Prima Dacie cu pat inclus
Meșter în Mașini #82 • Facelift-uri: VW ID.3 și Hyundai 10 • Rabla Clasic: primă de 7.000 lei • Dacia Jogger cu pat, jaluzele și cort • Prima cursă ilegală cu mașini • Test cu Nissan X-Trail.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #82
5 martie 2023
Newsletter deblocat de
(Ne)schimbarea la față a lui ID.3
Doamna Imelda Labbé, membru în Consiliul de Administrație al Volkswagen, susține că ceea ce vezi în imaginile de mai jos este a doua generație ID.3. Americanii de la Engadget chiar au mușcat momeala asta, dar adevărul este că au trecut doar doi ani și jumătate de la primele livrări ale lui ID.3, iar noutățile sunt atât de puține, încât mă întreb dacă nu cumva până și facelift este un cuvânt nepotrivit.
În fine. ID.3 facelift vine cu prize de aer mai mari, cu jante noi și cu o actualizare pentru sistemul de infotainment care sper că va reduce numărul de buguri pe pixel pătrat. Ah, și există o nouă culoare de caroserie: Dark Olivine Green.
În rest, pachetul tehnic este identic cu ce știai până acum, chit că pentru informația asta a trebuit să “săpăm” cu aplomb prin kitul de presă de vreo 20 de pagini: avem 204 cai putere și baterie de 58 kWh sau 77 kWh, în funcție de cât de des crezi că vei merge cu mașina la drum lung.
Tot la capitolul lansări merită să menționez și Hyundai i10 facelift. Modelul de oraș al constructorului sud-coreean a primit o grilă restilizată, lumini de zi modificate, jante de 15 inchi cu design nou sau semnătură luminoasă diferită pentru stopuri.
În ton cu vremurile, sistemul de infotainment cu ecran de 8 inchi va putea fi actualizat over-the-air. Altfel, pachetul tehnic este neschimbat, așa că alegi în continuare între motorul de un litru cu 67 CP sau motorul de 1,2 litri cu 84 CP. Benzină, desigur.
Cum să câștigi 17.500 de lei
Fără alte introduceri, te invit la primul curs Autocritica de îmbogățire rapidă. Sort of…
Prima de casare pentru programul Rabla Clasic a crescut de la 6.000 la 7.000 lei, dar dacă îți faci corect temele până la capăt poți să pleci acasă cu 17.500 lei.
Vorba vine, că n-o să vezi direct banii ăștia, dar înțelegi ideea.
Fii atent aici cum arată schema logică popesciană: duci două mașini vechi la casat și primești 10.000 lei în loc de 7.000 lei, neapărat ambele mai vechi de 15 ani și cu normă de poluare cel mult Euro 3 ca să împuști încă două bonusuri de câte 1.500 lei, adică 3.000 lei în total.
Apoi intri relaxat pe showroomul Autocritica și îți alegi noua mașină dintre cele care au sistem de propulsie hibrid - pentru că nu strică să mai iei încă 3.000 lei de la statul român, nu-i așa? - și să aibă emisii de cel mult 120 de grame de dioxid de carbon pe kilometru - pentru că mai vin încă 1.500 lei. Total 17.500 lei, adică more or less 3.500 euro. Și uite-așa poți să scoți Dacia Jogger Hybrid la puțin peste 20.000 euro în loc de prețul standard de 23.750 euro. Super afacere mai ales dacă ai o familie cu trei copii și buget limitat. Sau cel puțin așa zice Meșter în testul ăsta.
Rabla Plus: rămâne cum am stabilit
Ah, zici că vrei o electrică? Avem în continuare și programul Rabla Plus, care rămâne în parametri stabiliți anul trecut: bonus standard de 51.000 de lei, adică vreo 10.365 de euro la cursul actual, în limita a 50% din prețul mașinii. Interesant este că bonusul reprezintă exact 49,83% din prețul de bază de 21.800 euro pentru Dacia Spring.
Nu neapărat calculat perfect să le iasă oamenilor, da’ ceva să mănânce și gura lor.
Se confirmă însă primele indicii despre limitarea treptată, dar sigură, a acestui program: pentru Rabla Plus sunt eligibile din acest an doar mașinile care costă cel mult 75.000 de euro cu TVA. Vestea bună este că în banii ăștia îți poți lua inclusiv un model inedit pentru întreaga familie: Volkswagen ID.Buzz (pe care îl testăm as we speak, iar impresiile noastre vin în curând).
Și apropo de scheme de finanțare de la stat, am scris recent pe Autocritica un articol foarte interesant care îți este util dacă te gândești să soliciți cei 20.000 de lei pentru montarea unui sistem de panouri fotovoltaice. Mai exact, am încercat să aflu câtă energie electrică poți să generezi din panouri fotovoltaice, în funcție de numărul de zile însorite din zona în care locuiești și de temperaturile medii, dar și în funcție de eficiența panourilor fotovoltaice și pierderile inerente din rețea.
Ofertă specială: abonamente gratuite la acest newsletter, doar apăsând butonul verde de mai jos. Două la preț de unul, dacă vrei.
Cum să dormi în pat cu jaluzelele trase. Într-o Dacie
După ghidul de îmbogățire rapidă prin programul Rabla îți prezint și ghidul de somn ușor într-o Dacie. Oamenii de la Mioveni au extins echiparea Extreme și pe Sandero Stepway, Jogger și Duster, asta după ce inițial a fost introdusă pe Spring. Și poți să râzi oricât de numele ales pentru echipare, dar n-ai văzut încă nimic.
În cazul lui Jogger, în ofertă a apărut și un pachet Weekend care include un pat pentru două persoane, un suport plat și o ladă pentru spațiul de depozitare. Le montezi pe toate în mașină în numai două minute și poți să comanzi și un set de jaluzele pentru geamuri pentru ca somnul tău să nu fie derajat de primele raze ale soarelui. Alternativ, poți să cumperi și un cort exterior pe care să îl atașezi de Jogger atunci când hayonul este deschis.
Așteptăm cu interes criticile oficiale din partea hotelierilor de la munte care își văd afacerile amenințate.
Comenzile pentru Jogger Extreme au început la 1 martie și ne putem imagina că vor contribui la creșterea înmatriculărilor de mașini noi pe piața din România. Mai ales că apetitutul românilor pentru mașini noi este în creștere, dacă ne luăm după ultimele rapoarte oficiale: în primele două luni ale anului, înmatriculările au crescut cu 38%, la aproape 25.000 de unități, dintre care mai bine de 9.000 poartă sigla Dacia.
Săptămâna japoneză la testele Autocritica
După ce Cornel Șocariciu s-a jucat săptămâna trecută cu un Juke, Tudor Rus a urcat la volanul noii generații Nissan X-Trail și a decis să profite de puțina zăpadă care s-a mai găsit pe ici, pe colo, pe drumurile patriei, la finalul sezonului de iarnă.
Și am o vagă bănuială că i-a cam plăcut.
Nissan X-Trail e nou din cap până-n picioare și mai mult decât atât, până-n măduva oaselor, dedesubtul capotei și muchiile caroseriei. Rulează foarte fin, suspensia este aproape excelentă, absoarbe toate denivelările mici și medii, iar pe viraje luate ceva mai tare, nu-ți lasă colăceii din jurul taliei (dacă ai) să alunece prea mult spre lateralul scaunelor profilate cu simț de relaxare, odihnitor de confortabile, inclusiv pe durata călătoriilor lungi. Direcția e ușor anemică, dar n-are de ce să te îngrijoreze. E normal, nu merge nimeni cu X-Trail pe circuit și nici n-are motive să se ia la vals cu serpentinele de la volanul unui SUV de 1,9 tone.
Dacă și cele 19 modele electrice pregătite de Nissan până în 2030 vor copia măcar parțial rețeta asta, se anunță vremuri bune pentru constructorul nipon.
Apropo de japonezi, Cornel a lipsit motivat câteva zile de la birou pentru că a plecat până în Italia să mănânce pizza și să testeze noile anvelope Bridgestone Turanza 6, care au fost îmbunătățite pentru un un comportament mai bun pe asfalt umed.
Iată ce a ieșit:
Un mini-circuit îmbibat cu apă în care am testat acvaplanarea, aderența în viraje și frânarea. Și e cumva reconfortant să simți că și la peste 70 km/h, peste o perdea de apă, mașina nu începe să plutească și să-și schimbe traiectoria după legi fizice pe care nu le poți controla. Din afară observi lucrurile altfel: canalele din calea de rulare evacuează apă cu atât de multă poftă încât mașina pare că e înconjurată de o aură în stare lichidă.
Testul complet se citește aici, cu mențiunea că Șocariciu a păstrat pentru propria persoană impresiile despre pizza.
Start în cursele legale de mașini
Nu știu exact când și mai ales cum au trecut ultimele 3 luni, dar îți pot confirma că în weekend începe noul sezon de Formula 1. Și pentru că nu știu cine o să câștige cursa de duminică din Bahrain (Verstappen e în pole position), hai mai bine să aruncăm împreună o privire în trecut, într-o epocă mult mai romantică.
De exemplu, știai că prima cursă între două vehicule motorizate a avut loc în anul 1867? Nici eu.
Și nu doar că această cursă n-a avut la start mașini cu motoare cu ardere internă, așa cum probabil ți-ai fi imaginat, dar nici măcar legală nu a fost. Ne-a povestit Cornel aici ce și cum, eu îți dau un singur indiciu: a fost cam abureală.
Revenind la Formula 1, Fernando Alonso pare că a tras lozul câștigător prin transferul de la Alpine la Aston Martin, fosta echipă Racing Point cumpărată de miliardarul canadian Lawrence Stroll. Asta pentru că Aston Martin a fost marea surpriză a sesiunii de teste din Bahrain, motiv pentru care nu prea ne dorim să fim acum în pielea proaspătului retras Sebastian Vettel. De altfel, Alonso a reușit să depășeascăm ambele Mercedesuri în calificări.
A fost însă un drum foarte lung până aici. Mai exact, un drum de 110 ani, început în 1913 de doi indivizi pe nume Robert Bamford și Lionel Martin și continuat apoi de numeroși proprietari care au dus numele Aston Martin mai departe. Avem aici pe larg povestea brandului asociat mai degrabă cu James Bond decât cu Formula 1.
Celelalte mașini de săptămâna asta
Aramco, cea mai mare companie petrolieră din lume, a confirmat oficial că intenționează să devină acționar minoritar în cadrul companiei pe care Renault și Geely o vor înființa pentru producția de motoare. Ar fi primul producător de petrol din lume care devine acționar la un producător de motoare.
Țările din Uniunea Europeană au amânat pe termen nelimitat votul decisiv pentru interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice începând din anul 2035. E extrem de multă politică la mijloc, dar ideea pe care merită s-o reții este că Germania vrea ca mașinile noi cu motoare termice să poate fi vândute în continuare și după 2035 dacă sunt alimentate exclusiv cu carburant sintetic. Știi care este unul dintre marii producători de petrol care vrea să dezvolte carburanți sintetici? Aramco. Asta ca să înțelegi mai bine de ce vor arabii să cumpere acțiuni la un producător de motoare termice.
Din 9 martie, încărcarea mașinilor Tesla la Supercharger va fi contra-cost și în România: 2,5 lei/kWh. Dacă sesiunea de încărcare s-a terminat de minim 5 minute, iar cel puțin jumătate dintre punctele de încărcare sunt ocupate, vei fi taxat cu 5 lei pentru fiecare minut de staționare suplimentară. Cineva trebuie să plătească achiziția Twitter.
Mercedes-Benz a început lucrările la o fabrică de reciclare a bateriilor în localitatea germană Kuppenheim, care va putea procesa anual 2.500 de tone de baterii uzate de la mașini electrice și plug-in hybrid.
Noul SUV electric Kia EV9 va fi prezentat oficial în 15 martie.
După ce a închis Argo AI, Ford înființează altă companie pentru dezvoltarea de mașini autonome: Latitude AI. A doua oară e cu noroc?
Pe circuitul de la Suzuka a avut loc recent cea mai mare paradă cu mașini Lamborghini: 251 de unități s-au aflat simultan pe circuit.
Toyota Aygo X a primit o ediție limitată Undercover de 5.000 de unități.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
The Dark Side of the Moon, 50 de ani de existență. Povestea.
Povestea evreului Saul Steinberg născut în Râmnicu Sărat, care a fugit de naziști în Statele Unite pentru a desena coperțile celebrei publicații The New Yorker.
Povestea centrelor de reabilitare din Elveția unde miliardarii lumii se tratează individual, fără niciun contact cu alți clienți.
Pirateria digitală și morala din spatele ei: cum și-au deschis românii ochii de la „torenți” cu „Veverița_bc” la Netflix.
Cum câștigă Ucraina timp datorită situației incerte din Moldova.