Noul Porsche Cayenne Electric: 1156 de cai-putere
Meșteri în Mașini #205 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 17-23 noiembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Cel mai puternic Porsche de serie din istorie
La lansarea inițială din 2002, Cayenne a devenit primul SUV din istoria Porsche, iar un singur an mai târziu a surclasat legendarul 911 și a devenit cel mai vândut model al mărcii la nivel global.
23 de ani și patru generații mai târziu, Porsche a prezentat noul Cayenne Electric, care completează oferta de motorizări cu versiuni pe benzină și variante plug-in hybrid (care merg în paralel cu electricul).
Și pentru că titlul de primul Porsche electric de serie a fost acontat de Taycan încă din 2019, Cayenne a plusat altfel: a devenit cel mai puternic Porsche de serie din istorie.
Astfel, versiunea de top Cayenne Turbo Electric are două motoare electrice cu 857 CP, care livrează însă 1.156 CP atunci când funcția Launch Control este activată. Adică un pic mai mult decât un Porsche Taycan Turbo GT (1.100 CP). Ai nevoie de numai 2,5 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h, iar viteza maximă este de 260 km/h. Dacă simți că e prea mult pentru tine, ai și versiunea Cayenne Electric cu 408 CP standard și 442 CP cu Launch Control activat.
Indiferent de versiunea pe care o preferi, SUV-ul german are o baterie Li-Ion generoasă, de 113 kWh, iar asta se traduce printr-o autonomie maximă în regim WLTP este de 642 de kilometru pentru varianta Cayenne Electric și 623 de kilometri pentru Cayenne Turbo Electric.
Nu-i cazul să te îngrijorezi în legătură cu timpul de încărcare pentru o baterie atât de mare, pentru că platforma care stă la baza noului Cayenne Electric este dezvoltată la 800 de volți și permite puteri de încărcare de până la 400 kW.
Asta se traduce în practică printr-un timp de încărcare de numai 16 minute de la 10% la 80%, iar noi putem deja să-ți confirmăm că nu este doar marketing: în EUROCHARGE am avut nevoie de numai 21 de minute pentru încărcări similare de la 10% la 80% cu un Macan electric care suportă puteri de până la 270 kW. E drept, cu o baterie un pic mai mică (95 kWh).
Și pentru că tot am pomenit mai sus de premierele aduse de Cayenne în gama Porsche, uite încă una: Cayenne Electric este prima electrică a mărcii care suportă încărcare wireless. Mai pe românește, asta înseamnă o placă de încărcare de 50 de kilograme cu dimensiunile 117x78x6 centimetri care se conectează direct la rețeaua de electricitate și poate fi montată în garaj sau în aer liber.
Pentru a iniția procesul de încărcare, tot ce trebuie să faci este să poziționezi Cayenne deasupra plăcii, într-o poziție în care ești ghidat pas cu pas prin sistemul de infotainment al mașinii. Ulterior, mașina își coboară automat garda la sol pentru ca distanța dintre podea și placa wireless să fie de circa 10 centimetri, iar încărcarea are loc cu o putere de până la 11 kW, similar cu puterea oferită de cele mai multe stații de încărcare pentru acasă.
Apropo de încărcare, noul Cayenne Electric a mai bătut un record, pentru că are cea mai mare suprafață acoperită de ecrane dintr-un Porsche. Mai exact, vorbim despre un instrumentar digital de bord de 14,25 inchi și un ecran dedicat pasagerului dreapta de 14,9 inchi.
În plus, între aceste două ecrane există și ceea ce Porsche numește Flow Display, adică un ecran curbat OLED care joacă rol de sistem de infotainment, dar în cazul căruia germanii nu menționează diagonala din cauza formei atipice. Și ar mai fi și un Head-up Display cu realitate augmentată care proiectează imagini la 10 metri în fața vehiculului pe o suprafață cu diagonala de 87 inchi (da, 87 inchi).
Decizia Porsche de a integra atât de multe ecrane va fi cu siguranță controversată, în special pentru fanii tradiționali ai mărcii. Pentru aceștia, dar și pentru ceilalți, vestea bună este că funcțiile utilizate frecvent, cum ar fi aerul condiționat sau volumul audio, sunt în continuare disponibile sub formă de butoane și controale fizice. Măcar atât.
În buna tradiție Porsche, avem și prețurile de comercializare încă de la prezentarea oficială. În România, versiunea de „bază” Cayenne Electric are un preț de pornire de aproximativ 108.000 de euro, în timp ce pentru Cayenne Turbo Electric trebuie să ai în cont cel puțin 168.500 de euro.
AUTOCRITICA se întâlnește cu noul Cayenne Electric chiar în acest weekend la festivalul Icons of Porsche de la Dubai, ocazie cu care participanții pot admira inclusiv numeroase modele din istoria mărcii.
La noutăți ni-i greu
1. SUV-ul BYD Atto 2 primește două versiuni plug-in hybrid
De ce ne pasă: Pentru că noile versiuni demonstrează că producătorii auto din China încep să-și diversifice gamele prin lansarea unor versiuni plug-in hybrid pentru modele care până acum erau disponibile doar în variante electrice. Astfel, de la începutul anului viitor, SUV-ul BYD Atto 2 va putea fi cumpărat și în două versiuni plug-in hybrid, ambele cu un motor pe benzină de 1,5 litri. Varianta de bază va avea și un motor electric cu 166 CP și autonomie electrică de 40 de kilometri, în timp ce varianta superioară va miza și pe un motor electric cu 212 CP și autonomie electrică de 90 de kilometri. Indiferent de opțiune, bateria se încarcă cu 3,3 kW în echiparea standard Active sau 6,6 kW în varianta de echipare Boost. Ca să-ți fie mai ușor să identifici versiunile PHEV de la BYD e suficient să te uiți dacă numele modelului include acronimul DM-i, care vine de la Dual Mode Intelligent.
2. SUV-ul electric Hyundai Ioniq 9, în România de la 83.900 de euro
De ce ne pasă: Pentru că gama de modele electrice Ioniq a schimbat mult în bine percepția despre marca sud-coreeană, atât din perspectivă estetică, cât și datorită tehnologiilor incluse, printre care se numără și platformă la 800 de volți care permite puteri mai mari de încărcare. La aproape un an de la prezentarea oficială, cel mai mare SUV electric al mărcii, și anume Ioniq 9, este disponibil și în România, însă pentru moment doar în configurația de top cu două motoare electrice care furnizează un total de 428 CP. Dimensiunile generoase au permis montarea unei baterii de 110 kWh, care oferă o autonomie de până la 620 de kilometri. Bun, nu te mai țin în suspans și îți spun că prețul de pornire este de 83.900 de euro.
3. Ford Puma electric va primi îmbunătățiri în 2026
De ce ne pasă: Pentru că versiunea electrică a lui Puma, pe numele ei de scenă Puma Gen-E, este în prezent una dintre cele mai vândute electrice în România. Modelul produs la uzina de la Craiova va primi în 2026 un design nou pentru baterie, care va permite creșterea autonomiei la cel mult 400 de kilometri în regim WLTP, de la 376 de kilometri în prezent. În plus, în regim urban, electrica promite acum o autonomie de până la 550 de kilometri. E drept, eu aș fi preferat să aflu că Ford va crește puterea de încărcare la stații rapide, pentru că 100 kW este destul de departe de ce vedem astăzi la concurență. Poate la facelift. Altfel, tot de anul viitor, Puma electric va avea și tehnologia de asistență BlueCruise, care îți va permite să rulezi pe anumite segmente de autostradă fără să ții mâinile pe volan. În România, acest sistem nu va putea fi utilizat pentru că, ai ghicit, nu avem legislație pentru așa ceva.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Ministerul Afacerilor Interne a publicat proiectul de lege pentru modificarea Codului Rutier. Acesta prevede, printre altele, introducerea de amenzi pentru depășirea vitezei medii. Am scris pe larg pe subiect în newsletterul din 19 octombrie.
Leapmotor a prezentat în China noul SUV electric A10, care va ajunge și pe piața europeană cu numele B03X.
Hyundai a dezvăluit conceptul Crafter la Salonul Auto de la Los Angeles.
Euro NCAP a testat nu mai puțin de 23 de modele, dintre care 18 au primit 5 stele.
Ford a încheiat oficial producția modelului Focus în 15 noiembrie.
Numărul lui Adam: 300
Acesta este numărul total de mașini pe care le poți admira la Galeria Țiriac Collection, care s-a redeschis publicului larg joi, 20 noiembrie. În ultimele luni, galeria a fost închisă pentru implementarea unui proces de extindere în urma căruia suprafața de expunere a crescut de la 4.300 de metri pătrați la 7.000 de metri pătrați.
Printre noile mașini expuse publicului se numără și exemplarul 01 al ediției Porsche 911 Tribute to Transfăgărașan, trei exemplare din cele patru din gama Bentley Mulliner Athenaeum Collection și o Dacia 1300 din 1973.
Infrastructura-vura
În ultimii ani, unele mari orașe europene încurajează metode alternative de deplasare pe distanțe scurte în defavoarea mașinii personale. Nu mă așteptam însă ca astfel de propuneri să vină inclusiv din partea unui constructor auto. Și poate cu atât mai puțin din partea BMW. Ei bine, germanii au derulat în Țările de Jos un proiect de cercetare cu numele My Travels.
În cadrul unei aplicații dedicate, șoferii incluși în proiect au putut observa pe diagrame circulare numărul de călătorii pe distanțe de până la un kilometru, pe distanța de 1-5 kilometri și pe distanțe de peste 5 kilometri pe care le-au efectuat pe parcursul timpului. În funcție de caracteristicile traseelor abordate, aplicația a oferit inclusiv alternative de călătorie pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun.
Ulterior, cei de la BMW au analizat comportamentul de condus al șoferilor după utilizarea aplicației, iar datele au indicat că, în medie, utilizatorii activi My Travels au redus numărul săptămânal de călătorii de până în 5 kilometri cu 1,5 călătorii. Concluzia studiului a fost că informațiile despre propriul comportament de călătorie au potențialul de a convinge șoferii să renunțe ocazional la mașină atunci când au alternative de mobilitate urbană mai eficiente.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Akio Toyoda este actualul președinte al consiliului de administrație Toyota, fostul președinte și CEO Toyota și nepotul lui Kiichiro Toyoda, omul care a fondat Toyota Motor și care a deschis practic calea Japoniei în industria auto mondială.
Același Akio Toyoda a participat recent pe circuitul de la Fuji la ultima etapă a competiției Super Taikyu Series. Nimic spectaculos până aici, doar că Akio Toyoda a profitat de această competiție pentru a găzdui pe circuitul de casă al constructorului japonez o demonstrație cu 6 mașini de NASCAR, celebra competiție de curse din Statele Unite.
Și nu știm exact de ce, dar Akio Toyoda a simțitit nevoia să se prezinte la eveniment într-un tricou „Trump-Vance 2024” din campania de la alegerile prezidențiale din Statele Unite de acum an și cu o șapcă inscripționată cu „Make America Great Again”. Probabil în semn de mulțumire că, după ce inițial a impus Japoniei taxe vamale de 27,5% inclusiv pentru mașini, Trump a acceptat să le reducă la 15%.
Autocritica rațiunii pure
Uzina e ca un șarpe care merge dintr-un capăt în celălalt al zidurilor. Nu intrăm prin zona colților, ci pe undeva pe la jumătatea trupului. Spun asta pentru că odată intrate în gura șarpelui, caroseriile rămân fără portiere (adică așa cum le-am văzut de cum am intrat în zona de asamblare), elemente care se vor monta ulterior undeva pe finalul asamblării (din motive evidente). Până să ajungă în punctul în care caroseria și șasiul fac corp comun, angajații mai au de montat motoarele.
Cornel Șocariciu a vizitat uzina Volkswagen Autoeuropa din Portugalia, locul în care își începe cariera SUV-ul T-Roc, cel mai vândut model al mărcii germane în Europa. Și apoi a și testat noua generație.
Fața mărcii Jeep s-a schimbat mult în ultimii ani. Pe lângă monstrul sacru Wrangler au apărut nume ca Renegade și Avenger, destinate urbanului, sau în cel mai bun caz, mai mult asfaltului și mai puțin terenului accidentat, deși departamentul de marketing are altă părere. În ziua de azi, un Jeep trebuie să bifeze multe căsuțe, inclusiv pe cele ale hibridizării și electrificării. Acum 80 de ani, un Jeep trebuia să fie capabil. Și-atât. Era suficient.
Tudor Rus despre modul în care a apărut pe lume marca Jeep.
Am reușit să arătăm că Dacia Sandrider poate câștiga următorul Dakar. Asta e ținta noastră și am învățat mult în acest an și am tras tare. Am făcut teste multe, am concurat și sunt sigur că anul viitor va fi foarte bun și știm că mașina poate câștiga.
Sunt cuvintele pilotului Nasser Al-Attiyah într-un interviu acordat pentru AUTOCRITICA.
Teste: BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé și Lynk & Co 08 PHEV.
Recomandare de seamă
Librăria de Design este un newsletter săptămânal scris de Ștefan Asafti dedicat persoanelor care activează în domeniul designului. Include insights despre freelancing, creativitate, vânzări și business, dar și știri importante din industrie. Abonează-te aici.
Consum extraurban
Singurătatea Generației Z, între productivitate și self-care. (Scena9)
Cursa spațială în 2025: China crește într-un an cât alții în zece, dar ascunde problemele sub preș. (Mindcraft Stories)
De ce nu reușește statul român să recupereze 1,3 miliarde de euro de la infractori. (Euronews)
Trei săptămâni cu noul antrenor AI Coach din aplicația Fitbit: devii mai rapid, dar și mai ciudat. (Wired)
Asociația Internațională pentru Cercetare în Criptologie și-a anulat alegerile pentru noua conducere pentru că a pierdut cheia de decriptare a sistemului informatic care a numărat voturile. (ArsTechnica)















