Lamborghini Temerario: supercar plug-in hybrid de 920 CP
Meșteri în Mașini #148 • Prețuri Audi A5 • Noul BMW M5 Touring • Maserati GT2 Stradale • Rimac Nevera R • Piața auto în prima jumătate a anului • Test cu Renault Symbioz.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Un Lamborghini pentru Generația Z (cu noroc în viață)
Lamborghini a prezentat în această săptămână noul supercar Temerario. Misiunea noului model este de a înlocui cu succes în gamă veteranul Huracan, cunoscut și drept cel mai vândut model din istoria mărcii.
Implicit, asta înseamnă că misiunea nu va fi una tocmai ușoară, însă Lamborghini pare că și-a făcut bine temele pentru a atrage nu numai publicul tradițional al mărcii, ci și pe membrii Gen Z. Membrii Gen Z cu conturi generoase în bancă, desigur.
Unul dintre argumente este interiorul. La fel ca și în cazul lui Revuelto, care înlocuiește în gamă Aventador, noul Temerario are trei ecrane: instrumentar digital de 12,3 inchi, ecran central de 8,4 inchi și ecran de 9,1 inchi poziționat în fața pasagerului.
Tot ca în cazul lui Revuelto, Temerario adoptă un sistem de propulsie hibrid, introdus mai degrabă de necesitatea de a respecta normele de poluare europene. Nu de alta, dar mi-e greu să cred că te vei întâlni prea curând cu un Temerario la o stație de încărcare, chiar dacă vorbim despre un plug-in hybrid. De altfel, Lamborghini nici nu menționează autonomia în regim electric.
În schimb, știm că Temerario mizează pe un motor V8 de 4 litri cu 800 CP și trei motoare electrice, dintre care două de câte 150 CP și unul integrat între motorul termic și cutia de viteze pentru a livra permanent 300 Nm. În total, vorbim despre 920 CP, iar asta se traduce prin 2,7 secunde pentru repriza 0-100 km/h și viteză maximă 343 km/h.
În final, merită menționat că Temerario este deja al patrulea Lamborghini al cărui nume a fost stabilit de agenția românească Namzya, fondată de Marcela Prodan Sărmășan și Andra Guțui. Celelalte trei sunt Invencible, Revuelto și Lanzador.
Iar dacă vrei să înțelegi mai bine sistemul tehnic sau care sunt îmbunătățirile aduse de Lamborghini în ceea ce privește confortul la volan citește articolul detaliat scris de colegul Cornel Șocariciu.
Secția de Chirurgie Plastică
La aproape două luni după noul M5, BMW a dezvăluit în cele din urmă și versiunea sa break, adică M5 Touring. Nu sunt foarte multe de discutat aici, mai ales că forma și dimensiunile diferite ale caroseriei în partea din spate reprezintă practic singurele diferențe comparativ cu M5. În caz că ești curios, portbagajul are 500 de litri și poate fi extins până la 1.630 litri prin rabatarea banchetei din spate.
Altfel, rețeta este aceeași: este primul M5 Touring cu sistem de propulsie plug-in hybrid. Mai exact, motorul termic V8 de 4,4 litri și motorul electric generează împreună 727 de cai putere și un cuplu maxim de 1.000 Nm, în timp ce bateria Li-Ion are 18,6 kWh și oferă o autonomie de 67 de kilometri.
La prezentarea lui M5 din iunie, principala controversă a fost masa de 400 de kilograme a sistemului plug-in hybrid, care îl face pe M5 „prea greu”, la cele 2.400 de kilograme ale sale. Prin urmare, colegul Tudor Rus a profitat de prezența la Goodwood Festival of Speed, acolo unde a debutat oficial M5, pentru a vorbi despre asta cu Daniela Schmid, Product Manager BMW pentru M5.
„Până acum, nimeni din cei care au avut ocazia să interacționeze cu noul M5, din postura de pasager în dreapta la Goodwood sau la volan, inclusiv jurnaliștii invitați la evenimentul de pre-drive, nimeni n-a mai pus întrebări legate de masă. Uneori, social media e ca o degustare de vin fără vin, lumea trage concluzii doar uitându-se pe niște numere, fără să ia în considerare cum se simte mașina.”
Daniela Schmid
Balisticele săptămânii
A fost o săptămână cu adevărat bogată în lansări dedicate acestei rubrici. Pe lângă Temerario, am mai văzut de exemplu primele imagini cu noul Maserati GT2 Stradale, o evoluție a actualului Maserati MC20. Principala diferență este că motorul V6 de 3,0 litri generează 640 CP, cu 10 CP mai mulți decât MC20, în timp ce masa totală este cu 60 de kilograme mai mică.
Croații de la Rimac au prezentat o nouă versiune pentru hypercarul electric Nevera. Se numește Nevera R, iar cele patru motoare electrice generează 2.107 CP, cu aproape 200 CP în plus comparativ cu varianta standard, dacă îi putem spune așa unui hypercar de 1.914 CP. Sigur, avem și cifre: 0-100 km/h în 1,8 secunde și 0-300 km/h în 8,6 secunde. Dacă te-am convins, grăbește-te: vor fi produse doar 40 de unități, iar prețul este estimat la 2 milioane de euro.
Dacă mai ai răbdare până la primăvară, îți vei putea goli contul bancar pe Mercedes-Maybach SL, echipat cu motor V8 de 4 litri cu 585 CP și 800 Nm. Nu-i la fel de rapid ca Nevera, dar ajungi la 100 km/h în vreo 4,1 secunde. Plus că vei putea alege între nunanțele de caroserie Red Ambience și White Ambience.
După toate noutățile astea poate părea ciudat să includem aici un Audi de 400 CP, dar fie: germanii au adus o serie de îmbunătățiri pentru modelul de performanță RS 3, care include modificări estetice, însă păstrează motorul de 400 CP. Chiar și așa, un prototip de RS 3 a doborât recordul pe circuitul Nürburgring-Nordschleife pentru un model din segmentul compact: 7 minute și 33,12 secunde.
Anunțuri despre alte anunțuri
Primele zile (calendaristice) de toamnă se anunță deja interesante pentru iubitorii de mașini. În 3 septembrie, Cupra va prezenta primele imagini și detalii tehnice despre noul model Terramar. Deloc surprinzător, vorbim despre un SUV care va fi disponibil și în versiuni electrificate.
A doua zi, Volvo va ridica prelata de pe Volvo XC90 facelift, cel mai mare SUV al mărcii, care va prelua designul electricului EX90 și se va vinde în continuare în paralel cu acesta. Și aici vorbim despre sisteme de propulsie hibride, însă suedezii promit că evenimentul de lansare va include și câteva surprize.
Tot în această toamnă vom face cunoștință și cu noul SUV electric Skoda Elroq. Pentru moment, cehii ne demonstrează abilitățile de a desena interiorul. Pe lângă acel ecran central de 13 inchi vizibil în schiță, Elroq va avea și un instrumentar de bord digital de 5 inchi, dar și un Head-up Display. Altfel, știm deja de ceva timp că modelul va avea patru versiuni de la 170 CP la 300 CP și că autonomia versiunii cu cea mai mare baterie (77 kWh) va fi de peste 560 de kilometri.
Dacă totuși nu mai ai răbdare până la toamnă, poți deja să comanzi noul Audi A5. Prețurile încep de la 43.100 de euro pentru A5 Sedan cu motor de 2,0 litri cu 150 CP, însă cea mai accesibilă versiune diesel costă 51.000 de euro. Toate detaliile despre noul A5 le găsești în acest articol scris de Cornel Șocariciu.
Produsul Intern Brut
După cutremurul din Japonia din 11 martie 2011 care a avariat, printre multe altele, câteva uzine Toyota din țară, constructorul japonez a decis să construiască o nouă uzină, iar angajații și-au exprimat disponibilitatea de a se reloca împreună cu familiile. Soluția gândită de managerii Toyota? Au decis să construiască un oraș de la zero în apropiere de uzină pentru a simplifica transferul angajaților. Și i-au spus Woven City. Sau Orașul Împletit.
