Volkswagen ID.7, aka "Passat-ul electric", poate fi comandat în România
Meșteri în Mașini #117 • VW ID.7 în România • Mașinile merită chei inteligente • Rabla Plus e un fiasco • Din casă: Povestea Unimogului, test cu Range Rover Velar + Mazda 6, sistemul Safety Tutor.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #117
17 decembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
A doua venire - electrică - a Passatului în România
Despre ID.7 v-am mai vorbit, nu reiau ideile de atunci. Între timp am aflat împreună că va primi și o versiune break (ID.7 Tourer în buletin). Dar nu de asta v-am intrat în inbox.
Noul VW ID.7, succesorul pur electric al veneratului Passat sedan, poate fi comandat în România. Ce ar fi de reținut:
Momentan îl poți comanda în versiune ID.7 Pro.
Ce înseamnă ID.7 Pro? Bateria de 77 kWh, plus un motor electric cu 286 cai-putere și 510 Newtoni-metru. Autonomie maximă declarată: 621 de kilometri. ID.7 se încarcă la puteri de până la 200 kW, acolo unde duce și stația.
Cât costă ID.7 Pro? Prețurile pleacă de la 53.335 de euro.
Se poate și mai bine? Da, ID.7 va veni la anul și în versiune Pro S, cu baterie mai mare, de 86 kWh și autonomie teoretică de 700 de kilometri. Tot în 2024 vine și versiunea break, urmată de un ID.7 GTX, condimentat cu ceva mai multă performanță.
Cum e? Nu l-am condus, doar am stat în el. E net peste oricare alt model din gama ID la capitolul tehnologie (s-a lucrat aici peste program) și materiale + finisaje. Dinamic, rămâne de văzut, dar preconizez o lipsă de surprize negative, rețeta e deja testată și rafinată.
Spațios e? E foarte lat sau cel puțin asta percepi odată așezat pe scaun sau pe banchetă. Portbagajul are 532 de litri.
La prima cheie
O fi aproape Crăciun și aproape 2024, dar oamenii de la Huf Group n-au stare și fac tot ce știu ei mai bine. Adică să inventeze soluții simple - la prima vedere, că în esență, numai simple nu sunt, care ne permit nouă, șoferilor de toate felurile, să intrăm cât mai elegant în mașini și să le și securizăm după ce ieșim. Printre altele.
Deci printre două comenzi de cozonac și petrecerea de Crăciun a firmei, domnii și doamnele dezvoltă, împreună cu un producător european încă nenumit, prima cheie auto inteligentă care respectă noile standarde din industrie.
Pe ele, standardele, le stabilește o autoritate numită Car Connectivity Consortium. Și da, nu-i cel mai sexi nume, dar rețineți ce ziceam mai sus: accentul e pe inteligent. Și se bifează, pentru prima dată în industrie, like ever. Cheia va integra trei tehnologii de care poate ai auzit, sau nu: Ultra Wideband (UWB), Bluetooth Low Energy (BLE) și Near Field Communication (NFC) - hai că despre NFC sigur știi câte ceva, dacă nu, Google e prietenul tău.
Ideea, în mare, e că această cheie, în care vor intra niște zeci de milioane în stadiul de dezvoltare, va “vorbi” cu mașina ta. Cam la fel cum comunică acum un smartphone cu sistemul multimedia. Dar va fi și mai sigură, adică greu de copiat și folosit în scopuri malițioase. La modul, să nu te trezești pe 1 ianuarie, de exemplu, să te uiți pe geam și să te întrebi panicat: “bă, care mi-a șutit mașina?”.
Programul Rabla Minus
Foto de Alex Escu, via Unsplash.
Uite Rabla, nu e Rabla, cam ăsta-i jocul făcut de stat cu oamenii pe care i-ai interesa, sincer și neprihănit, achiziția unui automobil nou. Că de uzuri și căzături din import suntem sătui.
Marea veste (proastă) rumegată mult și bine de pubic și presă în ultimele zile e că pentru Rabla Plus, adică subvenția care trebuia să te ajute să-ți cumperi o electrică nouă, ecobonusul de 51.000 de lei valabil în 2023 va fi redus la 10.000 de lei în 2024, conform ordonanței emisă de stimabilii.
Doar că, stai așa că nu-i așa, iar la nici o zi de la anunț, apar articole care citează ca sursă aceiași stimabili, de la care aflăm că ecobonusul Rabla Minus va fi, de fapt, înjumătățit față de 2023, la 25.500 de lei “în variantă finală”. Vina pentru bulibășeală e, ca de obicei, a mortului - în cazul de față, “o neînțelegere între ministere”. Nicidecum a stimabililor. Sigur.
Deși nu sunt încă oficiale, deci mai așteptăm până știm exact ce și cum (la fel ca în cazul prețurilor noului Duster), există și valori pentru prima de casare Rabla Clasic (7.000 de lei) precum și ecobonusul Rabla Plus pentru hibride plug-in și motociclete electrice (ambele de 13.000 de lei).
Da, dar mașinile de azi sunt oricum mai mult calculatoare…
Da, adevărat, dar asta nu înseamnă că dacă știi că te pricepi la telefoane și tablete îți va ieși pasența cu mașini electrice. Și totuși, oamenii de la Allview (derivați în Allview Auto) au de acum în portofoliu și o mașină electrică comandabilă în România: CityZEN. Și mai vor să aducă una, dar asta e altă poveste.
CityZEN e de fapt un nume pus pe un produs deja dezvoltat de alții, la fel ca sigla Allview: mașina din imagine e 99% un BAW Yuanbao, fabricat în China. Mă rog, se practică, însă CityZEN nu e chiar egal cu Yuanbao, în sensul că versiunea pentru România are un singur airbag față de nimic, iar acela îi este dedicat șoferului. Și s-a mai umblat și la software, aici, în laboratoarele Allview din țară.
În loc de încheiere, enumerez rapid ce v-ar putea interesa, de fapt, la un CityZEN. Preț: 15.980 de euro, cu tot cu TVA, un singur motor electric cu 18,5 cai-putere. Viteză maximă: 90 km/h. Baterie: 13,7 kWh. Consum teoretic: 8 kWh/100 km, având în vedere că masa proprie e de 795 kg. Autonomie maximă declarată: 170 km.
De încărcat, o încarci la priză Type 2, unde un “plin” durează cam 8 ore. Poate fi condusă de la 16 ani, cu permis de categoria B1. Are doi ani garanție sau 50.000 de kilometri, în funcție de care se întâmplă mai repede. Bateria are propria ei garanție, separată, de 5 ani sau 80.000 de kilometri - la fel, în funcție de ce vine prima dată. A, da și portbagajul are 816 litri confirm fișei tehnice, fiindcă locurile din spate au fost anulate în versiunea pentru România.
3 la 10 mii
Dacă v-ați plictisit de TikTok-urile cu Tesle Cybertruck blocate în off-road scoase din impas de camionete Ford, sau de Tesle Cybertruck etalându-și calitatea sublimă dar care lipsește cu desăvârșire la nivel de asamblare, sau de oricare alt fail al acestui automobil revoluționar, are băiatu’ una nouă pentru voi.
Pentru context: când îmi făceam veacul în urbea Brăilei, copil fiind, dădeam de celebrul (la mine-n oraș, cel puțin) strigăt promoțional: “3 la 10 mii, 3 la 10 mii!”. Aproape de fiecare dată, acest call to action post-comunist era enunțat de oameni cu minuscule posibilități financiare, care vindeau pe stradă sau pe lângă piețe nimicuri obținute cine știe cum (eu bănuiesc că erau furate, dar mă rog, nu judec pe nimeni, se presupune că trebuie să fim mai buni zilele astea). Obiectele variau de la șosete la clești de rufe până la gume de mestecat, iar acei 10 mii erau 10 mii de lei în bani vechi - pentru cine nu era atunci pe planetă, 10 mii de lei de atunci înseamnă un leu de azi. Ca idee.
Unde bat: personal, mă așteptam ca Cybertruck să fie o arătare ieftină, dar scumpă. Și mă știți pe mine, eu-s ăla care vă zice că, de fapt, costul real al unei mașini nu stă doar în prețul pe care-l dai spre a o deține, fiindcă se întinde pe toată durata respectivei dețineri.
Și vin băieții de la Jalopnik, care ne atrag atenția asupra unui aspect, fain-frumos, cu prețurile per componentă pe care s-ar putea, la un moment dat, să ai nevoie s-o schimbi. E sus pe site-ul Tesla. Ghici ce: nu-s mici deloc, fiindcă tot exoscheletul ăla fancy-schamncy din oțel inoxidabil va trebui înlocuit la prima deformare.
Dar hei, o mașină care merge prin off-road n-are problemele astea, nu? Și totuși, ce faci dacă-ți iei un fender bender la mall? Păi, dacă ai daune la partea din față, frunk-ul costă 1.910 dolari, grila 936, și aripile (împreună) 1.100. Dacă-ți sare și vreo piatră în geam pe ciotul de A0, A1, A2 sau A3 spre cel mai apropiat service, mai dai 1.900 de dolari. Și n-am socotit manopera. Deci cum ziceam, 3 la 10 mii. Doar că de dolari.
Three-of-a-Kind
Știm cine este al treilea pilot al echipei Dacia pentru Raliul Dakar: Nasser Al-Attiyah, care la cele 52 de primăveri ale sale se poate lăuda cu 5 titluri la Dakar, 2 titluri în WRC-2 și 19 titluri de campion de raliu în Orientul Mijlociu. Printre altele. Copilot la Dakar îi va fi Mathieu Baumel.
În formulă completă, echipajele Team Dacia pentru Dakar arată așa: Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Sébastien Loeb/Fabian Lurquin și Cristina Gutiérrez Herrero/Pablo Moreno Huete.
Prima oprire: Raliul Marocului, pentru testele din 2024, unde cele trei echipaje vor lua la bani mărunți un prototip alimentat cu combustibil sintetic.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Promisiuni grandioase de la noul Range Rover electric. Pe șosea va avea performanțele unui V8, în off-road va fi la fel de bun ca actualul Defender. Așteptăm cu interes. (Motor1)
Tesla recheamă în service aproape toate mașinile pe care le-a vândut în SUA între 2012 și 2023 (adică peste două milioane de bucăți) din cauza unor probleme cu sistemul Autopilot. (Wired)
De la anul, Honda e nu va mai fi vândută în Europa și UK, doar în Japonia. (TopGear)
În caz că erați curioși, robotul Optimus dezvoltat de Tesla face genuflexiuni și poate apuca și manevra un ou. (Autoblog)
Se vinde una bucată Subaru Impreza 2.5 RS trecută prin mâinile lui Ken Block. (Bring a Trailer)
Ford plănuiește să taie la jumătate producția camionetei electrice F-150 Lightning. Motivul e cel pe care-l bănuiți: lumea nu prea o cumpără. (Autonews)
Mercedes-AMG SL 63 e noul șef de trib în gama SL. Cu V8, 816 cai-putere și toate cele. (AUTOCRITICA)
Tranziția motorsportului spre propulsia 100% electrică e în plină desfășurare. (Road & Track)
Produsul intern brut
Unimogul are multe forme și utilizări, dar toate se trag din aceeași rădăcină comună: un concept de tractor cu roți egale, lat cât două rânduri dintr-o tarla de cartofi, construit inițial într-o fabrică de mobilă pentru păpuși.
Povestea a ceea ce avea să devină Mercedes-Benz Unimog se citește aici.
Italia are unul dintre cele mai complexe sisteme de verificare a vitezei medii pe autostrăzi. L-au botezat Safety Tutor și este, de fapt, o rețea de camere video și radare instalate pe așa-numitele porți Tutor - practic grinzi metalice susținute de stâlpi, montate deasupra autostrăzii, la distanțe cuprinse între 5 și 15 kilometri.
Găsești aici tot ce vrei să știi despre sistemul Safety Tutor.
“Mazda 6 este, fără ocolișuri, cel mai vechi model – structural vorbind – pe care îl poți găsi acum în portofoliul mărcii japoneze. Dar vechi nu înseamnă neapărat și slab sau depășit. În cazul de față, poți să vezi sedanul constructorului nipon ca pe un vin bun. A prins savoare odată cu anii pe care i-a petrecut în galantarul Mazda. Și n-are puțini deloc, actuala generație fiind prezentată în 2012.”
Am testat-o, am despicat firul în 4 și concluziile se citesc aici.
“Felul în care este poziționat Velar în gamă îl transformă într-un rival pentru mai multe SUV-uri premium, iar cele mai apropiate în materie de dimensiuni și specificații ar fi Porsche Macan, Mercedes-Benz GLC (posibil și varianta GLC Coupe), Lexus RX în anumite configurații și, chiar din curtea JLR, modelul F-Pace, într-o oarecare măsură. Din nou, vorbim aici despre dimensiuni, poziționare în clasă, preț de pornire și variante de motorizare comparabile. Am fi putut integra aici și modele de la Audi, BMW și chiar Volvo, deși acestea nu ar fi prima alegere a unui client nehotărât între un Velar și altceva.”
Despre cum e Range Rover Velar în versiune P400e (plug-in hybrid), citiți aici.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
O poveste despre supraviețuirea într-o relație de abuz. (Scena9)
România nu e pregătită pentru fenomenul “deepfake”. (PressOne)
Anul în care Twitter a murit. O experiență interactivă, cum nu prea s-a mai văzut prin online. (The Verge)
Carcinogenii pe care-i trecem cu vederea. (The New Yorker)
Pentru femei, participarea în “esports” aduce o luptă pe două fronturi. (Panorama)
Cititorii vor articole generate de Inteligența Artificială marcate corespunzător, deși publicațiile au de pierdut dacă fac asta. (Nieman Lab)