Noul BMW X2: electricul e mai ieftin cu 4000 de euro decât benzina
Meșteri în Mașini #109 • BMW X2 și iX2 • Concepte KIA: EV3 și EV4 • Ford Tourneo Custom și Transit Custom • Date complete după ROCHARGE 2023 • Mașinile bazate pe software
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #108
15 octombrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
La ora la care v-a intrat newsletterul pe vârfurile picioarelor în căsuța poștală electronică (e, totuși, duminică dimineață, că nu umblăm noaptea, ca hoții), subsemnatul și Cornel se află în trafic pe undeva prin Ungaria, în a doua zi din cele trei de care avem nevoie să ajungem relaxat la Monaco. Fiți pe pace, n-avem mătuși Tamara, nici iahturi și nici idei excentrice de pescuit. Și nu ne place nici șampania la micul dejun.
Mergem la Monaco pentru că acolo e următorul raliu de regularitate pentru electrice din circuitul FIA. Mergem la Monaco și ne întâlnim acolo cu Meșter, care va ajunge în Principat via Nisa din Cluj-Napoca, unde momentan face băi de tenis. Cum cineva trebuie să-i ducă mașina până acolo și să-i fie copilot copilotului-navigator, am fost din nou solicitat spre executare de sarcini logistice aka orice e nevoie ca lucrurile să meargă șnur până la start (dar și după). Plăcerea e de partea mea, ca de obicei.
Mai multe detalii despre drum și competiție vin curând. Acum propun să intrăm în pâine baguette, că doar lumea auto a avut puls și săptămâna asta.
2X2 = aproape X4
Mi-e greu să mă gândesc la o marcă de mașini mai polarizantă pe social media zilele astea decât BMW. Fără excepție, orice lansare din ultimii ani au generat-o pe mama dragonilor în materie de engagement și reach, cu păreri pro, contra și orice altceva între.
Spun asta fiindcă am fost și eu pe acolo, până mi-a ajuns pe nervul optic o declarație a șefului de design de la BMW, domnul Domagoj Dukec, care ușor răstignit pentru grila lui M3/M4, a pus tranșant într-un interviu că designul, în lumea auto cel puțin, nu e despre urât sau frumos și că există loc pentru experimente între cele două repere. Mno, fain.
Și-acum vine al doilea X2, la pachet cu iX2, interpretarea sa pur electrică. Dați-mi voie să rezolv ecuația din titlu. Proporțiile, forma și ce scrie în mapa de presă în dreptul dimensiunilor îl duc foarte aproape de X4. Serios, uitați aici câștig în gabarit: 19,4 centimetri în plus pe lungime, care urcă la 4,55 metri și 6,4 centimetri extra pentru înălțime, acum 1,59 metri. În urcare mai timidă e și lățimea, dar tot urcare se cheamă: cu 2,1 centimetri, până la 1,84 metri.
Dacă vrei X2 termic, ai de ales între benzină mild-hybrid (1,5 litri, 3 cilindri, 170 de cai-putere, 43.911 euro), diesel mild-hybrid (2 litri, 4 cilindri, 150 de cai-putere, 43.970 euro) și benzină + răutate, adică M35i xDrive (2 litri, 4 cilindri, 300 de cai-putere).
Versiunea de top în regnul termic are 300 de cai și costă 59.322 de euro. Țineți minte numerele astea, pentru că versiunea electrică, iX2 xDrive30, are 313 cai-putere, cuplu instant și te va lăsa fără (cel puțin) 55.513 euro (înainte de bonificații). Ca de obicei, nu te strânge nimeni cu menghina să-ți iei un iX2 sau orice altă mașină electrică, dar ca în viață, uneori e mai important să știi când să nu te plângi pe Facebook că-s scumpe unele și altele. Just sayin’.
Bogăkia electrică
În timp ce unii producători duc lupte grele la mijlocul terenului în declarații de intenție și-n ofensive electrice aruncate sub formă de comunicate de presă molcuțe ce se vor a fi croșee, directe și upercuturi la fel de contondente precum crema hidratantă cu lăptișor de matcă. Și cred că ați mai citit asta pe aici, dar trebuie s-o spunem pe aia dreaptă ori de câte ori avem ocazia: când pronunți „ultimii zece ani de industrie auto” e musai să pomenești de ascensiunea Kia (de mână cu Hyundai – dar nu pentru că și-a luat Meșter Ioniq 5 și merge cu el la raliuri de regularitate pentru electrice prin Europa).
Dacă e ceva de apreciat la marca asta, acel ceva e felul în care sud-coreenii au apucat satârul electrificării de mâner, cu electrice gândite cu picioarele pe pământ, învârtite ca vata pe zahăr, dar nu în jurul unei scobitori glorificate, ci în jurul primului punct de pe lista de cerințe ale omului care-și ia electrică: autonomie mare, consum mic.
Abia mai apoi a urmat atenția la design și poate cea la tehnologie, deși nu e Kia campioană la ecrane digitale (repulsive) și nici nu vrea asta pe viitor - vezi ultimele două imagini. Idem și pentru Hyundai. Dar odată rezolvată nevoia primordială a proprietarului de electrică, e mai simplu să începi să adaugi sclipici și finețuri. Că degeaba tragi tare să-ți sculptezi abdominalii și pectoralii, dacă îți flutură vertebrele și stai cocoșat.
În fine, m-am lungit în metafore și-n toate cele, ideea e că știm deja de Kia EV5, iar de săptămâna asta avem idee și cum vor arăta noile EV3 și EV4. Că vin și ele imediat la raft, momentan ne uităm la două concepte, însă ceva îmi zice că nu-s departe de cum vor arăta mașinile de serie.
Kia Concept EV3 e SUV compact, Kia Concept EV4 sedan de dimensiuni medii judecând după proporții, că date tehnice trecute negru pe alb în tabel n-avem încă. În schimb, gama Kia dă semne de bogăție în primul rând în opțiuni puse în fața clientului (chibzuit): EV3, EV4 și EV5 vor costa între 35.000 și 50.000 de dolari. Om trăi ș-om vedea.
Tourneo Final al Campionatului de Utilitare
Ford e, in my book, singurul producător de masă care știe cum să facă mașini non-sport să arate ca unele sport. Sau pe acolo. Am experimentat asta cu Ford Ranger (cel actual și cel de dinainte) și tiparul se repetă acum cu Tourneo Custom. OK, puțini vor configura unul până la acel nivel vizual, dar e bine de știu că se poate.
Revenind, Tourneo Custom are platformă nouă ce poate susține mai multe versiuni de motorizare, inclusiv diesel, PHEV și pur electrică. A, da, și până la 9 locuri, că aici e sufletul petrecerii.
Diesel-urile au 136, 150 și 170 de cai-putere, PHEV-ul adună 232 de cai-putere dintr-un termic de 2,5 litri și un motor electric, iar versiunea eco promite 217 cai-putere silențioși și o autonomie de 325 de kilometri (posibili prin existența unei baterii de 64 kWh).
La pachet cu Tourneo Custom vine și Transit Custom, aka versiunea de marfă, care primește o motorizare suplimentară pe lângă cele deja enumerate: diesel cu 110 cai-putere. Mai diferă și autonomia electricului Transit Custom, care e ușor mai permisivă decât a omologului Tourneo Custom: 337 de kilometri.
Maior Căpitan
Ai noștri ca brazii: ar putea fi bine mersi rubrica deținătoare de același nume din podcastul AUTOCRITICA, pentru că isprava fraților Maior (Norbert și Francesca) stă dreaptă ca un catarg în furtuna de nimicuri promovate constant în industrie și nu numai. Cei doi, pilot (Norbert) și copilot (Francesca), au câștigat Raliul Ungariei, ultima etapă din competiția de raliuri Junior ERC, victorie care le-a adus titlul de campioni europeni la. Ne înclinăm.
Produsul intern brut
S-au ordonat datele strânse în ROCHARGE by Vitesco Technologies (tur/mega-test/laborator mobil cu 8 mașini electrice despre care ați citit pe larg săptămâna trecută, în Meșteri în Mașini #108).
Așadar, există impresii de la invitați întărite de automiile reale calculate în condiții reale, de an 2023, în România. Pentru fiecare model în parte:
Dacă le iei la bani mărunți, vei afla că Taycan-ul a parcurs cea mai mare distanță în ROCHARGE (1.634 km) sau că cea mai mare autonomie calculată în condiții reale a avut-o Model Y (489,5 km), urmată de Ariya (464,6 km) și Niro EV (429,4 km).
Sau că tot de la Niro avem cel mai bun consum în cele 9 zile (14,44 kWh/100 km). Apoi au venit pe podium Model Y (16,35 kWh/100 km) și Ariya (19,14 kWh/100 km). Sau, că de partea cealaltă a monedei, EQE SUV a avut cel mai mare consum (23,57 kWh/100 km).
Gabriel Dogaru ne arată care-i treaba cu noile mașini bazate pe software (așa-numitele software-defined cars), de ce sunt mai sigure și au durată de viață mai mare:
Primele estimări ale evoluției automobilului și implicit a industriei auto arată că ciclul de viață al mașinilor bazate pe software va crește indiscutabil la peste 10 ani cu o limită maximă care va urca până la 15 ani. Asta înseamnă că, în mod practic, un model nou va trăi aproape dublu față de unul din generația anterioară, bazată pe cabluri și roți dințate.
Evoluția tehnologică din industrie va permite constructorului, cu costuri mult mai mici, să facă modificări permanente de motoare și baterii, fără ca proiectarea să aibă nevoie de durate lungi de timp. În timp ce putem vorbi despre trecerea la o proiectare și dezvoltare continuă, actualizările OTA, inclusiv rechemările pentru cele mai multe dintre defecte, cele de software, vor avea și ele costuri mai reduse în acest nou ecosistem industrial.
Știrile care n-au prins loc în pole position
S-a lansat Catalogul RacingWheels #7, continuarea unui proiect unic în România. Cum pun și eu umărul acolo și-s mare adept al zicalei cu lauda de sine… am să las cuvintele lui Mircea să vorbească despre ce se întâmplă în spatele filelor lucioase:
RacingWheels nu e însă o revistă. Pentru că nu-i nici frivolă, nici ușoară, nici digerabilă între două cafele, nici produsă industrial, nici vopsită pe genunchi, nici scrisă la kil, nici impusă, nici plictisitoare, nici înghesuită de rubrici inutile, nici cumpărată la cuvânt. Nu te lăsa păcălit de numele său: e mai mult cu Wheels decât cu Racing și mai mult cu Stories decât cu Wheels.
Continental sărbătorește 25 de ani de la înființarea fabricii de anvelope de la Timișoara. 300 de milioane de anvelope a produs fabrica într-un sfert de secol, cât pentru 75 de milioane de automobile. (AUTOCRITICA)
Îmbunătățiri sesizabile pentru Volkswagen ID.4 și ID.5. (AUTOCRITICA)
S-ar putea să vedem o nouă generație Toyota Celica. (Toyota Times)
Cineva a dat 400.000 de dolari pe un Cybertruck. (Teslarati)
Nissan Hyper Adventure Concept, sau cum habar n-am avut până acum la nivel de omenire că ne trebuie scări pliabile pentru accesul în portbagaj. (Motor1)
Volkswagen up! iese din producție după 12 ani. (Autocar)
Primele teste cu Porsche Macan EV, în stadiu de prototip de pre-producție. (Endgadget)
eActros 600, cap tractor 100% electric cu 500 de kilometri autonomie teoretică, rival pentru Tesla Semi. (Bloomberg)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Tinerii români care participă la NASA Space Apps Challenge. (PressOne)
Plasticul adus de Dunăre în România ar trebui să ne îngrijoreze. (Mindcraft Stories)
Neîncrederea oamenilor în jurnaliști, similară cu neîncrederea lor în doctori. (NiemanLab)
Ultima țară din lume fără lot național de fotbal. (BBC Sport)
Vom avea nevoie de „green skills” în căutarea unui job în anii ce vin. (Fast Company)
Istoria Pinterest în 65 de (mici) capitole. (Fast Company)
Neuralink, o companie marca Elon Musk, și primatele maltratate în timpul experimentelor. (WIRED)