Volvo EX90: test în SUA cu noul SUV electric de peste 100.000 de euro
Meșteri în Mașini #150 • Dacia Bigster va fi prezentat în 14 octombrie • Noul Audi Q5 • Cupra Terramar • Volvo XC90 facelift • Noua generație Aston Martin Vanquish • Povestea Hot Wheels.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Atmosferă scandinavă
Au trecut aproape doi ani de când Volvo a publicat primele imagini și detalii tehnice despre noul model EX90, un SUV electric dezvoltat pe o platformă electrică dedicată. Este firesc dacă gândul îți zboară imediat la XC90, pentru că poți spune că noul EX90 este echivalentul electric al lui XC90.
Prin urmare, Volvo EX90 este un SUV electric cu 7 locuri, ceea ce înseamnă că principalii rivali de pe piață sunt Mercedes EQS SUV și Tesla Model X, însă modelul suedez poate fi cumpărat și în configurații cu 6 locuri (3 rânduri de scaune) și 5 locuri (două rânduri de scaune), caz în care îl poți compara și cu BMW iX sau Audi Q8 e-tron.
În acești doi ani care au trecut de la anunțul inițial, Volvo a finalizat dezvoltarea noului model, iar acum acesta este pregătit să iasă în lume. Debutul oficial a avut loc în zona orașului Los Angeles, pe un drum sinuos de munte și pe autostradă, în cadrul unui test internațional la care a participat și Mircea Meșter.
Să-i dăm cuvântul:
Este un SUV Volvo prin definiție: foarte confortabil și care-ți dă impresia că după un drum lung, prin țările europene de exemplu, vei coborî de la volan fără să ai nevoie de stretching și gimnastică pentru a-ți relaxa mușchii. Mașina este construită pentru a fi un cruiser de familie care înghite mulți kilometri între încărcări și care nu are pretenții și veleități sportive. În rest, faptul că este o cameră de hotel care cântărește undeva între 2500 și 2800 de kilograme are avantaje și dezavantaje.
În România, versiunea de bază a lui Volvo EX90 costă 102.000 de euro, are două motoare electrice care generează în total 408 CP și o baterie de 111 kWh cu autonomie de 585 de kilometri. Există și o versiune mai puternică, echipată cu două motoare electrice cu un total de 517 CP și o autonomie de 580 de kilometri cu aceeași baterie, caz în care prețul începe de pe la 107.000 de euro.
EX90 se produce la o uzină Volvo din localitatea Charleston din statul american Carolina de Sud, iar Uniunea Europeană impune o taxă de import de 10% pentru mașinile produse în acest stat - inclusă deja în prețul final de vânzare. Taxa este însă de aproape două ori mai mică decât cea pe care o va plăti Volvo pentru a importa în Europa „mezinul” electric EX30, care momentan se produce exclusiv în China.
În același timp, EX90 era considerat un model de referință pentru strategia Volvo de a se transforma într-un brand care vinde exclusiv mașini electrice începând din 2030.
Am folosit verbul la timpul trecut pentru că, exact în ziua în care au început oficial livrările lui EX90, Volvo a anunțat o „ajustare” a strategiei. Concret, noul plan este ca în 2030 cel puțin 90% dintre mașinile vândute la nivel global să fie electrice sau plug-in hybrid. Sigur, și cele plug-in hybrid se încarcă la priză, însă au și un motor termic.
Pentru mine, schimbarea strategiei nu este deloc una întâmplătoare, pentru că vine în contextul în care creșterea procentuală a vânzărilor de mașini electrice din Europa s-a redus semnificativ (+0,6% în primele șapte luni din 2024), în special din cauza scăderii vânzărilor în Germania (-20% în primele șapte luni ale anului). De altfel, numeroși constructori auto premium și de volum au „reînviat” versiuni plug-in hybrid pentru modele populare cu scopul de a suplini temperarea creșterii pentru electrice.
În tot acest context, devine mai degrabă o chestiune de timp până când Uniunea Europeană va amâna interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare cu combustie internă, stabilită în prezent pentru 2035.
Dacă ești prima dată pe newsletterul nostru, te poți abona gratuit aici. Vine o dată pe săptămână, pe e-mail, duminică dimineață.
