Skoda Epiq anunță un SUV electric de 25.000 de euro
Meșteri în Mașini #129 • Audi A3 facelift • Porsche Taycan Turbo GT • Standardul de poluare Euro 7 • Teste cu Porsche Panamera și Toyota C-HR hibrid • Cu ce rămânem după proiectul mașinii Apple.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #128
10 martie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Un preț epic
25.000 de euro tinde să devină prețul țintă pentru un anumit segment de modele electrice pentru tot mai mulți constructori. Cel mai recent exemplu vine de la Mlada Boleslav, acolo unde Skoda a scos din joben un concept care anticipează lansarea unui SUV electric cu acest preț de pornire.
Mă tot uit la poze și nu-mi dau seama de ce i-au spus Skoda Epiq, dar un lucru e relativ ușor de remarcat: pe lângă faptul că vor să copieze prețul anticipat pentru Renault 5 sau pentru Volkswagen ID.2all, cehii au copiat și un element de design de la Jeep: au luat grila cu 7 fante, au mutat-o un pic mai jos, au redus lățimea fantelor și au adăugat una în plus. Și apoi au dat copy-paste și pentru partea din spate. Ah, și ăsta este noul limbaj de design și pentru alte viitoare electrice Skoda. Cu adevărat Epiq.
Altfel, nu știm prea multe despre acest concept, cu excepția autonomiei de 400 de kilometri și a unui portbagaj de 490 de litri. Vom afla însă ce și cum undeva prin 2025, atunci când conceptul va fi prezentat sub forma unui model de serie dedicat mediului urban.
Secția de Chirurgie Plastică
Audi A3 tocmai a primit un facelift mai degrabă discret, cu schimbări estetice minore și un interior mai digitalizat, la care se adaugă o colecție mai generoasă de dotări standard. Uite câteva exemple: sistem de infotainment cu ecran de 10,1 inchi, încărcare wireless pentru telefon, două porturi USB-C pe consola centrală și încă două pentru pasagerii din spate.
Bonus: nemții punctează și la capitolul personalizare, pentru că acum poți să alegi între patru versiuni pentru semnătura luminilor de zi prin rearanjarea celor 24 de pixeli ai sistemului. Ba chiar avem și o versiune nouă - A3 allstreet - care oferă o gardă la sol cu 3 centimetri mai mare decât A3 Sportback.
Nimic surprinzător sub capotă: 1,5 litri benzină mild-hybrid de 150 CP și 2,0 litri diesel de 150 CP, ambele cu cutie automată. Mai târziu o să vină și un plug-in hybrid, just in case.
Între timp, colegii de grup de la Volkswagen au prezentat versiunile de performanță GTX pentru modelele electrice ID.3 și ID.7 Tourer. În principiu, vorbim despre design specific GTX, șasiu adaptiv sau jante de 20 inchi.
Sigur vor fi două motoare electrice, însă datele tehnice nu au fost încă prezentate.
Mercedes-Benz Clasa V și EQV au primit un facelift undeva prin 2023, dar abia acum am aflat mai multe detalii despre ele. Ocazie numai bună pentru ca Tudor Rus să facă inclusiv o trecere în revistă a istoriei acestor modele de la Clasa R încoace.
O să înțelegi mai bine de ce a dispărut la un moment dat Clasa R, dar și argumentele nemților pentru a lansa Clasa V prin 2014 și, mai târziu, varianta electrică EQV.
Apropo, avem și prețuri: vreo 60.000 de euro pentru Clasa V facelift și un pic peste 85.000 de euro pentru EQV.
Anunțuri despre alte anunțuri
Sud-coreenii de la Kia pregătesc lansarea unui nou model sub forma unui sedan. Se va numi Kia K4 și pentru moment nu suntem siguri că va ajunge și pe continentul european, dar vom afla toate detaliile în 21 martie. Până atunci, uite câteva teasere:
Porsche 911 va primi un facelift în această vară. Nu știm prea multe date concrete, însă germanii pregătesc îmbunătățiri inclusiv sub capotă, acolo unde va apărea o versiune mild-hybrid la 48 de volți, o premieră pentru 911.
Și încă una de la nemți: A3 facelift și 911 facelift fac parte dintr-un grup de 30 de lansări (modele noi și facelift-uri) planificate pentru acest an de Grupul Volkswagen.
Balisticele săptămânii
Până la 911 facelift, Porsche a dezvăluit o versiune mai puternică pentru Taycan: Turbo GT, disponibilă inclusiv cu pachet Weissach pentru circuit. În principiu vorbim despre 790 CP, însă funcția Launch Control permite cifre spectaculoase: până la 1.100 CP și 1.300 Nm timp de două secunde.
Altfel, inginerii germani au lucrat la introducerea unor elemente din fibră de carbon pentru a reduce masa cu 75 de kilograme comparativ cu Taycan Turbo S, iar scaunele sport sunt realizate din CFRP (ăsta-i un acronim pentru Carbon Fibre Reinforced Polymers, în caz că ești curios). Și nici nu trebuie să-ți faci griji cu autonomia, pentru că ajunge la 555 de kilometri.
Rămânem la nemți, dar trecem în tabăra Mercedes-Benz, care a dat drumul la comunicatul de presă cu noul Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4matic+. Un nume lung care simbolizează, de fapt, un sistem de propulsie plug-in hybrid cu motor pe bebzină de 3,0 litri și un motor electric integrat în transmisia automată cu 9 trepte.
Rezultatul? 55 CP, 3,8 secunde pentru 0-100 km/h și autonomie electrică de 100 de kilometri, cu energie stocată într-o baterie de 21,2 kWh.
Știrea inutilă a săptămânii
Parlamentul European a adoptat în această săptămână noul standard de poluare Euro 7. În mod normal, asta era știrea săptămânii în industria auto, doar că un lobby puternic din Franța, Italia și Cehia a făcut ca Euro 7 să fie mult mai permisiv decât se stabilise inițial.
Concret, limitele de emisii pentru dioxid de carbon și oxid de azot rămân identice cu cele de la Euro 6, iar singura noutate majoră este introducerea unor limite de emisii pentru sistemul de frânare. Astfel, limitele de emisii pentru particule PM10 (cu diametrul de cel mult 10 microni) generate în momentul frânării au fost stabilite la 3 mg/km pentru mașini electrice, 7 mg/km pentru mașini cu motoare termice și 11 mg/km pentru mașini hibride.
Ah, și încă ceva: Euro 7 va intra în vigoare în iulie 2030, în loc de 2025 cum se stabilise inițial. Ceea ce mă face să fiu destul de sigur că Uniunea Europeană va amâna cu vreo 5 ani și interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice, planificată în prezent pentru 2035.
Produsul Intern Brut
Cornel Șocariciu a fost în Finlanda pentru un test pe un lac înghețat la școala de pilotaj a lui Juha Kankkunen, cvadruplu campion mondial de raliuri între 1986-1993, pentru a evalua versiunea americană a lui Mitsubishi Outlander PHEV. A dat câteva ture pe mini-circuite pe gheață și scopul principal a fost să observe diferențele de comportament dintre modurile de rulare ale sistemului de tracțiune integrală Super All Wheel Control (S-AWC).
În modul Snow, sistemele mașinii sunt gata să preia absolut orice eroare minoră pe care o faci. Prin urmare, poți călca tare pe accelerație, chiar și în viraj, și simți cum electronica intervine în așa fel încât SUV-ul să stea pe urmele pe care le-ai croit cu un tur înainte. Viteza de deplasare scade proporțional cu lipsa aderenței, sistemele active lucrează într-un ritm alert și devine aproape imposibil să dezechilibrezi ecosistemul electronic.
Scopul testului? Spre finalul anului, Outlander PHEV va reveni în showroom-urile din Europa.
Prin diverse cotloane ale internetului s-a râs mult și bine după ce s-a aflat că Apple a îngropat 10 miliarde de dolari într-un proiect eșuat: o mașină electrică și autonomă. În fond, e atât de ușor să te bucuri de necazul cuiva încât nici măcar nu am fost surprins de reacțiile deplasate.
Totuși, modul în care a evoluat proiectul mașinii Apple de la lansarea din 2014 și până la închiderea sa în 2024 reflectă, în realitate, modul în care a evoluat întreaga industrie auto: mașina aia complet autonomă, care se conduce singură în timp ce noi stăm în jurul unei mese cu ecran touchscreen și analizăm rapoarte financiare frumos colorate, este încă foarte departe de producția de serie.
Așa că am scris o scurtă istorie a proiectului pentru mașina Apple, de la contextul pieței auto și pieței IT din anul 2014 până la testele realizate cu diverse mașini echipate cu sisteme autonome și de la o serie de patente înregistrate de Apple până la noutățile software pregătite de Apple pentru noua generație CarPlay, care va sosi în cursul acestui an.
La începutul lunii martie, Constantin „Eugen” Ciobanu a călătorit la Sevilla pentru a lua pulsul celei de-a treia generații Porsche Panamera.
De la primul contact remarci cât de precisă este direcția și cât de intuitivă este demultiplicarea. Nu am compus niciun viraj pentru că nu am apreciat corect cât să iau de volan. Cuplul ăla de 500 Nm disponibil de la 1.900 rpm ajută mult dimineața când vrei să profiți de un spațiu creat în trafic. În același timp câștigi încredere suplimentară din modul liniar în care este livrată puterea. Nu lași impresia că ești genul de șofer care conduce precum ar folosi întrerupătorul pentru a transmite mesaje Morse via becul de la bucătărie.
Între timp, Cornel a luat la bani mărunți noua generație Toyota C-HR, proaspăt lansată pe piața din România. Și misiunea japonezilor se anunță una dificilă în contextul unei concurențe puternice.
În oraș, C-HR rulează mult în modul electric. “Creierul” mașinii gestionează situațiile – bazate pe nivelul de încărcare al bateriei – și pune în prim plan rularea pur electrică. Dar asta ține mult și de modul în care apeși accelerația. Dacă vrei zvâc, impuls, energie, mașina va livra resursele electricului și va completa necesarul prin aportul termicului. Dacă ești un pic calm, C-HR va gestiona situația în așa fel încât să auzi foarte rar zumzăitul motorului pe benzină. Există chiar și un buton EV pe care să-l apeși, însă eu îți recomand să lași mașina să-și urmeze cursul dictat. Știe ea mai bine când să meargă electric și când nu.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Cercetătorii au găsit o soluție pentru numărul scăzut de cicluri de încărcare-descărcare ale bateriilor solid-state. (Interesting Engineering)
Mercedes-Benz se alătură constructorilor care testează roboți umanoizi pe liniile de producție. (The Verge)
Grupul Volkswagen solicită Uniunii Europene să relaxeze media de emisii de dioxid de carbon pe marcă ce va intra în vigoare în 2025. (Automotive News)
Alfa Romeo va lansa o nouă generație pentru Giulia în 2026. (AUTOCRITICA)
Ministerul Energiei vrea să dezvolte o aplicație unică pentru toate stațiile de încărcare pentru mașini electrice din România. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Povestea Ancăi Mărculeț Petrescu, arhitecta Casei Poporului. (Scena9)
Culisele procesului cu RMGC. Interviu cu avocații care au făcut dintr-o notă de subsol o apărare de 6,7 miliarde de dolari pentru România. (PressOne)
Ce a făcut Roger Federer după ce s-a retras din tenis. (GQ)
Cum este afectată aroma cafelei de forma ceștii pe care o folosești. (Perfect Daily Grind)
Cum au „evoluat” cunoștințele noastre despre dinozauri pe baza descoperirilor făcute în ultimul secol. (National Geographic)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: