Noua generație Mercedes-Benz Clasa E: eleganță, rafinament și TikTok
Meșteri în Mașini #89 • Deblocat de Huf Group • Primele imagini cu sedanul electr%ic BMW i5 • Versiune mai accesibilă pentru Skoda Enyaq iV • McLaren 750S • Povestea cobaltului.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #89
30 aprilie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Abia a trecut Paștele și iată că a venit încă un weekend prelungit. Indiferent că îl petreci la malul mării, la munte sau în confortul casei tale, ți-am pregătit o selecție a celor mai importante evenimente auto din săptămâna care tocmai a trecut.
Eleganță, rafinament și TikTok
Colegul nostru Cornel “Sho” Șocariciu a zburat până în Germania pentru că a vrut neapărat să vadă cu ochii lui noua generație Mercedes-Benz Clasa E înaintea tuturor. Era și el curios să pună mâna pe o creație care combină elementele tipice sedanului cu note mai mult sau mai puțin vizibile împrumutate de la gama de electrice EQ.
Noul Clasa E este mai mare, are o grilă simplificată, un profil tipic de sedan și stopuri cu o semnătură luminoasă care o să-ți atragă instant privirea. Are diesel mild-hybrid și benzină mild-hybrid de more or less 200 de cai putere, dar și versiuni plug-in hybrid care livrează până la 381 de cai putere.
Electric? Are și electric, doar că-i zice Mercedes EQE și este deja disponibil pe piață.
Și pentru că panoul de bord digital MBUX Hyperscreen era deja “perimat” în epoca digitală în care trăim, noul Clasa E mizează pe MBUX Superscreen, adică pe trei ecrane: un instrumentar de bord digital de 12,3 inchi pentru șofer, un display central de 14 inchi și un ecran de 12,3 inchi pentru pasagerul din dreapta, numai bun pentru un scroll infinit pe TikTok în timp ce stai blocat pe autostradă sau pe DN1 în așteptarea grătarului de 1 mai.
Și dacă tot l-a văzut pe viu, Sho s-a gândit să ne delecteze creierul cu arborele genealogic al Clasei E, care începe undeva prin anul 1928. E musai de citit pentru cultura ta generală.
Ca să vadă noul Clasa E, Sho a călătorit până într-un loc care se scrie Sindelfingen. E ok, eu nici nu mă chinui să pronunț numele acestei localități, așa că este mai simplu să-ți spun că e undeva pe lângă Stuttgart, acolo unde s-a întâlnit cu
, care a petrecut mai bine de o săptămână afundat în cronicile turneului de tenis Porsche Tennis Grand Prix. (Bravo, Iga!)După care s-au urcat amândoi în Hyundai Ioniq 5 și și-au instalat tabăra la Lisabona, acolo unde s-au transformat brusc în deja tradiționalul echipaj Meșter - Șocariciu, adică Autocritica Squad, pentru Oeiras EcoRally, adică a patra etapă a Campionatului Mondial de Regularitate cu mașini electrice. Băieții noștri concurează până luni pe la prânz pe un traseu pe care nici ei nu-l descoperă decât cu vreo 30 de minute înainte de start. Hai ai noștri!
Un Enyaq mai ieftin și alte modele în curs de apariție
După avalanșa de lansări de la Salonul Auto de la Shanghai, săptămâna asta a fost ceva mai liniștită. Totuși, pe lângă noul Clasa E, am făcut cunoștință cu o nouă versiune de bază a SUV-ului electric Skoda Enyaq iV.
Pe numele său de scenă Enyaq iV 50, versiunea asta îți oferă 148 de cai putere, roți motrice spate și baterie de 52 kW, suficientă pentru o autonomie de 365 de kilometri. O încarci în 36 de minute de la 10% la 80% la stații DC cu până la 110 kW.
Am lăsat pentru final partea cea mai interesantă: prețul de pornire va fi de 40.000 de euro, adică cu vreo 6.000 de euro mai puțin decât cel mai accesibil Enyaq iV pe care îl găsești acum în showroom-uri.
Dacă nici așa nu te tentează, poți să mai aștepți câteva zile, pentru că SUV-ul electric Peugeot e-2008 va primi un facelift în 4 mai. Iar dacă vrei o electrică mai puternică poți să mai aștepți până în octombrie sosirea în showroom a sedanului BMW i5, adică versiunea electrică pentru Seria 5. Pentru moment, nemții ne momesc cu câteva imagini sub camuflaj și cu promisiunea că o să vedem mașina “în carne și oase” în următoarele săptămâni.
Hai să-ți dau o idee și pentru cazul în care nu ești încă tentat de electrice: Skoda ne anunță că pregătește deja noi generații pentru Superb și Kodiaq, care vor avea versiuni diesel, benzină și plug-in hybrid. Tot așa, pentru oameni obișnuiți.
