Ford Puma Gen-E: primul autoturism electric produs în România
Meșteri în Mașini #161 • Conceptul electric Jaguar Type 00 • 4 stele Euro NCAP pentru Renault 5 și Hyundai Santa Fe • Clădirea Chrysler • Teste cu Dacia Duster Hybrid, Ineos Grenadier, Mini Cooper S.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
e-Miau
„Felina din inima Olteniei” este sloganul care a fost ales de angajații uzinei Ford din Craiova pentru a marca lansarea pe piață a subcompactei Puma în 2019. În cei cinci ani care au trecut de atunci, Puma a devenit cel mai vândut model al mărcii americane în Europa, iar acum a primit un „frate” electric, care se produce tot la Craiova.
Sigur, nu este ceva neobișnuit, ba din contră, pentru că numeroși constructori au lansat în ultimii ani versiuni electrice pentru modele cu motoare termice. Ai putea spune chiar că versiunea electrică a lui Puma sosește cam târziu la petrecere, dacă luăm în calcul că în ultima vreme strategia producătorilor a fost să lanseze modele electrice fără corespondent termic, cel puțin din punct de vedere al numelui. Vezi cazul Capri, chiar în curtea Ford.
Pe de altă parte, industria auto europeană trece printr-o serie de ajustări care determină constructorii să revină măcar parțial la politica de a oferi un model în cât mai multe variante, inclusiv termic, plug-in hybrid și electric.
Pe numele său din buletin Ford Puma Gen-E, versiunea electrică a lui Puma preia identitatea vizuală a termicului, cu mici ajustări inerente. Poate cea mai vizibilă modificare este la garda la sol, coborâtă de la 163 mm la 129 mm din motive de baterie Li-Ion (aviz celor care urcă pe borduri), dar o să observi și dispariția grilei tradiționale, înlocuită cu una „plină” de pe care se curăță mult mai ușor muștele în vremea rapiței.
Altfel, modelul are un motor electric cu 168 CP și 290 Nm produs în Marea Britanie și o baterie de tip NMC cu capacitate netă de 43 kWh care se încarcă cu până la 100 kW la stațiile rapide DC și până la 11 kW la stațiile medii AC. Practic, timpul de încărcare de la 10% la 80% este de 23 de minute la o stație de 100 kW.
Astăzi, poți să comanzi noul Puma electric pentru 23.900 de euro cu TVA, cu două steluțe importante: în acest preț este inclus bonusul Rabla Plus de circa 5.100 de euro plus un bonus de 5.100 de euro oferit de Ford România și care aduce prețul de achiziție la nivelul fostului Rabla Plus, cel de 10.000 de euro.
E bine de știut că, potrivit legislației în vigoare, dosarele Rabla Plus pot fi depuse până în 15 decembrie 2024. Greu de spus dacă termenul va fi prelungit și dacă anul viitor vom avea un program Rabla Plus în condiții similare. Sau dacă vom avea în general un program Rabla Plus, mai ales în contextul economic dificil marcat de incertitudine politică.
Cu sau fără Rabla Plus, prețul este incomparabil mai bun decât cei 35.450 de euro pe care îi cere - de exemplu - Peugeot pentru un e-208 cu 136 CP. Pe de altă parte, Renault 5 poate fi comandat astăzi pentru aproape 26.900 euro fără niciun fel de bonus inclus, în versiunea sa de bază cu motor de 120 CP și baterie de 40 kWh. Iar din primăvară apare și o versiune cu 95 CP și baterie de 40 kWh pentru 25.000 de euro.
Oricum o dai, cu bonusuri sau fără bonusuri, iată că avem destule electrice până în 25.000 de euro, ceea ce acum vreo 5-7 ani părea mai degrabă un vis.
Făină două nule
Despre noua identitate de marcă și noul logo Jaguar ți-a povestit pe larg colegul Tudor Rus cu două ediții în urmă. Acum a venit momentul să vorbim puțin despre conceptul Jaguar Type 00, care anticipează lansarea unui grand tourer de serie ce va fi prezentat spre finalul anului 2025.
La fel ca și identitatea de brand, și conceptul ăsta e controversat. Sigur, gusturile nu se discută, dar îmi permit să spun că partea frontală sau spatele fără lunetă nu sunt neapărat pe placul meu. Nu că ar conta asta, desigur.
Pe de alta parte, privit din lateral, nu pot să nu remarc proporțiile corecte. Le-a remarcat, de altfel, și colegul Cornel Șocariciu, care a scris pe larg despre subiect în acest articol.
În rest, rămâne cum am stabilit: Jaguar nu mai comercializează mașini până la lansarea versiunii de serie a acestui concept, iar vânzările sunt programate să înceapă în 2026. Rămâne de văzut cât de loiali vor fi fanii mărcii britanice deținute de indienii de la Tata Motors, mai ales că trăim vremuri în care industria auto se schimbă într-un ritm alert.
N°8, Gen
Dacă aveai impresia că Gen-E nu e tocmai un nume potrivit pentru o mașină, francezii de la DS Automobiles propun DS N°8. Vorbim despre un SUV-coupé care va fi prezentat oficial până la sfârșitul acestui an, iar francezii au dezvăluit acum o imagine cu interiorul.
Printre altele, vedem o planșă de bord aproape lipsită de butoane fizice, cu un ecran central foarte lat și un instrumentar digital de bord, în timp ce volanul are patru spițe în forma literei X. N-avem încă detalii tehnice, dar știm că autonomia maximă va fi de 750 de kilometri. Doamne-ajută să nu ne mintă și ăștia ca politicienii, felicitări tuturor celor implicați.
You can’t touch this
Îmi cam vine în minte mereu hitul MC Hammer de fiecare dată când e vorba de Polestar, marcă pe care în România o vezi doar în poze.
Între timp, Polestar a dat startul comenzilor pentru o nouă versiune pentru SUV-ul electric Polestar 3, care se comercializează în mai multe state europene (noi mai avem un pic până acolo - atât până la comerzializare, cât și până să reconfirmăm că suntem stat european, practic). Pe numele său complet Polestar 3 Single Motor Long Range, noua variantă a devenit versiunea Polestar 3 cu cea mai mare autonomie: 706 kilometri, prin intermediul unei baterii cu capacitatea de 111 kWh.
În ciuda capacității ridicate, o sesiune de încărcare de la 10% la 80% durează doar 30 de minute, asta pentru că bateria se încarcă cu până la 250 kW.
Așa cum sugerează și numele, versiunea are un singur motor electric, iar acesta generează 300 CP și 490 Nm.
Să fie-n bafta lor, practic.
Balisticele săptămânii
După ce acum niște ani era aproape să dispară din cauza retragerilor succesive ale constructorilor, Campionatul Mondial de Anduranță a renăscut în ultima perioadă după ce a acceptat în competiție și hypercar-uri care pot fi produse și în versiune de serie pentru a reduce costurile de dezvoltare.
Mai trebuie să renască și când vine vorba de cei care-l urmăresc, pentru că în afară de Cursa de 24 de ore de la Le Mans, anduranța e dedicată unei mâini de pasionați. Dar asta e altă poveste.
În competiția supremă de anduranță își va face apariția în 2026 inclusiv Genesis, brandul de lux al mărcii Hyundai, care a debutat pe piața europeană în 2021. E o strategie prin care brandul va ajunge mai ușor în atenția publicului, mai ales dacă vor exista rezultate bune.
Participarea în Anduranță se va face cu hypercarul GMR-001, care tocmai a fost prezentat în câteva imagini. Nu știm detaliile tehnice, dar dacă ești fan al Formulei 1 sigur o să-ți sune cunoscut numele directorului de echipă: Cyril Abiteboul.
Apropo, Genesis e altă marcă pe care n-o avem în România. Zău dacă am început newsletter-ul ăsta cu gândul de a demonstra ceva anume, dar we are getting there.
Ești absolut sigur?
A fost o perioadă cu adevărat plină pentru tehnicienii de la Euro NCAP, care au testat nu mai puțin de 12 modele. Dintre ele, am remarcat cele 4 stele primite de Renault 5. Dar asta nu pentru că structural nu e safe (ba din contra), ci pentru că a primit un calificativ foarte slab pentru funcția de frânare automată de urgență în cazul situației în care o mașină care rulează cu viteză considerabilă intră frontal pe direcția de mers a lui Renault 5. Altfel, în orice altă situație, funcția de frânare automată de urgență a fost notată cu calificativ foarte bun.
Tot 4 stele au luat și MG ZS Hybrid și Hyundai Santa Fe - cu mențiunea că ultimul a primit 5 stele când a fost evaluat cu pachetul opțional de siguranță - în timp ce alte 9 modele au primit calificativul maxim de 5 stele. Printre ele, Audi A5, Lexus LBX, Mazda CX-80, Mini Countryman, Porsche Macan și Subaru Forester, dar și modelele chinezești Leapmotor C10, Maxus eTerron 9 și Deepal S07.
Fuse și se duse
Să notăm și demisia cu efect imediat a lui Carlos Tavarez din funcția de CEO al Grupului Stellantis. La prima vedere pare un pic ireal: Stellantis a anunțat în 2023 un profit record de 18 miliarde de euro, și asta în condițiile în care constructorul deține mărci precum Fiat sau Opel, care au devenit o palidă amintire a succesului de altă dată.
Ce s-a întâmplat? Potrivit unor surse citate de Automotive News, dealerii l-au acuzat pe Tavarez că a obținut profitul ăla record prin reduceri excesive de costuri, creșteri de prețuri și decizii controversate bune pe termen scurt, dar falimentare pe termen lung, în timp ce furnizorii de componente l-au acuzat de presiuni pentru a suporta parțial costurile în creștere pentru producția de mașini electrice. Efectul s-a văzut rapid și pe bursă: în acest an, acțiunile Stellantis au scăzut cu 40%.
Greu de spus cine va prelua conducerea unui constructor cu vreo 13 branduri împrăștiate prin Europa și America de Nord, dar tot pe surse știm deja cine nu vine: Luca de Meo, șeful Grupului Renault, a declinat „oportunitatea”.
Produsul Intern Brut
Colegul Tudor Rus a scris o poveste despre arhitecți orgolioși, industriași cu viziune și, pentru scurt timp, cea mai înaltă clădire din lume. Pare un subiect bun mai degrabă pentru newsletterul meu imobiliar Patru Pereți, dar de fapt este un subiect despre ceea ce avea să devină Clădirea Chrysler.
Tot săptămâna asta avem în portofoliu și trei teste.
Despre Dacia Duster Hybrid, Dragoș Băltățeanu scrie cam așa:
Duster a evoluat în bine și a adăugat tot ce ai nevoie pe un automobil modern, fără să piardă din calitățile în condiții care nu includ neapărat și asfalt. Iar în varianta echipată cu sistemul de propulsie hibrid, Duster dispune de o suspensie diferită din punct de vedere al setărilor, Dacia reușind să producă un model care se simte foarte plăcut atât în oraș, cât și la drum întins.
Iar despre Ineos Grenadier, Constantin Ciobanu spune că:
Forma de paralelipiped contribuie la o percepere foarte bună a dimensiunilor și nu ai emoții nici în spații înguste. În schimb, diametru de bracaj de 13,5 metri va fi un detaliu care îți va afecta puțin libertatea de mișcare urbană. Spre exemplu, în parcarea subterană unde cu orice altă mașină parchez dintr-o singură manevră, cu Ineos a trebuit să dau puțin înapoi pentru a putea să-l aliniez corect. Așadar o demultiplicare mai lungă a direcției, specifică unui offroader.
Avem câteva cuvinte și despre Mini Cooper SE:
În oraș, Mini se află pe teritoriul său preferat. Este incredibil de agil, direcția este foarte precisă, iar raza de bracaj e incredibil de mică. Cu dimensiunile sale reduse, e ușor de parcat oriunde și se simte perfect și pe străzi înguste. Mini a reușit să păstreze senzația de kart (electric în acest caz). Locul de joacă preferat este orașul, dar nu te va face de rușine nici la drum lung.
Și avem episod nou și la AUTOCRITICA Podcast:
Știrile care nu au prins loc în pole position
Înmatriculările de mașini au crescut cu 3% în România în primele 11 luni ale anului. (AUTOCRITICA)
Aramco a finalizat achiziția unui pachet de 10% din acțiunile Horse, compania fondată de grupurile Renault și Geely pentru a dezvolta sisteme de propulsie termice și hibride. (AUTOCRITICA)
Mercedes-Benz a publicat primele imagini cu noul papamobil, un Clasa G electric. (AUTOCRITICA)
Galeria Țiriac Collection a primit două exponate noi: Porsche 911 GT3 R rennsport și 911 GT3 RS. (AUTOCRITICA)
Duster Soul of Dakar, un exemplar unicat bazat pe actuala generație Duster. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Strategia cu bani rusești. (Snoop)
Primul milion. (Rise Project)
România împărțită în două. (Hotnews)
Unul dintre cei mai buni profesori de-ai mei din liceu a votat cu un extremist. (PressOne)
Cum a devenit Brașov a doua piață imobiliară a României. (Patru Pereți)
Ce sunt fondurile de investiții REIT și cum pot afecta piața de locuințe din România. (Panorama)
David Popovici: un înotător extraordinar. (L’Equipe)