Skoda Elroq: SUV compact electric cu 560 de kilometri autonomie
Meșteri în Mașini #142 • Pagani Huayra Epitome • Cu Tesla Model 3 în Thasos • Prima anvelopă Nokian produsă la Oradea • Baterii LFP pentru electricele Renault.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #142
7 iulie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Elroq FM
O vorbă veche din popor spune că toamna se numără bobocii. Pentru Skoda, toamna asta încep să se numere electricele. Mai exact, cehii vor prezenta în toamnă primul dintre cele șase noi modele electrice pe care le dezvoltă și, în același timp, primul model Skoda cu noua filosofie de design Modern Solid.
Până atunci, acest prim model a dat Bacul în plină vară sub forma unui exemplar de test trimis la plimbare pe străzile din Amsterdam. L-au camuflat bine pentru a rămâne cât de cât misterios, așa că au ieșit niște poze drăguțe din care nu ne dăm seama exact de fiecare linie de design. Totuși, oamenii de la departamentul de PR au „scăpat” deja informațiile esențiale despre Skoda Elroq, descris inclusiv de cehi drept alternativa electrică la Karoq. Adică alternativa Skoda la Tiguan, dacă ai pierdut șirul.
Prin urmare, știm că Skoda Elroq este un SUV compact electric care va avea un portbagaj de 470 litri, instrumentar digital de bord de 5,3 inchi, sistem de infotainment de 13 inchi și, opțional, Head-up Display.
Electrica va fi disponibilă în patru versiuni de motorizare și baterie, listate cam așa:
Elroq 50: baterie de 52 kWh și un motor electric cu 170 CP
Elroq 60: baterie de 59 kWh și un motor electric cu 204 CP
Elroq 85: baterie de 77 kWh și un motor electric cu 285 CP
Elroq 85X: baterie de 77 kWh și două motoare electrice cu 300 CP
Ce știm în plus față de datele de mai sus este că versiunile cu baterie de 77 de kWh vor avea o autonomie de 560 de kilometri și încărcare rapidă cu până la 175 kW. O veste bună este că Skoda se alătură constructorilor care oferă funcția de precondiționare a bateriei, adică bateria este încălzită în mers la temperatura optimă înainte de a ajunge la stație pentru a permite viteze mai mari de încărcare comparativ cu încărcarea „la rece”.
Balisticele săptămânii
Aparent, aproape toți constructorii și-au luat concediu în prima săptămână a lunii iulie, așa că Secțiunea de Chirurgie Plastică lipsește astăzi din meniu. Avem însă câteva balistice numai bune pentru a fi lansate pe șosele în drum spre destinația de vacanță.
Pagani Huayra Epitome este un model unicat realizat de divizia Grandi Complicazioni care se ocupă de personalizarea modelelor mărcii. Sub capotă avem un motor V12 de 6,0 litri cu 864 CP și 1.100 Nm, iar printre caracteristicile tehnice inedite sunt transmisia manuală cu 7 trepte (o premieră pentru un exemplar Huayra) sau suspensiile active care integrează modul de rulare Super Soft dedicat drumurilor „mai puțin bune”. O fi fost oare cumpărată de un român?
Tot la capitolul modele unicat avem și Maserati GranCabrio Fologore Tignanello, cu nume inspirat de la vinul italian omonim: Tignanello. De altfel, culoarea castanie a caroseriei este asemănătoare cu solul dealului pe care crește via folosită pentru realizarea acestui vin, în timp ce tapițeria este confecționată dintr-o combinație de piele cu elemente argintii și castanii realizate dintr-o țesătură specială numită Vegea. Nimic nou sub capotă: trei motoare electrice cu 760 CP, baterie de 83 kW cu autonomie 447 kilometri și un invertor produs de inginerii ZF din Timișoara.
Între timp, pe pista aeroportului Orebro din Suedia s-a scris un pic de istorie: Koenigsegg Jesko a stabilit patru recorduri de viteză dintr-o singură încercare:
0 – 400 – 0 km/h în 27,83 de secunde
0 – 400 km/h în 18,82 de secunde
0 – 250 – 0 mile/oră în 28,27 de secunde
0 – 250 mile/oră în 19,2 secunde
Nu încercați asta acasă, desigur. Oricum n-aveți unde.
Nu neapărat o balistică, dar cu siguranță cel mai puternic Land Rover Defender dezvoltat până acum: se numește Defender OCTA și are sistem mild-hybrid cu motor V8 biturbo de 4,4 litri cu 635 CP și 750 Nm. Ajunge de la 0 la 100 km/h în 4 secunde, iar viteza de top este limitată la 250 km/h.
Anunțuri despre alte anunțuri
Marca britanică MG deținută de constructorul chinez SAIC va prezenta în 11 iulie noua generație a SUV-ului compact MG HS. Nu știm nimic altceva despre noua generație, însă îți pot spune că actuala generație a avut 313 de unități înmatriculate în România în prima jumătate a anului, adică mai multe decât cele 312 mașini înmatriculate în total de Fiat în același interval de timp. Avem deja pe site și povestea de un secol a mărcii MG.
Între timp, Grupul Renault a anunțat că începând din 2026 va lansa modele electrice echipate cu baterii Li-Ion de tip LFP (litiu - fier - fosfat), care vor veni în completarea clasicelor baterii de tip NMC (nichel - mangan - cobalt).
Bateriile LFP sunt deja disponibile la mărci precum Tesla, Ford, MG sau BYD și au costuri de producție mai mici, dar și o densitate de energie mai scăzută comparativ cu bateriile NMC. Renault va rezolva problema densității mai mici prin tehnologia Cell-to-Pack, care elimină necesitatea modulelor pentru baterii și permite integrarea celulelor bateriei direct în carcasă.
Înapoi în România, unde am participat la Cluj-Napoca la inaugurarea BMW TechWorks România, un joint-venture între Grupul BMW și compania locală NTT Data România.
Vorbim despre un hub IT care va produce diverse soluții IT și software pentru Grupul BMW, iar povestea completă vine în curând pe Autocritica. Până atunci îți mai spun doar că BMW TechWorks România vrea să angajeze încă 130 de oameni până la finalul anului pe posturi precum Java Developer, Angular Developer sau Data Scientist. Aviz amatorilor.
Iar la circa 150 de kilometri de Cluj-Napoca, finlandezii de la Nokian Tyres au produs prima anvelopă în noua uzină de la Oradea: o anvelopă de iarnă Nokian Snowproof 2. A fost doar un test de producție, întrucât producția de serie urmează să înceapă în prima parte a anului viitor.
Produsul Intern Brut
Dacă e vară, e Grecia. Cel puțin în cazul colegului Cornel Șocariciu, care a scos de la încărcat Tesla Model 3 și a mers până în Thasos. La întoarcere a așternut pe hârtia digitală câteva impresii utile din care afli unde a încărcat pe traseu, care-i de fapt realitatea din teren la mult-mediatizata circulară că mașinile electrice au voie pe feriboturi doar dacă bateria este încărcată în procent de maxim 40%, dar și cum s-a descurcat cu încărcarea la fața locului.
Avem și teste, evident.
Petre Barac a avut pe mână tot o electrică. Mai exact, Nissan Ariya.
Mi-a plăcut, per total. Nissan Ariya este stabilă, solidă, rulează bine pe orice tip de drum și îți oferă încredere pe viraje. Cei aproape 400 de cai te asigură că faci orice depășire fără dureri de cap și în deplină siguranță. Nu prea le văd rostul în oraș, unde de cele mai multe ori mergi bară la bară. Puterea dezvoltată de cele două motoare electrice este mai mult decât suficientă chiar și pentru cei mai pretențioși dintre clienți.
Altfel, Radu Gurămultă s-a urcat la volanul unui hatchback subcompact MG3 disponibil pentru moment doar în versiune full-hybrid, ceea ce înseamnă că luptă cu variante asemănătoare precum Renault Clio E-Tech, Toyota Yaris Hybrid sau Honda Jazz e:HEV.
La drum lung mi s-a părut în media unui automobil de segment B. Nu extraordinar de confortabil dar suficient, ar fi putut fi izolat fonic mai bine. Totuși, denivelările nu sunt filtrate suficient de elegant, existând un caracter ceva mai necizelat al trenului de rulare. Cumva, faptul că nu este un model matur se simte tocmai în exploatare.
Tot Radu a avut apoi un episod nostalgic când a trecut la Mazda MX-5.
Sistemul de suspensie este reglat admirabil. Nu te ține în puf, dar nici nu te chinuie, fiind pur și simplu aliat cu dorințele tale de confort. Și nu s-ar zice, când trebuie să te strecori cumva în habitaclu. Nu pare, dar poți înfuleca sute de kilometri fără să fii deranjat în vreun fel. Cu plafonul pliat sau nu. Mai degrabă, dacă ești mult prea comod din fire, te-ai putea plânge că direcția este prea fermă sau că schimbatul treptelor obosește, asta dacă te-ai lăsat cucerit definitiv de transmisiile automate.
Altfel, în ultimele săptămâni s-au lansat câteva modele importante pentru industria auto, despre care ți-am povestit pe scurt la momentul respectiv în newsletter. Totuși, pentru că sunt modele care merită disecate și analizate pe larg, pe Autocritica găsești acum articole dedicate și apăsate despre ele.
În ordine aleatoare, avem articole despre:
➜ Bugatti Tourbillon, primul plug-in hybrid al mărcii
➜ Porsche 911 GTS T-Hybrid aka primul 911 hibrid din istorie
➜ Primul BMW M5 plug-in hybrid din istorie.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Înmatriculările de mașini noi au crescut în România cu 12% în prima jumătate a anului. (AUTOCRITICA)
Final de drum pentru BMW X4. (AUTOCRITICA)
Oliver Bearman a semnat un contract cu Haas pentru sezonul 2025 al Formulei 1. Dacă n-ai auzit încă de el, îți spun doar că este unul dintre cei mai talentați piloți din Formula 2 și membru al Academiei Ferrari. (AUTOCRITICA)
Nu e glumă: Toyota a produs un cuptor pentru pizza alimentat cu hidrogen. (AUTOCRITICA)
Dacă ajungi anul ăsta la Goodwood, nu rata modelul electric Hispano Suiza Carmen Sagrera. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Arca de la Cernavodă: povestea Urme de Bucurie, un adăpost pentru măgari, cai, câini și pisici. (Panorama)
Femeile din Ucraina care muncesc în minele de cărbuni pentru a-i înlocui pe bărbații plecați pe front. (The Guardian)
Cum au ajuns hipopotamii lui Pablo Escobar să genereze haos în jungla columbiană. (Smithsonian)
Povestea unui semi-eșec: construcția celui mai mare reactor de fuziune nucleară a fost finalizată, însă producția de energie electrică va începe abia în 2039. (Science Magazine)
Ce rol are gheața în formarea discurilor planetare? (Astrobiology)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: