Hyundai Ioniq 6 N: versiune de performanță cu 650 CP
Meșteri în Mașini #188 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 7 - 13 iulie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Eficiență și performanță
La prezentarea inițială din iunie 2022, sedanul electric Hyundai Ioniq 6 a stârnit numeroase comentarii despre design, mai ales despre estetica spatelui. În plus, noul model a fost asemănat imediat cu Porsche Taycan. Estetic, la spate. Și poate la nivel de platformă, ambele foarte avansate, la 800V.
De fapt, indiferent că îți place sau nu cum arată, Ioniq 6 a fost gândit cu această estetică în principal pentru eficiență, iar rezultatul a fost unul pe măsură: în road tripul EUROCHARGE de anul trecut, pe un traseu de 9.000 de kilometri de la București până la Lisabona și înapoi, versiunea Ioniq 6 cu 229 de cai-putere și baterie de 77,4 kWh a avut o autonomie medie reală de 440 de kilometri, cu un vârf de 532 de kilometri într-una dintre zilele în care am rulat doar o treime din traseu pe autostradă. Singurul model din road trip cu autonomie medie mai bună? Ai ghicit, Porsche Taycan.
În plus, la lansarea din urmă cu trei ani, Ioniq 6 era unul dintre puținele modele electrice dezvoltate pe o platformă la 800 de volți, care permite încărcarea foarte rapidă a bateriei. În cifre, am stat 20 de minute pentru o sesiune de la 23% la 82%.
Cu trei luni în urmă, Ioniq 6 a primit un facelift prin care sedanul electric a căpătat o estetică mai „serioasă”, iar constructorul sud-coreean a prezentat acum și versiunea de performanță Ioniq 6 N. Iar ăsta devine astfel al doilea model de performanță al mărcii după Ioniq 5 N.
De altfel, pachetul tehnic de sub caroserie este preluat integral de la Ioniq 5 N. Cu alte cuvinte, Ioniq 6 N are două motoare electrice care dezvoltă împreună 650 de cai-putere și un cuplu de 770 Nm. Pe scurt, dacă activezi și funcția Launch Control, asta se traduce prin 3,2 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h și o viteză maximă de 257 km/h.
În plus, comparativ cu Ioniq 6, noul Ioniq 6 N a primit modificări la geometria suspensiei și amortizoare, dar și sistemul N e-shift (care simulează schimbarea treptelor de viteză) și N Active Sound + (tehnologie care imită sunetele unui motor cu ardere internă).
Sigur că, atunci când vorbim despre un model electric cu 650 CP, autonomia electrică pică cumva în plan secund. De altfel, Hyundai a evitat elegant să comunice autonomia oficială („o vom anunța la lansările regionale ale modelului”), însă pe de altă parte un astfel de model a permis inginerilor să gândească îmbunătățiri pentru unul dintre sistemele cheie ale oricărei mașini electrice: sistemul de management al bateriei.
Printre altele, capacitățile sistemului de răcire au fost mărite, iar asta înseamnă că sistemul va fi capabil să mențină mai ușor temperatura optimă a bateriei în funcție de scenariu. De exemplu, dacă bateria este rece și vrei să faci un sprint sau să mergi la o stație de încărcare, încălzitorul are rolul de a aduce temperatura bateriei la valori optime de utilizare pentru aceste scenarii, pentru o eficiență energetică mai ridicată.
Hyundai Ioniq 6 N a fost prezentat oficial la Goodwood Festival of Speed. Pe scurt, vorbim despre o „reuniune pentru automobile de toate tipurile și formele, de la cele mai noi până la clasice aduse din muzee și colecții private, pornite și conduse cu aplomb pe dealul din curtea domeniului Goodwood, casa Ducelui de Richmond și Gordon, cunoscut anterior ca Lordul March.”
O reuniune care devine tot mai des un punct de întâlnire și pentru constructorii auto și despre care poți citi în detaliu într-un reportaj realizat de colegul Dragoș Băltățeanu la ediția din 2023.
La noutăți ni-i greu
1. A apărut noua generație a SUV-ului Mazda CX-5
De ce ne pasă: SUV-ul CX-5 este cel mai vândut model din portofoliul Mazda, motiv pentru care constructorul japonez a jucat pe cartea precauției: cea de-a treia generație nu promite o revoluție, ci mai degrabă păstrarea elementelor caracteristice și mici adaptări la cerințele proprietarilor de SUV-uri. Așa că avem în continuare filosofia de design Kodo, iar caroseria mai mare a permis un spațiu interior mai generos pentru pasageri și un portbagaj cu 61 de litri mai mare. E drept că parcă ne așteptam la mai mult de la singura singura motorziare disponibilă: benzină de 2,5 litri aspirat cu 141 de cai-putere, putere limitată practic de noile reguli de emisii europene. Ah, iar în premieră pentru Mazda avem sistem multimedia cu servicii Google integrate, inclusiv Google Maps, Google Gemini și magazinul de aplicații Google Play Store.
2. SUV-ul electric Kia EV5 ajunge în Europa
De ce ne pasă: La doi ani de la lansarea în China, SUV-ul compact Kia EV5 sosește în sfârșit în Europa pentru a completa gama de electrice a mărcii formată din EV3, EV6 și EV9. Pentru început, EV5 este disponibil într-o singură versiune cu un motor electric cu 217 CP și o baterie de 81 kWh care asigură o autonomie de până la 530 de kilometri care nu a fost încă omologată WLTP. Modelul este dezvoltat pe o platformă E-GMP la 400 de volți, astfel că încărcarea bateriei se face cu cel mult 150 kW. Adică vreo 30 de minute pentru intervalul 10%-80%. Modelul va ajunge în showroom-uri până la finalul anului.
3. Primele detalii despre noile electrice MG IM5 și IM6
De ce ne pasă: MG este de departe marca din China (cu rădăcini în UK) care a prins cel mai bine la publicul european. Constructorul-mamă SAIC pregătește acum completarea gamei de electrice cu sedanul IM5 și SUV-ul IM6. Pentru moment a fost anunțată o singură versiune comună cu 751 CP și baterie de 100 kWh, în timp ce autonomia maximă de 665 de kilometri este asociată unei versiuni despre care nu cunoaștem încă alte date tehnice.
4. Noul Aston Martin Vantage S: V8 de 4 litri cu 680 CP
De ce ne pasă: Noua versiune a lui Vantage propune o serie de modificări estetice, dar și îmbunătățiri de natură tehnică. De exemplu, aderența pe puntea față a fost îmbunătățită datorită unei noi suspensii, în timp ce motorul V8 de 4,0 litri dezvoltă 680 CP, cu 15 CP în plus comparativ cu Vantage. De asemenea, avem noutăți la unitatea de control care permit o accelerație de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde, cu 0,1 secunde mai rapid decât Vantage.
5. Primăria Capitalei anunță un proiect pentru restricționarea circulației mașinilor poluante
De ce ne pasă: Primăria Capitalei a publicat un proiect numit Planul de Acțiune pentru un Oraș Verde (PAOV) care include măsuri de restricționare treptată a circulației „celor mai poluante mașini”. Principalele vizate sunt mașinile diesel și mașinile „mai vechi”, însă nu există încă detalii specifice. Proiectul va fi implementat doar după instalarea unui sistem de camere video și a unor senzori pentru măsurarea poluării. Această procedură va dura între 18 și 27 de luni de la eventuala aprobare a proiectului, ceea ce înseamnă că restricțiile se vor aplica cel mai devreme în 2027.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
• Roadsterul electric MG Cyberster este disponibil și în România și are un preț de pornire de 77.950 de euro.
• Hyundai Inster a primit 4 stele la testele EuroNCAP, la fel ca Ford Tourneo Courier, Chery Tiggo 7 și Chery Tiggo 8, în timp ce Lynk & Co 02, Zeekr 7X, Polestar 4 și Omoda 9 au primit 5 stele.
• Porsche Taycan și Cayenne au primit versiuni Black Edition.
• Maserati a publicat primele imagini și detalii despre MCPura, adică faceliftul lui MC20.
• Hypercarul electric Rimac Nevera R a stabilit 24 de recorduri, printre care și un timp record de 25,79 secunde pentru categoria 0-400-0 km/h.
• SUV-ul electric Subaru Uncharted va fi prezentat oficial în 17 iulie.
Numărul lui Adam: 1205
Constructorul american Lucid a intrat oficial în Cartea Recordurilor pentru cea mai mare distanță parcursă de o mașină electrică fără oprire la o stație de încărcare. Un Lucid Air Grand Touring a parcurs 1205 kilometri între St. Moritz (Elveția) și Munchen (Germania) pe un traseu cu șosele alpine, autostrăzi și drumuri secundare. Precedentul record era de 1045 de kilometri și fusese stabilit în iunie 2025. Lucid Air Grand Touring are 831 de cai-putere, o baterie de 112 kWh și o autonomie de până la 960 de kilometri (WLTP), cu un consum mediu de 13,5 kWh/100 km.
Infrastructura-vura
În 10 iulie a fost inaugurată circulația pe un segment de 5,02 kilometri din Drumul Expres DEx4 Turda - Dej. Pare ceva nesemnificativ, dar în realitate noul traseu are o importanță majoră pentru orașele Cluj-Napoca și Turda: devierea parțială a traficului rutier de marfă.
Mai exact, noul tronson de drum expres este situat în apropierea localității Tureni (între Turda și Cluj-Napoca) și conectează DN1 și A3, iar traseul este deja marcat pe Google Maps, chiar dacă aplicația „nu știe” că tronsonul a fost inaugurat.
Astfel, camioanele care circulă pe DN1 după Turda spre granița de vest a României vor fi redirecționate pe DEx4 pentru a intra pe A3, cu scopul de a nu mai tranzita partea nordică a orașului Cluj-Napoca. În sens invers, camioanele care circulă pe DN1 vor putea intra pe A3 pe noul DEx4 fără să mai tranziteze orașul Turda.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Elon Musk a anunțat în 9 iulie lansarea celei de-a patra versiuni a chatbot-ului Grok, despre care șeful Tesla susține că este mai performant decât ChatGPT o3 sau Gemini 2.5 Pro. Habar n-am dacă omul are dreptate, dar cert este că noul Grok 4 îți oferă răspunsuri la întrebări în funcție de opiniile lui Elon Musk pe subiectul respectiv.
Cel mai bun exemplu este în imaginea de mai jos: primul lucru pe care îl face Grok 4 înainte să formuleze un răspuns este să caute pe rețeaua X și apoi pe internet ce a declarat Elon Musk despre subiectul respectiv. Cu alte cuvinte, dacă Musk declară că Pământul este plat, sunt șanse destul de mari ca Grok 4 să-ți spună că Pământul este plat.

Autocritica rațiunii pure
Radu Gurămultă a fost la uzina Renault de la Flins (Franța), acolo unde până în 2027 va fi construit un muzeu al mărcii franceze.
Suprafața totală a noii construcții va fi de 11.500 de metri pătrați. 2.700 dintre aceștia vor fi dedicați colecției expuse, iar o altă zonă de 2.000 mp va fi dedicată exponatelor agabaritice – spre exemplu, în colecția Renault se găsește și un tanc cu motor al casei, autobuze ori un avion; pentru ele a fost de preferat să nu fie cocoțate pe rafturi, din motive logice. Alți 900 mp vor găzdui obiecte de colecție adiacente vehiculelor.
Dragoș Băltățeanu ne povestește despre legătura istorică dintre producătorul de anvelope Michelin și Cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Folosind anii de experiență din cursa de anduranță, în 1967, Michelin face un pas important spre anvelope special gândite pentru sportul cu motor. Anvelopa slick (fără caneluri) care mărea semnificativ suprafața de contact cu pista debuta, unde altundeva, dacă nu tot la Le Mans. Un Alpine A210 echipat cu anvelopele slick ale francezilor reușea să facă un tur pe Circuit de la Sarthe sub 4 minute.
Avem și teste. Sebastian Toma a evaluat un Ford Mustang Dark Horse, o variantă specială a celei de-a șaptea generații de Mustang.
Odată ce ai ieșit din oraș și ai ocazia să lași câțiva cai din herghelie să meargă la trap și la galop, abia atunci poți să te bucuri cu adevărat de mașina asta. Nu vorbesc aici despre sfidat limite de viteză, ci pur și simplu să conduci relaxat, știind că ai putere suficientă la comanda piciorului drept.
Iar Dragoș a urcat la volanul unui Honda HR-V hibrid facelift.
Orașul este locul de joacă preferat de HR-V. Este mică, ușor de manevrat și foarte plăcută la condus. Se simte recalibrarea sistemului hybrid anunțată de Honda pentru modelul cu facelift, acesta asigurând acum o accelerație mai liniară. Izolarea fonică la interior este mai bună, iar suspensia este bine reglată pentru confort, fără a transforma mașina într-o barcă.
Recomandare de seamă
Din date adunate. Un newsletter lansat recent de Alexandru Ghiță, care dezvoltă anumite subiecte prin grafice sugestive. Cel mai recent exemplu este o analiză a rezultatelor de la Evaluarea Națională. „E suficient să te uiți la mediane: în urban, sunt frecvent pe la 7,5 - 8, în timp ce în rural, la multe județe, medianele stau cuminți între 5 și 6.”

Consum extraurban
Investigație cu camera ascunsă: cât de ușor poți ajunge instructor auto în România. (Recorder)
Migrația: următoarea temă de campanie suveranistă. (Scena9)
41 de grade și un metru de lanț: câinii care trăiesc și mor prizonieri, în tăcere. (PressOne)
Ambiția României de a construi centre de date și detaliul neglijat de stat: ce impact are digitalizarea asupra mediului? (Panorama)
De ani de zile, pacienții din România cu tulburări afective bipolare nu mai pot să-și procure rețeta de litiu din farmacii. Motivul? Nu este profitabilă. (Snoop)