Noul BMW iX3: electrică cu 800 de kilometri autonomie
Meșteri în Mașini #196 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 1 - 7 septembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Rețeta corectă
În 1961, la Salonul Auto de la Frankfurt, BMW a prezentat limuzina BMW 1500. A fost modelul care a marcat la propriu renașterea mărcii, motiv pentru care acesta a devenit cunoscut drept Neue Klasse. Adică Noua Clasă. S-a întâmplat după o lungă perioadă în care constructorul a fost nevoit inclusiv să producă oale de bucătărie pentru a evita falimentul și a refuzat în ultimul moment să fie cumpărat de rivalii de la Mercedes-Benz.
În acest context, să lansezi în 2025 un model promovat drept Neue Klasse pare un pic forțat, inclusiv dacă arunci o privire pe rapoartele financiare și vezi că Grupul BMW a raportat un profit de aproape 8 miliarde de euro în 2024.
Și totuși, noul BMW iX3, căci despre el este vorba, își merită pe deplin statutul de prim model Neue Klasse modern, pentru că aduce marca în prezent și o împinge spre viitor.
Hai să vedem de ce, fără să mă leg de partea estetică, pentru că gusturile sunt diferite și nu se discută.
arhitectură la 800 de volți: Porsche, Audi, Hyundai, Kia, Volvo și, de câteva luni, Mercedes-Benz sunt câteva dintre mărcile care au în game modele electrice dezvoltate pe arhitecturi la 800 de volți. Asta se traduce prin puteri de încărcare la stații semnificativ mai mari comparativ cu primele generații de modele electrice dezvoltate pe 400 de volți. În cazul SUV-ului electric iX3, puterea maximă de încărcare este de 400 kW, adică o să ai nevoie de 21 de minute pentru o încărcare de la 10% la 80% sau de 10 minute pentru a obține o autonomie cuprinsă între 309 și 372 de kilometri.
autonomie de până la 805 kilometri: momentan ne bazăm doar pe datele oficiale WLTP, dar oricum o dai vorbim despre 800 de kilometri storși dintr-o baterie cu capacitate netă de aproape 109 kWh „muncită” de două motoare electrice care furnizează în total până la 469 de cai-putere. Ai putea face și autostrada București - Constanța și retur fără să treci pe la vreo stație de încărcare, iar dacă îți petreci timpul la oraș, ei bine, câți kilometri ai parcurs în ultima lună?
baterie cu tehnologii Cell to Pack și Cell to Chassis: BMW a folosit tehnica Cell to Pack, adică a integrat celulele bateriei direct în carcasă, fără module intermediare, ceea ce a mărit densitatea de energie cu 20%. Și a folosit și tehnica Cell to Chassis (pe care BMW o numește Pack to Open Body, dar ăsta e un termen mai rar folosit în industrie), adică a integrat bateria direct în șasiu, ceea ce înseamnă o scădere a masei. E ceva ce vezi și pe Porsche Taycan și ceva ce e promovat din greu de industria auto din China, în special de BYD.
interior digitalizat prin BMW Panoramic iDrive: aici vorbim practic de patru componente digitale: un Head-Up Display în partea inferioară a parbrizului, un Head-Up Display 3D opțional care proiectează „pe șosea” prin parbriz date despre navigație și sisteme autonome, un ecran central cu o formă ușor atipică și un volan nou.
patru computere performante: pe scurt, arhitectura electronică are la bază patru computere performante pe care industria auto le promovează drept „superbrains”. Acestea oferă putere de procesare pentru funcțiile care asigură dinamica vehiculului (BMW îi zice Heart of Joy), sisteme autonome de conducere (de fapt, este vorba despre sistemul Snapdragon Ride Pilot dezvoltat de Qualcomm), sistemul de infotainment și funcții pentru confort. Iar computerele astea reprezintă baza de plecare pentru ceea ce industria auto numește Software Defined Vehicles.



O să închei, evident, cu prețul: în România, noul BMW iX3 apare în primăvara anului 2026 și va avea un preț de pornire de 65.461 de euro cu TVA. Ceea ce nu-i deloc rău pentru un SUV premium cu astfel de dotări tehnice.
Noul iX3 va fi fabricat la nou-nouța uzină BMW de la Debrecen la care în prezent se fac ultimele retușuri înainte de startul producției de serie în această toamnă. Voi merge acolo la începutul săptămânii viitoare și apoi o să-ți povestesc pe larg pe AUTOCRITICA despre procesul de producție.
