Start la comenzi pentru Renault 5
Meșteri în Mașini #138 • Primul Porsche 911 hibrid • BMW Seria 3 facelift • Cum se dezvoltă mașina viitorului la Timișoara • Trei săptămâni cu Honda CR-V • Povestea oamenilor Bugatti.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #137
26 mai 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara.
Cât costă Renault 5 E-Tech Electric în România
Au trecut doar trei luni de când Renault a reinventat clasicul model R5 într-o electrică subcompactă cu tentă sportivă. Acum o poți comanda în România.
Pentru început este disponibilă o singură versiune, cea mai bună: motor electric de 150 CP, baterie de 52 kWh, autonomie de 410 kilometri. Încărcare rapidă DC cu 100 kW, încărcare AC cu 11 kW, încărcare AC bidirecțională. Tehnologia din urmă se numește oficial Vehicle to Load (V2L) și îți permite să bagi în priza mașinii orice obiect electronic vrei să alimentezi.
Prețurile încep de la 30.750 de euro cu TVA, iar dacă faci achiziția prin programul Rabla Plus, plătești 25.650 de euro.
Câteva nuanțe: prețul minim este valabil pentru echiparea Techno. Am aruncat un ochi pe configurator și pentru banii ăștia primești, printre multe altele, faruri și stopuri full LED, lumini de zi LED, jante din aliaj de 18 inchi, sistem multimedia OpenR de 10,1 inchi cu suport pentru aplicații Google, instrumentar digital de bord de 10,25 inchi, încărcare wireless pentru telefon, geamuri față și spate electrice, cruise control adaptiv cu functia Stop&Go sau asistență la parcarea cu spatele.
De la anul vei putea comanda și versiunile mai „mici”, de 95 CP și 120 CP, ambele cu baterie de 40 kWh și autonomie de 300 de kilometri, iar acestea vor fi disponibile și cu echipările Five și Evolution, mai puțin dotate. Toate astea se traduc și printr-un preț de bază mai mic, de 25.000 de euro.
Indiferent ce versiune alegi, primești la schimb o mașină electrică cu o lungime de 3,92 metri, în contextul în care un Renault Clio este cu 9 centimetri mai lung. Practic, vorbim despre o electrică dedicată în special mediului urban cu care cu siguranță vei atrage toate privirile prin designul sportiv.
Despre Renault 5 Tech Electric a scris pe larg colegul
cu ocazia prezentării internaționale.Secția de Chirurgie Plastică
Rămânem în zona sportivă, dar de data asta cu adevărat sportivă, pentru că Porsche a prezentat 911 facelift. N-o să observi mari diferențe stilistice, însă lansarea este importantă pentru că s-au întâmplat lucruri interesante pe dedesubt.
Pentru prima oară în istorie, Porsche 911 a primit o versiune hibridă. O găsești prin configuratoare sub numele 911 Carrera GTS și, pentru suma corectă, primești așa: un motor pe benzină de 3,6 litri, un motor electric de 54 CP integrat în transmisia automată PDK cu opt rapoarte și un motor electric de 15 CP care joacă rolul de generator. În total vorbim despre 541 CP și un cuplu maxim de 610 Nm. Bateria Li-Ion are o capacitate brută 1,9 kWh.
Practic, comparativ cu precedentul 911 Carrera GTS non-hibrid, datele indică 61 CP în plus și o masă totală mai mare cu 50 de kilograme. Prețurile pentru România încep de la 177.950 de euro.
Între timp, BMW a dezvăluit Seria 3 facelift. Al doilea facelift, cum ar veni. Vei observa mici modificări estetice, câteva tehnologii de ultimă generație și noul sistem de operare BMW OS 8.5, pe lângă o serie de îmbunătățiri la șasiu.
Veștile bune continuă și pentru fanii motoarelor termice: Seria 3 facelift este disponibil în continuare și cu motoare pe benzină, și cu motoare diesel, cu puteri între 150 și 286 CP. Iar versiunea plug-in hybrid a primit o baterie mai mare care promite o autonomie electrică de 101 kilometri.
Nici italienii de la Lancia nu se lasă mai prejos. În cazul lor vorbim despre o versiune de performanță pentru modelul electric Ypsilon. Astfel, Ypsilon HF are un motor electric de 240 CP care îi permite să ajungă de la 0 la 100 km/h în 5,8 secunde. Detalii despre baterie și autonomie nu știm încă, dar mai este timp până în mai 2025, când este programat debutul comercial.
Balisticele săptămânii
Când ai auzit ultima oară despre prezentarea unui concept cu motor pe benzină? Pentru mine a trecut prea mult timp să-mi aduc aminte, dar uite că BMW a dezvăluit Concept Skytop, un studiu de design inspirat din modele clasice precum Z8 care a fost prezentat recent la Concursul de Eleganță Villa d’Este de pe malul lacului Como din Italia.
Nu știm detalii tehnice, cu excepția faptului că prototipul este echipat cu „cel mai puternic motor V8 din gama BMW”.
Tot săptămâna asta a fost prezentat și conceptul electric Jeep Wagoneer S Trailhawk, dezvoltat pe baza modelului de serie Wagoneer S (aka prima electrică Jeep pe piața americană). Ce știm este că prototipul are suspensie înălțată, anvelope all-terrain de 31,5 inchi și sistem Selec-Terrain cu 6 moduri de rulare.
N-avem niciun indiciu despre motoarele electrice sau baterie, dar nu-i exclus ca prototipul să primească o versiune de serie la un moment dat.
Anunțuri despre alte anunțuri
Poate cel mai interesant anunț despre planuri de viitor a venit săptămâna asta de la Grupul Volkswagen, care susține că va lansa o mașină electrică de 20.000 de euro în 2027. Mulți s-au grăbit deja să-i spună ID.1, fratele mai mic al viitorului ID.2All, conceptul de mai jos. Până atunci, anul viitor vom face cunoștință cu două compacte Volkswagen și Cupra și două SUV-uri de oraș Volkswagen și Skoda care vor costa mai puțin de 25.000 de euro.
Pe de altă parte, am avut câteva anunțuri care oferă indicii interesante despre direcția în care merge industria auto.
Mai intâi, Grupul Renault a anunțat un sistem de propulsie plug-in hybrid în care motorul termic nu învârte roțile, ci joacă rol de generator pentru a încărca bateria Li-Ion. Practic, sistem de propulsie electric cu range extender pe benzină. Sistemul este dezvoltat de compania HORSE deținută de Grupul Renault și chinezii de la Geely și poate fi integrat atât pe arhitecturile dedicate mașinilor electrice, cât și pe cele pentru mașini cu motoare termice.
Cum să interpretezi asta: constructorii auto simt un nou potențial de creștere pentru PHEV, în ciuda compromisurilor tehnice și practice pe care le presupune această tehnologie. Numeroși constructori vin cu versiuni îmbunătățite ale sistemelor PHEV (ai exemple inclusiv în newsletterul ăsta), mai ales că vânzările de mașini plug-in hybrid au crescut în Europa cu 9,6% în primele patru luni ale anului, peste creșterea generală a pieței cu 6,5% și peste creșterea pieței de electrice cu 6%.
Mai apoi, Toyota, Mazda și Subaru au anunțat că vor colabora pentru dezvoltarea unei noi generații de motoare termice. Poate pare ciudat, dar miza este de fapt una clară: noile motoare termice vor fi compatibile și cu combustibili alternativi. Mai exact, cu carburanții sintetici despre care se vehiculează tot mai intens că vor permite mașinilor cu motoare termice să rămână în showroom-urile europene și după anul 2035, când ar urma să fie interzise dacă oficialii Uniunii nu se vor răzgândi.
Carburanții sintetici conțin compuși din hidrogen și carbon obținuți în mod artificial, în urma unor procese chimice. Găsești detalii tehnice în articolul ăsta scris pe Autocritica acum aproape un an, dar care este cu atât mai relevant astăzi.
Produsul Intern Brut
A fost o săptămână cu adevărat plină și pe site-ul Autocritica. De exemplu, eu am scris pe larg despre centrul de cercetare și dezvoltare ZF de la Timișoara, unde 500 de ingineri contribuie la dezvoltarea mașinii viitorului. Una care nu va mai avea coloană de coloană de direcție sau lichid de frână, pentru că astfel de componente mecanice vor fi înlocuite cu sisteme electronice precum steer-by-wire și brake-by-wire. Apropo de asta, Renault 5 are sistem brake-by-wire.
De la Radu Gurămultă avem o poveste despre Bugatti. Nu neapărat despre constructorul Bugatti, cât mai ales despre o parte dintre oamenii care și-au pus amprenta asupra mărcii. Totul a început cu un italian originar din Milano care a pus bazele mărcii în 1909 în regiunea Alsacia.
Tudor Rus a avut trei săptămâni la dispoziție pentru a testa noul CR-V e:PHEV, iar în episodul din această săptămână îți spune tot ce trebuie să știi când pleci la drum lung cu mașina asta. La fix, că tot am vorbit despre tehnologia PHEV în newsletterul ăsta.
Și tot Tudor a luat la puricat Lexus LS 500h într-un test din care afli ce oferă pe final de carieră cel mai scump Lexus pe care îl poți comanda pe piața din România.
Nu în ultimul rând, Cornel Șocariciu ne povestește modul în care Autocritica Squad a câștigat Eco Raliul Belgiei în clasamentul pe echipe într-o etapă din FIA Eco Rally Cup cu multe (pe bune, chiar prea multe) carențe pe partea de organizare.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Fabrica Ford Otosan din Craiova are un nou director. (AUTOCRITICA)
Ediție limitată pentru Audi RS 4 Avant. (AUTOCRITICA)
5 stele la testele de siguranță EuroNCAP pentru Volkswagen Tiguan. (AUTOCRITICA)
Noul BMW M4 GT3 EVO, model dedicat competițiilor. (AUTOCRITICA)
Hyundai va concura la Pikes Peak cu o versiune modificată a modelului de performanță Ioniq 5 N. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Clanul „Sărmanilor” din Otopeni. (Buletin de București)
Țara fără memorie. Cazul Crevedia. (Recorder)
Ioana cu pancarta, femeia care aduce zâmbete pe Calea Victoriei. (PressOne)
Strategia regională a Chinei pentru a produce tot mai multe componente high-tech pentru Apple. (High Capacity)
Cum a încercat Vladimir Putin să schimbe conducerea serviciului de spionaj al Austriei prin intermediul unor politicieni corupți. (Politico)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: