Rovinieta din 2026: preț diferit, calcule diferite
Meșteri în Mașini #96 • Deblocat de Huf Group • Noul Renault Rafale • Rovinieta se scumpește din 2026 • Noua generație Mercedes-Benz Clasa E • Dacia, +43% în primele 5 luni • Cars & Roads: The Movie
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #96
25 iunie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Cars & Roads: The Movie
După ce am colindat vreme de 9 zile cele mai frumoase locuri din România cu 7 SUV—uri hibride, a venit momentul de grație al ediției Cars & Roads 2023: rezumatul video al întregii povești. Atenție, nu porni clipul dacă ești pe stomacul gol.
Cel mai puternic și mai scump Renault
Dacă din diverse motive te gândești să cumperi un SUV undeva în cursul anului viitor, atunci ai face bine să pui pe lista de opțiuni și Renault Rafale. E în regulă dacă nu știi despre ce este vorba, pentru că vorbim despre un model complet nou care va apărea în gama constructorului francez în primăvara lui 2024.
L-am văzut și l-am atins în premieră la Paris în cadrul unui eveniment special. Pe scurt, este un SUV coupe de segment mediu cu o lungime de 4,71 metri care seamănă cu Peugeot 408, întrucât Rafale este primul Renault “desenat” cap-coadă de Gilles Vidal, omul care până acum vreo trei ani a fost directorul departamentului de design al Peugeot.
Astfel, Rafale este un model care pune accent pe o serie de artificii de design și de funcționalitate: grila este “dinamică”, în sensul că își schimbă culoarea în funcție de unghiul din care o privești, farurile și stopurile sunt preluate de la Clio facelift, iar interiorul este foarte spațios. Nu doar datorită ampatamentului de 2,74 metri care oferă spațiu mai mult decât suficient inclusiv pentru pasagerii spate, cât și datorită plafonului panoramic din sticlă cu o lungime de aproape 1,5 metri care accentuează senzația de spațialitate.
Inițial, Rafale va avea o versiune hibridă de 200 de cai putere similară cu cele de pe Austral și Espace, iar ulterior va sosi și piesa de rezistență: o variantă plug-in hybrid de 300 de cai putere care va transforma Rafale în cel mai puternic Renault al momentului.
Imediat după prezentarea oficială a SUV-ului am observat că cea mai comună reacție pe rețelele sociale a fost “e mișto, dar va fi scump”. Și e cumva logic ca cel mai puternic Renault să fie și cel mai scump Renault, dar sunt destul de sigur că nici măcar șefii de la sediul central din Boulogne-Billancourt nu știu încă ce preț va avea mașina asta în primăvară, când primele exemplare vor ajunge în showroom-uri. Pentru că mai e aproape un an până atunci. Cât costau mașinile acum un an și cât costă acum? Exact.
Iar dacă banii nu sunt o problemă pentru tine și, pe de altă parte, nici nu te încântă SUV-urile, dar ai totuși o familie numeroasă, poate te tentează noua generație Mercedes-Benz Clasa E Estate.
Prezentat la două luni după varianta sedan, break-ul preia designul și, în mare parte, dotările tehnice ale acestuia. Așa că vei avea versiuni diesel și pe benzină de aproximativ 200 de cai putere, dar și un plug-in hybrid de 312 cai putere. Adică opțiuni foarte asemănătoare cu ce primești pe Rafale. Deocamdată. Că după aia vin versiunile AMG și reglează disputa.
Cum se va calcula prețul rovinietei din 2026
Guvernul a aprobat zilele trecute proiectul de lege prin care va introduce schimbări majore în procedura de calcul a rovinietei începând din 1 ianuarie 2026. Ce este important pentru tine este că prețul rovinietei se va calcula atât în funcție de perioada de valabilitate - ca și până acum, adică pentru o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile sau 12 luni - cât și în funcție de norma de poluare a mașinii. Adică se introduce principiul “poluatorul plătește”, ceea ce înseamnă că rovinieta pentru o mașină electrică va fi mai ieftină decât rovinieta pentru un Volkswagen Euro 4 pe care îl cumperi second-hand de la celebra bunicuță germană.
Prețurile exacte ale rovinietei vor fi stabilite de Ministerul Transporturilor la momentul potrivit, însă colegii de la Economedia au publicat o simulare realizată de minister pentru evaluarea impactului noului tip de rovinietă. Iar simularea a luat în calcul un preț mediu de 39 de euro pentru rovinieta pe 12 luni, în loc de 28 de euro cât este în prezent, adică o creștere de aproape 40%.
Partea amuzantă este că Guvernul și-a asumat aceste modificări la rovinietă prin celebrul program PNRR și a ales anul 2026 pentru că până atunci trebuie să finalizeze lucrările la 450 de kilometri de autostradă pentru care a obținut finanțare europeană, și anume diverse segmente din Autostrada A0 (Centura Capitalei), Drumul Expres Craiova - Pitești și Autostrada A3. Eu zic că noile tarife pentru rovinietă se vor aplica indiferent dacă proiectele astea de infrastructură vor fi terminate sau nu.
Ah, și dacă îți spune cineva că nu-i mai zice rovinietă, ci TollRO, spune-i doar atât: numele TollRO se va aplica doar pentru rovinieta de camion.
N de la performanță
Hyundai a publicat o nouă serie de imagini sub camuflaj cu Ioniq 5 N, adică versiunea de performanță a actualului MeșterMobil. Fotografiile au fost realizate pe circuitul de la Nurburgring în cadrul ultimei sesiuni de teste înainte de prezentarea oficială. Care nu-i deloc departe: dezvelirea oficială va avea loc în cadrul evenimentului Goodwood Festival of Speed din Marea Britanie, adică în weekendul 13-16 iulie.
Tot atunci vom afla și detaliile tehnice complete, pentru că sud-coreenii sunt zgârciți și ne-au spus doar că noua versiune a modelului electric va fi echipată cu un mod de rulare denumit N Drift Optimizer și cu un diferențial cu alunecare limitată controlat electronic cu setări speciale.
Dacia: duduie vânzările în Europa
În primele cinci luni ale anului, Dacia a înmatriculat în Europa aproape 240.000 de mașini, în creștere cu 43% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Iar dacă te uiți un pic pe PDF-ul cu date o să observi că Dacia a obținut cea mai mare creștere procentuală dintre mărcile de volum, pentru că doar Cupra, Alfa Romeo și Tesla au procente mai bune. Ocazie cu care Dacia a ajuns la o cotă europeană de 4,5%, în creștere de la 3,7%.
Altfel spus, cam una din fiecare 20 de mașini vândute în Europa anul ăsta a fost o Dacie.
Oricum, în caz că aveai dubii, tot Volkswagen este în topul mărcilor europene, cu 562.000 de unități, iar podiumul e completat de Toyota și, super-surpriză, Audi. De fapt, trei dintre primele șase poziții sunt ocupate de tripleta premium germană, ceea ce oferă indicii și despre puterea de cumpărare a europenilor în perioada asta cu inflație ridicată.
La polul opus, printre puținele mărci care au vândut mai puține mașini decât anul trecut se numără Fiat, Honda și Mitsubishi. Dar și Alpine, de unde tragem concluzia că potențialii clienți nu prea se uită la Formula 1.
Altfel, cele două uzine auto din România au produs aproape 228.000 de mașini în primele cinci luni ale anului, cu 5% mai multe decât în perioada similară a anului trecut. Evident, Dacia și-a tras partea leului cu 147.000 de mașini, în timp ce restul de 80.000 de mașini poartă sigla Ford.
Cum merge noul Honda ZR-V?
Honda cum? Păi ce, credeai că doar Renault își completează gama de modele? Și Honda, doar că aici e un pic mai complicat, pentru că vorbim de japonezi. Deși avea deja în gamă două SUV-uri compacte (salutări călduroase pentru HR-V și CR-V), constructorul japonez a mai adăugat unul pe listă: ZR-V. Care se adresează familiilor mature și clienților cu vârste între 45 și 55 de ani. Ce să zic, sper să nu apară câte un model separat pentru fiecare an din viață.
Altfel, noul ZR-V a fost testat de colegul nostru Cornel Șocariciu, care s-a prezentat apoi la raport cu un test amănunt. Uite doar un fragment:
Motorul termic a fost tăcut. Intervine când și când ca să aducă aport de energie electrică, dar fără să te deranjeze auditiv în vreun fel. Și nici la nivel de vibrații nu există sincope în funcționare. În ceea ce privește dimensiunile, n-ai motive să-ți faci griji. A fost simplu să orientez și să ghidez SUV-ul cu ușurință chiar și pe străduțele nu foarte late din satele prin care am trecut. De menționat că Honda a reușit cumva să mai șteargă din unghiul mort care ți se cască, de obicei, în apropierea trecerilor de pietoni. Oglinzile laterale (de altfel, foarte mari) sunt poziționate la o distanță considerabilă de montații A, iar prin acele “crăpături” poți observa cu ușurință traficul. O bilă albă.
Cornel Șocariciu despre Honda ZR-V
Tot de la Cornel avem și povestea săptămânii pe Autocritica, din care afli zbuciumata istorie a mărcii SIMCA, care a luat naștere din dorința unui francez de a importa mașini Fiat fără să plătească taxe vamale.
În poveste s-au implicat la un moment dat și americanii de la Chrysler, apoi au venit și oamenii de la Peugeot-Citroën-Talbot, însă povestea frumoasă s-a încheiat la finalul anilor ‘70.
Și tot pentru cultura ta generală îți recomand un alt articol scris de Cornel: Range Rover by SV Bespoke, adică programul de personalizare până la nivel de cusături pentru modele Range Rover.
Ce poți face prin SV Bespoke? Poți alege una dintre cele 230 de culori de caroserie din paleta britanicilor. Dacă nu găsești fix nuanța pe care o vrei, mergi cu o mostră, iar oamenii de acolo o vor produce. Pentru interior, paleta oferită include 391 de combinații de culori și materiale. Eu zic că dacă le ceri ceva ce nu e pe lista respectivă, sigur te vor ajuta să-l aduci în mașină. Au deja în ofertă accesorii ceramice pentru selectorul transmisiei și pentru butoanele de pe tunelul median. Deci e clar că oamenii nu glumesc când zic că te ajută să-ți personalizezi mașina la nivel de cusături.
Cornel Șocariciu despre Range Rover SV Bespoke
Autocritica Podcast
Dacă preferi varianta video a newsletterului am pregătit pentru tine și o nouă ediție a Podcastului Autocritica. În care am profitat de întârzierea lui Meșter pentru a spune două-trei vorbe despre Rafale.
Știrile care n-au prins pole position-ul
În București începe vânătoarea de mașini parcate ilegal: Primăria Capitalei va folosi radare mobile pentru identificarea mașinilor pentru care nu s-a plătit taxa de parcare, în timp ce Primăria Sectorului 2 va ridica mașinile parcate neregulamentar.
Mitsubishi va prezenta noua generație L200 în 26 iulie, iar Lamborghini Urus va primi o versiune plug-in hybrid în 2024.
Hatchback-ul compact BYD Dolphin este disponibil acum și pe anumite piețe din Europa. Din punct de vedere tehnic, versiunea de bază este un soi de Dacia Spring pe steroizi cu motor de 95 CP, baterie de 45 kWh, autonomie de 340 de kilometri încărcare cu până la 60 kW.
Volkswagen Tiguan Allspace se transformă în Tayron.
Cupra Ateca a primit două noi motoare pe benzină: 1,5 litri cu 150 CP și 2 litri cu 190 CP.
Suzuki visează vehicule electrice zburătoare.
Toyota GR Supra primește o ediție limitată de 100 de unități pentru Europa.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Lumea sălbatică a turismului extrem practicat de miliardari (Wired)
O investigație despre eșecul statului român de a preveni crimele conjugale (Hotnews)
Cum sunt “traduse” textele indescifrabile din regiunea istorică Mesopotamia cu ajutorul Inteligenței Artificiale (New Scientist)
Iluminatul în locuințele noastre contează și poate face o diferență (InfoClima)
Investiții imobiliare în Dubai: De la costuri, oferte și capcane, ce trebuie să știi despre trendul care a ajuns și în România (Panorama)
Planul Urbanistic General pentru București: dispar sectoarele, apar arondismentele (Patru Pereți)