Renault 5 revine: electrică retro autonomie de 400 de kilometri
Meșteri în Mașini #127 • Concepte electrice Fiat • BYD Seal U • MG3 • MG Cyberster • McLaren Artura Spider • Ineos Fusilier • Povestea modelului Toyota Century.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #127
3 martie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Michel Boué. O poveste.
Într-o zi de primăvară din 1968, designerul Michel Boué a luat o fotografie cu Renault 4 și a desenat în jurul mașinii schița unui model complet nou. I-a plăcut ce a văzut, așa că a așezat totul „pe curat”. Era o simplă joacă în timpul său liber, însă schița respectivă a ajuns în mâinile managerilor care au decis rapid că așa ar trebui să arate modelul la care se tot gândeau pentru a ocupa golul dintre Renault 4 și Renault 6.
Din cauza unui cancer care i-a afectat coloana vertebrală, Michel Boué a încetat din viață la numai 39 de ani la sfârșitul anului 1972, la doar câteva luni după lansarea comercială a lui Renault 5. Nu a aflat niciodată că ceea ce desenase în timpul liber avea să devină cea mai vândută mașină din Franța timp de un deceniu, din 1974 și până în 1983, cu 5,5 milioane de cumpărători în întreaga lume. Inclusiv în State.
La fel cum nu va afla niciodată că, la mai bine de 50 de ani de la lansarea inițială, Renault 5 a renăscut acum sub forma unei subcompacte care păstrează numeroase elemente de design ale originalului Renault 5.
E cu numai 9 centimetri mai lung decât Clio, dar cea mai notabilă diferență comparativ cu originalul este că interpretarea modernă a lui Renault 5 ia forma unei mașini electrice. Disponibilă în versiuni de 95 CP, 120 CP sau 150 CP. Cu baterie de 52 kWh pentru o autonomie de 400 de kilometri și, ceva mai târziu, și cu baterie de 40 kWh pentru o autonomie de 300 de kilometri.
Bateria mai mare suportă viteze de încărcare de 110 kW la stații rapide (DC) și de 11 kW la stații lente (AC). Știu, știu, o să ridici ușor din sprâncene să spui că „bunicuța” Zoe se încarcă cu 22 kW la stații AC, doar că vremurile se mai schimbă: astăzi, cele mai multe stații de încărcare pentru acasă au oricum până în 11 kW din motive de preț și de rețea, iar în călătoriile tale întâlnești mult mai multe stații rapide decât acum 3-5 ani.
Așa că Renault a redus viteza de încărcare AC inclusiv pentru a stoarce câțiva euro care se vor vedea în prețul final al mașinii. Un preț „care va cam da peste cap multe calcule”, după cum anticipează
.Acum ceva timp, colegul
a călătorit la Paris și a văzut, a pipăit și s-a urcat în noul Renault 5 în cadrul unui eveniment dedicat. Și, pentru că „văzut pe viu, arată chiar mai bine” decât conceptul inițial, te invit să citești în detaliu cum a perceput el Renault 5 la întâlnirea privată.Secția de Chirurgie Plastică
La sfârșitul lunii februarie a avut loc Salonul Auto de la Geneva. Altădată locul preferat de întâlnire al miliardarilor în căutare de supercaruri, Geneva 2024 a găzduit doar câteva standuri auto: Renault, Dacia, BYD sau MG.
De exemplu, brandul britanic MG, deținut de chinezii de la SAIC s-a prezentat cu MG3, un hatchback subcompact full-hybrid care concurează în același segment cu Dacia Sandero. Are 194 CP obținuți dintr-un motor termic pe benzină de 1,5 litri cu 102 CP și un motor electric de 136 CP, cutie automată cu trei rapoarte, instrumentar digital de bord de 7 inchi și sistem multimedia de 10,25 inchi. Prețurile vin în curând.
Între timp, cei de la BYD au dezvăluit un SUV plug-in hybrid dedicat pieței europene. Pe numele său de scenă BYD Seal U, noul model are faruri LED, jante de 19 inchi, sistem de infotainment de 15,6 inchi și portbagaj de 552 de litri. Nu avem detalii despre ce se află sub capotă, dar nici n-o să mai așteptăm mult, pentru că modelul ajunge pe Bătrânul Continent cel târziu în iunie.
Departe de Geneva, oamenii de PR de la Jeep au dat publish la un comunicat de presă despre o nouă versiune pentru Avenger. Știi tu, SUV ăla electric care recent a primit și versiuni cu motoare termice. Ei bine, uite încă una, de data asta cu tracțiune integrală: motor pe benzină de 136 CP și două motoare electrice cu 28 CP fiecare, plus cutie automată cu dublu ambreiaj și 6 rapoarte. Versiunea se numește Avenger 4xe și o să apară prin showroom-uri spre finalul anului.
Colegii de grup de la Fiat au prezentat o serie de concepte care anunță lansarea unei noi game de modele electrice, hibride și cu motoare termice. Pentru moment este mai degrabă un exercițiu de design și este greu de intuit cât din ceea ce vedem va fi păstrat pe versiunile de serie. Cert este că primul model din noua gamă va fi prezentat în iulie, pentru ca apoi să apară câte un model pe an până în 2027. Pe listă figurează un model de oraș mai mare decât Panda, un SUV, dar și un fastback și un pick-up.
În îndepărtata Japonie, Honda a prezentat SUV-ul CR-V e: FCEV, adică versiunea fuel cell alimentată cu hidrogen (electrică cu pile de hidrogen, cum îi zicem noi) a lui CR-V. Vorbim despre un motor electric de 174 CP care permite o autonomie de 600 de kilometri. O baterie Li-Ion de 17,7 kWh stochează energia produsă de celulele pe hidrogen și permite o autonomie de 60 de kilometri după ce rezervorul cu hidrogen e golit. O să apară pe străzile din Japonia și SUA.
Rămânem în Japonia și rămânem la hidrogen pentru un pachet de noutăți pentru Toyota Mirai, cea mai vândută mașină alimentată cu hidrogen din lume (nu c-ar fi prea multe modele pe piață, oricum). Avem parte de noi sisteme de siguranță și asistență pentru șofer, dar și un nou sistem de infotainment, iar funcțiile Blind Spot Monitor și Panoramic View Monitor sunt acum disponibile standard pe toate echipările. Altfel, în departamentul tehnic nu s-a schimbat nimic.
Balisticele săptămânii
McLaren ne-a făcut cunoștință cu Artura Spider, un supercar cu plafon retractabil disponibil cu sistem de propulsie plug-in hybrid bazat pe un motor V6 de 3 litri. În total vorbim despre 700 CP, suficienți pentru ca repriza 0-100 km/h să fie realizată în 3 secunde. Cum, vrei să știi detalii și despre baterie? Nu prea înțelegem de ce, dar fie: 7,4 kWh și autonomie electrică de până la 33 de kilometri.
Maserati ne ademenește cu primele detalii despre noul GranCabrio, adică versiunea cu plafon retractabil a lui GranTurismo. Nimic nou sub capotă, pentru că vorbim despre un V6 de 3 litri care dezvoltă 542 de cai putere și care este acompaniat de o transmisie automată cu opt trepte și de un sistem de tracțiune integrală.
Între timp, Bugatti a confirmat că pregătește un hypercar cu motor V16 (am scris bine, e cu V de la Vasile) care va înlocui astfel celebrul propulsor W16. Pentru moment știm doar că viitorul hypercar va avea un sistem de propulsie hibrid bazat pe acest nou motor cu 16 cilindri. Și că arborele cotit va avea un freaking metru.
Britanicii de la Ineos ne fac cu ochiul către noul SUV Fusilier care va avea tracțiune integrală și va putea fi cumpărat atât în versiune electrică, cât și într-o variantă electrică cu range extender. Adică cu motor suplimentar pe benzină care joacă rol de generator pentru încărcarea bateriei și alimentarea motorului electric. Mai știm doar că dimensiunie vor fi un pic mai mici decât în cazul lui Grenadier.
Pe lânga MG3, oamenii de la MG au prezentat la Geneva și Cyberster, un model electric care va fi disponibil în versiuni cu 340 CP (un motor electric) sau 544 CP (două motoare electrice pentru tracțiune integrală). Nu știm nimic despre baterie, autonomie sau puterea de încărcare, dar nici nu-i timpul pierdut.
Produsul Intern Brut
Dar destul cu noutățile din industria auto, hai să virăm ușor-ușor spre poveștile pe care le-am publicat săptămâna asta pe Autocritica.
Toyota Century a debutat pe piață în 1967, iar la vremea respectivă a marcat 100 de ani de la nașterea lui Sakichi Toyoda, fondatorul companiei japoneze, de unde și numele modelului. A fost prima mașină japoneză cu suspensie pneumatică și a fost produsă după unele specificații impuse de Familia Regală Japoneză, unul din clienții puternici, influenți și discreți pe care îi vizează sedanul. Colegul Tudor Rus ne prezintă povestea completă a acestui model care a scris și continuă să scrie istorie.
Dacă noi asociem apa geotermală cu Băile Herculane sau cu diverse complexuri concepute pentru petrecerea timpului liber, islandezii folosesc apa geotermală pentru a-și asigura 90% din energia termică. Iar acum pun la cale un proiect ambițios: vor să cerceteze magma din interiorul vulcanului activ Krafla, și asta pentru că acolo, la adâncimi de 2-3 kilometri, temperatura magmei este de 1.300 de grade Celsius, mult peste cele 90-150 de grade ale apei geotermale „clasice”. Ceea ce înseamnă un potențial de energie termică de vreo 10 ori mai mare. Ce implică toată povestea asta am scris pe Autocritica: Noul potențial al energiei geotermale.
Pe lângă povești, avem și teste. Evident. În ediția de astăzi SsangYong Tivoli Grand sub semnătura lui Dragoș Băltățeanu.
Cu 163 CP la dispoziție, Tivoli Grand nu este deloc domol – mai ales în regim urban – dar nici n-o să-ți lipească gâtul de tetieră la fiecare accelerație puternică. Cutia automată – pentru că așa a fost configurat exemplarul testat – se achită cu brio de sarcini, chiar dacă schimbările de treaptă nu-s cele mai rapide.
Tivoli Grand este un automobil bun pentru drumuri lungi – în special datorită setărilor suspensiei – dar antifonarea habitaclului ar fi putut fi mai bună, lucru pe care îl simți în special pe autostradă la viteze mari. În mediul urban, un Tivoli normal este mai bine adaptat datorită dimensiunilor mai compacte, însă versiunea Grand aduce în plus mai mult spațiu de încărcare în portbagaj. Decizii, decizii.
La mulți ani nouă
Autocritica, publicația care găzduiește acest newsletter, a împlinit 3 ani în 1 martie.
La trei ani distanță, nu mai suntem doar un site auto care promite calitate premium și lipsă de compromis. Ci am devenit o comunitate. Un grup de oameni care caută calitate și respect pentru propria lor inteligență într-un peisaj pestriț și incert.
Suntem câteva zeci de mii de oameni care duc poveștile mașinilor mai departe între epoci.
Mulțumim pentru că ne ești alături. Continuăm pe aceeași linie. Indiferent de câte provocări găsim pe drum.
Echipa Autocritica.
Știrile care nu au prins pole position
Max Verstappen (Red Bull Racing) a câștigat prima cursă a sezonului 2024 în Formula 1. A fost „dublă” Red Bull în Bahrain, cu Sergio Perez pe locul al doilea. Verstappen a dominat fără nicio problemă calificările și cursa, indiciu că nu se va schimba mare lucru în acest sezon față de anul trecut. Cu excepția comentariului TV.
Apple a anulat proiectul Titan, prin care și-a propus să dezvolte o mașină electrică și autonomă. (AUTOCRITICA)
Producția de mașini din România a crescut cu 26% în ianuarie comparativ cu prima lună a anului trecut. (AUTOCRITICA)
Renault Scenic este Mașina Anului în Europa în 2024. (AUTOCRITICA)
BYD Seal, Kia EV9 și Volvo EX30 sunt cele trei modele rămase în cursă pentru titlul World Car of the Year 2024. (AUTOCRITICA)
Mini Countryman Electric a intrat în producție. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Palatul Împăratului: șapte milioane de euro din bani publici pentru confortul unei singure familii. (Recorder)
Concediul medical - cine, cum, cât? (Foaia de observație)
Viața poștașului român după 30 de ani de meserie: salariu de mizerie, uniformă din 2009 și scolioză. (PressOne)
Minighid pentru colectarea deșeurilor: cum ne mai separăm astăzi gunoiul și de câte coșuri avem nevoie? (Panorama)
Conflictul dintre doi magistrați pe tărâmul unei grupări interlope. (Rise Project)
Cum a reușit Duolingo să crească numărul de utilizatori de 5 ori în 4 ani după o lungă perioadă de stagnare. (Lenny's Newsletter)
La mulți ani!