La noutăți ni-i greu
1. Motorizare nouă pentru Dacia Duster și Bigster: Hybrid-G 150 4x4
De ce ne pasă: Pentru că este o premieră mondială. Și o să sune un pic complicat, dar în principiu avem un motor pe benzină de 1,2 litri cu 140 CP și sistem mild-hybrid la 48V montat pe puntea față. Acest motor poate fi alimentat cu benzină și GPL și „colaborează” cu un motor electric cu 31 CP montat pe puntea spate. Premiera mondială este că avem pe o mașină un motor termic cu alimentare pe benzină + GPL și un motor electric care utilizează energie electrică. Acest sistem complex are tracțiune integrală + cutie automată (ÎN SFÂRȘIT!) și livrează în total 154 CP. O să-l vedem în configuratoarele mărcii undeva spre finalul anului.
2. Kia Stonic a primit o nouă generație
De ce ne pasă: Pentru că e altceva, cel puțin din punct de vedere stilistic. Și asta pentru că noua generație preia filozofia de design „Opposites United”, pe care o vedem deja pe modelele recent lansate ale mărcii asiatice. Sub capotă lucrurile sunt destul de simple: SUV-ul subcompact este disponibil cu un motor de un litru cu 100 CP sau într-o versiune care combină acest motor cu un sistem mild-hybrid pentru un total de 115 CP. Indiferent de opțiune poți alege între cutie manuală cu 6 trepte sau cutie automată cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte.
3. Volkswagen prezintă conceptele ID. Polo și ID. Polo GTI
De ce ne pasă: Pentru că prezentarea marchează o schimbare importantă în numele modelelor electrice de la Volkswagen. Astfel, numele celor mai vândute modele Volkswagen sunt „transferate” către gama de electrice ID. Și uite-așa vom avea o electrică cu numele ID. Polo în locul conceputului ID.2 all anunțat anterior, iar lansarea versiunii de serie este programată pentru 2026. E o strategie cumva firească pentru a profita de puterea emoțională a unor denumiri celebre, strategie pe care o vedem deja și la mărci precum BMW prin iX3 sau Mercedes-Benz cu nou-lansatul CLA electric. Probabil că viitoarele modele electrice vor prelua numele cunoscute și iubite de fani: ID.3 va deveni ID.Golf, apoi ID.4 va deveni ID.Tiguan, iar ID.7 va deveni ID.Passat (sau Arteon?). Despre ID.5 nu știm ce va deveni în lipsa unui Tiguan cu alură de coupe, iar ID.Buzz probabil că-și va păstra numele.
4. Continental Automotive a devenit Aumovio
De ce ne pasă: Pentru că sectorul Automotive al companiei germane Continental are o activitate intensă în România. În total, în România, noua companie Aumovio are 13.000 de angajați în Timișoara, Iași, Sibiu și Brașov, iar peste jumătate dintre ei sunt ingineri și specialiști IT care lucrează în centrele de cercetare și dezvoltare. Printre multe altele, Aumovio dezvoltă în România senzori și radare pentru conducere autonomă, calculatoare de bord pentru ceea ce industria auto numește Software Defined Vehicles, sisteme de siguranță sau display-uri și Head-Up Display-uri. Am văzut la lucru câteva dintre echipamentele pe care Aumovio le utilizează în centrul de cercetare și dezvoltare din Timișoara și o să-ți povestesc despre ele în curând pe AUTOCRITICA.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Katrin Adt este noul CEO al mărcii Dacia și îl înlocuiește pe Denis Le Vot, care părăsește Grupul Renault.
Viitorul SUV electric Volvo EX60 va fi prezentat oficial în 21 ianuarie 2026.
Viitorul Porsche Cayenne va putea fi încărcat inclusiv la un sistem de încărcare wireless cu până la 11 kW.
Modelul electric DS N°8 este disponibil în România și are un preț de pornire de 59.000 de euro pentru versiunea cu 230 CP și autonomie de 572 de kilometri.
Fiat a introdus o versiune cu motor de 1,2 litri cu 3 cilindri cu 100 CP pentru Grande Panda.
Numărul lui Adam: 39,1
Aceasta este diagonala exprimată în inchi a ecranului integrat de Mercedes-Benz pe noul GLC electric, ceea ce înseamnă 99,3 centimetri. Ce s-o mai dăm cotită, aproape un metru. Așa cum probabil intuiești, este cel mai mare display disponibil într-un Mercedes-Benz, iar germanii spun că este echipat cu peste 1.000 de LED-uri individuale.
Ecranul are tehnologie de iluminare de tip matrix, ceea ce înseamnă că beneficiază de zone de iluminare independente. În practică, șoferul poate ilumina mai puternic jumătatea de ecran din apropierea sa și o poate întuneca pe cea din fața pasagerului din dreapta pentru ca atenția să nu-i fie distrasă de la drum. Lansarea noului GLC electric are loc duminică la ora 21:00, în aceeași zi în care acest newsletter a ajuns în Inboxul tău.
Infrastructura-vura
Acum mai puțin de patru luni te anunțam în newsletter că CNAIR a semnat contractul care permite startul construcției pentru primul lot de 33 de kilometri al Drumului Expres Arad - Oradea, care va conecta Oradea la Autostrada A1.
Lucrările erau programate să fie finalizate în cursul anului 2027, doar că între timp a apărut din neant o problemă: CNAIR spune acum, în septembrie, că are „limitări bugetare” și că oricum „exproprierile nu au fost finalizate”, așa că nu ne mai complicăm cu munca, lucrările vor începe abia în 1 martie 2027. Adică peste un an și jumătate, cam în perioada în care trebuia finalizate, deși cei doi constructori își făcuseră deja planificarea șantierului.
Drumul expres Arad - Oradea are în total 120 de kilometri si este compus din 3 loturi. Al doilea lot se află în prezent în fază de licitare, în timp ce la lotul 3 câștigătorul licitației a fost contestat în instanță.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Cel mai bogat om din lume ar putea primi plăți compensatorii în valoare totală de 975 de miliarde de dolari. Da, ai citit bine, nu e nicio greșeală. Și e vorba, în caz că mai există dubii, de Elon Musk.
Concret, consiliul de administrație Tesla solicită investitorilor de pe bursă să aprobe un plan de compensații pentru acționarul principal Elon Musk în cazul în care compania își va îndeplini anumite obiective pe termen lung.
Sigur, la rândul lor, obiectivele astea par desprinse dintr-un SF prost. Una dintre condiții este ca Tesla să atingă o capitalizare bursieră de 8,5 trilioane de dolari, de peste 8 ori mai mare decât în prezent și de circa două ori mai mare decât cea mai valoaroasă companie a momentului (aka Nvidia). Chiar și așa, simplul fapt că te gândești cum să faci un trilion de dolari pe lângă alea 430 de miliarde pe care le ai deja demonstrează (încă o dată) că ești complet prăjit.
Autocritica rațiunii pure
În 1935, francezii au lansat o competiție pentru un proiect de mașină minimală care să aibă un preț mic și costuri scăzute de întreținere. Arhitectul francez Le Corbusier s-a prezentat (cu întârziere) la concurs cu un concept inedit cu motor amplasat în spate, plafon dotat cu panou glisant curbat și trei scaune care puteau fi transformate în paturi. Voiture Minimum, o poveste scrisă de Tudor Rus pe care trebuie să o citești. Cu imagini de arhivă și, pentru că a fost nevoie și de așa ceva, cu schițe generate cu ajutorul Inteligenței Artificiale.
Tot Tudor Rus a fost în vizită la Titu. „Un motor nou-născut are mulți părinți. Are în spate procese mai mult sau mai puțin tradiționale, prin care i s-au turnat piesele în forme anatomice care-i permit existența. I s-au testat abilitățile, i s-au reglat fin neuronii artificiali și a primit certificatul de naștere, acel set de avize și omologări care-i permit să ajungă, cine știe, poate chiar sub capota mașinii tale. La Horse România, da, în România, s-a născut un motor. Îl cheamă HR12 GPL MH48V. Și e primul de acest fel. Din lume.”
Între timp, Constantin Ciobanu a testat un BMW M5 Touring plug-in hybrid. „În modul electric ai la dispoziție doar 197 CP și 280 Nm. Mă așteptam la o senzație de submotrizare, mai ales din perspectiva kilogramelor pe care le are mașina, dar nu este cazul. Ești la volanul unui Seria 5 care este, în medie, ușor mai sprinten la plecările de la semafor decât media participanților la trafic. Având modul electric selectat poți fi destul de hotărât cu apăsarea pedalei de accelerație, nu vei trezi motorul termic.”
Pentru ca apoi tot el să urce la volanul unei utilitare electrice Iveco eDaily. „Fie că rulezi urban sau în afara orașului, primul detaliu pe care-l vei remarca imediat este cât de odihnitoare este experiența de condus. Nu vibrații, nu sunet de motor, nu grija schimbării treptelor. Privind la colegii de trafic care erau la volanul unor dube clasice, aproape încercam un sentiment de vină pentru starea de bine și relaxare pe care o aveam la volan.”
Recomandare de seamă
este un newsletter scris de și despre cum ne adaptăm la o viață în care starea mediului ne apasă tot mai tare. Autorii scriu despre cum se schimbă clima, cum e afectată biodiversitatea, dar și cum să purtăm conversații despre natură.
Consum extraurban
Cea mai mare firmă-fantomă din România. (Recorder)
Aici a fost librăria La Două Bufnițe. (Scena9)
Serverele din România care găzduiesc documente pe care administrația lui Donald Trump vrea să le șteargă. (DarkReading)
Aventura lui Mircea, cea mai tânără persoană care străbate Europa pe bicicletă. (PressOne)
Armata digitală a Kremlinului. (Ziarul de Gardă)