Noul Toyota Prius
Meșter în Mașini #69 • Toyota Prius plug-in • Test de consum cu Volvo C40 Recharge Electric • Planurile Porsche pentru electrificare • Dacia și Euro 7 • Cea mai scurtă autostradă • Teste Euro NCAP
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #69
20 noiembrie 2022
Salutare. Viața e plină de surprize, iar Mircea Meșter îți poate confirma treaba asta cel mai bine. Acum trei luni, Meșter a descoperit o nouă pasiune după ce a fost convins de colegul nostru Cornel Șocariciu să participe la o competiție de regularitate cu mașini electrice organizată la Sibiu.
I-a plăcut atât de mult și a fost atât de aproape de o victorie, încât și-a dorit să repete experiența. Și nu oricum, ci la cel mai înalt nivel. Așa că pilotul Meșter și copilotul Șocariciu au urcat în Hyundai Ioniq 5 și au condus până în Dolomiți pentru a participa la EcoDolimites GT, ultima etapă a competiției de regularitate cu mașini electrice EcoRally Cup.
Ca să nu avem discuții, EcoRally Cup este o competiție care se desfășoară sub egida FIA, adică oamenii ăia care se ocupă de Formula 1 sau WRC.
Și ca să nu avem discuții numărul 2, o competiție de regularitate înseamnă probe speciale în care pilotul conduce pe un traseu prestabilit cu o anumită viteza medie, pe baza indicațiilor primite constant de la copilot. E un joc de echipă în care pilotul trebuie să aibă încredere oarbă în dictările copilotului, care își face treaba pe baza indicațiilor menționate într-un roadbook primit la startul fiecărei zile de concurs. Practic, nu contează să fii primul care ajunge la destinație, contează să mergi cât mai constant posibil. Și, spre deosebire de Sibiu, aici contează în egală măsură și consumul de energie electrică al mașinii.
Evident, s-a lăsat cu peripeții. Cu un loc doi în clasamentul general la finalul primei zilei, cu un autobuz într-un ac de păr care a dat peste cap toate calculele lui Șocariciu, cu zăpadă pe probe. Cu entuziasm, dar și cu nervi. Ca-n viață, practic.
Poate că Meșter și Șocariciu se întorc din Dolomiți fără cupe și medalii. Dar ce știu eu sigur este că se întorc cu multe povești. Povești pe care le vei citi în următoarea perioadă în format text pe Autocritica, dar și în format video în podcastul Autocritica. Practic, dacă nu te-ai abonat încă, ar cam fi momentul potrivit să o faci.
Dacă-ți place ce citești și nu ești încă abonat la acest intergalactic newsletter, te scăpăm acum de problema asta:
„Broscoiul” s-a transformat în prinț
Acum niște ani îi povesteam unui prieten despre rolul lui Prius în industria auto și cum a deschis calea hibrizilor în 1997. Iar la fiecare argument replica lui era, invariabil, “Da, da’ e urât cu spume”. Acum câteva zile i-am trimis pe WhatsApp câteva imagini cu noua generație, iar de data asta replica a fost cu totul alta. Dovada supremă că „urâtul cu spume” s-a transformat într-un prinț.
În Europa, noul prinț va fi disponibil doar în versiune plug-in hybrid, așa că schimbările nu sunt doar de natură estetică. Practic, vorbim despre un motor pe benzină de 2,0 litri cu 151 de cai putere și un motor electric de 163 de cai putere. În total, să tot fie vorba despre vreo 223 de cai putere.
Constructorul japonez se laudă că autonomia în regim full-electric a crescut cu 50%, la 60 de kilometri, dar asta se întâmplă mai degrabă pentru că și capacitatea bateriei bateriei Li-Ion a crescut cam în același ritm comparativ cu generația anterioară, de la 8,8 kWh la 13,6 kWh. Oricum, ideea este că, cu puțin noroc, dacă luni încarci bateria și conduci vreo 10 kilometri zilnic prin oraș, până vineri s-ar putea să nu consumi deloc benzină. Not bad.
Ah, să nu uităm de încă un artificiu care funcționează mai degrabă pentru marketing: opțional, poți să pui panouri fotovoltaice pe plafon, ca să generezi un pic de energie verde pentru unele sisteme auxiliare. Ceva de genul ăsta are și Meșter la Ioniq 5 și putem să-ți confirmăm că nu, nu a renunțat încă la stațiile de încărcare.
Undeva prin primăvară o să poți vedea mașina în showroom-uri. Până atunci, ai aici o galerie foto.
Și? Cât te ține bateria?
Asta-i o întrebare pe care acum niște ani o puneam când prietenii noștri își cumpărau primele smartphone-uri care nu arătau ca niște cărămizi. Acum e una dintre primele întrebări pe care le auzi dacă îți cumperi electrică.
Când nu stă în dreapta cu scopul să devină cel mai bun copilot pe regularitate din istoria cunoscută a umanității, colegul nostru Șocariciu urcă la volan. Nu neapărat prin Dolomiți, ci mai degrabă pe drumurile patriei: s-a îmbarcat într-un Volvo C40 Recharge Electric, adică un SUV coupe electric disponibil în showroom-uri de prin vară, și a pornit de la București spre Târgu Mureș și înapoi cu unicul scop să afle autonomia reală. În condiții de toamnă, la temperaturi de 5-10 grade, care nu-s tocmai prietenoase cu bateriile Li-Ion.
De departe, cel mai dubios aspect al acestui test de consum este că omul nostru nu a stat blocat prin traficul clasic de pe Valea Prahovei. Nici la dus, nici la întors. Nu știm încă dacă pentru asta a dat șoferilor o șpagă mai grasă decât au dat ăia din Qatar ca să organizeze Mondialul - apropo, eu unul mi-am propus să nu văd niciun meci de la cel mai corupt Campionat Mondial din istorie - dar știm sigur că omul nostru se pricepe la calcule.
Nu vrem să stricăm surpriza, așa că nu-ți spunem ce autonomie reală a obținut. Dar o să-ți lăsăm un indiciu mai mult decât relevant: autonomia reală a fost cu numai 6 kilometri mai mică decât autonomia oficială menționată de producător. Cu climatizare pornită, cu încălzirea în scaunul din dreapta pornită - da, uneori, fotografii au cerințe ultra-mega-speciale - și cu respectarea vitezelor maxime legale. Plictisitor, dar eficient și confortabil. Click aici să vezi minunea.
Bella Italia fără taxe
Când nu merge în Italia să alerge regulamentar prin Dolomiți după trofee stanțate cu logo-ul FIA, Mircea Meșter merge în Italia pentru pizza și doze de Red Bull cu arome dubioase. Dar și pentru a afla direct de la sursă care-i faza cu electrificarea gamei de modele Porsche.
E ok, n-am greșit nimic. Porsche e tot marca germană, doar că nemții au inaugurat acum un an în Italia cel mai mare centru de testare din Europa. Și l-au inaugurat în Franciacorta, o zonă recunoscută la nivel internațional pentru vinuri precum Berlucchi, Bellavista sau Ca' del Bosco și pentru numele care în limba latină înseamnă “fără taxe”. Joac-o p-asta.
Dar pentru că Meșter n-are nicio tangență cu vinul, iar Red Bull se produce undeva prin Salzburg, omul nostru n-a avut nicio scuză și a participat la o sesiune mixtă de workshop-uri informaționale și teste pe circuit și pe șosea care au avut rolul de a pune în ordine povestea actualelor și viitoarelor modelelor electrice Porsche.
Evident, pentru că este vorba despre Porsche, a ieșit ceva frumos. Doar că s-ar putea să ridici o sprânceană sau două când o să afli planurile nemților: 80% dintre mașinile pe care le va vinde Porsche în 2030 vor fi electrice. Deci cum? Fix așa.
Până la momentul ăla mai e ceva, dar Porsche privește deja cu nostalgie spre trecut, așa că ne reamintește de una dintre marile sale performanțe din sporturile cu motor: victoria din Raliul Dakar din 1984. Și cum ar putea să ne amintească altfel decât printr-un model special dedicat acestui eveniment?
Faceți cunoștință cu Porsche 911 Dakar cu motor biturbo cu 6 cilindri de 3,0 litri care aruncă pe șosea până la 480 de cai putere. Avem transmisie PDK cu 8 trepte, avem și tracțiune integrală, avem și 3,4 secunde pentru intervalul 0-100 km/h. Și avem 2.500 de unități.
Dar n-avem banii cu care să-l cumpărăm, așa că ne mulțumim cu pozele astea.
Dacia vs. Euro 7
Îți ziceam data trecută că Popescu se ocupă să scrie pe larg despre noile norme de poluare Euro 7, care s-ar putea prăvăli peste noi toți peste mai puțin de 3 ani. Iar dacă nu-l știi pe Popescu, îți facem noi o dezvăluire în premieră galactică: când spune ceva, Popescu livrează. Doar că nu prin Glovo sau Tazz.
Și Popescu a livrat. Față de ce-ai aflat deja de la
săptămâna trecută - aham, se vor scumpi mașinile, cine ar fi crezut? - Popescu plusează cu efectul Euro 7 asupra inginerilor de la Dacia.Ești pregătit? Fii atent aici: adio motoare diesel și adio motoare pe benzină de un litru. Primim în schimb motoare pe benzină de 1,2 sau 1,3 litri și n-ar fi exclus să vedem un motor GPL cu transmisie automată. Nu o zicem noi, o zice Didier Michaud, adică șeful platformelor și motorizărilor Dacia.
Și asta nu-i totul, că oamenii de la Comisia Europeană nu se joacă atunci când concep regulamente. Documentul minune include și detalii despre noile teste de emisii, cum ar fi că emisiile vor fi măsurate inclusiv pe distanțe de numai 10 kilometri, cu motorul “la rece”. Adică așa cum conduci tu de obicei prin oraș când îl duci pe ăla mic la grădiniță. Teste pe bune, cum ar veni.
Cea mai scurtă autostradă
E foarte posibil ca atunci când citești titlul ăsta să te gândești la segmentul de 13 kilometri de autostradă dintre Sibiu și Boița care va fi inaugurat până la finalul anului. De altfel, ăsta o să fie singurul segment de autostradă nou de anul ăsta, pentru că atât s-a putut. Asta e, e bun și ăsta, mai bun decât pasajul din București care se varsă undeva prin Lacul Morii.
Dar nu despre autostrăzile României discutăm astăzi, ci despre M96, cea mai scurtă autostradă din lume. Are doar 400 de metri, o găsești undeva prin Marea Britanie, dar nu te întreba ce viteză maximă poți să prinzi înainte să frânezi pentru a ieși regulamentar de pe ea.
Pentru că nu este pentru tine, ci este doar un loc de antrenamente pentru serviciile de intervenție rapidă în situații de urgență. True story.
Cu capul de pereți
Privesc cu atenție și îngrijorare ce se întâmplă la Euro NCAP pentru că trăiesc cu sentimentul că oamenii au fost cumpărați de Elon Musk și au uitat să ne anunțe. Altfel nu-mi explic cum de ultima lor sesiune de muncă la birou a însemnat nu mai puțin de 15 teste de siguranță, probabil un record în istoria instituției.
14 dintre cele 15 modele au luat 5 stele, inclusiv Honda Civic, Hyundai Ioniq 6, Renault Austral, Toyota Corolla Cross sau Tesla Model S.
Pentru mine nu a fost surprinzător nici că DS 9 a primit doar 4 stele, ci mai degrabă argumentul halucinant oferit de Euro NCAP. Modelul “a fost penalizat la testul de impact frontal pentru că a fost un partener agresiv la impactul cu alte vehicule”. Ce urmează, oameni buni, penalizări pentru ce rămâne din mașinile chinezești după impactul cu un Logan?
Nope, n-am scăpat încă de italieni…
… pentru că Alfa Romeo s-a gândit că este momentul potrivit să dezvăluie versiunea plug-in hybrid a SUV-ului compact Tonale, cel mai proaspăt model din gamă, prezentat oficial la începutul acestui an.
Tonale PHEV se laudă cu un total de 280 de cai putere storși dintr-un motor pe benzină de 1,3 litri și 180 de cai putere și un motor electric de 122 de cai putere. Jucăria se conduce cu transmisie automată cu 6 trepte, iar partea bună este că în oraș ai toate șansele să mergi în regim complet electric. Cel puțin așa susține Alfa Romeo, dacă ne luăm după autonomia maximă de 80 de kilometri obținută cu ajutorul unei baterii Li-Ion de 15,5 kWh.
Iar când pășești pe autostrăzi s-ar putea să fie util să știi că repriza 0-100 km/h are loc în 6,2 secunde.
Nu știm încă ce să-ți spunem despre preț. Știm că e frustrant, și noi așteptam ziua în care constructorii vor copia producătorii de telefoane și vor anunța prețurile în ziua prezentării oficiale. Până atunci, îți zicem doar că cel mai accesibil Tonale de pe piață costă 35.000 de euro și vine cu motor pe benzină mild-hybrid de 130 de cai putere.
Ce ne-am face fără hidrogen?
Am senzația că în ultima vreme am scris mai mult despre hidrogen decât despre benzină, diesel și electricitate la un loc, dar asta se întâmplă doar pentru că niște oameni mult mai inteligenți decât noi caută soluții pentru a introduce hidrogenul în tot ce-nseamnă energie.
Așa că uite o știre interesantă de săptămâna trecută care mi-a scăpat. Până acum. Compania germană Kraftwerk Group și Grupul Volkswagen au depus documentația tehnică pentru un patent pentru un nou tip de pilă de combustie pentru mașinile electrice alimentate cu hidrogen, diferită de pila de combustie folosită în prezent de “titanii” hidrogenului din industria auto, Toyota și Hyundai.
Asiaticii folosesc pile de combustie cu membrană realizată din polimeri și platină. Unul dintre dezavantaje este că membrana de acest tip trebuie umezită în procesul de producție, iar de aici tot felul de riscuri ca pila de combustie să înghețe iarna, să mucegăiască în medii cu umezeală ridicată sau să se usuce la temperaturi ridicate. Bonus: platina este foarte scumpă. Și este unul dintre motivele pentru care modele electrice alimentate cu hidrogen precum Toyota Mirai și Hyundai Nexo sunt mai scumpe decât modelele electrice alimentate cu baterii Li-Ion.
În schimb, Kraftwerk și Volkswagen dezvoltă o membrană ceramică. Fără platină, adică mai ieftin de produs. Fără umezire, adică fără problemele menționate mai sus. Cu generare de căldură care poate fi folosită pentru sistemul de încălzire al mașinii.
Bine, oamenii sugerează în primul și primul rând că o mașină electrică alimentată cu hidrogen care folosește acest nou tip de pilă de combustie ar putea avea o autonomie de 2.000 de kilometri. Adică de vreo trei ori mai mare decât oferă Toyota Mirai și Hyundai Nexo, care merg more or less 650 de kilometri. Dar am senzația că ăștia 2.000 de kilometri sunt folosiți mai degrabă drept cârlig de marketing. Adevăratul avantaj este costul mai mic de producție.
Tot oamenii de la Kraftwerk susțin că noua tehnologie va fi lansată pe o mașină electrică alimentată cu hidrogen până în 2026, într-un volum inițial de 10.000 de unități.
Totuși, înainte să te entuziasmezi și să economisești bani pentru 2026, îți reamintesc că producția de hidrogen este ori curată, dar scumpă, ori ieftină, dar poluantă. Și că o mare parte din energie se pierde efectiv pe drum de la locul de producție până la pompa de alimentare. Chestii despre care ți-a povestit Popescu în vară într-un articol de pe Autocritica, desigur.
Roți dințoase
În primele 10 luni ale anului, uzinele auto de la Mioveni și Craiova au produs peste 425.000 de mașini. Asta înseamnă cu aproape 28% mai mult decât în perioada similară a anului trecut.
În ciuda inflației de prețuri, Europa încă stă bine la înmatriculările de mașini: peste 745.000 de unități în intervalul ianuarie - octombrie, în creștere cu 8%.
Subaru a prezentat noua generație Impreza. Din 2023 în Statele Unite, cândva și în Europa.
F1 Academy va fi de anul viitor noua competiție dedicată exclusiv femeilor. Pe termen lung, scopul este că cel puțin o femeie pilot să ajungă în Formula 1.
Hypercar-ul Rimac Nevera a devenit cea mai rapidă mașină electrică de serie din lume: 412 km/h pe un circuit din Germania.
Volkswagen ar putea amâna construcția unei uzine pentru mașini electrice în Germania. Producătorul anunțase în martie că va investi 2 miliarde de euro într-o astfel de uzină.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
A început programul Artemis: NASA a trimis o capsulă spațială fără echipaj uman spre Lună. Scopul programului este să avem din nou oameni pe satelitul Pământului. A scris Popescu pe larg aici.
Inteligența Artificială începe deja să genereze opere de artă mai spectaculoase decât oamenii.
Care-i faza cu gaura neagră din mijlocul galaxiei noastre.
De ce și-au dorit femeile din mediul rural să se căsătorească. Și de ce tinerele de astăzi au alte aspirații.
De la refugiat la antreprenor. Ucrainenii care își deschid afaceri în România dau de birocrație, dar și de o piață promițătoare.
Test complex cu cel mai nou browser de internet. Arc nu seamană cu Chrome. Nici cu Firefox. Nici cu Safari. Și asta e bine.
Se întâmplă în Suedia: centru cultural construit din lemn cu sistem de încălzire geotermală și panouri fotovoltaice.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor