Cel mai accesibil Volvo e un SUV urban electric: EX30, de la 38.500 de euro
Meșteri în Mașini #94 • Deblocat de Huf Group • Mercedes-Benz CLA facelift de la 39.300 de euro • Lansări: Mitsubishi Colt, Lexus LBX, Lexus GX și Porsche Mission X • 30 de zile cu Tesla Model 3.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #94
11 iunie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Săptămâna asta avem de toate pentru toți, pentru că tocmai s-au lansat în România un SUV premium electric accesibil și o compactă germană premium, iar japonezii au prezentat trei modele: unul frate cu francezul și două venite pe filiera Lexus. Ah, și mai avem un concept pentru un hypercar Porsche fix în weekendul de Le Mans.
Cel mai accesibil SUV premium electric
Probabil cea mai importantă lansare a săptămânii care tocmai se încheie este noul SUV electric Volvo EX30, cu atât mai mult cu cât noul model poate fi deja comandat inclusiv pe piața din România.
Volvo EX30 este un SUV subcompact - cel mai mic dintre cele patru modele electrice cu sigla Volvo - și poți să-l cumperi în versiune cu un singur motor electric (a cărui putere nu a fost dezvăluită) sau într-o versiune cu două motoare electrice care oferă tracțiune integrală și un total de 428 de cai putere.
În versiunea de bază, bateria are o capacitate de 51 kWh - una frecvent întâlnită pentru un model cu astfel de dimensiuni - și oferă o autonomie maximă de 344 de kilometri, dar poți alege și o baterie de 69 kWh cu autonomie de 480 de kilometri. Aceeași baterie montată pe versiunea cu două motoare electrice implică o autonomie de 460 de kilometri.
Prețul minim pe care trebuie să-l plătești pentru un EX30 este 38.500 de euro. Adică more or less același preț pe care îl vrea și Jeep pentru un model electric din același segment, cu motor de 156 de cai putere și autonomie de 400 de kilometri. Îi zice Avenger și costă 38.900 de euro. Sigur, dacă prinzi și faimosul tichet Rabla Plus scoți EX30 la 29.000 de euro.
Pe de altă parte, dacă ai vreo 40.000 de euro care dau semne de nervozitate că nu mai vor să stea cuminți în contul bancar și nu ești încă pregătit să faci pasul spre o electrică, avem o altă propunere pentru tine, tot din segmentul premium: Mercedes-Benz CLA facelift este acum disponibil și în România și are un preț de pornire de 39.300 de euro. Nu e SUV, dar intră în segmentul compact.
Pentru banii ăștia primești un motor pe benzină mild-hybrid de 1,3 litri cu 136 de cai putere, dar dacă te simți generos poți să plusezi până la versiunea plug-in hybrid de 218 cai putere, cu care teoretic poți să mergi în regim electric vreo 82 de kilometri. În practică, probabil o să uiți mereu să încarci bateria, adică n-o să-ți prea pese că există.
Și pentru că tot suntem la capitolul bani, avem și o veste proastă: toate cele 333 de exemplare ale ediției speciale de Volkswagen Golf de 76.000 de euro s-au dat ca pâinea caldă în numai 8 minute.
Deci la întrebarea „cine naiba dă atâția bani pe așa ceva?” avem 333 de răspunsuri punctuale.
Un Renault deghizat și încă doi japonezi
Între timp, Mitsubishi, adică brandul japonez care nu demult anunța retragerea aproape completă din Europa, a prezentat tot în această săptămână noua generație Colt. Care arată cam așa:
E ok, nu ți se pare: e practic un Renault Clio rebadged cu siglă Mitsubishi, după rețeta implementată anterior pentru cuplul Captur - ASX. De altfel, de producția noului Colt se va ocupa chiar Renault într-o uzină din Turcia, iar sub capotă vom regăsi exact aceleași ingrediente ca și pe Clio. Adică un motor aspirat de un litru cu 65 CP, un motor turbo de un litru cu 90 CP sau un full-hybrid cu motor de 1,6 litri și două motoare electrice pentru un total de 145 de cai putere. Din octombrie în showroom-uri, că durează ceva până livrează japonezii siglelele de Mitsubishi de la Tokyo la uzina din Turcia.
Nu în ultimul rând, japonezii de la Lexus au prezentat nu una, ci chiar două noutăți în portofoliu. Prima dintre ele este LBX, un model complet nou în gamă care ia forma unui SUV subcompact dezvoltat pe aceeași platformă cu Toyota Yaris: are aproape 4,2 metri lungime și portbagaj de 332 de litri. Cel puțin pentru moment, niponii nu s-au complicat prea mult la partea tehnică, acolo unde am reperat un sistem hibrid cu motor de 1,5 litri cu 136 de cai putere, dar tot ei promit că va exista și o versiune cu un motor electric suplimentar pe puntea spate.
Modelul va ajunge în Europa undeva prin 2024, împreună cu noua generație Lexus GX, pe care constructorul îl caracterizează drept un “off-roader premium”. Are o estetică foarte americană și, în sprijinul afirmațiilor, GX va fi disponibil doar cu tracțiune integrală, fie cu un motor V6 de 3,5 litri cu 354 de cai putere, fie cu o unitate full-hybrid pe benzină de 2,4 litri. În plus, o să-l poți comanda în versiuni cu 5 sau 6 locuri, în funcție de cât de mare vrei să fie gașca cu care vei ieși de pe asfalt pentru un weekend plin de aventură prin noroaie.
Și dacă tot suntem la capitolul lansări, uite cum va arăta interiorul noii generații Peugeot 3008, care va fi prezentată în septembrie.
Ce vezi tu acolo (pe lângă volanul din prim-plan, desigur), este un ecran curbat cu diagonala de 21 inchi care se numește Panoramic i-Cockpit și integrează într-un singur dispozitiv instrumentarul digital de bord și sistemul de infotainment. Și pe care o să-l vezi în cam toate modelele viitoare ale francezilor.
Porsche Mission X cu aromă de Le Mans
Porsche ne lovește în moalele sufletului cu o serie de imagini cu un concept care a primit numele Mission X. Și arată atât de bine, încât germanii și-au dat seama că nimeni n-ar mai avea timp să se uite pe datele tehnice, așa că nici măcar nu s-au obosit să le dezvăluie.
Știm doar că-i electric.
Conceptul ăsta vine la vreo 8 ani după conceptul Mission E, care ulterior s-a transformat în ceea ce astăzi cunoaștem drept Taycan. Implicit, asta ne duce cu gândul că Mission X va avea la un moment dat versiune de serie. Pentru moment, Porsche spune că nu a luat încă o decizie finală, deși eu bănuiesc că de fapt germanii așteaptă mai întâi reacțiile concrete din partea oamenilor cu bani materializate sub forma unui precomenzi.
Asta mai ales că Porsche a oferit și o serie de hinturi interesante. Adică deja și-au stabilit ca obiectiv ca eventuala versiune de serie să fie cea mai rapidă mașină de serie pe circuitul de la Nürburgring, să aibă un raport putere-greutate de 1 CP per kilogram și să se încarce de două ori mai repede decât un Taycan Turbo S.
Până una alta, nu pot să nu remarc că acest concept seamănă cu hypercar-urile pe care le vedem weekendul ăsta în Cursa de 24 de ore de la Le Mans. Și nu-s deloc puține: Ferrari, Toyota, Peugeot, Cadillac, Porsche (da, da, inclusiv Porsche!) concurează cu hypercar-uri în acest an într-o cursă cu o semnificație simbolică aparte: este centenarul Cursei de 24 de ore de la Le Mans.
Așa că, iată, un motiv numai bun pentru care tot eu scriu as we speak o poveste despre istoria celei mai cunoscute curse de anduranță din lume, pe care o s-o citești pe Autocritica luni dimineață.
Până atunci, dacă ai poftă de motorsport, printre reclamele din cursa de la Le Mans citește și povestea lui Erwin Bauer, pilotul care a încetat din viață pentru că... n-a văzut steagul care anunța finalul cursei.
Viața cu o electrică
În ciuda numeroaselor lansări de modele din această săptămână, simt că pe Cornel toate aceste noutăți îl lăsă complet rece. Nu de alta, dar după 15.000 de kilometri cu Ford Puma colegul nostru tocmai a intrat în posesia unui Tesla Model 3 pe care îl va conduce mult și bine prin sistemul de leasing operațional de Autonom.
Așa că, de vreo lună-ncoace, Cornel face eforturi masive să se adapteze de la o mașină termică de 125 de cai putere la viața cu o mașină electrică de aproape 500 de cai putere și autonomie de 600 de kilometri.
Și există părți bune spre spectaculoase…
Consumul mediu din luna mai în cei 850 de kilometri parcurși a fost de 13,2 kWh/100 de kilometri. Practic, modul meu de utilizare generează și autonomia maximă a mașinii. Încă nu m-am apropiat de cei 602 kilometri comunicați de Tesla, dar am văzut scris pe ecran și 582 de kilometri cu bateria plină. Am utilizat climatizarea aproape tot timpul, am mers doar în modul de rulare Relaxat (Chill) și cu frânarea regenerativă pe modul Hold. Eficiența e acolo. Mă înclin.
… și părți care scârțâie. La propriu.
De ce scârțâie scaunele, Mitică? Bine, nu scaunele, ci doar cel al șoferului. Probabil că asta e o întrebare la care nu voi putea răspunde niciodată. Apropo de scaune. Sau mai bine zis de materialul cu care sunt ele îmbrăcate. După câteva zile de caniculă încep să-i înțeleg pe cei care acum 15-20 de ani încă mai puneau huse din lemn pe scaunele Daciilor.
Mă rog, poate are legătură și cu faptul că, tot în perioada asta, Cornel a testat un Mercedes-Benz GLC în versiunea plug-in hybrid.
GLC mi-a oferit din senzațiile pe care le-am mai avut într-un Mini. Iar asta nu-i un lucru rău pentru un SUV. La senzația asta contribuie și scaunele bine profilate și ergonomice.
Altfel, același Cornel ne povestește că GLC-ul, la cele aproape 2,4 tone ale sale, se comportă bine inclusiv în mediul urban.
Prin oraș, noul GLC n-are o problemă în a se integra. Sigur, nu-i chiar ce-ți dorești atunci când dai nas în nas cu o altă mașină pe o străduță îngustă, dar nu-i nici vreun Clasa S. Pe reprizele scurte, chiar dacă trage greu la cântar, nu se descurcă rău deloc. Bine, aici e și meritul motorului electric că intervine rapid și pune toți cei 440 Nm la bătaie. Direcția e și ea ușor de gestionat și e plăcută, indiferent de situația în care ai ajuns: fie că ai de făcut multe manevre să ieși dintr-o parcare aglomerată, fie că trebuie să abordezi viraje strânse la viteze reduse.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Românii au înmatriculat peste 60.000 de mașini noi în primele cinci luni ale anului, în creștere cu 27% comparativ cu perioada similară a anului trecut;
Skoda ne arată caroseria viitoarei generații Kodiaq.
Americanii de la Ram au adus în Europa motorul V6 de 3,6 litri și 305 cai putere. Îl găsești pe Ram 1500 Big Horn, Ram 1500 Laramie și Ram 1500 Rebel.
O serie de documente demonstrează că primele versiuni de test ale pick-up-ului electric Tesla Cybertruck au avut defecțiuni la frânare, probleme de manevrare, zgomote ciudate și scurgeri.
Au apărut imagini pe surse cu noua generație Kia Picanto.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Noul val de film comercial românesc: cum am sărit din era ciorbiței de festival la rețetarul de produs bani și public în cinema.
Viața în America de Sud: Demnitatea Braziliei profunde nu este negociabilă.
O călătorie epică pentru descoperirea celui mai înalt copac din Pădurea Amazoniană.
Never Walk Alone: Cum este, de fapt, să joci pentru Liverpool, în cuvintele lui Fabinho.
Cum arată World Book Encyclopedia, ultima enciclopedie cu apariție anuală care mai este disponibilă pe hârtie.