Propunere: amendă pentru depășirea vitezei medii
Meșteri în Mașini #200 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 13-19 octombrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Schimbări pregătite pentru Codul Rutier
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) pregătește modificarea Codului Rutier printr-o serie de măsuri importante. Nu avem încă un proiect de lege concret, iar noutățile au fost anunțate verbal într-o conferință de presă, ceea ce mă duce cu gândul că oamenii vor mai întâi să testeze reacția publică înainte să-și asume semnătura pe astfel de schimbări.
Cea mai importantă noutate este introducerea conceptului de viteză medie. Practic, ideea este ca Poliția Română să amendeze șoferii care, pe un anumit segment de drum, circulă cu o viteză medie mai mare decât viteza maximă permisă.
Implementarea n-ar trebui să prezinte dificultăți majore: în locul verificării vitezei de deplasare într-un anumit punct, Poliția Română ar urma să utilizeze un sistem care măsoară viteza medie a unei mașini pe baza timpului necesar pentru a parcurge distanța dintre două puncte de măsurare amplasate la distanță de câțiva kilometri între ele.
Concret: un tronson de 10 kilometri de autostradă pe care viteza maximă legală este de 120 km/h poate fi parcurs în cel puțin 5 minute dacă respecți limita de viteză. Dacă ai parcurs tronsonul în mai puțin de 5 minute înseamnă că ai circulat cu o viteză medie mai mare decât viteza maximă legală și primești amendă.
Nu e rocket science, iar astfel de măsuri există și în Austria, Țările de Jos, Spania sau chiar Bulgaria. Pe AUTOCRITICA găsești inclusiv un articol detaliat despre cum funcționează un astfel de sistem în Italia.
Cel puțin teoretic, o astfel de lege ar trebui să crească siguranța în trafic, pentru că „vitezomanii” nu vor mai putea miza pe strategia de a circula regulamentar doar în punctele în care Waze sau Google Maps îi avertizează că sunt amplasate camere video.
În plus, proiectul MAI prevede și niște măsuri pentru scăderea birocrației. De exemplu, în cazul în care parchezi neregulamentar sau ai oprit într-un loc interzis, nu mai primești puncte de penalizare, ci doar procesul verbal care atestă amenda, fără alte formalități necesare.
De asemenea, anumite operațiuni care astăzi necesită prezența la ghișeu vor putea fi realizate online prin platforma HUB realizată de MAI, aceeași pe care astăzi te programezi pentru eliberarea cărții de identitate sau a pașaportului.
La noutăți ni-i greu
1. Motoarele pentru noile electrice Mercedes-Benz GLC și Clasa C se produc în România
De ce ne pasă: Pentru că subsidiara Star Assembly din cadrul Mercedes-Benz își extinde astfel aria de competență într-un domeniu esențial. Până acum, uzina din Sebeș producea în special cutii de viteze automate cu 8 trepte cu dublu-ambreiaj și cutii automate cu 9 trepte, însă acum a inaugurat o linie de producție pentru motoare electrice. Acestea vor ajunge pe versiunea electrică a SUV-ului compact GLC (care se va produce de anul viitor în Germania, la Bremen) și pe versiunea electrică a sedanului CLA (care se va produce în Ungaria, la Kecskemét). Apropo, Star Assembly este al treilea cel mai mare exportator al României, cu afaceri de 2 miliarde de euro în 2023.
2. Noul SUV electric BMW iX3 a fost prezentat în România
De ce ne pasă: Pentru că noul model este primul din noua gamă Neue Klasse, care promite un salt major de performanțe comparativ cu electricele dezvoltate până acum de constructorul german. Pentru început, iX3 va fi disponibil în România din primăvara anului viitor într-o versiune unică cu 469 de cai-putere și baterie de 109 kWh care asigură o autonomie de până la 805 kilometri. În plus, SUV-ul electric se încarcă cu până la 400 kW, caz în care o sesiune de la 10% la 80% ar necesita doar 21 de minute. Detalii complete despre noul iX3 găsești pe AUTOCRITICA în articolul ăsta scris de colegul Tudor Rus la lansarea de la Salonul Auto de la Munchen, iar săptămâna viitoare vei putea citi și un articol despre noua uzină de la Debrecen unde se produce deja acest model.
3. Marca Zeekr a debutat în România
De ce ne pasă: Pentru că este marca premium a constructorului chinez Geely. Am pierdut deja șirul mărcilor din China care sosesc în România, însă Zeekr vrea să iasă în evidență prin trei modele care se adresează unor game variate de clienți. Chinezii vin în România cu shooting brake-ul Zeekr 001, care în versiunea de bază are 272 CP, autonomie de până la 620 de kilometri și un preț de pornire de aproape 58.500 de euro. Mai accesibile sunt SUV-ul de segment mediu 7X cu 421 CP (preț de pornire 54.000 de euro) și, mai ales, SUV-ul compact Zeekr X cu 272 CP și autonomie de până la 330 de kilometri, pentru care scoți din buzunar minim 39.000 de euro.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Echipajul Dacia Sanderiders format din Sebastien Loeb și Edouard Boulanger a câștigat Raliul Marocului.
Mașinile plug-in hybrid au în realitate emisii de 4 ori mai mari comparativ cu datele WLTP.
Norvegia va renunța la facilitățile pentru mașini electrice în 2027 pentru că acestea au ajuns în septembrie la o cotă de piață de 98% din totalul mașinilor noi înmatriculate.
SUV-ul Afla Romeo Tonale a primit un facelift.
Toyota a prezentat primele imagini cu conceptul Corolla, însă toate detaliile vin abia la final de octombrie la Japan Mobility Show.
Mercedes-Benz a prezentat conceptul Vision Iconic, un studiu de design ce reprezintă viziunea companiei cu privire la viitorul mobilității.
Euro NCAP a testat 18 modele, iar 15 dintre ele au primit 5 stele. Printre ele se numără BMW X3 sau Mazda 6e.
Numărul lui Adam: 19,1
Aceasta a fost, exprimată în procente, cota de piață a mașinilor cu GPL înmatriculate în România în luna septembrie 2025. Este o cotă de piață record care are o explicație destul de simplă: în ultima perioadă, Dacia a lansat noi versiuni cu GPL, iar în prezent, cu excepția logică a electricului Spring, toate modelele Dacia sunt disponibile cu versiuni GPL. De altfel, 2.100 dintre cele 4.100 de mașini înmatriculate de Dacia în septembrie au sistem GPL, ceea ce înseamnă că peste jumătate dintre clienții Dacia au ales mașini cu versiuni GPL.
Infrastructura-vura
Vineri s-a deschis circulația pe încă 28 de kilometri de autostradă, iar de data asta este vorba despre lotul 2 Mizil - Pietroasele din cadrul autostrăzii A7. În practică, asta înseamnă că suntem foarte aproape să avem integral autostradă de la București la Buzău via Ploiești: singurul petic de autostradă care mai lipsește este lotul 3 Pietroasele - Buzău, cu o lungime de aproape 14 kilometri, care ar trebui finalizat pe la sfârșitul lunii noiembrie.
Când circuli dinspre Buzău spre Ploiești / București, schema e simplă: intri pe autostradă prin nodul rutier în formă de trifoi care conectează A7 cu DN2. În schimb, când circuli pe autostrada A7 de la Ploiești spre Buzău, trebuie să ieși la kilometrul 47 și să intri pe DJ203G, ceea ce înseamnă că traversezi niște sate înainte să intri pe DN2. Oamenii de la Asociația Pro Infrastructură ne ajută cu o schemă de orientare și au un comentariu care ne scutește de orice alt comentariu: „Nivelul de incompetență și delăsare este absolut inacceptabil.”
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
La lansarea lui Cybertruck din 2023, Tesla și-a propus ca la un moment dat să ajungă la 250.000 de unități vândute pe an, cu un obiectiv intermediar de 50.000 de unități în 2025. Totuși, în primele nouă luni din 2025, rapoartele Tesla arată că s-au vândut doar 16.000 de unități, așa că Elon Musk a făcut o mutare de geniu pentru a drege busuiocul în ultimul trimestru al anului.
De câteva săptămâni, Tesla a început să livreze periodic unități Cybertruck la sediile SpaceX și xAi, două dintre companiile private deținute de Elon Musk, iar oficialii SpaceX au confirmat că aceste livrări sunt abia începutul. Practic, Elon Musk își vinde lui însuși unitățile Cybertruck pe care nu reușește să le vândă pe canale oficiale. O să-ncep și eu să-mi transfer câte 1.000 de lei pe zi dintr-un cont în altul pentru ca băncile să mă laude la final de lună că am avut un rulaj de 30.000 de lei.
Autocritica rațiunii pure
Colegul Tudor Rus a fost de curând la Defender Experience, ocazie cu care a petrecut câteva ore de soft off-road prin Bărăgan. Un motiv numai bun să afli și povestea unei imagini care a jucat rol de wallpaper pe laptopul lui.
Dacă știi unde să le cauți, cutele, pliurile și ridurile pâmântului de sub picioare, plus praful aplicat generos, ca fondul de ten înainte ieșirii de sâmbătă seara, sunt suficiente pentru încrucișări de punți, lupte grele (la mijlocul terenului) pentru aderență, încordări de suspensie și calcule intense în circuitele sistemelor de asistență în mașini pe care modernizarea și modernitatea le-au îndepărtat de scopul lor primordial.
Cum transformi un monovolum într-un soi de monopost de Formula 1? Ne ajută Renault.
Ajungem în 1994. Salonul Auto de la Paris. Scena urma să fie zguduită de prezența lui Espace F1. Cum spuneam și la început, Renault ar fi putut juca o carte simplă: caroserie în culorile Williams-Renault, brizbrizuri pe ici și colo și un logo aniversar. Doar că francezii au mers all-in și-au pus un motor V10 de Formula 1 într-un monovolum.
Așa se face că Renault Espace F1 avea performanțe demne de Formula 1: 0-100 km/h în 2,8 secunde și viteză de top de 312 km/h. Cum s-a ajuns aici ne povestește colegul Cornel Șocariciu în articolul ăsta.
Atât de haotic arată graficul înmatriculărilor de mașini noi în România în ultimii 2 ani:
Nici nu e de mirare, cu un program Rabla care trebuia să înceapă prin martie, dar a început de fapt în 30 septembrie. Și totuși, luna septembrie a marcat și numeroase recorduri. Pe lângă cota de piață record a mașinilor cu GPL am mai avut cotă de piață record pentru mașinile constructorilor chinezi sau cea mai bună performanță a lui Ford Puma, atât la înmatriculările generale, cât și în topul mașinilor electrice. Toate detaliile cu grafice interactive sunt aici.
Testele săptămânii: BMW Seria 2 Gran Coupe facelift și Ford Ranger PHEV.
AUTOCRITICA Podcast #101
Recomandare de seamă
Wonder Tools. Un newsletter săptămânal cu cele mai interesante site-uri și aplicații online care îți sporesc productivitatea în activitatea de zi cu zi. Evident, include și referințe la instrumente AI mai puțin cunoscute.
Scris de Jeremy Caplan, un fost violonist care între timp a ajuns director la școala de jurnalism The Craig Newmark Graduate School of Journalism din cadrul City University of New York.
Consum extraurban
Cât de mult contează că blocul din Rahova a fost construit din panouri prefabricate? (PressOne)
Pentru ce s-au acordat Premiile Nobel pentru știință în 2025? (Mindcraft Stories)
De ce e atât de greu să-i convingem pe ceilalți că nu au dreptate? (Andreea Roșca)
Harta femicidului în 2025. (Snoop)
În tribune la un meci de fotbal american. (Povești din Sport)
A apărut primul episod al podcastului Prea Sărac:
Ideea vitezei medii pare un pas spre drumuri mai sigure și o disciplina necesara, beneficiind in final toti participantii la trafic.