Proiect de lege: rămâi fără permis dacă nu plătești amenda
Meșteri în Mașini #192 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 4-10 august 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Bun de plată
Acum câteva zile, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a publicat un proiect de lege pentru reforma administrației publice locale. Subiectul care a stârnit cel mai mult interes a fost, fără îndoială, noua metodă de plată a pensiilor din Pilonul 2, însă proiectul include noutăți majore și pentru șoferi.
Pe scurt, dacă primești o amendă contravențională în calitate de șofer și nu o plătești în termen de 90 de zile, atunci permisul de conducere îți este suspendat.
Pe larg, procedura menționată în proiect sună așa:
în cel mult 15 zile de la primirea amenzii, autoritățile locale sunt obligate să-ți transmită data și ora la care permisul de conducere va fi suspendat în cazul în care nu plătești amenda în termen de 90 de zile.
în cel mult două zile lucrătoare de la împlinirea termenului de 90 de zile, autoritățile locale menționează în sistemul informatic ANAF că nu ai plătit amenda și în sistemul informatic DGPCI că permisul tău de conducere este suspendat.
dacă nu plătești amenda în cel mult 3 luni, atunci valoarea amenzii crește cu 30%. În plus, după încă 3 luni, amenda crește din nou cu 30%. Ce înseamnă asta mai exact? Cea mai mică amendă contravențională pentru un șofer este de 405 lei, corespunzătoare pentru două puncte de amendă. În cazul ăsta, suma de plată va crește la 527 lei după 3 luni și la 684 lei după 6 luni.
dacă nu plătești amenda în cel mult 3 ani, judecătoria locală poate decide să faci muncă în folosul comunității sau să transforme amenda contravențională în amendă penală cu termen de plată de 60 de zile. E greu de estimat valoarea unei amenzi penale în acest scenariu, pentru că se calculează prin înmulțirea numărului de zile-amendă cu valoarea unei zile-amendă, iar aceasta din urmă este stabilită de judecătorie în intervalul 10 - 500 lei.
În plus, au apărut două noutăți legislative pentru recuperarea unui permis suspendat, indiferent de motivul pentru care a fost suspendat.
permisul este restituit la expirarea perioadei de suspendare doar dacă nu ai datorii la bugetul local. Practic, nu e suficient să plătești amenda contravențională, trebuie să nu ai datorii la impozitul pe proprietate sau impozitul pe mașini.
perioada de suspendare a permisului poate fi scurtată cu o treime când prezinți dovada că ai plătit amenda contravențională pentru sancțiunea care a condus la suspendarea permisului.
Teoretic, toate măsurile astea au ca scop să te determine să-ți plătești amenzile contravenționale în loc să „fentezi sistemul” și să aștepți 5 ani să se prescrie.
La noutăți ni-i greu
1. Noul Audi Q3, în România de la 44.500 de euro
De ce ne pasă: SUV-ul compact a primit recent o nouă generație, iar acum poate fi comandată și pe piața din România. Versiunea de bază este un mild-hybrid cu motor pe benzină de 1,5 litri cu 150 de cai-putere, însă există opțiuni variante, tipice unei mărci din Grupul Volkswagen. Astfel, poți ajunge până la un motor pe benzină de 2,0 litri cu 265 CP și tracțiune integrală care începe de la 54.300 de euro, în timp ce varianta plug-in hybrid cu 272 CP și autonomie de până la 120 de kilometri începe de la 50.300 de euro.
2. SUV-ul electric Leapmotor C10 ajunge la 585 CP
De ce ne pasă: În timp ce Leapmotor T03 este perceput ca un rival pentru Dacia Spring, SUV-ul electric C10 joacă în altă ligă: are un motor electric de 218 CP, autonomie de până la 420 de kilometri și preț de pornire de vreo 42.000 de euro. Constructorul chinez a anunțat acum o versiune nouă cu două motoare electrice și tracțiune integrală care dezvoltă în total 585 CP. Nu știm încă autonomia maximă sau prețul, dar detaliile astea vor veni probabil în octombrie, atunci când versiunea va fi prezentată oficial la Zurich.
3. RAR a lansat un agregator pentru campaniile de rechemare în service
De ce ne pasă: Uneori este greu să găsești informații oficiale despre o anumită campanie de rechemare în service pentru mașina ta. Oamenii de la Registrul Auto Român (RAR) s-au gândit să dea o mână de ajutor și au făcut pe site o secțiune simplă cu link-uri directe către paginile oficiale de recall-uri ale reprezentanțelor auto din România. În plus, pentru mărcile la care nu poți verifica dacă mașina ta este vizată de un recall prin introducerea VIN-ului, RAR te informează că trebuie să contactezi un dealer autorizat pentru a afla concret cum stă treaba.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Mercedes-Benz a publicat primul teaser cu grila viitorului GLC electric.
ZF a lansat o nouă generație a senzorului Smart Chassis, care include acum o funcție care monitorizează starea fizică a șasiului pentru a detecta din timp eventuale anomalii sau defecțiuni.
Volkswagen Touareg ar urma să fie eliminat din gamă în 2026, potrivit unor surse din cadrul constructorului german.
Porsche pregătește un nou SUV compact cu motoare termice și versiuni hibride care va înlocui în gamă actualul Macan cu motoare termice.
SUV-ul Opel Frontera a primit o versiune cu 7 locuri pentru care trebuie să plătești în plus 800 de euro.
Hyundai și General Motors au anunțat un parteneriat prin care vor dezvolta împreună 5 modele, printre care unul pentru piața nord-americană și patru pentru piețele din America Centrală și America de Sud.
Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că în acest an se vor vinde 20 de milioane de mașini electrice la nivel global, cu 25% mai multe decât în 2024.
Numărul lui Adam: 16,9%
Aceasta a fost cota de piață a mașinilor noi cu sisteme GPL înmatriculate în România în iulie 2025, potrivit datelor oficiale de la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări. E de departe cea mai mare cotă de piață lunară pentru acest tip de propulsie, cel puțin pe anul 2025, mult peste precedentul record de 12,7% din ianuarie.
În plus, România e una dintre cele numai șapte țări europene în care, în medie, se înmatriculează lunar cel puțin 1.000 de mașini noi cu GPL și/sau CNG (gaz natural comprimat). Și vorbim de state cu piețe auto mult mai dezvoltate: Italia, Spania, Franța, Germania, Portugalia și Polonia.
Explicația pentru „anomalia” asta are un singur nume: Dacia. Constructorul de la Mioveni oferă versiuni cu GPL pe aproape toată gama de modele: Duster, Logan, Sandero (inclusiv Stepway) și Jogger. În plus, versiunea cu GPL este de regulă și cea mai accesibilă din gamă.
Infrastructura-vura
Chinezii au decis în 2022 să revitalizeze economic o zonă rurală din provincia Guizhou. Soluția gândită a fost, ei bine, construirea unui pod peste râul Beipan, care să atragă inclusiv turiști în regiune.
Pare ciudat, dar uite detaliile: pentru acest proiect de infrastructură, chinezii au tăiat la propriu un munte în două, iar podul în sine a fost construit la o înălțime de 625 de metri, ocazie cu care a devenit cel mai înalt pod din lume. Ah, și are o lungime de 2.900 de metri. Rezultatul? Un traseu care înainte necesita un ocol de 70 de minute este parcurs acum într-un minut. Construcția podului a durat 3 ani, iar circulația va fi inaugurată în curând.
Pe de altă parte, chinezii nu sunt la fel de harnici sau inovatori atunci când obțin contracte în România, iar cel mai bun exemplu este lotul 3 din Autostrada A0 Nord care înconjoară Bucureștiul. China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) a semnat contractul pentru acest lot în 22 mai 2023, iar lucrările ar trebui finalizate în 22 noiembrie 2025.
Doar că, ce să vezi, termenul a fost deja amânat pentru 2026, pentru că muncitorii de pe șantier sunt puțini și lenți. Așa că lucrările pentru lotul nostru de autostradă de 8,6 kilometri prin câmpie vor dura practic la fel de mult cât podul lor dintre munți suspendat la 650 de metri înălțime. O fi de la sarmale.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Deși existau speculații că oamenii din conducerea Tesla sunt îngrijorați de „deraierea” lui Elon Musk după realegerea lui Donald Trump în funcția de președinte, iată că lucrurile stau fix pe dos: consiliul de administrație al constructorului american a aprobat ca Elon Musk să primească acțiuni Tesla în valoare de 29 de miliarde de dolari.
E un gest umanitar prin care consiliul speră să „îl motiveze pe Musk să rămână la Tesla” în loc să-și piardă timpul prin birourile SpaceX sau, mai grav, să plimbe chiuvete prin sediul X.
Autocritica rațiunii pure
Constantin Ciobanu a vizitat recent uzina Renault din localitatea spaniolă Palencia, acolo unde a văzut pe viu cum au integrat francezii soluții de Inteligență Artificială în procesul de producție.
În acest moment, la Palencia, există 800 de puncte de verificare a calității pe linia de producție asistate de AI. După fiecare operație, fie că vorbim de presă, de aplicarea unor adezivi sau de montarea unor conectori la planșa de bord, totul este verificat video în timp real și aprobat de AI. Dacă apare o eroare este declanșată alarma în timp real pe linia de montaj și se remediază problema. Iar până în 2027 se dorește ca acest nivel de verificare să ajungă la 1.000 de puncte, valoarea urmând să devină standardul în fiecare unitate de producție. Da, asta va fi realitatea și la Mioveni.
Alex Șincan a explorat expoziția „Transformation. Neue Klasse” de la Cărturești Carusel, librăria de pe Lipscani. O poți vizita și tu gratuit până în 25 august.
Caietul de sarcini al lui BMW Neue Klasse cuprindea și cerințe legate de motorizare, nu numai de mesajul designului. Stabilirea unei configurații cu patru cilindri pentru startul de carieră al lui Neue Klasse a venit ca o lecție învățată: „6 în linie” și V8 o să mai facem atunci când o să fim destul de solid implantați în piață ca să putem trece la nivelul premium. Deocamdată, un „4 în linie” aspirat și bine făcut este tot ce ne trebuie.
Radu Gurămultă ne spune povestea lui Răzvan Umbrărescu, românul care a concurat la Le Mans 2025 și primul cu o victorie în Mondialul de Anduranță.
Pe la 17-18 ani s-a produs un prim semnal, cel puțin conștientizat acum. La o ieșire cu prietenii în oraș, în Timișoara, a apărut tentația participării la o sesiune de karting indoor. Poate că acelui moment îi dedicăm astăzi discuția despre românul care în 2025 a terminat, absolut meritoriu, cea mai celebră cursă din lume. Ceva s-a petrecut atunci, o scânteie tot a dat bujia minții lui Răzvan, iar anii ce au urmat n-au făcut decât să alimenteze cu mult combustibil visurile și speranțele care prindeau contur.
Iar eu am studiat Excel-ul cu înmatriculările de mașini noi pe luna iulie și am așezat frumos cifrele în grafice interactive.
După trei luni consecutive de scăderi, generate în special de amânarea programului Rabla, piața auto din România s-a înviorat brusc în luna iulie. Astfel, potrivit datelor oficiale publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), românii au înmatriculat aproape 16.400 de mașini noi, în creștere cu 25% comparativ cu iulie 2024. În plus, iulie 2025 a devenit de departe cea mai bună lună a anului, întrucât au fost înmatriculate cu 37% mai multe mașini noi comparativ cu ianuarie 2025, care deținea anteriorul record lunar pentru acest an.
Recomandare de seamă
Romanian Space Initiative (ROSPIN) este un ONG fondat în 2019 de 3 tineri cu studii aerospațiale cu scopul de a dezvolta cercetarea spațială în România. În cei 6 ani care au trecut de atunci, ROSPIN s-a extins într-o organizație cu peste 100 de membri implicați în proiecte tehnice, programe educaționale, competiții și evenimente pentru comunitate.
Și pentru că era nevoie de o organizare mai bună pentru toate astea, au grupat frumos toate informațiile într-un newsletter lunar. În prima ediție (disponibilă doar pe mail, deci nu avem link) afli, de exemplu, detalii despre proiectul unui rover marțian la care lucrează 12 studenți de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca pentru a participa la competiția European Rover Challenge.
Abonează-te la newsletterul ROSPIN aici.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Pe Google Maps o să apară la un moment dat un nou drum în Armenia, care va face legătura între Azerbaidjan și Republica Autonomă Nahicevan, un teritoriu care face parte din Armenia, dar în care populația este preponderent azeră.
De ce citești aici despre asta? Pentru că numele acestui drum va fi TRIPP, un acronim pentru Trump Route for International Peace and Prosperity.
Dacă trecem (și) peste grandomania asta a lui Trump, este de apreciat că azerii și armenii au semnat un tratat de pace pentru a încheia un conflict armat de 35 de ani pe tema teritoriului autonom Nahicevan. Tratatul s-a semnat la Casa Albă sub privirile unui Donald Trump care și-a asumat, evident, peste 300% din merite. Încă un pas spre Nobelul pentru pace, practic.
Consum extraurban
Cum te afectează reducerile din Sănătate. (Foaia de observație)
Noua lege a plății pensiilor private: cum intri în posesia banilor după ce ai contribuit câțiva zeci de ani? (Financial Market)
„Veniți la Muzeul Geologic. E singura formă de supraviețuire a acestei instituții”. (Scena9)
Rată sau chirie? Ce e mai sănătos să alegi în vremuri de austeritate. (Panorama)
Cum am putea respira mai ușor în orașele din România? (PressOne)
România lui Iliescu. (Recorder)