Secția de Chirurgie Plastică
Te mai rețin încă un paragraf cu Volvo: pe lângă startul livrărilor pentru EX90, Volvo a anunțat și un facelift discret pentru XC90. SUV-ul va fi disponibil ca mild-hybrid cu motor pe benzină sau ca plug-in hybrid, însă alte detalii tehnice lipsesc pentru moment. În plus, suedezii pregătesc două noi modele electrice: sedanul ES90 și SUV-ul EX60.
Între timp, Cupra a dezvăluit noul SUV compact Terramar, care cel mai probabil va înlocui Cupra Ateca în gama de modele. Te las pe tine să judeci estetica, eu îți spun doar că dotările tehnice sunt cele uzuale pentru astfel de modele din cadrul Grupului Volkswagen: de la un mild-hybrid cu motor pe benzină de 1,5 litri cu 150 CP până la 2,0 benzină cu 204 CP sau 265 CP și două versiuni plug-in hybrid cu autonomie electrică de 100 de kilometri.
Rămânem la SUV-uri compacte pentru cea de-a treia generație Audi Q5, care propune o serie de modificări estetice, sistem multimedia cu Android Automotive și sisteme de siguranță și asistență pentru șofer. Poți alege între versiunile mild-hybrid cu motor pe benzină sau diesel, ambele de 2,0 litri cu 204 CP sau versiunea de performanță SQ5 cu un V6 pe benzină de 3,0 litri cu 367 CP. N-am uitat de variantele plug-in hybrid, dar acestea vor sosi mai târziu în showroom-uri.
Noul Q5 completează gama de noutăți Audi din acest an, după lansările noului A5 și a noii familii A6, însă este de departe cea mai importantă prezentare a anului pentru marca de la Ingolstadt, întrucât vorbim despre cel mai vândut model Audi. Mister popularitate, cum i-a spus Cornel Șocariciu într-un articol care trece prin istoria modelului.
Balisticele săptămânii
Într-o perioadă în care mai toate „balisticele” lansate în acest an au sisteme de propulsie plug-in hybrid pentru a respecta normele de emisii, Aston Martin joacă tare: noua generație Vanquish are în continuare motor V12 biturbo și stoarce 835 de cai putere și un cuplu maxim de 1.000 Nm la o capacitate cilindrică de 5,2 litri.
Explicația? „Motorul V12 definește această mașină. Nu am plătit penalizarea masei suplimentare (n.r - uzuală în cazul versiunilor plug-in hybrid)”, potrivit directorului de inginerie Simon Newton.
Producția va fi limitată la 1.000 de unități pe an, cel mai probabil inclusiv pentru ca britanicii să-și permită să ceară un preț mai mare.
Sigur, Aston Martin nu este imună la normele de emisii, motiv pentru care tehnologia plug-in hybrid este luată în calcul pentru modelele DB12 și Vantage.
Anunțuri despre alte anunțuri
Notează în calendar data de 14 octombrie 2024. Este ziua în care Dacia va prezenta la Salonul Auto de la Paris versiunea de serie a SUV-ului compact Bigster. Știm că va fi cea mai mare și cea mai scumpă Dacia de până acum, dar în același timp va fi, foarte probabil, și cel mai accesibil SUV compact de pe piața europeană.
Conceptul noului model a fost prezentat în premieră spre finalul anului 2021, iar Bigster anunță practic inclusiv o nouă filosofie de design pentru viitorul mărcii de la Mioveni, așa cum ne-a povestit pe larg Mihai Bordeanu, Country Head al Dacia, într-un interviu acordat pentru Autocritica în urmă cu doi ani.
Nu știm încă datele tehnice pentru Bigster, dar ceva îmi spune că noul model are toate șansele să crească cifrele de vânzări pentru Dacia în Europa. Apropo, cele mai recente date arată că în iulie 2024 Dacia a vândut mai multe mașini în Uniunea Europeană decât marca-mamă Renault și a ajuns la o cotă de piață de 5,3%.
Până la sosirea lui Bigster, pe piața locală își va face debutul și marca chinezească Leapmotor. Nu de una singură, ci printr-un parteneriat cu Stellantis, care va aduce marca în 9 țări europene, printre care și România.
Pentru început vorbim despre SUV-ul de segment D Leapmotor C10 cu autonomie de 420 de kilometri și de electrica de oraș Leapmotor T03 cu autonomie de 265 de kilometri, care va concura direct cu Dacia Spring. Nu știm încă prețurile, dar nici nu mai avem mult de așteptat: cele două modele vor fi disponibile în țara noastră în a doua jumătate a lunii septembrie.
Un aspect important de menționat este că primele exemplare ale celor două modele sunt importate din China, ceea ce înseamnă că vor suporta taxe de import de circa 20%. Totuși, Leapmotor T03 se va produce din această lună și la uzina pe care Stellantis o deține în localitatea poloneză Tychy, astfel că pentru unitățile de aici nu va mai exista această taxă de import.
Produsul Intern Brut
Mașinuțele de jucărie au avut un rol important în copilăria celor mai mulți dintre noi. Iar pentru unii dintre noi au rămas importante inclusiv în viața de adult. Iată și motivul pentru care colegul Tudor Rus ne spune povestea unuia dintre cele mai cunoscute branduri din acest domeniu: Hot Wheels.
Abia întorși dintr-o călătorie prin Europa, Elliot și Ruth Handler le-au dăruit nepoților câteva mașinuțe de jucărie, copii la scara 1:64 ale celor reale, fabricate din metal turnat sub presiune. Încântați la început de micile automobile, s-au plictisit rapid fiindcă acestea rulau greoi, din cauza construcției nerafinate. Problema a fost identificată rapid de Elliot, care a luat măsuri: și-a creat propriile machete: Hot Wheels.
Tot de la Tudor avem săptămâna asta și povestea turbo.
Porsche îi datorează inginerului Hans Mezger motorul boxer cu șase cilindri, răcit cu aer, devenit faimos pe 911. Și încă ceva, la fel de măreț în concept și rezultate: supraalimentarea. Hans Mezger a adus „turbo” în dicționarul Porsche în două rânduri: prin 917 și prin motorul TAG Turbo de Formula 1 dezvoltat pentru McLaren. Un V6 de 1,5 litri cu cilindrii așezați la un unghi de 60 de grade și peste 1.000 de cai putere. Motor care i-a ajutat pe Niki Lauda (1984, 1985) și Alain Prost (1986) să devină campioni mondiali.
Între timp, Radu Gurămultă a testat Honda Civic Type-R, este unul dintre puținele hot hatchback-uri veritabile care au mai rămas să țină stindardul sus în 2024.
Type R este, cu precădere, dedicat drumurilor lungi, pe cât posibil libere și fără prea multe sectoare drepte și plictisitoare. Acolo te poți bucura în voie de ceea ce cred eu că este limita de putere și moment motor pe care le poți livra punții față. De altfel, am o bănuială că asta a fost și temă pentru inginerii Honda, să meargă oricât de sus se poate, dar fără a se cădea în zona de ineficiență care s-ar traduce prin emoții transmise șoferului.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 22% în România în luna august. (AUTOCRITICA)
MG susține că va lansa un model electric cu baterie solid-state în 2025. (Autocar)
BMW și Toyota vor colabora pentru dezvoltarea unei noi generații de mașini electrice alimentate cu hidrogen. (AUTOCRITICA)
Toyota și-a redus cu 33% ținta de producție pentru mașini electrice pentru anul 2026, de la 1,5 la un milion de unități la nivel global. (Automotive News Europe)
Alpine va prezenta în 11 octombrie noul concept A390_β. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Mitul eroului de la Nassiriya. (Recorder)
Fenomenul creditelor false la IFN-uri. (Snoop)
Nu mai putem face agricultură ca până acum. Ce și cum vom cultiva pe viitor. (Panorama)
Cum se dezvoltă transportul pe calea ferată în Europa. (El Pais)
Circuitul banilor de la abonamentul Spotify până la artiști. (TechExplore)
Autocritica Podcast #81
Ca să nu te-ntristezi că s-a terminat newsletter-ul.