Viitorul Porsche Cayenne va fi doar electric
Meșteri în Mașini #145 • Actuala generație Cayenne rămâne pe piață până în 2030 • Mașina timpului: 28 iulie de-a lungul istoriei auto • Noul Chevrolet Corvette ZR1 • Cadillac Sollei
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Noul cod Cayenne are două litere: EV
E oficial, literă de lege din Zuffenhausen: noul Porsche Cayenne, al patrulea dacă socotim generațiile, va fi complet electric. După modelul Macan.
Porsche Cayenne. Înger și demon. Pentru unii mumă, pentru alții ciumă. Unde unii = compania Porsche pe care a salvat-o de la ananghie iar alții = concurenții săi direcți care se chinuie de mai bine de 20 de ani să-i facă felul, pe considerente atletice. Nu-i loc pe server să-ncapă fluvii de 1 și 0 despre cât de important a fost și este Cayenne pentru Porsche. Dar există indicii.
A patra generație Porsche Cayenne va fi 100% electrică. Sub ea va sta arhitectura PPE (Porsche Premium Electric), pe care o știm deja de la noul Porsche Macan. La 800 de volți, cum îi stă bine unui lider. Iar la cum stau lucrurile, concurenții săi direcți au nevoie de un drum rapid la farmacie, pentru ibuprofen.
“Flexibilitatea platformei PPE ne permite să integrăm cele mai noi tehnologii în materie de sisteme de propulsie și șasiu. Vom utiliza acest potențial uriaș al electrificării pentru a duce noul Cayenne la alt nivel, pe mai multe planuri - de exemplu, în ceea ce privește dinamica.” Sunt cuvintele lui Michael Steiner, unul din șefii Departamentului de Cercetare și Dezvoltare la Porsche.
Date concrete despre noul Cayenne electric vom avea în lunile următoare - primele prototipuri de teste au în față un cantonament global de câteva milioane de kilometri, care vor fi trecute prin frisoane și febră, pe toate formele de relief. Asta înseamnă că un debut în 2025 este un eveniment foarte plauzibil.
Dar anunțul noii generații Cayenne mai aduce o veste: a treia generație, cea de acum, proaspăt actualizată anul trecut, va rămâne pe piață până în 2030 cel puțin. Și va fi vândută în paralel cu modelul nou.
Ce înseamnă asta? Dacă strănuți când vezi mașini electrice, vei putea să-ți cumperi un Cayenne de generația a treia, cu motor termic - în formă hibridă sau pur termică. Adică da, nu dispare motorul V8, pe care Porsche are de gând să-l mențină în actualitate cel puțin șase ani de-acum încolo. Lucru mare, fiindcă normele de emisii merg din șmirghel în sârmă ghimpată.
Deci, da.
The king’s not dead. Long live the king.
Mașina timpului
Lumea auto pe data de 28 iulie, de-a lungul anilor:
1926 - Se formează compania Daimler-Benz AG, din fuziunea dintre Daimler Motoren Gesellschaft și Benz & Cie.
2010 - Nissan anunță public că intenționează să producă mașini echipate cu sisteme de climatizare care pulverizează vitamina C în habitaclu. Pentru sănătatea celor de la bord.
2017 - Tesla începe livrările pentru Model 3. Peste 450.000 de rezervări existau deja pentru modelul electric în acel moment.
Balistica săptămânii
Niciodată în istorie n-a existat un Corvette de serie atât de puternic. Niciodată în istorie n-a existat un Corvette cu peste 1.000 de cai-putere.
Noul Chevrolet Corvette ZR1 are 1.064 de cai-putere, 1.122 Newtoni-metru și o viteză maximă de peste 215 mile pe oră (346 km/h).
Amplasat central stă un V8 bi-turbo (botezat LT7), de 5,5 litri, bazat pe motorul V8 aspirat natural de pe Corvette Z06.
Turbinele sunt construite dintr-un super-aliaj cunoscut sub numele de MAR 246, preferat de Chevrolet în detrimentul Inconelului. După Hennessey F5, America a făcut din nou o America.
Încă ceva: noul Corvette ZR1 e relativ ușor, chiar foarte ușor, în era în care sedanurile executive de clasă medie sar zglobii de două tone - 1.665 de kilograme cântărește versiunea cu plafon fix, 1.704 kilograme cea decapotabilă. Secretul? Foarte multă fibră de carbon, inclusiv pentru discurile de frână.
Și cam așa accelerează noul Corvette ZR1 dincolo de borna de 200 de mile pe oră:
Atelierul de modă nouă
Cadillac Sollei, doamnelor și domnilor.
Nu, n-a chiulit nimeni de la orele de franceză. Sollei nu e “soleil” scris greșit, deși are legătură cu soarele. Sollei vine de la SOL (soare) și LEI (leisure), dacă mureați de curiozitate.
Conceptul Sollei e decapotabil, electric și are la interior zone dintr-un material numit Fine Mycelium, procesat din rădăcina regenerabilă a ciupercilor. A, da, și exteriorul e acoperit în culoarea Manila Cream, folosită prima dată pentru anumite modele Cadillac în anii ‘57-’58.
Produsul Intern Brut
Ne-a ținut căldura în case și-am dat din taste cu spor (și) săptămâna asta.
De la Daniel Popescu aflăm printr-un set de grafice câteva informații despre comportamentul posesorilor de electrice în viața de zi cu zi. Adică: cam cât de des încarcă aceștia la stații publice, cât de mulțumiți sunt de viteza de încărcare și unde cred că ar fi nevoie de mai multe stații. Explicat și ilustrat aici.
Bine, fie, glumeam când am zis că ne-am pitit la umbra AC-ului din domiciliu. Tot plecați de-acasă am fost. Poftiți la teste, deci:
Actuala generație Hyundai Tucson a trecut printr-un upgrade, un facelift care pune lupa foarte mult pe interior. N-are nici viață ușoară, mai ales că, citez din colegul Sho, “încearcă să cimenteze rolul său în gamă, acela de all-rounder într-un segment mai disputat ca grupa E de la Euro 2024”. De citit, testul se citește aici.
Cel mai câștigat a fost Dragoș Băltățeanu, trimis special la Goodwood Festival of Speed, unde a dat și de 20 de grade la prânz și de noul MG Cyberster, care-l aștepta cu portiera deschisă pe circuit. Aparent i-a prins bine experiența, descrisă pe larg aici.
Mai avem și test cu noua Dacia Duster 1.2 TCe 130 4x4. Ținut pe asfalt și lăsat liber și prin off-road, știți voi, pe acolo pe unde trecem toți cu câte un Tico sau Matiz. Constantin Ciobanu la raport.
Deși la prima vedere ai putea crede că francezii au pus la copt o nouă generație, Renault Captur a trecut printr-o revizie estetico-tehnologică. Sau facelift, cum i se mai spune. Așa că l-am scos la plimbare și mi-a plăcut ce-am văzut pe computerul de bord în dreptul consumului mediu real. Tot testul, aici.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Adio, motoare Bentley W12. (AUTOCRITICA)
Ferrari introduce plățile cu criptomonede. Momentan doar în Europa. (AUTOCRITICA)
„Cu timpul, veți aprecia motorul în patru cilindri de pe C 63!” - Michael Schiebe, Mercedes-AMG. (motor1)
De ce sunt mașinile de poliție americane alb-negre? (Road & Track)
Nissan ar putea readuce la viață numele Silvia (200SX/240SX). (Car and Driver)
Fiat 600 a fost lansat în România. Cu tot cu prețuri. (AUTOCRITICA)
Stellantis e gata să renunțe la mărcile care nu aduc bani. (Automotive News Europe)
Consum extraurban
În România bate vântul. Degeaba. (PressOne)
Criza climatică, privită ca la televizor. (Panorama)
La drum cu tata. (Scena9)
Ultima țigară din avion. (Thrillist)
Prietenii îți prelungesc viața. (BBC)
Cea mai eficientă pompă de căldură din lume. (Ars Technica)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: