Renault Espace e acum SUV cu 7 locuri
Meșter în mașini #86 • Deblocat de Huf Group • Espace nu mai este MPV • Primul Lamborghini hibrid din istorie • Kia EV9, Porsche Cayenne facelift, Hyundai Sonata facelift
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #86
2 aprilie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Ce n’Espace un monospace
Renault l-a botezat cu trimitere directă la cuvântul franțuzesc pentru “spațiu” (“espace”) dar și la “monospace”, adică monovolum sau MPV. Dar după cinci generații, Renault Espace devine SUV get-beget și-l scoate din cursă și pe Koleos.
Alchimia asta n-ar trebui să mai mire pe nimeni în 2023 (cine are acasă crossover sau SUV s-arunce prima piatră). Realitatea e că lumea a uitat de sedanuri (Volkswagen Passat va fi doar break de acum înainte), dar și de monovolume. Dacă mai țineți minte, și Peugeot i-a pus praf în mâncare lui 3008, care s-a dus la culcare MPV și s-a trezit SUV. Sau mai drastic, Opel Meriva cântă de niște ani buni la harpă, undeva pe un nor pufos.
La noul Espace te poți uita minute bune și-ai să juri că arată ca un Austral mai lung. Ceea ce și este, dincolo de caroserie, design și proporții, până în măduva interiorului. Doar că spre deosebire de Austral, poate fi configurat și cu șapte locuri. Colegul nostru Dragoș l-a văzut pe viu, l-a pipăit și-a povestit experiența pe larg. Ideea e că Espace are în continuare un picior în zona multi-purpose. Dacă nu prin aspect, atunci prin ce știe să facă.
Bancheta din al doilea rând este culisabilă, iar dacă vrei musai șapte locuri, upgrade-ul este gratis. În versiunea cu cinci locuri, portbagajul are un volum de 777 de litri cu bancheta în poziția cea mai din față, iar dacă o rabatezi complet, voilà: 1.818 litri. Dacă mai mai multă nevoie de două locuri extra decât de spațiu în portbagaj, reține că versiunea cu șapte locuri îți poate oferi un volum al portbagajului de doar 159 de litri.
Sub capotă lucrurile sunt foarte simple: există o singură motorizare pentru noul Espace - E-Tech Hybrid. Adică un sistem hibrid clasic, identic cu cel de pe Austral: 200 CP, transmisie multimodală, un trio de motoare (un termic și două electrice) și o baterie.
Poți să-l cumperi: la final de 2023
Preț: necomunicat (încă)
Motor: 1,2 litri, trei cilindri, benzină + două motoare electrice
Consum: 4,6 l/100 km
Platformă: CMF-CD (rudă cu Renault Austral, Nissan X-Trail)
Mai multe poze: AICI
Hibridotaur
În momente ca ăsta îmi las mintea să fugă, întrebându-mă ce-ar zice geniile de-altădată dacă ar vedea cum au evoluat mărcile în care și-au pompat talentul, sudoarea frunții și uneori lacrimile. Oare ce-ar fi în lobul frontal al domnilor Colin Chapman de la Lotus, Jean Rédélé de la Alpine, sau signore Ferruccio de la… Lamborghini.
Mă rog, înțelepciunea populară spune că e mai corect să hate the game, not the player. Am să forțez totuși metafora: primul Lamborghini hibrid din istorie ca o fenolftaleină a vremurilor în care trăim. Cum ar zice nea Jean la colț, între o aruncare de zaruri și-un marț: păi dacă și ăștia, dom-le…
Îl cheamă Lamborghini Revuelto și are numele unui taur de coridă (cum altfel?) care la vremea lui (prin 1880, spun izvoarele sitorice) a sărit în tribune de opt ori, probabil jignit că i-a fost trimis doar un singur toreador în arenă. Recunosc, îmi place numele și fără contextul anecdotei cu taurul. Are așa, un parfum de “dă-te la o parte sau te dau eu”. Unde mai pui că a fost ales de Andra Guțui și Marcela Prodan Sărmășan, adică doamnele de la Namzya, prima agenția de naming de la noi (da, există așa ceva și are și succes, din ce se vede).
Lamborghini nu s-a lepădat de V12 (6,5 litri, aspirat natural), dar l-a blindat cu trei motoare electrice. Unul din ele stă pe transmisie (8 trepte, dublu-ambreiaj, montată în spatele motorului, perpendicular pe puntea spate). Celelalte două, pe puntea față. În total, 1.015 cai-putere, trimiși spre toate cele patru roți, 0-100 în 2,5 secunde. Plus existența a 13 moduri de rulare, dintre care unul pur electric, în care Revuelto se mișcă prin bunăvoința energiei dintr-o baterie (3,8 kWh) și a sus-numitelor motoare electrice. Din fericire (sau din păcate, depinde pe cine întrebi), autonomia electrică abia ajunge la 10 kilometri.
Ca vițelul la EV9
Așa m-am uitat săptămâna trecută la EV5 și fix așa mă uit săptămâna asta la Kia EV9. Și e mare lucru, fiindcă eu sunt ăla care pe unde prinde SUV-uri, le hulește. Vă zic, n-are Netflix loc pe servere de câți TB ar ocupa un documentar temeinic despre mărcile astea (mă uit și la tine, Hyundai) și cum s-au ridicat în 10 ani cât alții-n 100. Zău, cred că Făt Frumos era sud-coreean.
Mai mare decât un Sorento, EV9 se laudă că dacă-i faci plinul până la buza bateriei, merge 541 de kilometri. Bine, asta-i versiunea Long Range RWD, cu un singur motor (204 cai-putere, 350 Nm), roți motrice spate și baterie mare, de 99,8 kWh. Tot cu baterie mare poți lua EV9 AWD (385 cai-putere, 600 Nm), care merge mai puțin dar mai tare. Iar dacă ești genul care-și ia chestii online, între două comenzi la Glovo poți cumpăra un boost de 100 Nm de la Kia, de pe internet, prin Kia Connect Store.
P.S.: Ca să ne-nțelegem, acest newsletter nu este sponsorizat de KIA. Oamenii de la Huf Group au tot trei litere, dar fac altceva.
Schimbare de cod Cayenne
Doar parțial, cât să iasă de un facelift. Doar că Porsche are altă concepție despre cum ar trebui să arate un “click dreapta, refresh” pe propriile-i mașini, așa că pentru Cayenne facelift, interiorul devine mai Taycanesc, cu instrumentar de bord digital (12,6 inchi), display central (12,3 inchi) și un ecran multimedia (10,9 inchi, disponibil la cerere) pentru pasagerul din dreapta. Dacă ne uităm la volan, există și trimiteri la modelul de la care Cayenne a învățat ce-i aia dinamism - 911, bineînțeles.
Sonată în facelift minor
Cel mai mare facelift mic. Săptămâna asta ne-a ajuns în feed-uri Hyundai Sonata facelift, un model pe care Europa, din oareșce motive, nu-l primește. Și foarte rău face. Dacă există producători care la un facelift pot stoarce comunicate de presă de 6-10 pagini Word despre nimic, Hyundai își vede de treabă și lasă faptele să vorbească. Deci cui nu-i plac luminile de zi transformate într-o bandă luminoasă care ia în brațe toată partea din față - și mai și arată cum arată - să facă pană în fiecare zi luna asta.
+ Se trage tare de Ioniq N în tărâmul Mumei Zăpezilor, hăt-departe, unde se agață harta Europei în cui. La -30 de grade Celsius. Mai pe șleau, se scoate untul din modul de rulare N Drift Optimizer și diferențialul cu alunecare limitată controlat electronic, despre care se zice că ar avea câteva setări speciale. Legenda spune că cel puțin unul din autorii acestui newsletter urmărește subiectul cu atenție și încântare.
Alte mașini (pseudo) lansate săptămâna asta
Viitorul BMW i5, intrat bine în faza de testare pre-producție (avem și dovada foto un pic mai jos), va debuta în luna octombrie. Deci să n-aveți așteptări prea mari de la date tehnice, prețuri sau altele. În schimb, BMW se jură că i5 va folosi o versiune mai bună a sistemului eDrive folosit, de exemplu, de i4. Se mai vorbește prin târg și de ceva versiuni de performanță de teapa lui M5, abuzatoare de anvelope. Monitorizăm situația și revenim pe subiect.
Nici smart nu mai e ce-a fost: au renunțat să-și mai denumească mașinile și acum doar le numerotează: #1, #2, #3. Mai important e că pun foarte mare accent pe propulsia pur electrică, iar smart #3 este cel mai nou pas în această direcție. Mai avem un pic până-l vedem in the metal (18 aprilie, la Shanghai), dar va ajunge și în Europa prin 2024. Prioritate are piața din China, oarecum logic, pentru că în spatele cortinei stă Geely, furnizorul platformei SEA-2 de sub smart #3.
Produsul intern brut
Puiul de Ranger Rover, evoluție de la origini, din 2008, până în ziua de azi. Ne povestește Cornel cum și mai ales de ce s-a născut bestseller-ul numit Evoque.
Daniel a dus greul săptămâna asta, cu un subiect de importanță maximă pentru ecosistemul electric rutier din România. Întrebarea e simplă: câte și unde sunt stațiile de încărcare de la noi. Răspunsul e mult mai complex. Un articol din seria Green Zone, susținută de Enel X Way.
Am luat cupa! Mă rog, aproape, și nu noi, doar Mircea și Cornel. După isprava din Czech New Energies Rallye, unde au terminat pe locul 5 la general, poziție care le-a adus 7 puncte în clasamentul FIA. Da, pe site-ul aceleiași instituții intră și Hamilton să-și verifice punctele.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Dacia a produs 100.000 de modele Jogger. Peste 90% au plecat spre țări străine.
Se vinde mașina lui Paul Walker/Brian O’Conner. Da, aia din “Fast and Furious 4”.
Mai țineți minte serialul Viper, de pe Prima TV?
Cum porneai o Skoda de-a lungul timpului.
Ford a mărit prețurile lui F-150 Lightning, primul său pickup electric, cu 20.000 de dolari față de cele inițiale.
GM renunță la Apple CarPlay. Sau cel puțin asta dorește, cu ajutor de la Google.
Era să avem un supercar Porsche cu motor de 5 litri, cu 8 cilindri în linie, twin-turbo. Bazat pe Cayman. Cu 750 de cai-putere și 1.000 Nm.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Rezistența clădirilor românești la cutremure. Mituri spulberate.
Tinerii de acum sunt ofensați de sitcomul “Friends”, zice Jennifer Aniston (Rachel Green în serial).
Cum salvezi vietățile marine cu blocuri “Lego” din ciment, cu un conținut scăzut de carbon.
Știința ne învață cum să depistezi o persoană în care nu poți avea încredere.
Da, e AI-ul e cool, până vezi cât de tare poate dezinforma.
Un review pentru ChatGPT. Ce poate și mai ales ce nu poate face.
Podcastul AUTOCRITICA
Episodul 56. Mai scurt, mai concentrat. Se vede aici: