Cea mai vândută mașină din lume este electrică
Meșteri în Mașini #122 • Imagini cu Volkswagen Golf facelift • Noul Porsche Macan este electric. Și atât. • Prețuri în România pentru BMW Seria 5 și Jeep Avenger pe benzină.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #122
28 ianuarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Tesla Model Y este cea mai vândută mașină din lume
Până acum era relativ simplu: dacă întrebai pe stradă care-i cea mai vândută mașină din lume, cel mai frecvent răspuns avea legătură directă cu Toyota: Corolla sau RAV4. Iată însă că lucrurile se schimbă rapid, indiferent de percepțiile pe care le avem noi când ne gândim la electrice.
Datele preliminare colectate de compania de analiză Jato Dynamics arată că Tesla Model Y a fost cea mai vândută mașină la nivel global în anul 2023. Și nu oricum, ci cu un avans remarcabil în fața Toyotelor:
Desigur, avem și răspunsul la întrebarea cum a reușit Tesla această performanță: 456.000 de unități înmatriculate doar în China și alte 255.000 de unități înmatriculate în principalele 30 de piețe europene.
Pe de altă parte, nu este un secret că aceste rezultate contabile vin și pe fondul unei strategii de business cu reduceri semnificative de prețuri la Model Y și Model 3 pe toate piețele majore, inclusiv în Europa, Statele Unite și China. De altfel, datele financiare arată că în 2023 Tesla a livrat la nivel global cu 37% mai multe mașini decât în 2022, însă veniturile au crescut cu numai 1%.
Datele financiare modeste se reflectă și pe bursă: acțiunile constructorului au scăzut cu 26% în acest început de an, iar de data asta declinul nu a putut fi oprit nici măcar de promisiunea lui Elon Musk că Tesla va lansa un SUV compact în 2025. Nu de alta, dar știm cu toții că timpul curge complet altfel în mintea lui Musk.
Încă una cu Musk și gata: omul se vaită în presă că mai deține doar 13% dintre acțiunile Tesla și că și-ar dori să aibă măcar 25% pentru a simți controlul asupra companiei. Păi bine, mă, da’ nu tu ai vândut acțiuni Tesla de 23 de miliarde de dolari ca să cumperi o pasăre albastră pe care ai transformat-o într-un X alb-negru?
Noul Porsche Macan este doar electric
Între timp, printre zgârie-norii din Singapore, Porsche a prezentat „cel mai țiplă SUV electric de pe piață”, așa cum l-a descris colegul
Tudor Rus
pe noul Macan în newsletterul de săptămâna trecută. Se știau deja cam toate amănuntele anatomice despre el, inclusiv că va fi disponibil doar în versiuni electrice cu tracțiune integrală și două motoare:
408 CP, autonomie 613 kilometri
639 CP, autonomie 591 kilometri
Adaugă la aceste informații și roți spate directoare, dar și o platformă PPE (Premium Platform Electric) cu arhitectură de 800 de volți care permite încărcarea bateriei de 95 kWh (net) cu până la 270 kW. Ah, și o chestie interesantă aici: dacă vrei să încarci la o stație rapidă care suportă o tensiune maximă de 400 de volți, „creierul” mașinii are o funcție prin care „împarte” bateria de 800 de volți în „două baterii” de 400 de volți pe care le încarcă simultan cu până la 135 kW. Smart.
Să vorbim un pic și despre elefantul din cameră: noul Porsche Macan are un preț de pornire de circa 86.600 de euro pentru varianta de 408 CP, respectiv vreo 118.400 de euro pentru varianta de 639 CP.
Dacă vrei să mai aștepți un pic, Porsche a publicat și primele imagini cu Taycan facelift.
Autocritica Squad începe bine noul sezon FIA Eco Rally Cup
Autocritica Squad, adică echipajul format din Mircea Meșter și Cornel Șocariciu, a început al doilea său sezon în Cupa Mondială de Regularitate cu Mașini electrice. FIA Eco Rally Cup, pe numele său de botez. Anul trecut au terminat pe 6 în clasamentul general, anul ăsta vor să se apropie de podiumuri.
Noutăți majore pentru băieții noștri, care anul ăsta concurează cu Renault Megane electric în cea mai tare competiție mondială pentru mașini electrice de serie.
Prima etapă a avut loc pe gheață și zăpadă în Suedia, iar la finalul celor două zile de concurs ai noștri au reușit un meritoriu loc 5 în clasament. Din 22 de participanți. Asta înseamnă că pleacă în sezonul nou (care va avea 12 etape de-a lungul anului) cu 6 puncte. Not bad. Anul trecut, pe vremea asta, băieții se întorceau din Suedia cu multă experiență și atât. În weekend-ul ăsta pare că au pus-o în aplicare.
Așa a arătat clasamentul după cele 16 probe speciale de regularitate:
Și așa a fost pe probele speciale din Suedia:
Retușuri pentru Volkswagen Golf
După ce l-au camuflat bine printre păcănelele din Las Vegas la începutul anului, nemții de la Volkswagen l-au dezbrăcat în sfârșit pe Golf facelift. Nu avem foarte multe de raportat: mici retușuri de design la blocurile optice și la stopuri, logo Volkswagen iluminat și o nouă generație a sistemului de infotainment, care vine la pachet cu ChatGPT.
Pe partea tehnică, Volkswagen se laudă mai degrabă cu noi sisteme de asistență precum Park Assist Plus, care îi permite lui Golf facelift să controleze singur volanul, accelerația și frânele dacă consideră că spațiul de parcare este suficient de mare pentru abilitățile sale.
Iar la motorizări singura noutate este că versiunea plug-in hybrid are acum o autonomie de 100 de kilometri, iar bateria poate fi încărcată la stații rapide cu până la 50 kW.
Ieșim la cumpărături
Apropo de prețuri, pe piața din România au mai apărut recent în galantare trei noutăți:
Sedanul BMW Seria 5 costă de la 59.000 de euro pentru versiunea cu motor pe benzină de 208 CP sau de la 70.150 de euro dacă preferi versiunea electrică i5.
Cunoscut anterior doar ca model electric, SUV-ul Jeep Avenger a primit și versiuni cu motorizări pe benzină, iar cea mai accesibilă costă 22.500 de euro pentru 100 CP. Pentru comparație, varianta electrică costă minim 39.000 de euro și are 156 CP.
Modelul de performanță Mercedes-AMG CLE 53 4matic+ Coupé costă de la 89.100 de euro. În schimbul transferului bancar primești 449 de cai putere și un sistem mild-hybrid cu un boost suplimentar de 23 CP.
3000 de abonați la acest newsletter ne citesc în fiecare săptămână. Fii unul dintre ei:
Marele Circ ajunge și la Madrid
Nu, stai liniștit, n-a început încă noul sezon de Formula 1 care va fi câștigat de Max Verstappen, dar avem câteva noutăți interesante și, pe alocuri, chiar amuzante.
Charles Leclerc și-a prelungit contractul cu Ferrari, iar Lando Norris și-a pus semnătura pe un nou acord cu McLaren. Ambele contracte sunt valabile „pentru mai multe sezoane”, ceea ce înseamnă că ambii piloți vor rămâne la actualele echipe inclusiv dupa marea schimbare a regulamentului programată pentru 2026.
AlphaTauri a anunțat noul nume cu care va concura în sezonul 2024: Visa Cash App RB Formula One Team. Pe scurt, RB. Orice alte comentarii sunt de prisos.
Madrid va găzdui curse de Formula 1 începând din 2026, pe baza unui contract pe 10 ani. Marele avantaj aici este că circuitul va fi construit în jurul centrului de conferințe IFEMA, situat la 5 kilometri de aeroport și la 16 kilometri de centrul orașului. Ceea ce înseamnă că poți ajunge în tribune cu metroul, indiferent că vii din oraș sau direct de la aeroport. Cine a fost măcar o dată în viață la circuitul de la Barcelona într-un weekend de cursă înțelege de ce treaba asta este big deal. Uite cum o să arate circuitul:
Produsul Intern Brut
Tudor Rus ne-a pregătit pentru ediția de astăzi două povești numai bune de citit într-o zi de duminică. Prima dintre ele este despre Howmet TX, adică singura mașină cu turbină de gaze care a câștigat o cursă. O mașină în cazul căreia întrebarea nu este „ce poate merge prost?”, ci „ce poate merge bine?”.
Apoi avem această poveste despre istoria neclară a logo-ului Chevrolet, care cel mai probabil s-a născut dintr-o reclamă la cărbuni.
Avem și două teste, ambele cu modele plug-in hybrid. Același Tudor Rus ne spune care-i treaba cu Mazda MX-30 PHEV, un plug-in hybrid mai altfel, pentru că are un motor rotativ cu rol de range extender inserat într-o arhitectură electrică.
Petre Barac a avut un test mai simplu din punct de vedere tehnic: Honda CR-V a primit în premieră versiune plug-in hybrid, care îl transformă într-un all-rounder și mai atractiv.
Știrile care nu au prins un loc în pole position
Hyundai și Kia dezvoltă o tehnologie care îmbunătățește coeficientul aerodinamic prin reducerea rezistenței la înaintare, ceea ce se traduce prin creșterea autonomiei unei mașini electrice cu 6 kilometri. (Autocritica)
Grupul Stellantis va lansa 8 modele electrice în următorii trei ani. Le vom vedea la mărcile Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Maserati și Dodge. (Autocritica)
Uzinele auto de la Mioveni și Craiova au produs anul trecut un număr record de autovehicule: 513.050 de unități, în creștere cu 0,7% comparativ cu 2022. (Autocritica)
Opel Frontera va reveni în gama constructorului german în acest an sub forma unui model electric. (Autocritica)
Toyota GR Yaris a primit două ediții speciale. (Autocritica)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Catedra de abuz: Profesor universitar caută dragostea în facultate. (Rise Project)
Ce învățăm din demisia lui Jürgen Klopp despre cum știi când e momentul să te retragi, cum să iei decizii dificile și cum să le comunici. (Povești din Sport)
Cine îi ajută pe cei care nu se pot ajuta singuri? (Scena9)
Căsuța Pisicească. Cum au murit zeci de pisici la cel mai cunoscut adăpost din Iași. (PressOne)
Cum au „reușit” politicienii de la Bruxelles să crească popularitatea partidelor de extremă dreapta. (Politico)