Dacia în prima jumătate a anului: cifrele care contează
Meșteri în Mașini #190 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 21 - 27 iulie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Dacia Sandero, cea mai vândută mașină în Europa
După câteva prezentări interesante de modele la Goodwood Festival of Speed, industria auto pare că a intrat pe deplin în vacanța de vară. Au mai rămas la butoane doar oamenii de prin birouri care se ocupă să așeze cu migală cifre prin Excel-uri, așa că zilele astea am avut o avalanșă de informații despre cum a mers piața auto europeană în prima jumătate a anului.
Analiza completă este în lucru și o vei putea citi pe larg pe AUTOCRITICA în zilele următoare, însă până atunci hai să vedem în detaliu ce rezultate a avut Dacia nu doar în Europa, ci în întreaga lume.
La nivel global, Dacia a înmatriculat circa 356.000 de unități, în scădere cu 0,7% comparativ cu primele șase luni din 2024.
Dacia Sandero și Dacia Duster au asigurat împreună aproape trei sferturi dintre înmatriculările mărcii (mai exact, 73%), în timp ce Dacia Bigster a debutat pe piață cu peste 17.000 de unități, chiar dacă primele comenzi au putut fi plasate abia în luna ianuarie.
Dacă faci calculele, vei observa că aproape 16.500 de unități nu sunt atribuite niciunui model. Aici intră în scenă Dacia Logan, care doar în România a acumulat aproape 5.300 de unități în prima jumătate a anului.
În Europa, Dacia a vândut aproape 309.000 de unități, ceea ce reprezintă aproximativ 87% din vânzările globale. Marca a înregistrat o creștere cu 1,1% care, chiar dacă pare firavă, vine în contextul în care piața europeană a înregistrat o scădere cu 0,9%. Implicit, remarcăm și o ușoară creștere a cotei de piață de la 4,4% la 4,5%.
Altfel spus, una din fiecare 22 de mașini înmatriculate în Europa anul ăsta a avut sigla Dacia.
Pentru piața europeană, Grupul Renault nu a publicat cifre pe modele, însă avem informații pe subiect de la compania germană de analiză Dataforce. Astfel, cu cele aproape 131.000 de unități, Dacia Sandero este în continuare cea mai vândută mașină din Europa, în timp ce Dacia Duster este pe 7, iar new entry-ul Dacia Bigster e pe locul 50.
Pe de altă parte, Grupul Renault a publicat și câteva cifre despre ponderea sistemelor de propulsie la nivel de gamă.
Astfel, ponderea versiunilor hibride în vânzări a crescut de peste trei ori într-un singur an, în special datorită versiunii hibride disponibilă pe noua generație Duster. În prezent, Duster, Bigster și Jogger sunt disponibile inclusiv cu versiuni hibride, iar primele două pot fi cumpărate și în versiune mild-hybrid.
De asemenea, vânzările Dacia Spring au crescut cu aproape 63%, motiv pentru care ponderea motorizărilor electrice în gama mărcii aproape că s-a dublat.
La noutăți ni-i greu
1. Programul Rabla va începe cel târziu în 1 septembrie
De ce ne pasă: Pentru că multe dintre persoanele care și-au făcut planuri pentru achiziționarea unei mașini în acest an au fost nevoite să le amâne după ce programul Rabla nu a mai început în 19 iunie, așa cum ar fi trebuit.
Cele mai recente informații sunt că programul va fi reluat cel târziu în 1 septembrie, iar bonusurile pentru mașini termice vor rămâne aceleași: 10.000 lei pentru mașini cu motoare termice fără sisteme hibride și 12.000 lei pentru hibrizi. În plus, știm sigur că bonusul de 37.000 lei pentru mașini electrice va fi redus, dar nu știm încă valoarea acestuia.
Și încă ceva: din 2026 programul Rabla ar putea fi schimbat radical. „Pe termen mediu și lung, viziunea noastră trebuie să se schimbe de la vouchere la programe naționale cu impact cuantificabil clar pe mediu”, spune Diana Buzoianu, ministrul Mediului.
2. Modelul electric MG4 va primi un facelift în 5 august
De ce ne pasă: Pentru că una dintre noutățile facelift-ului va fi o așa-numită baterie semi-solid-state. Spre deosebire de bateriile Li-Ion, care folosesc electroliți lichizi, o baterie semi-solid-state folosește un electrolit, ai ghicit, parțial solid. Este, dacă vrei, un pas intermediar către bateriile solid-state, care folosesc un electrolit solid.
Avem și câteva date tehnice: bateria va avea o densitate de energie de 180 Wh/kg, adică foarte apropiată de cea a bateriilor Li-Ion de tip LFP, iar autonomia va fi cu 14% mai mare la rularea la temperaturi negative comparativ cu o baterie LFP de aceeași capacitate. Avem și cifre concrete despre autonomie, dar astea au fost calculate pe baza standardului CLTC din China, așa că mai bine așteptăm lansarea din august pentru un WLTP cinstit.
Altfel, numeroși constructori dezvoltă în prezent prototipuri de baterii solid-state, care promit încărcare în maxim 10 minute și autonomie mai bună, însă numărul redus de cicluri de încărcare dă încă bătăi de cap inginerilor. Chinezii de la CATL au început deja producția într-un volum limitat, Toyota speră să facă același lucru prin 2027-2028, în timp ce Mercedes-Benz a anunțat în această săptămână planuri similare pentru 2030. Despre bateriile solid-state am scris pe larg pe AUTOCRITICA.
3. Mercedes-Benz prelungește producția pentru Clasa A cu încă doi ani
De ce ne pasă: În 2022, Mercedes-Benz anunța că va reduce gama de modele compacte de la 7 la 4, prin eliminarea treptată a modelelor Clasa A, Clasa B, GLA și GLB. Clasa A urma să fie eliminat din gamă în 2026, însă germanii au studiat rapoartele de vânzări și au decis acum să păstreze modelul în producție încă doi ani peste termenul stabilit inițial, adică până în 2028.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Opel Mokka GSE este noul vârf de gamă al modelului Mokka, ce preia elemente de la versiunea de raliuri Mokka GSE Rally.
Firmele de închirieri auto din Uniunea Europeană ar putea fi obligate să cumpere doar mașini electrice după anul 2030, potrivit presei germane.
Mercedes-Benz a publicat primele teasere cu viitorul concept AMG GT Track Sport, care s-ar putea transforma într-un model de serie cu motor V8.
General Motors a publicat o serie de imagini cu un nou concept Chevrolet Corvette.
Jaguar Land Rover a amânat lansarea unor modele electrice. Pe listă se afla inclusiv un Range Rover electric.
Numărul lui Adam: 5,5%
Aceasta a fost cota de piață a mărcilor din China pe piața auto europeană în luna iunie 2025, ceea ce reprezintă un record lunar. În total, europenii au înmatriculat în prima lună de vară 65.000 unități ale mărcilor din China, dintre care 25.000 au avut sigla MG și 15.000 sigla BYD.
Practic, una din fiecare 18 mașini înmatriculate în Europa a fost produsă de o marcă din China.
Nu totul este însă roz pentru chinezi: BYD va amâna startul producției de masă la noua uzină de la Szeged (Ungaria) pentru 2026 și va produce doar câteva zeci de mii de mașini în primul an, deși capacitatea inițială de producție este de 150.000 de unități pe an. În schimb, chinezii vor majora producția la uzina din Manisa (Turcia), care va fi inaugurată în 2026. Motivele nu au legătură cu vânzările din Europa, ci cu costurile mai mici cu forța de muncă din Turcia și cu răcirea relațiilor dintre China și Uniunea Europeană, inclusiv pentru că UE a refuzat să reducă sau să elimine taxele vamale pentru mașinile importate din China.
Infrastructura-vura
După veștile de săptămâna trecută legate de eliminarea unor segmente de autostradă din PNRR, avem și o veste bună: au început în sfârșit lucrările la un lot de 28,5 de kilometri dintre localitățile Chiribiș și Biharia din județul Bihor de pe traseul autostrăzii A3 București - Borș.
Spun în sfârșit pentru că, după rezilierea primului contract semnat în 2020, autoritățile au semnat în iunie 2023 un nou contract cu alți constructori. Iar lucrările efective încep abia acum, la 2 ani distanță, deși termenul de proiectare era de numai 6 luni. În total, au trecut 5 ani între semnarea primului contract de execuție și startul efectiv al lucrărilor.
Prin urmare, îmi permit să spun că termenul de finalizare a lucrărilor stabilit la 18 luni mi se pare deja de domeniul fantasticului. Vedem cine are dreptate în ianuarie 2027.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Cu vreo 10 ani în urmă, Elon Musk spunea că Tesla are rolul de a ajuta omenirea să facă tranziția de la o industrie bazată pe petrol la una bazată pe energie electrică provenită de la Soare.
Între timp, serviciul de internet prin satelit Starlink gestionat de SpaceX este atât de bănos încât Musk a făcut presiuni pentru ca administrația lui Donald Trump să relaxeze restricțiile de mediu impuse lansărilor de rachete, inclusiv ale celor care plasează sateliți Starlink pe orbita Pământului.
Chiar dacă între timp relațiile dintre cei doi s-au răcit, Donald Trump a pregătit acum un ordin executiv care prevede că secretarul de stat pentru transporturi va avea cale liberă să elimine din legislație verificările legate de mediu pentru acordarea licențelor de lansare. În plus, ordinul executiv deschide calea spre dezvoltarea mai multor rampe de lansare de-a lungul țărmurilor Statelor Unite, fără realizarea unor studii de impact cu privire la mediu.
Foarte pe scurt, în urma lansărilor de rachete, terenul din apropierea rampei de lansare poate fi afectat de resturi de carburanți fosili și alte substanțe chimice, iar în cazul unor defecțiuni tehnice inclusiv de resturi de rachetă care afectează mediul și animalele care trăiesc în regiunile respective.
Autocritica rațiunii pure
Săptămâna asta a fost una cu multe povești pe AUTOCRITICA, inclusiv când a venit vorba despre teste.
De la primul Benz Velo (vândut în aproximativ 1200 de bucăți) și până în iulie 2025, când am scris textul pe care-l citiți acum, au trecut 131 de ani. Segmente, mai mici sau mai mari din istoria uriașă – pe lung, pe lat și pe adâncime – a companiei care la un moment dat a devenit Mercedes-Benz sunt cunoscute în toată lumea. Dar numai un loc de pe planetă le păstrează pe toate adunate (bine, fie, nu chiar pe toate, dar pe majoritatea): Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, aflat la adresa Mercedesstraße numărul 100.
Ce nu știai despre Muzeul Mercedes-Benz, un veritabil seif plin cu valori.
În 1968, un juriu format din somități ale industriei auto a decis că NSU Ro 80 este mașina anului în Europa. Primul automobil german care primea acest titlu. O parte din noi nici nu erau născuți în 1968, eu cu siguranță nu. Mai importat e că această distincție n-a făcut nimic pentru a îndulci soarta unei mașini sabotate de propria-i personalitate eclectică.
Povestea unui automobil ghinionist uitat de lume.
Treaba cu mașina asta are o rădăcină tragică, și parte din aura impozantă a versiunii Integrale i se datorează unui om care nici măcar nu a apucat să vadă modelul în carne și oase – în șuruburi și table, mai corect spus. Lancia Delta era gândit ca un automobil hatchback compact, un segment care prindea avânt considerabil în vremurile incipiente ale eroului nostru, mai ales datorită unui anume Volkswagen Golf.
Lancia Delta Integrale: retro-test nostalgic
E cald. Mult prea cald pentru luna iulie în Marea Britanie. Cu ochii în telefon, încercând să dau un mesaj, merg agale pe domeniul Ducelui de Richmond, căutând umbra copacului stufos de lângă Goodwood House. Cineva mă apucă ferm de braț și îmi oprește înaintarea neatentă. Prin fața mea, la câțiva centimetri, trece grăbit Nigel Mansell, semnând din mers autografe. Cu gura căscată, am privit lung după cel pe care îl vedea la televizor duelându-se cu Ayrton Senna în Formula 1 de la începutul anilor 90.
Goodwood Festival of Speed 2025: Aniversare pentru Formula 1
Recomandare de seamă
După vreo doi ani de pauză, primul newsletter de fotbal în limba română se întoarce. e acum pe Substack și promite povești în special despre fotbalul din Premier League, dar și despre marile campionate de pe continent, cupele europene și poveștile fotbalului mare și mic.
„Radu, ești ok?!”
Radu, adică Radu Restivan, fondatorul comunității de alergare 321sport. Omul a participat anul trecut la cursa regină din cadrul competiției Ultra-Trail du Mont-Blanc (UTMB), care a avut un traseu de 180 de kilometri și o diferență pozitivă de nivel de 10.000 de metri. A început într-o vineri și s-a terminat duminică.
Acum, Radu a transformat întreaga experiență într-un film documentar cu numele „Radu, ești ok?!” care va fi proiectat în premieră în 7 august la Cinema Muzeul Țăranului. Scopul documentarului? Să te inspire să-ți descoperi potențialul prin sport.
Nu am alergat cursa asta pentru mine, ca să bifez că am terminat-o, ci pentru că îmi doresc să transmit un mesaj despre puterea incredibilă a sportului. Cursa în sine s-a transformat într-un film documentar despre cum nimic nu te poate pregăti psihic pentru o asemenea experiență și cum, de fapt, cursa te pregătește pentru tot ce va urma în viață.
Radu Restivan, fondator 321sport
Printre partenerii acestui proiect se numără Dacia, care din 2022 este și partener oficial al seriei de curse UTMB World Series, din care face parte și cursa Ultra-Trail du Mont-Blanc la care a participat Radu Restivan.
Cumpără bilete la proiecție de aici.
Consum extraurban
Ce pierde un sat când i se închide biblioteca? (Scena9)
Poate învățământul dual să șteargă rușinea de a ne da copiii „la profesională”? (Panorama)
Cum a fost în programul Erasmus+ în Coimbra, Portugalia. (Mindcraft Stories)
Dosarul Piedone. (Snoop)
Cum produce Real Madrid bani din stadionul Bernabéu după ce a investit un miliard de euro în renovare. (Huddle Up)