Formula 1 pe Transalpina
Meșter în Mașini #71 • Viața și cariera lui Sebastian Vettel • Opel Astra Electric • Teste cu Ford Ranger Raptor și Alfa Romeo Tonale • Lamborghini Huracan Sterrato • Volkswagen ID.3 facelift.
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #71
4 decembrie 2022
Schengen ba, promovare da
Umblă vorba-n târg că Austria a rămas cam singurul stat care (încă) se mai împotrivește intrării României în Schengen, dar uite că austriecii ne promovează mai bine țara decât o facem noi.
Printre dezbaterile aprinse de pe Facebook despre iahnia de fasole, prețul gogoșilor din târgurile de Crăciun și concertul lui Fuego pe care l-a auzit tot cartierul Drumul Taberei, oamenii de la Red Bull au făcut ce știu ei mai bine. Adică spectacol.
Iar rețeta este, de fapt, extrem de simplă. Fii atent: se amestecă bine un monopost Red Bull Racing de Formula 1 cu una dintre șoselele reprezentative ale țării, adică Transalpina. Se condimentează cu Dracula, cu o horă încinsă pe asfalt de dansatori în costume populare românești și cu o întâlnire de gradul III cu Toma Coconea, atlet cunoscut pentru participările sale în competiția extremă Red Bull X-Alps, aflat la “volanul” unei parapante. Se lăsă la foc mic și rezultă chestia asta de mai jos:
Spre deosebire de ce cred unii jurnaliști din presa românească, monopostul Red Bull aterizat pe Transalpina nu a fost cel pilotat de Max Verstappen în sezonul recent încheiat, ci monopostul din sezonul 2011, folosit inclusiv în cadrul evenimentului Red Bull Racing Show Run de la București din luna septembrie. Un monopost cu care un băiat pe nume Sebastian Vettel a cucerit al doilea dintre cele patru titluri mondiale din carieră.
Apropo de Vettel, Popescu a făcut săptămâna asta ce știe el mai bine. Adică a scris o poveste sau, dacă preferi așa, un portret despre Sebastian Vettel. Dar nu este un portret al cvadruplului campion mondial de Formula 1, ci mai degrabă un portret al omului Sebastian Vettel. Un om care a strâns gunoaiele din tribune după cursa de la Silverstone, care a muncit cot la cot cu copiii pentru a construi un habitat pentru albine și care a organizat un eveniment de karting special pentru femei într-una dintre țările în care acestea au cele mai puține drepturi: Arabia Saudită. Povestea omului Sebastian Vettel.
Bun. Stai că n-am terminat cu Formula 1. Domnul Mattia Binotto a anunțat că demisionează din postul de șef al Scuderiei Ferrari, după o carieră de 28 de ani în cadrul constructorului italian. Bine, eu zic că a fost “invitat” să demisioneze ca să nu fie concediat, dar astea sunt deja detalii. Cert este că, dacă Ferrari va continua să schimbe șefii de echipă o dată la doi-trei ani, nu văd cum ar putea în sfârșit să lupte pentru titlurile mondiale.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Electrizarea Astrei
Pfiu. Hai c-am scris destul despre Formula 1 în newsletter-ul ăsta. Trecem la lucruri ceva mai serioase, cum ar fi prezentarea oficială a versiunii electrice a hatchback-ului compact Opel Astra. Se va numi Astra Electric, ceea ce e complet ilogic după ce lansezi Corsa-e și Mokka-e, dar așa se întâmplă când nemții sunt cumpărați de francezi, italieni și americani. La grămadă.
Versiunea asta va închide practic complet cercul motorizărilor pentru Astra. Spun asta pentru că Astra va fi disponibil pe piață în aproape orice combinație posibilă: benzină, diesel, plug-in hybrid și electric. Bine, probabil că oamenii de la Dacia ridică acum din sprâncene și șoptesc timid GPL, dar asta-i altă poveste.
Astra Electric are un motor electric (nu te așteptai la asta, așa-i?) de 156 de cai putere și o baterie de 54 kWh care se încarcă cu cel mult 100 kW, în timp ce autonomia maximă este de 416 kilometri. Ce să zic, cam la fel ca “fratele” Peugeot e-308, dar sub potențialul unui Volkswagen ID.3, de exemplu, care oferă și versiuni cu mai multă putere și încărcare mai rapidă. Și, vorba aia, și ăia sunt tot nemți…
Oglindă, oglinjoară, cine-i cel mai vândut din Europa?
