Lege europeană: stații de încărcare rapide la fiecare 60 de km
Meșteri în Mașini #101 • Kia Sorento facelift • Primele imagini cu Audi Q6 e-tron • Mitsubishi L200 • Teaser cu Skoda Scala și Kamiq facelift • Facelift pentru utilitarele Mercedes-Benz.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #101
30 iulie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Kia Sorento facelift: americanizarea continuă
După ce Hyundai a rupt internetul în două cu noua generație Santa Fe, iată că și frățiorii de la Kia punctează la capitolul impresie artistică prin prezentarea unui facelift pentru Sorento.
Și, chiar dacă vorbim despre un facelift, SUV-ul de segment mediu al constructorul sud-coreean a căpătat puternice accente americane: grila, farurile și spoilerul au fost modificate, prizele de aer sunt mai mari, iar logo-ul mărcii a fost mutat de pe grila pe capotă. Bonus: avem o semnătură nouă și pentru stopuri.
Iar designerii asiatici au acordat atenție și interiorului, pentru că sistemul de infotainment este mai mare, gurile de ventilație au fost retușate, iar sistemul de climatizare seamănă cu cel de pe modelele electrice.
Ceva îmi spune că, dacă dezlipim sigla de pe capotă și teleportam un expert auto din 2013 direct în zilele noastre, nu i-ar fi deloc ușor să ghicească marca și modelul. Cam atât de mult s-a schimbat gama de modele a Grupului Kia-Hyundai în ultimul deceniu.
Încă două electrice pe țeavă
Între timp, Audi a publicat o serie de imagini cu viitorul SUV electric Q6 e-tron. Nu e nici pe departe prima electrică a mărcii, dar este un model important pentru producătorul de la Ingolstadt pentru că va fi primul Audi dezvoltat pe noua platformă PPE (Premium Platform Electric) dedicată vehiculelor electrice.
Pentru moment, nemții ne momesc cu imagini sub camuflaj, asta deși lansarea pe piață a acestui model este deja ultra-mega întârziată din motive… software. Q6 e-tron va utiliza o platformă software produsă in-house de Cariad, divizia software a Grupului Volkswagen, însă programatorii nu au reușit să pună la punct toate liniile de cod, iar întreaga conducere Cariad a fost înlocuită acum vreo 3 luni din cauza unui management defectuos.
Și dacă te întrebi care-i schema cu noul software, iată doar un exemplu: Audi a promis anterior că proprietarii de Q6 e-tron vor putea schimba semnătura luminoasă a farurilor și stopurilor din aplicația mobila myAudi.
De la SUV electric trecem direct la hatchback electric: Mini Cooper Electric va sosi cândva în cursul acestui an în versiuni de 183 CP și 217 CP cu baterie de 41 kWh sau 54 kWh pentru o autonomie de 300-400 de kilometri.
Până la prezentarea oficială, britanicii ne ademenesc cu imagini cu interiorul, care scoate în evidență deja tradiționalul ecran rotund tipic mărcii. Acesta va include o nouă generație a propriului sistem de operare bazat pe Android Open Source Project.
Pentru curierul din tine
Nu știm încă data lansării în Europa, dar nu-l putem trece cu vederea: Mitsubishi a prezentat noua generație a pick-up-ului L200, care pentru moment poate fi comandat doar în Thailanda. Exista un singur motor, și ăla nu foarte prietenos pentru europeni: diesel de 2,4 litri, disponibil în versiuni de 150 CP, 184 CP sau 204 CP. Ca versiuni de caroserie există Single Cab, Club Cab și Double Cab, iar accesul în bena este simplificat datorită unui prag de încărcare mai coborât cu 45 de milimetri.
Tot pentru transportul de mărfuri există și utilitarele din gama Mercedes-Benz, care au primit recent un facelift. Este vorba despre Clasa V, Vito, e-Vito și EQV, care împrumută o serie de elemente stilistice de la noul Clasa E, au contur iluminat pentru grilă și jante restilizate de la 17 inchi la 19 inchi.
În ton cu moda, consola centrală a fost restilizată pentru a integra o zonă specială pentru încărcare wireless, iar instrumentarul de bord și ecranul central au diagonale de 12,3 inchi. Bine, cu excepția lui Vito și e-Vito, care se limitează la 5,5 inchi și, respectiv, 10,25 inchi.
În curând în showroom-uri
Suntem în plină vară și, deși tuturor ne stă mintea mai mult la vacanță, cehii de la Skoda muncesc de zor pentru ca peste numai câteva zile, în 1 august, să prezinte Scala facelift și Kamiq facelift.
Cele mai proaspete teasere ne oferă o perspectivă asupra blocurilor optice, care vor putea fi comandate opțional cu Matrix cu LED, o premieră cele două modele. Printre noutățile deja anunțate se numără o grilă frontală restilizata, mici noutăți la semnăturile stopurilor și un design diferit pentru jante.
Nemții rămân nemți, așa că Mercedes-Benz așteaptă revenirea din concedii pentru a prezenta un concept electric care “va redefini segmentul compact al mărcii”, whatever that means. Se va întâmpla în primele zile ale lui septembrie, cu ocazia IAA Mobility aka Salonul Auto de la Munchen, un teren de joacă unde vor fi prezenți numeroși alți constructori, inclusiv Renault și Volkswagen. Și unde vom fi prezenți și noi, de altfel, pentru a-ți arăta cele mai noi modele și concepte din industria auto.
Tot în showroom-uri, dar peste vreo 5 ani, o să apară și primul model electric al mărcii Lamborghini. E un pic cam devreme să știm foarte multe detalii, însă pot să-ți confirm că va lua forma unui Grand Tourer cu o configurație de 2+2 locuri.
O bornă la fiecare 60 de kilometri
Rețelele de stații de încărcare pentru mașini electrice se extind rapid în Europa, însă Uniunea Europeană vrea să se asigure că dezvoltarea este, pe cât posibil, uniformă. Așa că oamenii de la Bruxelles au adoptat o nouă lege prin care, începând din anul 2025, trebuie instalate stații de încărcare rapidă cu putere de minim 150 kW la fiecare 60 de kilometri pe drumurile care fac parte din rețeaua transeuropeană de transport. Adică din rețeaua TEN-T.
TEN-ce? E ok, nu trebuie să reții acronimul ăsta. Uite mai bine o hartă cu drumurile din această rețea europeană care trec prin România:
Ignoră traseele albe hașurate cu albastru sau maro (aia e infrastructura de cale ferată din cadrul rețelei) și traseele cu buline albastre (aia e infrastructura maritimă din cadrul rețelei) și concentrează-te pe traseele albe, pentru că acelea sunt traseele rutiere incluse în TEN-T care vor avea stații de încărcare la fiecare 60 de kilometri.
Vorbim de autostrada A1 București - Pitești - Sibiu - Timișoara - Arad, autostrada A2 București - Constanța, DN 5 București - Giurgiu și DN 6 București - Alexandria - Craiova - Lugoj. Practic, cam pe oriunde o sa vrei să fugi din țară după alegerile de la anu' o să ai stație rapidă la fiecare 60 de kilometri.
De ce costă Daciile cât costă?
Colegul Gabriel Dogaru a vorbit recent cu Xavier Martinet, vicepreședintele de marketing Dacia, și a aflat o serie de informații inedite despre strategia pe termen lung a mărcii de la Mioveni.
De exemplu, despre poziționarea Dacia ca preț comparativ cu rivalii:
Am fost mai ieftini cu 25% față de concurență în 2019, iar în 2022, cu 15% mai ieftini. Acum estimăm că suntem undeva la 12 – 13%. Așadar, între 10 și 15% mai ieftini decât competitorii-cheie, o poziție pe care putem să o controlăm și vom continua să o monitorizăm. Ar trebui ca noul Duster să fie mai scump decât cel actual.
Sau despre motivele pentru care oamenii cumpără Dacia:
Primul motiv de cumpărare este prețul. Al doilea este designul. Și înainte nu era cazul. Acum trei ani, oamenii spuneau că își cumpără o Dacia pentru că are preț, are echipament. Acum spun că are preț și are design, ceea ce este o diferență fundamentală care arată că, să spunem, strategia de brand funcționează. O vedeți și cu Jogger, și o veți vedea cu toate mașinile noi care vin în 2024 și 2025.
Aici e tot.
Domnul John Goodenough
“Inventatorii bateriei Li-Ion”
Ăsta este titlul pe care l-am dat celui mai recent articol pe care l-am scris pe Autocritica. Aș putea spune că este o poveste cu o mini-istorie despre chimia bateriilor, de la cele inventate de Alessandro Volta în 1799 până la prima baterie Li-Ion produsă în masă în 1991.
Pentru mine, articolul ăsta este însă, în același timp, și o poveste de viață. Despre un om cu un nume predestinat - John Goodenough - care a fost diagnosticat cu dislexie și apoi îndrumat de profesori să depășească dificultățile de a învăța să citească.
Și strategia a fost atât de bună încât Goodenough a devenit pe parcursul deceniilor suficient de bun pentru a inventa, împreună cu alți doi cercetători, bateria Li-Ion. Citești totul aici.
Un test de 200.000 de euro
Cornel s-a urcat în ultimele zile la volanul unui Mercedes-AMG SL 63 cu un preț de catalog de peste 200.000 de euro. Și, atunci când a mers la drum lung, a avut numai cuvinte de laudă.
Direcția comunică perfect tot ce se întâmplă la nivelul asfaltului și pachetul cu roți motrice spate face ca abordarea virajelor la viteze mari să fie simplă. Sunetul e cântec la harpă pentru puriști: bubuie, huruie, toacă. Se întâmplă atât de multe sub capotă și în spatele mașinii încât, după prima tură în Sport Plus, ai tendința să spui că ceva e stricat. Sau mai rău.
Pe de altă parte, pe străzile din oraș lucrurile stau complet altfel.
Fiecare neregularitate a asfaltului se transmite până în moalele capului și se întoarce fulgerător până în vârful degetelor de la picioare. Despre trecerile peste șinele de tramvai sau alte tipuri de denivelări n-are rost să-ți spun. Sunt o corvoadă.
Bine că între timp a predat mașina.
Autocritica Podcast
Și a predat și noua ediție a podcastului Autocritica, împreună cu Mircea Meșter și Tudor Rus.
Știrile care n-au prins pole positionul
Ford a publicat primele imagini și detalii despre Mustang Dark Horse R, versiunea de circuit a Mustangului.
Nissan a vândut un milion de mașini electrice de la lansarea lui Leaf în 2010.
V8. 7 litri. 650 CP. Îi zice Nichols Cars N1A și va fi produs în numai 100 de unități.
Kia Sportage a împlinit 30 de ani.
Renault și Nissan au semnat un nou acord de colaborare în cadrul Alianței.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Ce se mai întâmplă în războiul grânelor. (Scena9)
China stă pe o bombă cu ceas. Cum dă peste cap îmbătrânirea populației planurile economice ale Beijingului și întregii lumi. (Panorama)
Cât de veche e rețeaua electrică din spitalul tău. (Context)
Cât de greu este să găsești un loc de muncă în România dacă ai o dizabilitate. (PressOne)
Cel mai nou vulcan al planetei. (BBC)