Toyota trece în altă ligă cu noul supercar GR GT
Meșteri în Mașini #207 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 1-7 decembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Toyota are un moment Nissan GT-R…
…și ar trebui să ne bucurăm enorm pentru asta.
Toyota GR GT (GR vine de la Gazoo Racing și ca să fim corecți, sigla și numele Toyota nu apar, de fapt, nicăieri pe mașină) s-a găsit să-și arate fața într-o perioadă în care din multe puncte de vedere, industria auto este o supă călâie, nu neapărat pe gustul tuturor.
Când tot mai multe mărci sar la cap cu electrificarea (unele cu succes, altele cu luft) și aleg să-și tragă pe roată, pun intended, puținele sportive și supersportive pe care le mai au (dacă le mai au), Toyota are un moment Nissan GT-R cu GR GT.
Fără ca spatele să-i fie asigurat de un întreg arbore genealogic (Nissan GT-R R35 a venit la jumătatea anilor 2000 ca o continuare a dinastiilor Skyline și GT-R), GR GT poate fi considerat o întruchipare modernă a Toyotei 2000GT (o colaborare Toyota-Yamaha din care a rezultat ceea ce azi considerăm, în linii largi, primul supercar al Japonei).
O capotă lungă cât o zi de post care nu trece, pe înălțime, de rotula unui individ de talie medie, plus ceva fler americănesc (se remarcă o notă de Viper din setul de imagini oficiale și ceva literă M în unele muchii) și interior cu rădicini Lexus (că de unde să și iei bunătățuri de materiale și texturi dacă nu din sera proprie?). Asta ar fi o descriere la prima vedere pentru Toyota GR GT, știu, superficială, din hainele de casă, de la laptop.
Cu tot ce ține de aspect și prezentare bifat, ce-i mai rămâne Toyotei GR GT e să ia la tibii segmentul și să lustruiască ringul cu ce sportive și supersportive, alea câte au mai rămas prin Europa și America.
Motor: V8 twin-turbo, 4 litri, în configurație hot-vee - asta înseamnă că cele două turbine sunt pitite în centrul V-ului format de bancurile de cilindri pentru o dimensiune mai compactă a motorului per ansamblu dar și de dragul performanței și a eficienței termice, cu efecte benefice în calmarea efectului de turbolag. Momentan vorbim în estimări și ținte, dar Toyota vrea ca motorul să producă cel puțin 650 CP și 850 Nm. Dacă se poate mai mult, atunci mai mult. La fel și pentru viteza maximă spre care tind japonezii: de cel puțin 320 km/h. Dacă se poate mai mult, știți deja.
Transmisie: transaxle, practic o singură unitate compactă care include cutia de viteze cu 8 trepte, ambreiajul și un mic motor electric, totul montat pe puntea spate, acolo unde și ajung toate resursele.
Masă-țintă: 1.750 kg sau mai puțin, printr-un șasiu de aluminiu și multe elemente adiacente din același material, combinate cu alte componente din fibră de carbon și CFRP, valoare distribuită în raport 45:45 între punțile față, respectiv spate.
Dacă socotim că Nissan GT-R R35 este tras pe dreapta, fără un urmaș confirmat oficial, să fie în sfârșit momentul ca Godzilla să fie înlocuită de Kong? Sau poate Nissan pregătește ceva…
La noutăți ni-i greu
1. Alba-neagra UE: uite intezicerea termicelor, nu e interzicerea termicelor
De ce ne pasă: Știm toți de marele termen limită setat de UE pentru 2035, anul care ar trebui să sisteze vânzările de mașini noi cu motoare termice în Europa. Și știm toți cam cum arată cursa în care s-au aruncat tot mai mulți producători dornici să dea termicul pe electric. Deși nemulțumiți care să aplice presiune contra deciziei au existat încă din ziua anunțului oficial, UE ar putea să caute o cale de compromis după ce Friedrich Merz (Cancelarul Germaniei) și-a arătat îngrijorarea într-o scrisoare pentru Ursula von der Leyen (Președintele Comisiei Europene). Dacă dăm crezare surselor care au explorat subiectul, doamna von der Leyen ar fi aplecat urechea la ce-a avut de spus domnul Merz și la calea de mijloc sugerată de acesta: excepții pentru modele PHEV, pentru electrice cu range extender și pentru termice ultra-eficiente (cel mai probabil de tipul celor alimentate cu biocombustibili). O confirmare în acest sens vine de la alt oficial, Apostolos Tzitzikostas (Comisar European pentru Transport Sustenabil și Turism), care afirmă că UE va lua în calcul toate progresele tehnologice în momentul în care își va revizui poziția față de subiectul emisiilor și limitarea acestora. O întâlnire în acest sens va avea loc pe 10 decembrie și cel mai probabil va da naștere unui pachet de propuneri.
De ce ne pasă: Comparat cu noiembrie 2024, se observă o creștere cu 35,6%. Tot în creștere (cu 11,4%) a fost și numărul de mașini la mâna a doua înmatriculate pentru prima oară în România în noiembrie 2025: 31.959. În continuare diferența dintre volumul de înmatriculări de modele noi și modele rulate este foarte mare. La o comparație între primele 11 luni ale anului 2024 și primele luni din 2025 pe modele noi se observă o creștere a înmatriculărilor de hibrizi și modele pe GPL (+25,6%, respectiv 30,9%), în timp ce electricele, motorizările pe benzină și cele diesel au înregistrat scăderi (-11,1%, -29,9%, respectiv -30%).
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Porsche dă asigurări că nu va exista un 911 PHEV, slavă Domnului. Tot Porsche se jură că noul Cayenne electric e mai bun în off-road decât cel termic. OK.
Jaguar l-a dat afară pe Jerry McGovern, cel care a desenat ACEL concept.
De la 900 de lire la 1.000.000 de lire. O poveste cu un Aston Martin.
Restomod Honda NSX.
Mercedes-Maybach SL680 are 835 de logouri Maybach împrăștiate la exterior și la interior.
BYD a lăsat un palmier să cadă peste SUV-ul YangWang U8.
Numărul lui Adam: 1
Eldrive România a inaugurat un hub de încărcare de 1 MW (aka 1.000 de kW), localizat în Pitești, lângă austostrada A1, în parcarea unui mall (Supernova). Puterea se împarte între 4 puncte de încărcare. Maximul de putere pe o mufă de încărcare este 600 kW (o premieră pentru România și Europa de Est), dar doar atunci când o singură mașină este pusă la încărcat.
Infrastructura-vura
Începem să avem autostrăzi și începe să fie nevoie de treceri speciale pentru animale (inclusiv pe drumurile naționale, unde situația este absolut cruntă pentru animalele care traversează șoseaua). Subiectul poate părea ceva de ordinul fantasticului în țara în care animalele sunt tratate neanderthalic (fără repercusiuni pentru agresori), dar astfel de treceri permit ecosistemelor să-și vadă de ritmul lor natural (ba mai mult, fără să aducă daune prețioaselor mașini avariate de impactul cu animale rătăcite pe carosabil). Sigur, construcția lor costă (și nu puțin), trebuie proiectate cum trebuie, gândite bine și amplasate în locuri-cheie, nu după cum vrea Marte retrograd sau consiliul local din Țorolaia.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Face Elon Musk ce face și își asigură a nu știu câta oară un loc în această rubrică (ar fi și păcat, din moment ce pentru el a fost creată) cu o dumă calificată din oficiu la Prăjeala Anului.
La mine la Brăila e o vorbă, apropo de sfaturile pe care le primești în viață și de ce modele îți alegi să urmezi: dacă-ți zice Icsulescu să te arunci în Dunăre, te arunci? O știu bine, că am auzit-o des în copilărie.
Domnul unei porțiuni mai mult sau mai puțin considerabilă din clientela Tesla: s-a trezit vorbind că sistemul FSD (Full Self-Driving, care numai self-driving nu e, vezi pleiada de decese apărute din utilizarea în regim euglenă a sistemului Autopilot - 65 până acum, dacă erați curioși) le permite șoferilor să butoneze telefonul în timp ce se deplasează pe drumuri publice.
Cunoaștem, Elon Musk zice multe, dar ce zic legea, bunul simț și instinctul de conservare? FSD e doar un sistem de asistență de condus de nivel 2 (deci nu-i așa mare șmecherie, în limbaj universal) și până la nivelul 4 sau 5 mai e cale lungă.
Mult mai lungă decât până la primul stâlp pe care-l poți îmbrățișa cu șasiul sau prima remorcă de sub care poți ieși decapotat.
Autocritica rațiunii pure
Deși Săgețile Argintii sunt asociate cu monoposturile de Grand Prix produse de Mercedes-Benz în anii ‘30, rivalii de la Auto Union au avut propria interpretare a supranumelui, într-o formă brutală, născocită de Ferdinand Porsche. Auto Union Typ de la A la D: celelalte săgeți argintii.
Siguranța poate fi percepută drept o noțiune abstractă până în momentul în care te implică pe tine ori pe cei foarte dragi. Din acel punct devine vitală, iar Renault are o cale proprie în acest sens. Renault Human First.
Testele săptămânii: Honda Civic, Jaecoo 7 PHEV.
Recomandare de seamă
Neuroscience & Wellness. Locul în care vei înțelege cât de importat este creierul în tot ce facem zi de zi, prin informații preluate din studii cu limbaj greoi și explicate pe înțelesul tuturor de un medic specialist și cercetător în neuroștiință.
Ce-am mai luat pe parbriz
A zis cineva Ferrari F40 limuzină?
O sportivă la 70 de ani:
Consum extraurban
Meseria ei: umblatul. (PressOne)
Bucuria de a te reîntoarce în același loc. (BBC)
Frenezia peptidelor. (The Guardian)
Filosofia progresului. (Scena9)
Ce i-a frământat pe tinerii români în 2025. (Spot Media)
De ce unii dintre noi aleg să nu distribuie știri? (Nieman Lab)














