Sebastién Loeb ia numele Dacia în deșert
Meșteri în Mașini #157 • Dacia în Dakar, cu Loeb în echipă • Primul Suzuki electric • Noul CLA, spionat intern • Kia Sportage facelift (în Coreea) • Noua marcă Audi: AUDI • Toyota GR86 Rally Legacy
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Dacia se joacă cu mașinuța în nisip
Știam deja de ceva vreme că marca Dacia va participa începând cu 2025 în Raliul Dakar cu un Dream Team. Și-i zicem Dream Team pentru că nici măcar nu am îndrăznit vreodată să visăm că oamenii ăștia vor purta tricouri cu sigla Dacia și că vor concura într-o competiție majoră a lumii motorsportului cu o mașină care poartă sigla mărcii cu care a crescut toți - aici subliniem ideea că e o mașină care poartă sigla Dacia, pentru că în esență n-are nico legătură cu ce vinde Dacia în showroom-uri și e concepută și produsă de britanicii de la Prodrive pe baza lui Hunter Hypercar. Dar nu e ca și cum mașinile de Formula 1 au lucruri în comun cu Ferrari, McLaren, Aston Martin, Alpine sau - nu mai zic - o doză de Red Bull. Deci nimic nou sub soare, n-a inventat Dacia marketingul prin motorsport.
Așa, echipa de vis, ziceam. Echipa e formată din multiplul (nonuplul s-o zice?) campion mondial de WRC Sébastien Loeb (și copilotul său, Fabian Lurquin), cvintuplul campion în Dakar Nasser Al-Attiyah (și copilotul Édouard Boulanger) și câștigătoarea en-titre a categoriei T3 din Dakar, Cristina Gutierrez (și copilotul Pablo Moreno).
Dacă aș fi scris pe internet că Loeb va ajunge să concureze pentru Dacia în Dakar atunci când Seb era Messi în Mondialul de Raliuri, eram deportat fără drept de apel de pe planetă și mai scriam despre mașini doar de Black Friday. Și despre alea de spălat, normal. La fel cu Al-Attiyah, un qatarez care a luat de cinci ori Dakar-ul la categoria Auto, dar are și medalie la Jocurile Olimpice la tir, printre altele.
Toată trupa (adică trei echipaje care vor concura cu trei mașini identice începând cu 2025 în Dakar) a fost prezentă la București săptămâna asta ca să răspundă la niscaiva întrebări (unde am aflat că programul Dacia în Dakar va dura cel puțin 3 ediții ale celui mai cunoscut rally-raid al lumii - 2025, 26 și 27) și să popularizeze povestea asta care marchează cea mai importantă prezență în motorsportul mondial pentru un brand românesc. Pe locul al doilea în lista asta e prezența celor de la BitDefender în lista de parteneri Ferrari. Iar pe locul al treilea îl avem, tot în Dakar, pe Mani Gyenes, care va participa din nou în categoria Moto.
Baftă tuturor celor implicați. Imaginea de mai jos e din Raliul Marocului, unde prototipul Dacia/Prodrive a câștigat la prima sa participare într-o competiție majoră (cu Nasser Al-Attiyah la volan).
La Vitara e bella
Prima generație Suzuki Vitara a venit pe lume un an mai târziu după subsemnatul, în 1988. Dacă ne-am duce în urmă pe axa timp, existența Vitarei (apropo, numele vine din englezescul „vital”, „vitality”) n-ar fi fost posibilă fără Jimny. La rândul lui, Jimny a fost pus la cale prin ’68, pe când se numea LJ. Extrapolând în limitele bunului simț, au trecut 56 de ani de la primul 4x4 Suzuki termic până la primul 4x4 Suzuki pur electric.
Despre Vitara am mai vorbit pe AUTOCRITICA, fiindcă l-am condus în Cars & Roads acum ceva ani. E genul ăla de mașină cu publicul ei bine definit, ca nucleul de celulă sănătoasă, chiar dacă nu-i perfectă. Genul de mașină pe care poți aplica reversul glumei cu Ferrari… „și cum e, că am văzut că nu prea-și cumpără lumea?”. Pentru Vitara, întrebarea ar suna mai degrabă „și cum e, că am văzut că-și cam cumpără lumea?”.
Ce trebuie știut despre Suzuki eVitara:
Se va produce în India, în uzina Suzuki Motor Gujarat, din primăvara lui 2025.
Arată diferit față de surata ei cu hibridă, se trage din conceptul eVX și stă pe platforma exclusiv electrică HEARTECT-e - cu originile denumirii nu vă pot ajuta, nu ne ocupăm noi. Întrebați la marketing.
Bateriile disponibile au 49 kWh, respectiv 61 kWh, ambele Litiu-fier-fosfat. Bateria mai mică e compatibilă doar cu roți motrice față, cea mare poate duce și tracțiune integrală, obținută din două motoare electrice.
În cazul bateriei de 49 kWh, motorul electric așezat pe puntea față produce 106 kW (144 de cai-putere) și 189 Newtoni-metru.
Pentru cea de 61 kWh, dacă alegi un singur motor și implicit roți motrice față, ai același cuplu dar mai multă herghelie - 128 kW (174 de cai-putere).
Dacă alegi 4x4 pe bateria mare, configurația include două motoare, câte unul pe fiecare punte, cu 128 kW (174 de cai-putere), respectiv 48 kW (65 de cai-putere). În total, eVitara 4x4 are 135 kW (184 de cai-putere) și 300 Newtoni-metru.
Din anunțul oficial lipsesc două elemente: autonomia maximă și puterea de încărcare pentru fiecare baterie. Știm însă că cea mai ușoară versiune eVitara cântărește 1.702 kilograme, iar cea mai grea, 1.899 de kilograme.
Știm și dimensiunile noii eVitara: 4.275 mm lungime (+10 cm față de Vitara), 1.800 mm lățime (+2,5 cm), 1.635 mm înălțime (+2,5 cm) și ampatament de 2.700 mm (+2 cm). Garda minimă la sol are 180 mm (-0,5 cm față de Vitara, probabil pierduți prin amplasarea bateriei sub podea).
Anunțuri despre alte anunțuri
În 2025 vine noua generație Mercedes-Benz CLA, inclusiv cu versiuni hibride (la 48 de volți) și electrice super-mega-ultra-eficiente, derivate din conceptul EQXX. Cuvintele lor, nu ale noastre.
Surprinsă aici într-o poză spion de fabrică, complet spontan:
Secția de chirurgie plastică
Audi își lansează o marcă nouă în China, în colaborare cu SAIC. Ea se va numi AUDI. Dacă în nume au fost implicați designerii responsabili pentru cum arată VW Golf sau fostul Passat, nu știm. A, da, marca AUDI nu va folosi cele patru inele ca identitate vizuală.
Prima promisiune a colaborării este electrică, momentan doar prototip: AUDI E. Mare, greu, luxos, cu formă de sedano-break - Sportback, cum îl alintă Audi. Sau era AUDI? În fine…
4.870 mm lungime, 1.990 mm lățime, 1.460 mm înălțime, 2.950 mm ampatament, două motoare electrice, baterie de 100 kWh, 570 kW (775 de cai-putere) și 800 Newtoni-metru, 0-100 în 3,6 secunde, autonomie maximă de 700 de kilometri (CLTC, adică WLTP-ul chinez).
Plus mențiunea că „se conduce ca un Audi adevărat când vine vorba de confort și dinamică”.
OK.
Kia Sportage a trecut prin răzătoare în Coreea de Sud și ceea ce a ieșit se numește facelift.
Exteriorul spune doar jumătate de poveste, fiindcă s-a umblat și la interior, pe ici, pe colo. Instrumentarul de bord și ecranul central au câte 12,3 inchi fiecare și-s unite în stil siamez, într-o suprafață curbată continuă, iar motorul de 1,6 litri benzină e legat acum de o transmisie automată cu 8 trepte în loc de 7.
Următoarea oprire: Europa.
Balisticele săptămânii
Unii bălesc la seturi LEGO. Alții la ceasuri. Eu am bălit la Toyota GR86 Rally Legacy Concept, o arătare care m-a făcut să caut pe YouTube clipuri cu Celica GT-Four. Așa-i când ești unul din copiii nouăzecilor.
Și muza:
Lewis Hamilton. Monopostul McLaren MP4/5B, condus de Ayrton Senna spre victorie în sezonul de Formula 1 din 1990. Ploaie. Interlagos, Marele Premiu al Braziliei. 4 noiembrie 2024.
Produsul Intern Brut
Piața auto, ca multe alte piețe, e o chestie vie. Fie stă, fie se mișcă, respiră, se-mbolnăvește sau trăiește bine-mersi. Și mai tare e că o poți studia ca un biolog, doar că în loc de microscop și Berzelius ai tabele și grafice. Plus ceva internet. Cum are colegul Daniel Popescu, de exemplu. Piața auto de la noi în primele luni din 2024, exprimată în bule, pătrățele, dreptunghiuri, hărți și culori.
Smart vinde SUV-uri electrice azi. Înainte să ajungă aici, înainte să cotropească Europa cu fortwo și forfour, a trebuit să existe. Să se nască. Pentru asta, a fost nevoie de o idee din anii ’70, un concept Mercedes și un producător elvețian de ceasuri. Deci, de unde vine marca Smart?
Mașini care sug asfaltul. De la origini și până în prezent, pe electric de performanță. De la Chaparral 2J la McMurtry Spéirling.
Testul săptămânii e despre Mazda CX-80. Vecinul de deasupra Mazdei CX-60 și totodată cea mai mare Mazda din Europa.
Podcastul AUTOCRITICA îți dă un set LEGO Technic McLaren F1. Gratis, fiindcă noi nu ne pricepem la Black Friday.
Intrați, vizionați, comentați și (poate) câștigați:
Știrile care nu au prins loc în pole position
În ograda altora: Škoda Kylaq, crossover pentru piața din India.
Cele mai puțin fiabile mașini în 2024. Un studiu al pieței din Marea Britanie. (What Car?)
BMW Skytop va costa 500.000 de euro. (BMWBlog)
Documentar despre Ayrton Senna, cu șase episoade. Pe Netflix din 29 noiembrie. (Car and Driver)
Cum vrea GM să scape de Apple CarPlay. (The Verge)
Mazda Iconic SP va intra în producție „în viitorul nu-așa-de-îndepărtat. (motor1)
Incursiune în lumea companiei canadiene Multimatic. (Road & Track)
Neața!
Newsletterul ăsta rămâne cel mai mișto din online-ul românesc... nelipsit ca și cafeaua de duminică dimineață :) dar îmi permit un comentariu... e faină, probabil cea mai faină din lumea auto prezența Dacia în Dakar, însă a-l pune pe Mani într-un top abia pe locul trei mi se pare puțin nedrept. Știi care sunt regulile categoriei la care participă, la fel cum știi că el a câștigat această categorie cu mult timp înainte ca oricare dintre Dacia și Bitdefender să își permită să viseze măcar la prezența ca brand în lumea motorsportului. Mani a ajuns să fie Dakar Legend cu un buget care probabil nu acoperă prețul cauciucurilor Dacia în prima săptămână de Dakar... a terminat etape cu mâna ruptă, a terminat mai multe Dakar-uri decât își propune azi Dacia să bifeze ca start... merită mai mult cred, decât o menționare aproape de "și alții". Care între noi fie vorba, există... și alți români care ajung acolo fără a avea bugetele și tracțiunea media pe care o au Dacia și Bitdefender.
Nu vreau să crezi că acest comentariu este o critică pentru autocritica, ci doar o notă de subsol.
Sporuri și la mai multe!