Toate mașinile electrice pe care le poți cumpăra în 2024 în România
Meșteri în Mașini #120 • Kia EV9, în România de la 72.500 de euro • ChatGPT pe mașinile Volkswagen și Skoda • Concepte Honda, Hyundai și Kia la CES 2024.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #120
14 ianuarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Nu știu ce așteptări aveai tu de la industria auto la începutul acestui an, dar eu unul nu mă așteptam să văd primele imagini cu Golf facelift. Sau, mai bine spus, primele imagini camuflate cu Golf facelift.
Au apărut timid într-un comunicat de presă cu un subiect complet diferit (despre care afli detalii un pic mai jos), cu mesajul că lansarea oficială va avea loc undeva în cursul acestui an. Ocazie cu care mi-am dat seama că au trecut, totuși, mai bine de patru ani de la lansarea actualei generații.
Până aflăm tot ce contează despre Golf 8 facelift ne vedem nevoiți să ne uităm la poze și atât, întrucât constructorul german e zgârcit la capitolul detalii.
Apropo, pe lângă poze, tot ce știm în momentul ăsta despre Golf 8 facelift este că va integra ChatGPT. O să-l trezești din somn prin comanda vocală „Hello, IDA”, pentru că este integrat in actualul asistent vocal dezvoltat de Volkswagen, sau prin apăsarea unui buton de pe volan. Asistentul AI te va ajuta să controlezi funcțiile sistemului de infotainment, aerul condiționat sau sistemul de navigație și o să știe să răspundă la întrebări de cultură generală.
O să mai auzi de ChatGPT și pe noile generații Passat și Tiguan, dar și pe gama de electrice formată din ID.3, ID.4, ID.5 ȘI ID.7. Ah, și o să-l folosești și la vecinii de peste drum de la Skoda pe Enyaq, Octavia și noile generații Superb și Kodiaq.
Kia EV9, în România de la 72.500 de euro
Prezentat undeva prin luna martie a anului trecut, SUV-ul electric Kia EV9 a ajuns în sfârșit în România. Are puțin peste 5 metri lungime, 6 sau 7 locuri și o baterie generoasă de aproape 100 kWh care promite cel puțin 500 de kilometri autonomie, în funcție de versiune.
Prețul de pornire este de 72.500 de euro pentru versiunea cu 204 CP, însă dacă ne uităm la dimensiuni probabil că 99,99% dintre clienți vor merge spre versiunea cu tracțiune integrală și 385 CP care începe de la 76.500 de euro.
Apropo de electrice și prețuri, colegul Cornel Șocariciu a muncit săptămâna asta la ghidul mașinilor electrice disponibile în România în 2024. Găsești acolo lista cu toate electricele pe care le poți cumpăra azi, dar și cu mașinile electrice pe care le așteptăm să apară în cursul anului, asta ca să știi din prima dacă faci deja comanda sau mai aștepți un pic.
Concepte la CES 2024
Revelionul pasionaților de tehnologie are loc, în mod tradițional, la Las Vegas, cu ocazia evenimentului Consumer Electronics Show (CES). Dedicat cândva celor mai noi modele de telefoane și laptopuri, CES s-a transformat în ultimii ani într-un eveniment care găzduiește mai degrabă concepte de toate felurile care vor ajunge, poate, cândva, în casele sau pe lângă casele noastre.
Iar dacă Samsung și LG au prezentat concepte de televizoare transparente sub pretextul că hei, nu este deloc elegant să-ți vină prietenii în vizită și să vadă una bucată de ecran negru atârnat de perete, constructorii auto au etalat o serie de concepte pe care s-ar putea să le vedem în viitor pe străzi. Sau nu.
Ce m-a surprins pe mine este că aproape toate conceptele au venit de la producătorii asiatici, în timp ce americanii s-au ascuns probabil printre sloturile cu cireșe, iar europenii s-au lăudat, cum spuneam mai sus, cu noul lor prieten ChatGPT.
De exemplu, Honda a anunțat o nouă gamă de electrice cu numele Zero Series, iar primele modele de serie se vor baza pe conceptele Saloon si Space-Hub.
Mai întâi, Saloon este un concept care anticipează lansarea unui sedan electric în 2026. Japonezii promit încărcarea bateriei de la 15% la 80% în maxim 15 minute și o degradare de numai 10% în primii 10 ani de utilizare, pe lângă clasicele deja sisteme avansate pentru rularea parțial autonomă și sisteme de siguranță și asistență.
Mai apoi, Space-Hub este un soi de utilitară electrică despre care bănuim că va putea transporta mai mulți pasageri cu confort sporit la interior. Recunosc, mie îmi zboară un pic gândul la ID.Buzz.
Între timp, Kia a prezentat nu mai puțin de cinci concepte electrice. Nu te speria, ideea este simplă: sub numele Platform Beyond Vehicle se ascunde de fapt o strategie de dezvoltare a unor modele elecrice dedicate transportului public urban și non-urban. Iar sud-coreenii par că știu ce fac, pentru că serviciul de ride-hailing Uber a anunțat deja că va integra în flotă o astfel de utilitară electrică pentru transport urban.
Mai avem și conceptul Hyundai S-A2, un așa-numit eVTOL, adică vehicul electric cu decolare și ateriare verticală. Pe scurt, un fel de elicopter electric cu următoarele cifrele: 4 pasageri, altitudine maximă 450 de metri, viteză maximă 190 km/h și autonomie 100 de kilometri. O să apară prin 2028 și probabil va fi folosit în special pentru transport rapid din centrul unui oraș aglomerat spre aeroport.
În schimb, constructorul chinez Xpeng propune chiar o combinație între autovehicul și elicopter sub forma unui concept numit Xpeng AeroHT eVTOL Flying Car. Pe scurt, mașină zburătoare. Dacă mă întrebi pe mine, este strict un exercițiu de design menit să atragă ochii și nimic mai mult, pentru că este greu de crezut că un astfel de concept va vedea vreodată lumina zilei în această formă. Nu pentru că n-ar fi posibil, ci pentru că n-ar fi legal să circuli cu așa ceva pe străzi.
Revenind cu picioarele pe pământ, Hyundai a prezentat și conceptul Ioniq 5 N NPX1, care nu anticipează un nou model, ci o gamă de accesorii și produse sub marca Hyundai N. Am și exemple: splitter frontal, aripă spate supradimensionată, jante speciale, frâne de performanță sau amortizoare sport. Vor fi disponibile pentru orice model de performanță Hyundai N începând din acest an.
Au mai fost și alte concepte inedite la CES 2024 despre care vei putea citi în curând în detaliu într-un articol dedicat pe Autocritica. Tot acolo voi povesti mai mult și despre contextul în care apar astfel de curiozități, ca să înțelegi și care-i scopul lor în viață.
Produsul Intern Brut
Până atunci, pe Autocritica avem deja marfă proaspată de cea mai bună calitate. De exemplu, colegul de newsletter
ne povestește despre visul utopic al unui arhitect de renume mondial, și anume un oraș prieten cu natura și omul redus la o singură construcție: o benzinărie. Mai exact, benzinăria lui Frank Lloyd Wright.Avem, desigur, și teste. Dragoș Băltățeanu s-a plimbat cu un Porsche Cayenne E-Hybrid despre care spune cam așa:
Comportamentul dinamic este excepțional, SUV-ul german fiind în largul său atât pe autostradă, cât și pe drumuri virajate. A treia generație a modelului Cayenne a introdus o suspensie activă cu bare stabilizatoare activă, iar asta înseamnă că SUV-ul va rămâne perfect drept în viraje, fără ruliu sau tangaj. Bineînțeles, atât timp cât ne menținem în limitele fizicii.
Tot Dragoș a testat si SUV-ul compact Honda ZR-V, cel mai nou model din gama constructorului japonez, despre care spune că „livrează excelent și reușește să-i ofere celui de la volan o doză consistentă de satisfacție. În oraș, ZR-V se mișcă dezinvolt, în special cu ajutorul motorului electric, iar la drum lung, confortul primează”.
Iar Cornel Șocariciu a fost la Praga să vadă în „carne și oase” noua generație Porsche Panamera. Și povestea începe cam așa:
Mașina oprește în parcarea unei benzinării. De aici intrăm în subteran. Un labirint iluminat din beton șerpuiește prin moalele pământului și se oprește brusc într-o ușă metalică. Câteva secunde de liniște până ce balamalele își descleștează colții. Seamănă cu o cameră tehnică transformată într-un fel de vestibul. Căști de protecție pentru șantier, salopete și un pic de vâlvă în jur. Lumina e în continuare difuză. Pe stânga e o viitoare piscină interioară, iar în capătul holului e liftul. Urcăm la etajul al nouălea.
Cum o fi dus Porsche mașina acolo? Asta-i întrebarea care ne-a măcinat și pe noi.
Știrile care nu au prins un loc în pole position
54% dintre mașinile livrate de Volkswagen în 2023 au fost SUV-uri.
Uzina BMW din Munchen va produce doar mașini electrice începând din 2027.
Nissan a prezentat o versiune Ariya Nismo la Salonul Auto de la Tokyo.
Viitorul SUV electric Audi Q6 e-tron apare în luna martie.
Williams a prelungit contractul pentru a utiliza motoare Mercedes-Benz în Formula 1.
Cum arată SUV-ul electric Punch.ev dezvoltat de Tata Motors pentru piața din India.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Cum e viața de vatmaniță în București. (Scena9)
Ce s-a schimbat în sistemul de sănătate din România de când am intrat în UE. (Panorama)
Povestea celui mai bun junior din lume la sabie și a clubulului privat la care a crescut. (Povești din Sport)
De ce am respirat aer toxic la început de an în București. (PressOne)
Tot ce crezi că știi despre paianjeni este greșit. (National Geographic)