VW Polo electric va costa 25.000 de euro
Meșter în mașini #84 • Deblocat de Huf Group • Dacia Bigster, produs la Mioveni • KIA EV9 • Lansări: Ford Bronco, Jeep Avenger, Maserati Granturismo, Megane RS Ultime • Seria 5 va fi (și) electrică
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #84
19 martie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Înainte să începem: în această săptămână, newsletter-ul Meșteri în Mașini a împlinit 2000 de abonați. Vă mulțumim fiecăruia pentru timp și încredere. Dacă nu ești încă abonat, poți s-o faci cu încredere aici:
Los Polos Hermanos
Volkswagen îi zice în mod oficial ID.2ALL conceptului din care va deriva mașina electrică a poporului răbdător care aștepta ca nemții să lanseze o mașină electrică care să nu coste, totuși, cât un Passat bine echipat.
Mașina a fost prezentată oficial săptămâna asta. În format pre-serie, adică încănutocmaiînversiunefinalădarfoarteaproape.
Cum avem ochiul format, vedem deja printre linii geamănul electric al lui Volkswagen Polo, al cărui nume de scenă va fi ID.2. O altă dovadă a faptului că nemții și relaxarea țin până când încep lucrurile serioase: de la jocul de cuvinte „ID.2ALL” (ID pentru toți) până la un ID.2 despre care om vedea noi cât de pentru toți este, ne desparte o singură versiune de serie a mașinii pe care o vedem deja în fotografiile de mai jos.
Bineînțeles, prețul e bun, nu-ncape îndoială. Mai ales dacă nemții nu întârzie cu lansarea pe orbită, anunțată în 2025, și-l bagă la producție cât mai avem noi bonus de 10.000 de euro la achiziție. Ceea ce echivalează cu o electrică de oraș care va costa de la 15.000 de euro în sus și care nu-i jucărie electrică care se-ntoarce cu cheița și vine pe vapor din China, printre dinozauri din plastic care se vând la raionul de copii din supermarket.
Ce rămâne de văzut este, bineînțeles, cât va costa mașina asta într-o versiune cumpărabilă, adică echipată decent și fără să ne servească celebrul meniu Plastic is Fantastic. Eu zic că merge să te gândești serios la ea dacă ai 20-25 de mii de euro și ieși din oraș doar ca să-ți vezi rudele de Paști. Că la Crăciun e iarnă și scade autonomia aia de 450 de kilometri.
Poți să-l cumperi: 2025
Preț: de la 25.000 de euro
Motor: electric, 226 CP
Autonomie maximă: 450 km
Platformă: MEB Entry (e primul VW electric cu roți motrice față).
Mai multe poze: AICI
EV-ul mediu și mare
Dacă anul 2025 ți se pare departe, oamenii de la Kia au prezentat tot săptămâna asta noul EV9, o mașină în care încap cam două ID.2-uri precum cel de mai sus. E un SUV imens, cu look american, care va păstra cel mai probabil elementele tehnico-tactice ale fratelui mai mic EV6 (adică baterie, motoare - Kia nu a scos nicio vorbă despre asta, dar mai știm și noi una-alta), dar care va putea să care 7 oameni la o adică.
Cea mai interesantă configurație e însă cea cu șase locuri (trei rânduri a câte două scaune individuale), pentru că poți să-i așezi pe cei din spate față-n față, ca-n tren. Adică așa:
Poți să-l cumperi: 2023-2024
Preț: nu se știe, dar clar mai mare decât al lui EV6. Deci pe la 65.000+.
Motor: Electric, probabil doar în versiune cu două motoare. 300+ CP
Autonomie maximă: Necunoscută încă. Dar undeva pe la 400+ km
Platformă: E-GMP (comună cu EV6, Hyundai Ioniq 5 și Ioniq 6).
Mai multe fotografii: AICI
Mioveni-ster
Spre finalul săptămânii am aflat că fabrica Dacia de la Mioveni va apăsa pe pedală serios în următorii ani, pentru că aici vor fi produse cele două SUV-uri ale mărcii: Duster 3 (care va fi prezentat la toamnă și vândut începând cu primul trimestru din 2024) și fratele mai mare al lui Duster, care se va numi Bigster și va vedea lumina zilei și (sperăm) gropile nopții în 2025.
Cum publicul pare că nu mai știe că există și alte caroserii în afară de SUV-uri (până și la Sandero vreo trei sferturi dintre mașinile comandate sunt de fapt Stepway), decizia strategică a celor de la Dacia e una interesantă pentru brand și binevenită pentru angajați, care nu ar trebui să aibă dureri de cap prea mari la capitolul volum de lucru până prin 2030. Mai ales că tot aici vor fi produse în continuare Logan și Jogger.
În schimb, Sandero și Sandero Stepway se mută cu totul în Tanger (Maroc). În primul rând pentru că, deși e pe alt continent, Tanger e la un vapor și o Mediterană distanță de Europa de Vest, acolo unde Sandero se vinde as we speak ca pâinea fără gluten în magazinele de vegani. Noi suntem în Europa geografic vorbind, da’ mai avem de construit autostrăzi ca să ne asigurăm că mașinile ajung repede la clienții care le comandă.
Nu mai zic că de săptămâna trecută pare că nici calea ferată nu prea mai e o soluție sigură la noi, din moment ce câteva zeci de exemplare Ford Puma s-au trezit cu roțile în sus pentru că un mecanic de locomotivă a ratat frânarea într-un viraj. Noroc că erau asigurate.
Eurostins
Apropo de mașini asigurate, compania Euroins a dat ortul popii săptămâna asta în mod oficial, când i-a fost retrasă în mod oficial autorizația de funcționare în România.
Urmași pe linia polițelor la costuri de dumping ai defuncților City Insurance, pare că băieții de la Euroins erau un soi de Caritas al asigurărilor: vindeau polițele la costuri mult mai mici decât cheltuielile ulterioare potențiale, ceea ce pe termen lung îi face pe păgubiți să devină foarte creativi când e vorba de sfinți și sărbători legale.
Bineînțeles că românii verzi de la ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară), care ar fi trebuit să oprească șarada asta înainte de implozie, s-au prins ușor cam greu de manete, așa cum BNR-ul s-a prins la fel de greu pe vremuri că creditele în franci elvețieni sunt ușor cam toxice. Nu-i problemă, însă: oamenii au anunțat că intenționează să plafoneze prețurile RCA, ca să nu trebuiască să plătim asigurări anuale cât prețul mașinii. Bonus: în mărinimia lor proactivă, vor să renunțe la comisionul de 1% pe care-l primeau pentru fiecare poliță încheiată în România.
Ca să ne arate că se gândesc la noi de la înălțimea celor 15 salarii pe care și le plătesc în fiecare an. Îmi curge o lacrimă pe fesieri.
Ce se întâmplă dacă ai poliță la Euroins? Polițele rămân valabile vreo 90 de zile de la pronunțarea falimentului, timp în care poți să ceri rezilierea și vei primi banii înapoi din partea Fondului de Garantare a Asiguraților. Adică practic plătim noi toți, ca de obicei.
Felicitări tuturor celor implicați.
Același fond va plăti toate eventualele daune din această perioadă, în limita a 500.000 de lei. Deci faceți bine și nu loviți vreun Taycan.
Sau vreun Maserati Granturismo, care tocmai a fost prezentat oficial în România și costă doar 181.500 de euro în versiunea de bază, V6 de 3.0 litri cu 490 CP. Poate costa și 225.000 de euro în varianta de top, caz în care Fondul de Garantare a Asiguraților îți va închide telefonul instantaneu.
„Ați lovit ce?”
Alte mașini lansate săptămâna asta
Ford Bronco, adică rivalul direct al lui Jeep Wrangler, costă 80.000 de euro în România. Are V6 Turbo de 2.7 litri (335 CP). Problema e că fix aceeași mașină, în aceeași echipare, cu același motor, costă 47.000 de dolari acasă la ea, în State. Noroc că e disponibilă la noi „în volume limitate”, ceea ce ne asigură că și-o vor lua fix cei pentru care nu contează detaliile astea.
Jeep Avenger, prima mașină electrică produsă de Jeep, are și ea prețuri pentru România începând de săptămâna asta: de la 38.900 de euro. Adică de la vreo 28.000 de euro cu Rabla Plus.
E un SUV de oraș de dimensiunea lui Opel Mokka (cu care-și împarte mațele, de altfel), are un motor electric de 156 de cai, baterie de 54 de kWh și merge maximum 400 de kilometri până trebuie să-l încarci din nou. Încarcă cu maximum 100 de kW la stații rapide. Adică e așa și-așa.
Renault Megane RS Ultime, adică ultima șansă de a pune mâna pe un Megane RS pe benzină în timpul vieților noastre, costă un pic peste 42.000 de euro. Ceva-mi spune că mașina asta merge cumpărată și păstrată într-un garaj. Peste vreo 20 de ani, va costa cel puțin triplu. Dacă ai banii ăștia și te gândeai să cumperi Bitcoin, think again.
Ferrari Roma Spider este practic un Ferrari Roma cu plafon textil. Pentru 99% dintre cei care-l văd pe stradă, se va numi „bă, ăla-i un Ferrari decapotabil?”, iar dintre cei 1% care-l recunosc, vreo 0.1% și-l și permit. Așa că am bifat subiectul doar pentru ca și tu să fii în procentul ăla care recunosc mașina pe stradă. Poate-ți va fi util în viață - prietenii vorbesc altfel cu tine dacă văd că te pricepi la mașini scumpe.
Mercedes GLC Coupé a primit o generație nouă. O să vezi pozele astea oficiale și-o să ți se pară cunoscută mașina, pentru că Mercedes continuă să redeseneze mai degrabă conservator mașinile pe-afară, iar pe dinăuntru tind să semene cu cele pe care deja le-ai văzut lansate. Bineînțeles, asta nu o să-i oprească pe clienți să-și cumpere „GLE-ul săracului”, cum ar veni.
Poveștile de pe Autocritica
Cornel Șocariciu a scris povestea celor doi piloți de Formula 1 care n-au apucat să concureze decât câteva secunde într-o cursă din Marele Circ. Ernst Loof și Marco Apicelli. E un story care merge citit indiferent dacă te-ai uitat sau nu vreodată la Formula 1.
Probabil că ai auzit măcar o dată despre faptul că producătorii de anvelope prezintă din când în când conceptul unor anvelope fără aer. Ca să calmăm spiritele, am făcut lista proiectelor de genul ăsta ca să concluzionăm că vorbim mai degrabă de o poveste frumoasă, dar mai puțin fezabilă în realitate.
Dacă întrebi în gura mare pe stradă cine a fondat Tesla, probabil că ți se va răspunde rapid că Elon Musk. Ceea ce-i greșit. Ca să afli povestea constructorului pe care Musk l-a făcut mare trebuie să citești ce-a scris Daniel Popescu ➜ aici.
Musk către Popescu după ce citește articolul ăsta:
Știrile care n-au prins pole position-ul
„Ați lovit ce?”, episodul al doilea. Pagani Huayra Dinamica Evo. Ceva fin, pe la 800 de cai putere.
„Orice loviți, loviți vă rog acum, până când trecem la Euro 7”. E mai ieftin.
Pe lângă mai sus menționatul GLC Coupe, Mercedes a prezentat săptămâna asta și facelift-urile gamei GLA și GLB. Rămâne cum am stabilit: nimic major.
Audi A4 va fi redenumit A5. Și Audi A6 va fi redenumit A7. Pentru că tot ce-i par va fi electric la Audi.
Apropo de asta, Audi anunță că va lansa 10 mașini electrice noi în următorii doi ani. Deocamdată, Q4 e-tron a primit niște îmbunătățiri de software. Să fie primite.
Mazda va avea un nou CEO: Masahiro Moro, 62 de ani, veteran în companie. De vreo 40 de ani prestează acolo.
Noua generație BMW Seria 5 se va lansa la toamnă și va avea implicit o versiune electrică. Se va numi, bineînțeles. i5. Și viitorul X2 va avea o versiune electrică: iX2.
Apropo de viitoarele modele BMW, cam așa va arăta noua generație Head-Up Display (HUD) pe modelele mărcii:
Băieții ăștia și-au folosit camionetele încărcate cu pământ ca să blocheze o breșă în digul unui lac. Au salvat livada și satul din aval. Cică daunele sunt mult mai mici așa și nu vor cere activarea asigurărilor. Asta chiar dacă n-au avut CASCO la Euroins.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Cursuri despre bărbăție. Ceva fin.
Opt hanuri faimoase din București. Reconstituire.
O lume fără bărbați.
Floppy nu moare.
Nicin telefonul fix nu pare că va muri.
Nu știe nimeni dacă bacșișul moare sau nu.
Când o zbura mortul.
Amintiri din spatele măștilor.