În schimb, dacă nu prea știi ce să faci cu banii din conturile bancare, uite o idee: McLaren îndulcește parcursul modest din sezonul actual de Formula 1 cu cel mai puternic model de serie al mărcii: 750S. Așa cum sugerează și numele, vorbim despre 750 de cai putere storși dintr-un V8 biturbo de 4,0 litri. Noi îl recomandăm cu căldură și pentru circuitele de Formula 1, că ajunge de la 0 la 200 km/h în exact 7,2 secunde.
Ați testat și voi ceva săptămâna asta?
Am testat, cum să nu? Colegul nostru Petre Barac s-a jucat recent cu comenzile celui mai popular hibrid plug-in din segmentul premium, adică cu BMW Seria 3 PHEV, care a primit recent un facelift. Și concluzia lui este destul de simplă: mașina este potrivită pentru tine indiferent de starea ta de spirit.
330e xDrive Sedan se pliază foarte bine pe starea ta de spirit. Dacă vrei să mergi liniștit până la destinație este capabil să îți ofere un confort ridicat chiar și în condițiile în care dispune de șasiul adaptiv M, în care suspensia este ușor zgomotoasă când treci peste anumite denivelări sau gropi. Dacă simți nevoia de o doză de adrenalină, există o funcție numită XtraBoost prin care mașina se transformă în varianta sa cea mai dinamică [...] și îți oferă un plus de 40 CP peste puterea combinată generată de combinația dintre motorul termic și cel electric.
Petre Barac
Care-i faza cu cobaltul?
E destul de simplu: auzi din ce în ce mai mulți oameni care strâmbă din nas la electrice sub pretextul că bateriile conțin cobalt, iar metalul ăsta se minează prin Congo prin exploatarea copiilor.
Ceea ce este complet adevărat, dar mai există o față a problemei: cobaltul se folosește și la rafinarea petrolului pentru ca tu să-ți alimentezi mașina cu benzină sau motorină. Și la producția de coroane dentare, dacă tot suntem la subiectul ăsta.
Este adevărat că 40% din cobaltul produs la nivel mondial ajunge în baterii și numai 4% în rafinăriile de petrol, dar pe termen lung tot electricele câștigă: au apărut deja baterii Li-Ion care nu folosesc deloc cobalt și, în plus, cobaltul din baterii este ușor de reciclat. În articolul ăsta scris de mine găsești cam tot ce vrei să știi despre cobalt.
Cine ce cumpără?
Pentru că este final de aprilie, avem tot soiul de clasamente care arată cum a mers industria auto în primul trimestru al anului și câți bani mai avem prin conturile bancare pe inflația asta. Și avem așa:
Dacia Sandero a fost al doilea cel mai vândut model din Europa, fiind depășit doar de… Tesla Model Y. Implicit, asta înseamnă că Model Y a fost și cea mai vândută mașină electrică, în timp ce Ford Kuga a fost cel mai vândut model plug-in hybrid.
La nivel de constructori, podiumul este ocupat în ordine de Volkswagen, Toyota și Peugeot, cu Audi în fața rivalilor tradiționali de la Mercedes-Benz și BMW. Dacia a ajuns pe locul 10, reușind să depășească nume sonore din Asia și Europa: Kia, Hyundai, Opel, Citroen sau Fiat.
Dar cum de s-a cocoțat Tesla pe prima poziție în clasamentul general pe modele? Una dintre explicații este că producătorul american a început să scadă agresiv prețurile, în special în SUA, dar și în Europa. Colegul nostru Gabriel Dogaru a analizat strategia asta pe toate părțile și a ajuns la o concluzie simplă: Tesla a înregistrat un record absolut de vânzări, dar profitul s-a înjumătățit.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Renault dezvoltă o nouă arhitectură pentru viitoarele sale modele electrice. E de bine, se face în combinație cu Google și Qualcomm.
Ford Kuga a primit o ediție specială Graphite Tech care vine standard cu mai multe sisteme avansate de asistență pentru șofer.
Land Rover Defender primește un motor V8 de 500 de cai putere. Să fie bine.
3.400 de români au comandat online o Dacie de la începutul anului și până în prezent. Not bad at all.
Agenția Internațională pentru Energie estimează că mașinile electrice vor avea prețuri similare cu mașinile cu motoare termice cu performanțe asemănătoare undeva prin 2025. Hai că nu mai e așa mult până atunci.
Generals Motors va renunța la producția electricului Chevrolet Bolt. Ce mesaj transmite decizia asta despre piața de mașini electrice din SUA.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Am și urlat, am și plâns la alergare: un podcast despre sănătatea mintală din perspectiva alergării.
Penuria de medicamente: de ce lipsesc în continuare medicamentele.
Siraba Denbélé: povestea mamei de gemeni care vrea să câștige Liga Campionilor la handbal cu CSM București înainte să se retragă din activitate în această vară.
Povestea Răscoalei de la 1907 sub forma unei expoziții la Muzeul Țăranului Român.
Ce (n-)a făcut România în ultimii 7 ani pentru a combate violența domestică.
Cum ne putem proteja de seceta care ne lovește de un deceniu încoace.
A nins pe Marte. Acum 400.000 de ani.
Acest newsletter se trimite o dată pe săptămână, duminica la ora 9 fix. Abonează-te aici: