Cât costă noile BMW Seria 7 și Audi Q8 e-tron
Meșter în Mașini #72 • Ediție specială pentru Ford GT • Waze pe Renault Megane Electric • Înmatriculări în România • Modele și concepte cu hidrogen • Teste cu Honda Civic și Volkswagen T-Roc R.
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #72
10 decembrie 2022
Idei de cadouri pentru Crăciun
Suntem din nou în perioada aia dificilă a anului în care trebuie să alegem cadouri de Crăciun. Și, indiferent cât de bine cunoști persoana “țintă”, tot poate fi dificil să găsești cadoul potrivit, mai ales dacă vrei să fii cât de cât original și să nu repeți vreun cadou din anii precedenți.
Dar de-aia ne-am adunat noi aici, la Meșter în Mașini, să-ți dăm idei și sugestii pentru cadouri pe ultima sută de metri a anului și pe ultima sută de mii de euro a portofelului.
Prin primăvara acestui an, BMW a prezentat noua generație a sedanului premium Seria 7. La vremea respectivă, germanii au anunțat doar prețurile pentru versiunea electrică i7, care încep de la 132.000 de euro.
Știm însă că unii - puțini, e drept - dintre voi consideră că s-a ajuns prea departe cu prețurile la mașini, așa că BMW a acceptat compromisul și acum ne anunță prețurile și pentru versiunile cu motoare termice, alea pe care ni le permitem toți.
Aša că pentru mai puțin de 108.000 de euro primești un Seria 7 în versiune mild-hybrid cu motor diesel de 3,0 litri cu 300 de cai. Păi asta înseamnă că plătești doar 360 de euro pentru un cal-putere. Cât de tare ar fi să-ți dea ăștia putere de câți bani ai! Dom’le, am strâns și eu 70.000 de euro, feliați vă rog 194 de cai și puneți la pachet.
Și dacă nici asta nu este o idee ieftină pentru cadoul de Crăciun, am o ultimă soluție. De avarie, dar s-ar putea să-ți placă mai mult decât Seria 7. Pentru că e vorba despre noul Audi Q8 e-tron, adică un soi de facelift cu tot cu rebotezare al clasicului Audi e-tron.
Vorbim despre un SUV electric cu două motoare. Oferă în total 340 de cai putere și o autonomie de 488 de kilometri, deci practic suficientă cât să ajungi la Brașov chiar și pe minus 30 de grade Celsius. Ar fi fost o problemă dacă mergeai pe autostradă, dar iată că autoritățile ne ajută în acest sens privându-ne de această problemă. Mulțumim, oameni cu suflet mare.
Preț? Mai puțin de 75.000 de euro. Ceea ce s-ar putea să fie o afacere foarte bună dacă te gândești că prețurile la mașini sunt în continuă creștere, în timp ce prețurile la imobiliare încep timid să scadă. Practic, ai de ales: îți cumperi acum un Q8 e-tron sau o garsonieră sau mai aștepți un an și, cu aceeași bani, îți iei un Volkswagen Touareg sau un apartament de două camere. Viața e o sumă de alegeri.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Ediție specială pentru o mașină legendară
Ford GT este unul dintre cele mai importante modele din istoria constructorului american. Și cel mai bine înțelegi treaba asta dacă vezi filmul “Ford v Ferrari”, cunoscut în Europa drept “The Grand Challenge: Le Mans '66”. Îl recomand cu căldură indiferent dacă îți plac sau nu cursele cu mașini, întrucât Christian Bale și Matt Damon își joacă rolurile excelent într-un film despre Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1966 în care mesajul principal este că perseveranța te poate ajuta să-ți îndeplinești obiectivul, chiar dacă asta înseamnă să te iei la trântă cu cei mai buni dintre cei mai buni. Adică cu Ferrari. Filmul este disponibil la un click distanță pe serviciul de streaming Disney+.
Ei bine, Ford a anunțat zilele trecute o ultimă ediție specială pentru acest model. Se numește Ford GT Mk IV și este disponibil în numai 67 de exemplare, un tribut adus pentru victoria obținută de Ford cu un prototip GT Mk IV în ediția din 1967 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans. Ca să înțelegi contextul, Ford a câștigat 4 ediții consecutive de Le Mans între 1966-1969, ocazie cu care am scăpat și un spoiler-ul pentru filmul de mai sus.
Nu știu toate detaliile tehnice, însă pot să-ți confirm că motorul stoarce peste 800 de cai putere. Știu că treaba asta n-o să te ajute prea mult, mai ales că, așa cum se întâmplă mereu cu mașinile astea exclusiviste, probabil că toate unitățile au fost deja vândute. Altfel, 1,7 milioane de dolari sigur găseai tu pe undeva pe sub vreo saltea din casă.
Waze, ce drum trebuie să evit azi?
Îmi aduc aminte că una dintre concluziile cu care am rămas eu în toamna asta după ROCHARGE, adică turul României cu mașini electrice, a fost modul impecabil în care a funcționat sistemul de operare Android Automotive integrat pe Renault Megane E-Tech Electric. Atunci când butonul de volum am mașinii nu o lua razna. Și concluzia asta a venit inclusiv de la niște proprietari de iPhone-uri, ceea ce spune multe.
Unul dintre avantajele Android Automotive comparativ cu soluția intermediară Android Auto care doar “transplantează” funcțiile telefonului pe ecranul mașinii este disponibilitatea aplicațiilor native dezvoltate de Google. Printre ele, nelipsitul Google Maps.
Totuși, umblă vorba-n târg că mulți șoferi preferă să deschidă Waze pentru a afla cel mai aglomerat traseu spre destinație, adică traseul pe care trebuie de fapt să-l eviți dacă vrei să ajungi la timp la birou. Sau să vadă în ce tufe mai șade poliția, cine știe?
Așa că oamenii de la Renault s-au conformat și au anunțat că vor integra Waze în Android Automotive, mai întâi pe Megane E-Tech Electric și pe noul SUV compact Austral. Evident, n-o să ai nevoie de telefon în procesul ăsta, pentru că instalezi Waze-ul direct din aplicația Google Play disponibilă în interfața sistemului de infotainment.
Dacă vrei să înțelegi mai bine care-i faza cu sistemele de infotainment de pe mașini, de unde au plecat și unde vor ajunge ele când vor ajunge, Popescu a muncit cândva la un astfel de articol.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
De unde aveți atâta hidrogen, fraților?
În ultimele săptămâni am tot vorbit pe aici despre hidrogen, în contexte mai mult sau mai puțin legate de industria auto. Eu unul sunt departe de a fi convins că hidrogenul este o soluție bună pentru mașinile pe care le conducem zi de zi - nu de alta, dar Popescu ți-a povestit deja despre provocările industriei în articolul ăsta. Așa că nu, n-o să vezi prea curând o stație de alimentare cu hidrogen în România, dar asta nu înseamnă că producătorii auto au abandonat ideea. Ba din contră.
De exemplu, la uzina de la Munchen, BMW a început zilele astea producția unui model care se cheamă iX5 Hydrogen, adică un SUV X5 alimentat cu hidrogen care dezvoltă 374 de cai putere și are un rezervor de 6 kilograme de hidrogen. Pentru început, undeva prin primăvară, primele unități vor fi folosite în scopuri demonstrative.
Între timp, Toyota a prezentat nu unul, ci două prototipuri alimentate cu hidrogen. Bine, nici nu este chiar așa greu, pentru că în esență vorbim despre o tehnologie folosită deja de japonezi pe modelul electric alimentat cu hidrogen Mirai, care acum este “transferată” și pe alte modele, în acest caz pe Hilux și Corolla Cross.
Partea interesantă abia acum vine: în loc de motor electric, prototipul Corolla Cross folosește motorul cu combustie internă de 1,6 litri disponibil pe modelele de performanță GR Yaris și GR Corolla. Ceea ce teoretic e contraintuitiv, mai ales dacă ne gândim la perspectiva interzicerii motoarelor termice în Europa începând din 2035. În practică, probabil că japonezii vor colecta niște date pe care le vor putea folosi ulterior într-un proiect (ceva mai) viabil.
Reduceri la mașini
Pe piața auto din România există un paradox: deși prețurile la mașini au crescut cu câteva mii de euro bune - de exemplu, Mercedes-Benz Clasa A s-a scumpit brusc cu 8.000 de euro după ce a primit un facelift discret - iar numeroase modele sunt disponibile după multe, multe luni de așteptare, înmatriculările sunt în creștere comparativ cu anul trecut.
Luna noiembrie a adus însă o ușoară scădere a înmatriculărilor de mașini noi pe piața locală. Nu e ceva semnificativ, dacă ne gândim că scăderea a fost de 3,5%, iar românii au înmatriculat totuși peste 11.000 de unități. Ar putea fi însă un semnal că piața auto din România incepe să frâneze, ceea ce n-ar fi tocmai o surpriză în contextul inflației și dobânzilor în creștere puternică.
Până la o confirmare, rămânem cu cifre bune la nivelul primelor 11 luni ale anului: aproape 117.000 de mașini înmatriculate și o creștere de aproape 7% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Evident, Dacia este lider detașat cu aproape 35.000 de unități, iar marca de la Mioveni se descurcă în continuare bine și pe plan extern: în Franța, Dacia este pe locul 4 și singurul brand din top 6 cu înmatriculări în creștere, în Germania este pe locul 4 într-un top al celor mai mari creșteri în primele 11 luni ale anului, iar în Italia Sandero a fost al doilea cel mai înmatriculat model în luna noiembrie, după localnicul Fiat Panda.
Teste cu mașini aveți?
Avem.
Probabil sătul de atâtea Excel-uri, prezentări de proiecte și mail-uri pe final de an, Meșter și-a luat lumea în cap vreme de o zi și a pus piciorul în pragul noului Honda Civic. S-a lăsat cu o plimbare prin Pasul Tulnici și o noapte în natură la Zabola. Ceea ce îți recomandăm și ție dacă stă să-ți ia foc creierul.
Altfel, strict din punct de vedere tehnic, Meșter a fost plăcut surprins de noua transmisie e-CVT. Și are și argumente în sensul ăsta.
“Transmisia e-CVT este net, simțitor îmbunătățită față de generația anterioară. Chiar dacă uneori are încă întârzieri de procesare a informației care vine dinspre pedale, în cea mai mare parte a timpului o simți ca pe o cutie cu dublu ambreiaj. Și asta pentru că aceiași ingineri Honda s-au dat peste cap să simuleze schimbarea treptelor pentru ca europenii să nu mai țâțâie nemulțumiți printre dinți. E greu să transformi o cutie construită pentru a fi eficientă într-una care te poate păcăli fără probleme că e altceva decât e. Dar s-a înfăptuit mișcarea, iar experiența îmi spune că noul Civic o face cel mai bine în piață.”
Între timp, colegul de suferință Cornel Șocariciu a controlat din pedale cei 300 de cai-putere ai unui Volkswagen T-Roc R, care au sosit la pachet cu transmisie automată și tracțiune integrală.
Într-un peisaj în care modelul ăsta nu prea are concurenți, iar ăia pe care îi are sunt tot din curtea Grupului VAG - mă refer la Audi SQ2 și Cupra Ateca -, T-Roc R este ideal la drum lung, adică în afara orașului, pentru că așa a fost el conceput.
“E rigid – că de-aia îi spune model de performanță -, iar în oraș o să percepi lucrul acesta ca pe un punct negativ. Și n-ar fi neapărat vina lui că șosesele sunt pline de gropi sau că trecerile la nivel cu șinele de tramvai sunt “la nivel” doar cu numele. Dar oricum încerci să privești lucrurile și să atribui caracteristici, pe acolo circuli zilnic și depinde doar de tine dacă ești dispus să accepți “a bumpy ride”. În schimb, îi place mult în afara orașului pentru că are loc de joacă. Și nu prea se înclină pe viraje, iar direcția te pune la nivelul asfaltului și te obligă să simți fiecare mișcare.”
Auzi, da' povești cu mașini aveți?
Avem și d-astea. Da' de ce întrebi, îți plac?
Săptămâna asta avem chiar două, ambele semnate de Șocariciu. O fi și ăsta un semn că vrea omul să plece mai repede în concediu, cine știe.
În fine. Fii atent. A scris povestea lui Prius. Știi tu, mașina aia lansată într-un colț de lume - adică în îndepărtata Japonie - undeva prin 1997, mașina care a inventat practic termenul de hibrid. Doar că lucrurile n-au fost chiar atât de simple precum par la prima vedere.
Pentru că, vezi tu, oamenii au asamblat o mașină de test cu sistem hibrid care reușea performanța de a se opri complet după numai o jumătate de kilometru. N-a fost chiar ușor să descopere problema, dar până la urmă inginerii japonezi au reușit. Cum au făcut asta? Citești aici.
Iar dacă Prius nu este chiar modelul ăla după care să-ți întorci privirile pe stradă, plus că-l vezi și destul de rar, de Ford Fiesta sigur ai auzit și sigur-sigur l-ai și văzut pe stradă. E un model aflat pe final de carieră, pentru că producția va înceta oficial în 2023, la exact 50 de ani de la evenimentul care a condus la dezvoltarea unui astfel de model de oraș. Același Șocariciu ne spune cum a apărut Fiesta pe lume în contextul crizei petrolului din 1973.
Celelalte mașini de săptămâna asta
Rămânem alături de Șocariciu pentru încă o piesă. După ce a scăpat de nebunia organizată de Meșter prin Dolomiți, omul și-a pus casca în cap și a concurat, de data asta ca pilot, în Cursa Campionilor, un nume extrem de sugestiv pentru o competiție organizată undeva prin curtea centrului expozițional Romexpo. Atât s-a putut. Cert este că a condus un Mimi Evo, adică primul Mini electric de curse din istorie, iar aici afli toate detaliile despre îmbunatățirile primite de mașină în acest an.
Volkswagen va lansa încă un SUV electric - incredibil, cine s-ar fi așteptat la așa ceva?! - care va completa gama actuală formată din ID.4 și ID.5. Noul SUV va avea la bază platforma MEB+, adică o versiune îmbunătățită a actualei platforme MEB. Nu contează de la ce provine acronimul MEB, ce contează pentru noi este că platforma va permite autonomii de până la 700 de kilometri și puteri de încărcare de până la 200 kW. Producția va avea loc la uzina din Wolfsburg, acolo unde se va produce de anul viitor și ID.3 facelift, despre care ți-am povestit și săptămâna trecută;
Oamenii de la Euro NCAP ne-au anunțat că au intrat oficial în vacanța de iarnă. Bine, ei doar au zis că au avut ultima sesiune de teste de siguranță pe 2022, restul am dedus noi. Pe scurt, Ford Ranger, Mercedes-Benz GLC, Skoda Octavia Break, Volkswagen ID.Buzz și Lexus RX au luat 5 stele, în timp ce Peugeot 408 a primit doar 4 stele. Pățăști.
Luca de Meo, adică the boss la Grupul Renault, va prelua de la 1 ianuarie postul de președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Cu ce te afectează pe tine asta? Cu absolut nimic.
Cupra, brandul premim al spaniolilor de la Seat, va concura în competiția de monoposturi electrice Formula E printr-un parteneriat cu ABT Sportsline. Prima cursă are loc în Mexic în 14 ianuarie.
Mazda ne încântă ochii - și mai puțin buzunarele - cu o ediție specială gândită să marcheze cei 20 de ani de la debutul pe piață pentru Mazda 6.
Pe lângă conceptele pe hidrogen, Toyota a prezentat și câteva imagini cu un concept mult mai palpabil: C-HR Prologue anticipează noua generație C-HR. Vine în 2023.
Iar Hyundai ne arată un teaser cu viitorul model electric de performanță Ioniq 5 N. Prezentare și comenzi în 2023, aviz Meșter.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Îndulcitorii artificiali nu sunt o alternativă mai sănătoasă la zahăr.
New York-ul prin ochii unui scriitor în timpul unei plimbări la pas prin metropolă.
Cum arată prima generație de școli pilot din România.
Ce mănâncă acasă pacienții grav bolnavi? De la bucătăria din New York la blocajul din România
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor