Toyota: electrice cu autonomie de 1500 de kilometri
Meșteri în Mașini #95 • Deblocat de Huf Group • Toyota întinde coarda electricelor • Chinezii lansează două electrice noi în Europa • Aehra Sedan • Concepte Mercedes și Renault.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #95
18 iunie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Bună dimineața, dragii noștri. Cu părere de rău și regret în glas și-ntre diacritice mă simt nevoit să vă anunț că autobuzul 666 nu va mai trece prin Hel.
Se întâmpla până acum în Polonia, unde oamenii de acolo au avut ideea minunată (și profitabilă în ultimii ani din punct de vedere turistic) să inventeze o linie 666 care să ajungă în satul Hel, agățat în vârful unei peninsule din Marea Baltică. Și care altfel arată de parcă-i mai degrabă Heaven decât Hel, dar asta-i altă poveste.
Din 24 iunie, linia de autobuz se va transforma în 669 pentru că anterioara „avea accente satanice” și că „este stupid să prezinți realitatea damnării eterne ca pe un lucru amuzant”, cum zice publicația catolică Fronda, care cere de câțiva ani schimbarea asta. Bravo publicației catolice pentru că a rezolvat problemele ecumenice ale lumii, acum se poate-ntoarce la ale dânsei.
Ăsta-i satul Hel - altfel destul de angelic, așa. Dacă-l cauți pe hartă, o să vezi că-i un soi de Maldive într-un vârf de gheară.
1500 de kilometri cu un plin electric
Ceva mai spre est, într-o insulă plină de oameni un pic mai relaxați, Toyota a anunțat oficial că (unele dintre) mașinile electrice vor ajunge la autonomii de până pe la 1500 de kilometri în 2028-2029.
Asta vine pe filieră tehnologică, pentru că japonezii trag să dezvolte în pași deja programați la milimetru bateriile de pe mașini. Și vor face pe rând autonomii mai mari pentru bateriile actuale Litiu-Ion (pe care le și ieftinesc în același timp), apoi vor trece la tehnologia Solid-State, iar apoi o vor perfecta și pe-asta până când electricele vor merge mai mult decât orice diesel de azi.
Și asta se va întâmpla peste 6 ani. Iar japonezii nu știu să mintă, mai bine-și fac marsupiu decât să o dea cotită.
Bravo lor pentru că s-au trezit din distracția cu hibrizii.
Detaliile despre pașii pe care-i urmează Toyota înspre mântuirea electricelor sunt în articolul ăsta.
Despre care-i șmecheria cu bateriile Solid-State (implicit plusuri și minusuri) v-a povestit deja Autocritica pe larg încă din februarie 2022. Valabil și azi.
+ Vecinii chinezi (deocamdată ai japonezilor, mai vedem cu noi) nu stau nici ei degeaba și anunță că au amestecat una-alta prin chimia bateriilor și le-a rezultat „autonomii de peste 1000 de kilometri”. Fără să zică pe ce fel de mașini se califică, însă.
Aehra Sedan
Sunt absolut convins că te-ai întrebat constant și apăsat în ultimele luni ce mai fac oamenii de la Aehra*. Este? Cum și pe mine m-a apăsat major dilema asta în această perioadă, în paralel cu o sinuzită intermitentă, m-am bucurat să scap de presiunea extracraniană când oamenii au anunțat un al doilea model (da, mai au un SUV deja prezentat în decembrie) în gamă.
Se numește Aehra Sedan, după un puseu masiv de imaginație onomastică. Dar partea bună e că această companie, lansată oficial în 2022, a desenat o mașină care arată mai bine decât toate BMW-urile lansate în ultimii 10 ani, ceea ce ne face să credem două lucruri: fie că nemții chiar vor să bage bățul prin gard și să ne facă să vorbim constant despre mașinile lor, fie că italienii să pricep la mașini chiar și dacă ele nu există.
Probabil ambele sunt valabile într-o anumită măsură.
Aehra Sedan există deocamdată doar în pozele de aici. Dar promite așa: 800 de kilometri autonomie electrică, livrări în 2026 și un preț care va depăși 100.000 de euro. Ei zic că-i „Ultra Premium Electric Vehicle”. Noi zicem că deocamdată e „Ultra rendering stai s-o vedem pe stradă și-apoi mai vorbim electric vehicle”.
*companie italiană înființată în vara lui 2022 de Hazim Nada și Sandro Andreotti. Mașinile sunt desenate de Filippo Perini, ex-Lamborghini, omul care a condus design-ul modelelor Murciélago LP 640, Aventador, Huracan, Centenario and Urus.
Imperiul contraatacă
În schimb, băieții de la Nio, chinezi de meserie, au prezentat două mașini cât se poate de existente la nivel palpabil. Chiar în Europa, unde se și vând pe alocuri (adică în Norvegia, Germania, Olanda, Suedia și Danemarca).
Prima dintre ele este Nio ET5 Touring, adică un break cu față de Hyundai Kona corcit cu Tesla și cu spate de Taycan Sport Turismo. Asta din ce-am putut să mă prind la prima vedere. Are autonomii între 435 și 560 de kilometri, în funcție de baterie, și dimensiuni de Passat Variant, ca să știi cum să-l așezi în spațiu. Mai multe imagini și informații găsești aici.
Dar pentru că ție-ți plac SUV-urile, băieții au produs ceva și pentru tine: noul Nio EL6. Care-l înlocuiește pe Nio ES6, despre care probabil că n-ai auzit în viața ta până acum.
EL6 ăsta are fix aceeași față cu break-ul mai sus menționat, doar că-i ridicat un pic de poale și, deci, crossover. Rețetă clasică, nimic nou. Are dimensiuni de Tiguan/Qashqai/Sportage/Tucson, ca să rămânem în reperele pe care le cunoaștem, doar că are 489 de cai putere și 700 Nm. Autonomie maximă de 530 de kilometri. Dacă vrei să-l cumperi, îl găsești tot pe la nordici, plus Germania și Olanda.
Detalii și mai multe imagini, pe Autocritica.
Ala-bala portocala
Niște designeri americani ai celor de la Mercedes - care băleau probabil de niște ani la vreun poster cu C111 prin birouri - au prins niște zile libere între atâtea EQ-uri identice și și-au imaginat cum ar arăta o versiune modernă (și electrică, normal) a mașinii din anii ‘70. A ieșit un „studiu de design”, adică un soi de „uite-așa ar putea arăta electricele dacă nu ne-ați cere să vă facem SUV-uri”.
Mă rog, motorul electric cu flux axial - prezent în mașina din figurile alăturate - o să apară pe modelele de serie, deci e bine să citești despre el înainte să-l cumperi din showroom-uri fără să știi ce-i aia.
Se cheamă Vision One-Eleven. Mai multe poze portocalii aici.
Avem și francezi care n-au fost în grevă
A fost nevoie de șase companii franceze și de 100 de oameni ca să deseneze conceptul ăsta cu siglă Renault. Se numește oficial H1st vision (ei zic că-i un soi de prescurtare de la Human First vision, deși doar francezii știu cum au ajuns la concluzia asta) și, spre deosebire de ce-a făcut Mercedes mai sus, ăsta pare că se poate și produce în serie, la o adică. L-aș vedea ca pe un viitor Megane, de exemplu. Poze mai multe aici.
Trecând la lucruri și mai realiste, Renault anunță în ziua în care publicăm acest newsletter (adică duminică, 18 iunie) ceva cu adevărat spectaculos și de serie. Cumpărabil, cum ar veni. Vârf de gamă de acum înainte în familia de modele ale mărcii.
Stai cu ochii pe Autocritica (follow pe Facebook, de exemplu, apoi see first, share, știi tu joaca), pentru că-ți arătăm imediat ce și cum. L-am văzut și l-am atins pe Renault Rafale, deci o să citești în cunoștință de cauză.
Le Mans 100
Nu doar Rapid București împlinește 100 de ani anul ăsta, ci și cursa de 24 de ore de la Le Mans. Spre deosebire de Rapid, Le Mans n-a fost niciodată în liga a patra a competițiilor sportive, chit că la suporteri e rivalitate mare între cele două entități, pentru că-s fanatici și pasionați și unii, și alții.
Daniel Popescu ne-a povestit într-un feature foarte bun care-i faza cu pasiunea asta pentru anduranță. Și ce-i face pe 400.000 de oameni să-și pună corturile la margine de circuit vreme de o săptămână ca să vadă faruri și să audă motoare. Avem și imagini bune de tot de pe vremuri, deci crede-mă, chiar merită vizita pe site.
Testul e tăcere
Dacă ești genul ceva mai practic și treci pe la noi săptămânal doar ca să-ți alegi viitoarea mașină, îmi cer scuze pentru un număr de newsletter destul de futurist în adâncul sufletului său. Dar îmi iau revanșa printr-un test cu Mitsubishi ASX hibrid, alter ego-ul cu siglă japoneză al lui Captur. Zice Cornel cam așa:
„Fostul ASX a fost un SUV greu încercat. Japonezii s-au chinuit mulți ani să-l țină în formă. Lansat în 2010, de-a lungul carierei, primul ASX a primit trei facelifturi. E greu să faci față cu astfel de modificări într-o industrie care schimbă rapid tehnologiile. În schimb, noul ASX renunță la tot ce știam: de la design la interior, de la motorizări la sisteme de siguranță. Totul e nou pentru marca niponă.”
Testul continuă aici.
Mașina în 2023: pe cumpărate sau pe utilizate?
Că tot veni vorba de ales mașina, de săptămâna asta îți oferim, împreună cu oamenii de la Autonom, o alternativă la achiziția clasică.
Dacă intri în secțiunea Showroom de pe Autocritica, vei avea acolo toate prețurile de listă și datele tehnice ale tuturor mașinilor noi pe care le găsești în showroom-uri (sau le poți comanda) în România.
Dacă nu vrei să-ți bați capul cu nimic din ce înseamnă cheltuială suplimentară cu mașina, tot acolo ai și o rată lunară pentru închirierea mașinii pe termen lung. În terminologie îi zice Leasing Operațional, dar în practică e fix asta: o închiriere pe termen lung.
În care totul e inclus în preț: asigurări, revizii, anvelope, viniete, mașină de înlocuire în caz de accident, plus că n-ai treabă cu devalorizarea. Se adresează persoanelor juridice (deci sunt și câteva avantaje fiscale într-o simplă factură lunară complet deductibilă) și e o soluție dedicată mai ales celor care vor să utilizeze o mașină fără s-o dețină neapărat. Pentru că mașina se poate și schimba foarte ușor când e nevoie de una mai mare, la o adică.
Bonus: se pot alege toate mașinile de pe piață, fără excepție.
Știrile care n-au prins pole position-ul
După ce l-a resuscitat pe Bulli, Volkswagen pare că are de gând să-i dea o șansă electrică lui Beetle.
Între timp, îi mai oferă o șansă termică lui Tiguan.
Fiat 600 va fi un Fiat 500 ceva mai gras.
Ce mai cumpără oamenii cu bani.
Polonia zice că nu, dom’le, că de ce?
Dacia îți dă mașină de înlocuire dacă a ta stă-n service.
BMW duce un M1 la Le Mans Classic. Cu tot cu echipajul original din 1981: Prince Leopold al Bavariei, Christian Danner și Peter Oberndorfer.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Istoria semiuitată a primei comete descoperite pe teritoriul României (Mindcraft Stories).
Interviu cu Lars Rasmussen, creatorul Google Maps (PressOne)
Câtă nevoie are România de agricultură organică? (Scena9)
A fost odată Djoko (l’Equipe)
Cum a fost creată în 1996 cea mai scumpă atracție a unui parc de distracții: Jurassic Park: The Ride din Universal Studios Hollywood (Wired)
Procesele lui Ed Sheeran (The New Yorker)
Școala vs. Telefonul mobil (Washington Post)
Cum au decolat păsările (New York Times)
Lady Vols Country (Oxford American)