Eu, unul, mi-am petrecut câteva zile (bune) prin rapoartele cu înmatriculările de mașini din România și Europa în prima jumătate a anului pentru a înțelege mai bine cum merg lucrurile în industria auto. Printre altele, am aflat că în România mărcile japoneze duduie (Toyota +41%, Suzuki +26%), că înmatriculările de mașini diesel au crescut cu 45% sau că Belgia a devenit a treia țară europeană după numărul de mașini electrice înmatriculate, deși acolo trăiesc doar 11 milioane de locuitori și nu există niciun bonus la achiziție.
Și pentru că era prea banal să mă limitez la cuvinte, am generat câteva grafice interactive pentru ca cifrele să fie mai ușor de digerat. Mai jos ai doar două dintre ele, iar în articolul ăsta le găsești pe toate.
În timp ce eu am stat cu ochii pe rândurile și coloanele din Excel, Cornel Șocariciu a urcat la volanul unui Renault Symbioz pentru a înțelege mai bine direcția în care merge constructorul condus de Luca de Meo. Vorbim despre un SUV compact care trebuie să suplinească dispariția lui Megane break și să aibă grijă să nu afecteze vânzările unor modele precum Arkana și Austral sau a electricelor Megane E-Tech și Scenic E-Tech.
Comportamentul dinamic e unul care pune confortul pe primul loc. Și o face cu încredere. Sigur, nu are pneumatică, prin urmare mai există scăpări, dar astea sunt general valabile. Direcția mi s-a părut un pic prea anesteziată, dar partea bună e că aici se pot face corecturi. În modul de rulare Perso alegi configurația High a direcției și simțurile se ascut puțin.
Cornel Șocariciu
Știrile care nu au prins loc în pole position
Uniunea Europeană a revizuit (probabil nu pentru ultima oară) taxele pe care le impune pentru mașinile electrice importate din China. (AUTOCRITICA)
China intenționează să impună taxe pentru mașinile cu motoare termice de peste 2,5 litri importate din Europa. Impactul? Să spunem doar că anul trecut Germania a exportat în China astfel de mașini cu o valoare cumulată de 1,2 miliarde de dolari. (Automotive News)
Porsche va deveni acționar la Varta, strategie prin care producătorul german de baterii va fi practic salvat de la faliment. (Automotive Today)
Ford a anulat planurile de a dezvolta un SUV electric cu 7 locuri și a amânat cu 18 luni dezvoltarea unui pick-up electric. (AUTOCRITICA)
Jack Doohan, fiul campionului mondial de motociclism Mick Doohan, va fi coechipierul lui Pierre Gasly la Alpine din sezonul 2025 al Formulei 1. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
48 de kilometri de plăcere pură prin Pasul Grossglockner, una dintre cele mai spectaculoase și mai renumite șosele alpine din Europa. Parcurși cu Volkswagen Golf 8 facelift. (Urban Adventures)
Controversele proiectului Neptun Deep și cum ne-am putea păcăli singuri cu titlul de „cel mai mare producător de gaze” din Uniunea Europeană. (Panorama)
Prețuri mortale. Din 32 de medicamente inovatoare existente în Europa, 10 nu sunt decontate în România. (Snoop)
80 de ani de la 23 august 1944. Doi istorici americani vorbesc despre decizia României de a trece în tabăra inamicilor Germaniei naziste: a fost vorba de salvare națională sau trădare? (PressOne)
Cum este afectată Delta din inima Bucureștiului de secetă și schimbările climatice. (Hotnews)
Temperatura aerului: de la observațiile din antichitate la tehnicile moderne de măsurare. (Severe Weather Europe)
Toate cifrele de care ai nevoie pentru a înțelege cum s-a înjumătățit rola de hârtie igienică într-un interval de 60 de ani. (The Hustle)