Acesta este noul Škoda Superb: se umple golul lăsat de Passat?
Meșteri în Mașini #112 • Noua Škoda Superb • VW ID.7 Tourer • Porsche + Android = Love • Testat: Ford Bronco • Pământurile rare • Interviu: EA Sports WRC • Anduranță cu noua Honda Civic: Partea 1
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #112
5 noiembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Ce-i așa Superb la el?
Schițele de săptămâna trecută cu noua Škoda Superb s-au transformat în imagini oficiale. Deci modelul există, acum în a patra sa generație, în metal, plastic și restul de materiale care îl alcătuiesc.
Și ce să vezi? Lumea vrea să știe ce-i dincolo de tablă și poate justifica numele catalogat drept “arogant” de comentatorii de pe Facebook. Apropo, am auzit recent un cuvânt nou pentru ei, mi-a plăcut și de-acum încolo îi vom numi Homo Șlapiens.
Deci, conilor, oricât ați detesta voi corporațiile, numele în sine n-a picat ca para mălăiață de ieri, de azi, dintr-un departament de marketing lăsat pe mâna băiatului venit de două zile în internship.
Numele apare prima dată public și oficial în 1934. Dar știm că domnul Karel Hrdlička, șeful de atunci al fabricii din Mladá Boleslav, îl avea notat pe un caiețel, ca propunere pentru șefii cei mari, care cochetau cu alternativa “Regent”.
Câștigător a fost Superb, de la sine înțeles. Și da, sună arogant azi, nu și atunci. Pentru că mașina care îl purta avea motoare cu 6 sau 8 cilindri și arăta cam așa:
Cât despre întrebarea inițială, răspunsul stă întipărit în tipologia clientului de Superb. Poate cineva interesat mai puțin de aspectul frate cu vesta de pescuit a bunicului, dar în căutare de mult spațiu, tehnologie și un minim de glam. Poate cineva care nu ajungea, financiar vorbind, la un Passat.
Fie cum o fi, cert e că noul Superb plusează acolo unde era de campion: portbagajul versiunii hatchback are acum 645 de litri (+20 de litri față de generația a 3-a), în vreme ce break-ul (zis și Combi în configurator) are 690 de litri de portbagaj (în creștere cu 30 de litri) și nu-i este frică să-i umple.
Motorizările, 6 toate, în ordinea numerelor de pe tricou:
1.5 TSI, adică benzină, 150 de cai-putere și tehnologie mild-hybrid
2.0 TSI, tot benzină dar mai vânjos, 204 cai-putere sau 265 de cai-putere
2.0 TDI, iubitul perfect la nivel de spațiu Carpato-Danubiano-Pontic, 150 de cai-putere sau 193 de cai-putere
PHEV, dar numai pentru Superb Combi, cu 1.5 TSI-ul de mai sus plus un motor electric, 204 cai-putere produși de sistem și autonomie pur electrică de până la 100 de kilometri.
Tot ce-am scris mai sus vine cu transmisie automată cu 7 trepte, mai puțin hibridul de tip plug-in, care primește automată cu 6 trepte. Dacă vrei și tracțiune integrală, reține că o poți adăuga doar motorizărilor cu mai mult zvâc: 2.0 TSI 265 și 2.0 TDI 193.
Degețele crocante de știri
Porsche bate palma cu Google pentru ca din 2025 mașinile lor să ofere aplicații precum Google Maps și Google Assistant (plus ce mai găsești de obicei prin Google Play Store) direct în sistemul multimedia, care va rula pe sistemul de operare Android Automotive.
Vom avea în configuratoare, cât de curând, versiunea break a noului model electric ID.7. În acte îi spune Volkswagen ID.7 Tourer, dar momentan primim doar câteva imagini camuflate cum a știu mai frumos departamentul de marketing, alături de informații legate de coeficientul aerodinamic (0,24), de volumul portbagajului (545 de litri) și de scheletul de dedesubt - ați ghicit, arhitectura Volkswagen MEB, aceeași de pe saga ID. 3 până la ID. Buzz.
Ferrari te lasă, pentru suma potrivită - exorbitantă, dar încă necomunicată - să-ți iei prototipul de Le Mans și să te duci cu el acasă (și pe circuit, eventual). E bazat pe 499P și primește sufixul Modificata. Liber de restricțiile FIA, 499P Modificata dezvoltă 858 de cai-putere (deblocabili printr-o apăsare de buton) dintr-un motor V6 de 3 litri încoronat cu două turbine ajutat de un motor electric montat pe puntea față.
Aș vrea să spun că Volvo ne arată noul EM90, dar aș minți. Puși pe treabă serioasă de când cu electrificarea, suedezii am scos deja din cartușul cu gloanțe EX90, urmașul pur electric al lui XC90. EM90 va fi, însă, un MPV, adică un monovolum aka multi-purpose vehicle premium, cu 6 locuri. Și vă pot confirma oficial că va avea plafon panoramic și scaune cu perne “zero-gravity”. Printre altele, momentan ținute sub cheie de Volvo, dar nu pentru mult timp. Pe EM90 îl vedem acușica, pe 12 noiembrie.
L-am lăsat la urmă, din respect pentru conurile și bastonașele din ochii domniilor voastre. În teorie creația (un E-Type reintepretat abundent) e doar așa, de laudă, că “uite ce putem noi să facem”, a apărut la SEMA Show (Specialty Equipment Marketing Association) și are așa: motor 2JZ de la o Toyota Supra, o turbină Borg-Warner, o transmisie manuală de la un BMW M3 E36, frâne față de la un Corvette C5 din 2003, frâne spate de la un Seria 5 E60 din 2010 plus alte mațe aftermarket, inclusiv ranforsări din fibră de carbon pentru caroserie.
Produsul intern brut
Daniel Popescu ne arată cum un zăcământ uriaș de pământuri rare descoperit recent din Suedia poate reduce dependența Europei de China. Însă drumul spre exploatare e departe de a fi ușor.
În ciuda entuziasmului generat de noua descoperire a zăcământului de pământuri rare, exploatarea propriu-zisă a acestuia va începe la capătul unui proces lung.
Întrucât pământurile rare se află la mare adâncime, exploatarea acestora este pe de o parte dificilă și scumpă din punct de vedere tehnic, iar pe de altă parte reprezintă o provocare majoră din punct de vedere al protecției mediului înconjurător.
În mod uzual, în urma procesului de exploatare a pământurilor rare rezultată cantități mari de apă uzată care poate contamina cu ușurință solul și apa potabilă. În plus, reziduurile solide rezultate, de asemenea, în urma exploatărilor miniere de acest gen pot conduce la contaminarea solului cu metale. În ansamblu, exploatarea poate afecta semnificativ apele curgătoare, solul și organismele care trăiesc în regiunea respectivă.
Articolul se citește AICI, în seria de articole Green Zone. Adică un fel de almanah de articole muncite și lungi despre știința recentă. Serie oferită de Enel X Way.
Sebastian Toma a plecat la munte, în Meridionali, unde s-a întâlnit cu Ford Bronco Badlands. Urși n-a văzut, dar a tras câteva concluzii.
Pe teren accidentat, Bronco se descurcă foarte bine, traseele de dificultate medie fiind facil de abordat dacă ai mai făcut asta până acum și ești atent. Traseele grele pot fi abordate dacă șoferul este experimentat și are cel puțin o persoană să îl ghideze, dar ecuația se schimbă dacă a plouat cu o seară înainte sau chiar în acea dimineață.
Atunci începe adevăratul off-road, caz în care ar trebui să ai și troliu montat și să știi să îl și folosești cum trebuie. Puțini clienți vor face asta, iar lor nu trebuie să le povestim prea multe aici. Bronco are baza ca să fie ”ce trebuie” și pentru ei.
Testul se citește AICI.
Cornel Sho și-a scos trusa de luat interviuri și a stat de vorbă cu doi oameni implicați direct în dezvoltarea noului joc WRC, proaspăt transferat în tricoul EA Sports. De la care a aflat de anvergura unui astfel de proiect, dornic să mulțumească tot mai mulți gameri.
Și s-a depus efort mare pe toate direcțiile: există numeroase funcții de asistență care pot fi gestionate în funcție de cât de priceput e cel aflat în spatele monitorului, a fost introdusă degradarea suprafeței de rulare – că una e să pleci primul pe macadam și alta e să pleci pe probă al nouălea când deja se merge pe șleauri -, copilotul își poate ajusta dictarea în funcție de cât de experimentat ești, iar vremea chiar se schimbă și influențează consistent suprafața de rulare – un altfel de a spune că iarna nu-i ca vara.
Și oamenii spun că s-au chinuit să facă din noul EA Sports WRC un joc atât pentru pasionați și veterani (că de-aia poți scoate ABS-ul și da cât de multe click-uri vrei pentru a întări suspensia), cât și pentru novici (prin introducerea modului Rally School, personalizarea dictării și, bineînțeles, setup-ul by default în funcție de raliul ales).
Interviul se citește AICI.
Ajung și la subsemnatul, care-a primit pe mână noua Honda Civic timp de aproximativ o lună, pentru un test de anduranță cum se făceau odată. Am avut atât de multe de aflat și raportat încât testul are două părți, momentan doar prima publicată - cea în care vă spun cum e în oraș noul Civic și de ce e cel mai bun de până acum la nivel de interior.
Cum îmi place să las designul unei mașini spre a fi despicat în 4 de public, voi comenta doar într-o notă personală. Oarecum evidentă, de altfel: vizual, noul Civic e mai matur, mai așezat și totodată mai cumințel decât generația pe care o înlocuiește. Inclusiv dacă trecem în teritoriul sportiv și comparăm un Type R anterior cu un Type R actual.
Marea modificare pentru mine vine, în schimb, de la interior. Mi-e foarte clar că pe documentul Excel care îngloba toate costurile aduse de producerea și dezvoltarea noului Civic, căsuța design interior conținea un număr destul de mare. Saltul între generația 10 și 11 este atât de mare încât îl pot numi o revoluție: în aspect, în calitate și în asamblare.
Dacă spuneam că exteriorul s-a maturizat, ei bine, habitaclul a întinerit. Și așa cum veți descoperi mai târziu, el merge mână în mână cu personalitatea dinamică a noului Civic.
Prima parte din testul de anduranță se citește AICI.
Last but not least, podcastul AUTOCRITICA. De fapt un episod special, din care poți să câștigi un laptop DELL Latitude 9410 oferit de Server Config, compania care susține acest podcast. Nu strică nici să dați un ochi pe site-ul lor, mai ales acum, că se pregătesc oferte de Black Friday (dintr-alea bune și pe bune).
Știrile care n-au prins loc în pole position
Cum e cutia manuală pentru mașini electrice dezvoltată de Toyota. (InsideEVs)
Se vinde una bucată Lamborghini Countach făcut praf în The Wolf of Wall Street. (Silodrome)
Despre Cybertruck tot nu se știe nimic, deși livrările încep într-o lună. Teoretic. (InsideEVs)
„Toyota Mirai n-a fost un succes.” (Autocar)
Chevrolet Camaro va fi transformat în SUV. Ce știm până acum despre acesta. (Car and Driver)
Un scurt istoric al bateriilor din mașini. (Road & Track)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
E normal ca reporterii de sport să joace la pariuri? Trusturile de presă răspund. (Nieman Journalism Lab)
Telegram și rolul de armă al rețelei de mesagerie în caz de război. Studiu de caz: Israel-Hamas. (WIRED)
Cine a stricat internetul? Google sau experții în SEO? (The Verge)
Viața și cariera românului Georgescu-Roegen, „Economistul Economiștilor”. (Panorama)
Ce-a vrut și ce-a dobândit mișcarea femeilor române? (DELA0)