Apropo de nemți, Germania a fost eliminată… ah, mă scuzați, nu aici. Apropo de nemți, avem pentru tine și topul celor mai vândute mașini electrice în Europa în luna octombrie. Iar pe primele două poziții stau cu mândrie Volkswagen ID.4 și ID.3, urmate de Fiat 500e, Peugeot e-208 și Renault Megane E-Tech Electric.
Ce mi se pare mie interesant aici este că în top 10 există doar două modele electrice premium și ambele au ca punct comun constructorul chinez Geely: Polestar 2 și Volvo XC40 Recharge Electric.
Nu părăsi (încă) incinta, pentru că avem și topul celor mai înmatriculate mașini în Europa în luna octombrie, indiferent de sistemul de propulsie. Iar aici ne mândrim cu un loc 3 obținut de Dacia Sandero, la mică distanță în spatele liderului Peugeot 208 și a urmăritorului său direct Volkswagen Golf. Not bad, Dacia, not bad.
Ne uităm la mașini, dar le mai și testăm
Dacă vrei să-ți cumperi acum un pickup sport în Europa ai o singură opțiune: Ford Ranger Raptor. Ceea ce nu e bine pentru noi din punct de vedere al concurenței, dar vestea bună este că Raptorul ăsta își face treaba foarte bine. Cel puțin asta e concluzia colegului Tudor Rus după un test amănunțit.
După ce l-am condus pe drumurile din nord-vestul Barcelonei și mai apoi printr-un poligon de off-road întins pe câteva dealuri și văi, am ajuns la o concluzie. Cea că Ranger Raptor e aici ca să te sperie și să te facă să te simți mai protejat și încrezător ca niciodată. Simultan. În același timp, dincolo de abilitățile sale incontestabile, Ranger Raptor este echivalentul automobilistic al creatinei. Doar că lucrează cu egoul clientului, nu cu fibrele musculare.
Tudor Rus despre Ford Ranger Raptor
Totuși, dacă simți că nu-i ce trebuie pentru tine, Ford a prezentat și versiunea de echipare Range Platinum pentru “un plus de rafinament”. Aham.
Între timp, colegul Dragoș Bălțăteanu s-a urcat în Alfa Romeo Tonale, adică al doilea SUV al mărcii italiene, după Stelvio. Și doar al treilea model al mărcii care mai are în gamă și sedanul Giulia. Dar destul cu descrierea, hai să citim ce zice Dragoș despre mașina asta.
Tonale este o plăcere la drum lung, cu toate că are o direcție un pic prea ușoară. Cu o suspensie bine calibrată, SUV-ul italian pictează traiectorii perfecte pe viraje, fiind un model plăcut la drum lung. În oraș, vei simți rază mare de bracaj, care te va obliga la o manevră în plus în cazul unei întoarceri sau a unei parcări într-un loc mai strâns. Suspensia este deranjată doar pe denivelările mici care se succed rapid, ca de exemplu pe prima bandă a unui drum mai circulat, unde asfaltul are mici valuri.
Dragoș Bălțăteanu despre Alfa Romeo Tonale
Celelalte mașini de săptămâna asta
• Dacă Range Raptor e prea ieftin pentru tine, Lamborghini vine cu o alternativă: Huracan Sterrato. Nu e pickup, dar este o versiune all-terrain pentru modelul sport cu gardă la sol cu 44 de milimetri mai înaltă și lumini suplimentare. Motorul V10 de 5,2 litri stoarce 610 cai putere, iar viteza de top este de 260 km/h. Nu știm prețul, dar se va produce în numai 1.499 de unități. Și, ca de obicei, avem o vagă bănuială că s-au dat deja toate.
• Versiune nouă avem și din partea celor de la Audi pentru RS 6 Avant și RS 7 Sportback. Se numește Performance și aduce un spor de 30 de cai putere, așa că motorul V8 de 4,0 litri va dezvolta 630 de cai putere, la pachet cu jante noi de 22 inchi. Tot Audi este răspunzător pentru rubrica de sustenabilitate a newsletter-ului: germanii au dezvoltat o carcasă din plastic reciclat pentru cataramele centurilor de siguranță.
• Noi îți prezentăm opțiunile astea de mai sus pentru simplul motiv că, dacă ai început să economisești lunar banii de-o gogoașă pentru un Ferrari Purosangue, ei bine, ghinion: italienii au oprit temporar comenzile pentru primul lor SUV pentru că timpul de așteptare pentru livrare a crescut deja la doi ani. Ceea ce, desigur, este inuman când faci un transfer bancar de 390.000 de euro.
• Ferrari îndulcește problema asta cu o ofertă de nerefuzat: tocmai a dezvăluit noul concept Vision Gran Turismo, pe care o să-l poți conduce din 23 decembrie în jocul Gran Turismo 7.
• Recunosc: am căutat pe Google să aflu când s-a lansat ID.3. Pentru că eu aveam impresia că s-a lansat ieri, iar Volkswagen a publicat deja primele imagini cu facelift-ul pe care îl va prezenta în primăvară. Habar n-am când au trecut mai bine de 3 ani de la lansare, dar germanii promit deja ecrane mai mari, consolă centrală cu două suporturi pentru pahare și un sistem de infotainment îmbunătățit. N-ar fi rău să meargă și aerul condiționat din prima, fără update-uri de soft.
• Probabil știi deja că BMW a început construcția unei uzine la vecinii din Debrecen, unde din 2025 va produce mașini electrice pe o platformă complet nouă. Germanii au plusat acum și au anunțat că tot la Debrecen și tot din 2025 vor produce și baterii pentru noile mașini electrice. E doar ultimul anunț dintr-un amplu proiect al constructorilor auto de a produce baterii Li-Ion în Europa. Popescu ți-a povestit deja pe larg despre treaba asta într-un articol care, aparent, ar cam trebui actualizat. Se aude, Popescule?
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
• Fantomele adopțiilor internaționale. Povestea unui tânăr de 36 de ani care a fost adoptat de un cuplu de belgieni în 1993, iar acum încearcă să înțeleagă ce s-a întâmplat în primii lui șapte ani de viață.
• De ce contează să avem cabinete medicale școlare? Genul de întrebare pe care începi să o pui abia după ce faci copii.
• O poveste despre cărăbușii de scoarță care atacă pădurile din Parcul Național Pădurea Bavareză. Și ce soluții au adoptat nemții pentru a conviețui cu natura.
• Cu ce rămânem după conferința de mediu COP27 din Egipt: țările bogate și-au cumpărat iertare pentru poluare de la economiile mici.
• Satelitul Titan al planetei Saturn, așa cum nu l-ai mai văzut niciodată, în imagini spectaculoase surprinse de telescopul spațial James Webb.
• În Transilvania a fost descoperită o specie de dinozauri care a trăit în urmă cu 70 de milioane de ani și se hrănea cu plante, iar în Mongolia au fost descoperiți pentru prima oară dinozauri capabili să înoate.
• Povestea unei femei din Africa de Sud care a devenit expertă în biostatistică și salvează oameni prin tratamente moderne pentru tuberculoză.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor
Servus și mulțumesc pentru newsletter, multe informații utile și interesate.
Din perspectiva unui om care lucrează în turism, inclusiv cu turiști străini interesați de natura României, câteva considerații (opinii personale) cu privire la articolul despre clipul publicitar al celor de la Red Bull:
- deși pare o promovare adusă României, ea este într-o anumită măsură, poate într-o măsură chiar mai mare o promovare a celor de la Red Bull
- chiar și asa, deși așteptările de la o companie de calibrul ăsta sunt mari, pe mine m-a dezamăgit. Mixează destul de mult și neprofesionist îndrăznesc să afirm, imagini cu natura bine păstrată, tradiții populare și aventura, însă imaginile cu hora în mijlocul drumului sunt puțin cam forțate, și neautentice
- pe de altă parte, promovarea naturii, a culturii tradiționale (autentice dacă e posibil) și a sporturilor de aventură se putea face fără elementul motoare turate, care sunt ca nuca în perete atât ca și comunicare de marketing cât și din punct de vedere etic. Iar Dracula sau pseudoDracula din clip, hmm, nu e ceva care să mai vândă (din punct de vedere turistic)...de foarte mult timp.
În concluzie, nu știu dacă României i s-a făcut un serviciu sau un deserviciu cu acest clip, însă dacă îl punem în contextul faptului că România ca țară eșuează lamentabil să se promoveze ca și destinație de turism pe piețele occidentale, e (poate) mai bine decât nimic, dar totuși departe de ce ar putea fi.
Paul Iacobaș