Smart #5: (alt) SUV electric de mărime medie
Meșteri în Mașini #149 • BMW i4 Engage Racing • AMG PureSpeed • Prețuri: Hyundai Staria, MG ZS Hybrid+, Clasa G electric • Oțel verde • Mișcarea electrică în Norvegia • Scorpionii lui Carlo Abarth
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Mambo No. 5
A little bit of Monica na na na, a little bit of Erica la la la la… cam ăsta este noul #5, SUV de mărime medie, 100% electric - ca tot ce face Smart de la relansare și reorientare încoace.
Numărul 5 din gama Smart (după #1 și #3, fiindcă matematica funcționează altfel pentru brand) are influențe de ici, de colo, chiar dacă se jură că a fost desenat în studiourile de design Mercedes-Benz. Un pic de GLB, un pic de MINI Countryman la exterior și povestea se repetă la interior.
Dincolo de forme stă o platformă electrică la 800 de volți, care integrează o baterie de 100 kWh, cu autonomie anunțată de până la 740 de kilometri în regim CLTC (WLTP-ul chinez, pe scurt).
Tot ce ține de sisteme, funcții, ecrane și componente electronice pică sub comanda unui creier foarte deștept, dezvoltat în jurul procesorului AMD V2000. Care va avea de lucru: doar dacă ne uităm la ecrane, #5 va avea vreo trei (instrumentar de bord de 10,3 inchi, ecran central de 13 inchi și încă unul, tot de 13 inchi, pentru pasagerul din dreapta) + un head-up display de 25,6 inchi, cu realitate augmentată.
Cu ampatamentul de 2.900 mm și lungimea de 4.705 mm, #5 e departe de calapodul Smarturilor de altădată.
Dacă v-ați luat reper anul 1998 ca geneză a primului Smart (se întâmpla la Salonul Auto de la Paris, ce vremuri!), aveți dreptate. Dar rădăcinile merg mult mai adânc în timp.
Adică da, atunci a debutat oficial ForTwo, doar că rețeta a stat la copt din 1972, când Daimler s-a jucat pentru prima dată cu ideea unui automobil de mici dimensiuni, capabil să răpună traficul și poluarea din orașele mari.
Și a tot stat la dospit vreo 10 ani și-un pic, până când, în 1981, germanii au lansat arătarea de mai jos. O să-i spunem NAFA, așa cum l-a prescurtat departamentul de marketing - numele original era Nahverkehrsfahrzeug (nu, nu te înjur), adică „vehicul pentru distanțe scurte”.
Eu primesc mult vibe de Lăstun de la NAFA, nu știu voi…
Balisticele săptămânii
BMW i4 „Elsa” de la Engage Racing. Elsa e dezvoltat/ă (plecând de la un BMW i4 M50 de serie) de echipa de ingineri Engage Racing, condusă de Horia Platona. Ținta e clară: participarea competitivă la Pikes Peak 2025. Cum Pikes Peak nu e orice cursă de viteză în coastă - în special din cauza altitudinii mari, aerodinamica mașinii trebuie să lucreze impecabil. Pe lângă alte aspecte bineînțeles, mai puțin vizibile cu ochiul liber.
Pentru partea de electronică s-au scris peste 15.000 de linii de cod, iar cea palpabilă, materială, a fost manipulată pentru a duce cât mai jos masa totală: adio izolație fonică, bine ați venit geamuri din plexiglas și consolă centrală din fibră de carbon.
AMG PureSpeed. Mercedes-Benz are o nouă sub-gamă de modele ce urmează a fi produse în serie limitată. Au botezat-o Mythos și până așteptăm replica celor care produc berea omonimă din Grecia (grupul Carlsberg, aparent), ne clătim cât de cât ochii cu prototipuri de pre-producție, camuflate și trimise în sălbăticie.
Curând, acestea se vor transforma în AMG PureSpeed, un speedster fără acoperiș și fără parbriz, produs în doar 250 de exemplare. Testele pe drumurile publice sunt aproape gata iar echipă cu AMG se află și italienii de la Pininfarina, care mai știu câte ceva despre performanță și serii limitate. Cu puțin noroc, (o parte din) bogații planetei vor găsi ceva frumos sub brad anul ăsta.
Prețurile noastre, toate
Hyundai Staria pornește de la 43.435 de euro în România. Ce primești de banii ăștia? Un MPV hibrid, cu motor de 1,6 litri (benzină) și un motor electric. Totul face 215 cai-putere luați în primire de o automată cu 6 trepte.
MG ZS Hybrid+ (full-hybrid) poate fi comandat în România de la 23.400 de euro, iar primele unități vin în showroom începând cu 1 octombrie, cu un singur sistem de propulsie: 1,5 litri benzină + un motor electric animat de o baterie de 1,83 kWh, 193 de cai-putere în total și consum mediu estimat la 4,25 l/100 km.
Clasa G electric, cel pe care l-am luat la o tură un G-Turn prin Polonia luna trecută, pleacă de la 143.570 de euro în România. Momentan, singura versiune este G580, cu patru motoare electrice (două pe fiecare punte, 587 de cai-putere și 1.164 Nm) și o baterie de 116 kWh - capacitate netă. Autonomia comunicată de germani este de maxim 468 de kilometri. Cei cu dare de mână pot urca o treaptă până la Edition One, versiunea de lansare. Le mai trebuie încă 50.000 de euro pe lângă prețul de bază, dar nici lista de bunătăți nu-i de colo: pachet exterior AMG Line, jante AMG de 20 de inchi plus multe alte dichiseli pentru interior.
Produsul Intern Brut
Oțel Verde nu e numele unui nou supererou din benzile desenate, ci acel oțel produs prin metode alternative, fără emisii. Deși, dacă stăm să ne gândim, oțelul verde poate salva un procent important din alveolele noastre pulmonare. Și nu numai. Pe termen lung, bineînțeles. Un material complet găsiți pe AUTOCRITICA, courtesy of Daniel Popescu.
Un arhitect, un activist de mediu și o trupă pop și-au dat întâlnire în Elveția. Nu e vorba de o colaborare nebună, de o acrobație de PR sau de ceva campanie de promovare pentru Spotify. Așa a început mișcarea electrică din Norvegia. Povestită detaliat de Sho.
„Există un gust aparte în a pune la respect, cu o mașină mică, modestă, automobile scumpe din clase superioare”. Sună arogant și laudativ, nu-i așa? Poate. Nu și în cazul lui Carlo Abarth, care a și demonstrat că nu aruncă vorbe-n vânt. Micii scorpioni ai lui Carlo și originile Abarth.
Teste mari și teste mici:
Înveți multe în 3 săptămâni cu noua Honda ZR-V, de la cum funcționează sistemul hibrid până la care-i sunt punctele forte (și care nu). Constantin Ciobanu detaliază pe AUTOCRITICA, după mai bine de 800 de kilometri cu ZR-V prin oraș și prin afară.
Hyundai Bayon facelift e mai degrabă o retușare discretă, cum se tot poartă în industrie. Bayon are nevoie de un imbold, fiindcă rivalii-s mulți și nișa aglomerată. Explică Dragoș Băltățeanu care-i treaba cu Bayon facelift.
Știrile care nu au prins loc în pole position
BREAKING NEWS: Elon Musk minte de-ngheață antigelul. (Jalopnik)
Pe 19 septembrie va fi inaugurată noua fabrică Nokian Tyres din Oradea. (AUTOCRITICA)
Conceptul Hyundai N Vision 74 va fi transformat în model de serie (motor1)
Mercedes EQS va fi înlocuit de un S-Class electric pentru generația următoare. (Autocar)
Lotus nu o duce prea bine. (Automotive News Europe)
Thomas Ingenlath nu mai e CEO Polestar. (InsideEVs)
Consum extraurban
Spa cu bere. (Panorama)
Generația call-in-sick. (Business Insider)
Hipopotamii lui Pablo Escobar. (The Guardian)
Alzheimer în România. (PressOne)
Anii ’80 erau mai supli. (The Atlantic)