o astfel de expediție în off-off-off-road. Apropo, distracția începe prin martie și nu se știe cât durează, că momentan, nu umblă toți coioții cu prize AC sau DC în coadă, iar prize în iglu și-n pampas mai rar găsești.
Doamnele ajută!
Doamnele-ajută alte doamne și implicit industria auto să fie mai bună. Și nu de ieri, de azi. De prin 1920, când o anume Dorothée Pullinger s-a gândit că e momentul ca femeile să conducă mașini gândite și construite special pentru ele… de alte femei. Așa că a fondat propria-i companie auto.
A scris onorabilul Daniel Popescu despre asta și nici măcar nu-i 8 martie sau ceva:
“Principalele diferențe comparativ cu un automobil “pentru bărbați” au fost poziția mai înaltă a scaunului, un volan cu dimensiuni mai reduse și poziționarea mai jos a planșei de bord, elemente care au permis o vizibilitate mult mai bună asupra drumului. În plus, frâna de mână a fost poziționată lângă scaun pentru acces mai facil, numărul de butoane de pe volan a fost redus și au fost integrate spații de depozitare.”
Mașina unui Moș Crăciun modern
Dacă, prin absurd, Moș Crăciun ar exista și s-ar identifica în totalitate cu viziunea formației vocale André (link de YouTube aici, pentru cei care au făcut ochi de-abia în era Gangnam Style) legată de aspectul, personalitatea și stilul său de viață, atunci probabil că ar conduce un Seria 2 Coupé M240i xDrive.
Fiți pe pace, nu se repetă Crăciunul, dar s-au tras câteva cadre prin Iadul Alb și era păcat să nu vi le arătăm și vouă. Iar dacă mai vine și Știrbu și vă zice să vă luați, apăi chiar nu mai aveți nicio scuză:
“Nu văd cum M240i xDrive nu ar putea satisface nevoia de distracție ale oricărui șofer. De fiecare dată când intrați în modul sport – atât tu, cât și mașina – și urci forțat acul turometrului digital, îți confirmi că mașina asta a meritat fiecare șfanț.”
Celelalte mașini de săptămâna asta
Eloane, ce mai face Roadster-ul ăl’ nou? Că primul mai are puțin și își face majoratul.
Ford revine în Formula 1. Din 2026. Ocazie cu care s-a dat frumos pe video:
Mercedes-Benz, fruntași la ABS în 1978 și la condus autonom Level 3 în 2023. Momentan doar în SUA.
Miata nu e moartă, Miata se transformă.
Chinezii au mașini electrice și nu se tem să le vândă peste tot în lume.
Și Nissan vrea baterii solid-state.
Ferrari o duce bine-bine, dacă erați curioși.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Balonul este pasat de la unul la altul.
Tu nu m-asculți…
Regulament de ordine interioară.
Opinia dumneavoastră este foarte importantă pentru noi.
Ultimii romantici.
Dodo se întoarce.
See you there!
Hey, Google, ce mai zici?
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor