Tesla Model 3: plusuri și minusuri
Meșteri în Mașini #103 • Autocritica Squad a câștigat Transylvania Classic • Prețuri pentru Volkswagen Touareg facelit • Lamborghini Lanzador, conceptul electric cu nume stabilit de două românce
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #103
20 august 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Victorie cu năbădăi
Așa cum probabil ai observat, săptămâna trecută am lipsit din inboxul tău. Avem însă o scuză foarte bună: echipa Autocritica Squad a călătorit la Sibiu și a urcat Transfăgărășanul în drumul spre victorie în competiția de regularitate Transylvania Classic.
E vorba de “raliul ca o vacanță” care anul trecut i-a deschis apetitul lui
pentru competițiile de regularitate, un apetit concretizat anul ăsta prin participarea în Campionatul Mondial de Regularitate organizat de FIA, adică de fix aceeași oameni care se ocupă și de Formula 1. Nu glumim cu sportul la Autocritica - mergem direct la vârf.Acum, între două etape de campionat mondial, echipajul deja tradițional format din Mircea Meșter (pilot) și Cornel Șocariciu (copilot) a revenit în locul de unde a început toată nebunia. Și, pe un traseu parcurs în trafic deschis, cu respectarea tuturor regulilor de circulație, Autocritica Squad s-a apropiat cel mai mult de vitezele medii impuse de organizatori și a obținut astfel victoria în clasamentul general. Și la toate celelalte clase în care a concurat. În ciuda unor erori de măsurare din partea organizatorilor pe câteva probe.
Performanța a avut loc cu același Hyundai Ioniq 5 folosit de Autocritica Squad și în Campionatul Mondial de Regularitate. Adică un Ioniq 5 cu anvelope Michelin Pilot Sport EV dedicate mașinilor electrice și alimentat cu energie electrică prin aplicația Renovatio e-Charge, care oferă acces la cea mai vastă rețea de stații de încărcare din România și roaming în rețelele ultrarapide europene precum Ionity.
Cu ocazia asta am avut parte și de o premieră: competiția Transylvania Classic a fost câștigată pentru prima oară de o mașină electrică.
Felicitări băieților și baftă la început de septembrie în Slovenia. Apoi în Monte Carlo. Apoi în Italia.
Bune și rele cu Tesla Model 3
Și pentru că nu era frumos să-i las pe Meșter și Socariciu să se bucure singuri de prezența pe prima treaptă a podiumului, am mers cu ei la Sibiu să le fac galerie. Pe drumul de la București la Sibiu l-am avut ca șofer chiar pe Cornel și am fost pasager într-un Tesla Model 3 pe care l-am închiriat pe termen lung prin leasing operațional Business Green de la Autonom.
Cu ocazia acestui drum, Șocariciu a depășit pragul de 4.000 de kilometri parcurși cu Model 3 în cele trei luni de când a lăsat pe margine Ford Puma, o ocazie numai bună pentru un articol în care a explicat pe larg ce îi place și ce nu-i place la acest „iPhone al mașinilor”.
Eu pot să-ți confirm că spațiul interior este generos, dar și că nu este deloc amuzant să ai un plafon de sticlă pe un traseu de vreo 6 ore la temperaturi de vreo 35 de grade.
Altfel, șoferul meu în această călătorie este mai mult decât mulțumit de consumul redus de energie al mașinii. Ia uite aici:
Consumul afișat de mașină pentru cei peste 4.000 de kilometri pe care i-am făcut până acum este de 14,4 kWh/100 de kilometri. Ceea ce nu e rău deloc. Spre exemplu, un drum București - Brașov - Sibiu l-am făcut cu 68% din baterie, asta deși am stat blocat vreo oră și ceva pe Valea Prahovei. La întoarcere am ales varianta cu Valea Oltului, iar consumul a fost de 51% din capacitatea bateriei. Practic, aproape 300 de kilometri în care am consumat un pic peste jumătate din baterie. Sigur, a fost la vale, dar a fost și autostradă.
Pe de altă parte, tot el trage un semnal de alarmă în privința suspensiilor.
Înțeleg că Model 3 e o mașină grea (peste 1.800 de kilograme), iar suspensia trebuie să facă față cerințelor, doar că amortizarea nu-i în niciun fel. Departe de a fi confortabilă, dar departe și de ideea de sportivitate. E doar rigidă și atât. N-are eleganță în filtrarea denivelărilor, iar la prețul cerut ar fi trebuit măcar să dea clasă unor constructori mari de volum.
Se aude până în Texas, domnu' Elon?
Cât mai costă un Touareg
Chiar dacă multă lume este încă prin concedii, există și constructori auto care lucrează intens la modele actuale sau viitoare.
De exemplu, Volkswagen a lansat pe piața din România Touareg facelift, care a fost prezentat inițial undeva prin luna mai. Iar SUV-ul german păstrează tradiția de a fi disponibil cu o largă varietate de motorizări, indiferent că îți place benzina, motorina sau un cocktail în care să adagi și energie electrică.
Cel mai accesibil Touareg facelift costă puțin peste 60.000 de euro și vine cu motor diesel V6 de 231 CP. Pentru clasicul miros de benzină trebuie să scoți din conturile bancare undeva la 70.000 de euro, dar primești un V6 de 340 CP. Ai chiar și două versiuni plug-in hybrid cu autonomie electrică de 51 de kilometri, iar cea mai puternică dintre ele are 462 CP și costă aproape 100.000 de euro.
Între timp, după ce a rupt internetul în două prin design, noua generație Hyundai Santa Fe și-a dezvăluit acum și caracterul, iar pe piața europeană vor exista doar versiuni hibride. Mai exact, o variantă full-hybrid cu motor pe benzină de 1,6 litri și 180 CP și o versiune plug-in hybrid cu motor pe benzină de 1,6 litri și 160 CP. Nu avem cifre pentru puterea totală a sistemului PHEV, dar măcar pot să-ți confirm că volumul portbagajului este de 725 de litri, adică cu 91 de litri mai mare decât la precedenta generație. Nice!
Și încheiem rubrica noutăților europene cu Experimental, un concept de SUV electric (wow, ce surpriză!) de la Opel despre care oficialii germani spun că oferă indicii concrete despre designul viitoarelor modele de serie ale mărcii. Arată cam așa:
Born in USA
Dacă europenii sunt încă în vacanță, americanii au avut parte la sfârșitul acestei săptămâni de Monterey Car Week, un fel de salon auto în cadrul căruia au loc diverse evenimente în și în jurul orașului Monterey din California. Unul cu o populație de numai 30.000 de locuitori.
Ce treabă avem noi cu Monterey Car Week? Oho, păi avem, și încă cum.
De exemplu, Lamborghini a prezentat aici primul său concept electric. Are forma unui Grand Tourer cu gardă la sol înălțată, două uși, patru locuri și jante de 23 inchi. Întrucât vorbim despre un concept, detaliile tehnice nu au fost dezvăluite și oricum ar fi avut o relevanță minimă. Mai important este că acest concept anticipează lansarea primului model electric din istoria Lamborghini, undeva după anul 2028.
Lipsește ceva? Lipsește. Am lăsat la urmă numele acestui model pentru că are o semnificație importantă și pentru noi, românii. Conceptul electric Lamborghini se numește Lanzador, iar numele a fost stabilit de Namzya, o companie din București fondată de Marcela Prodan Sărmășan și Andra Guțui.
Cele două fete nu sunt la prima ispravă de acest fel, pentru că Lamborghini Invencible și Lamborghini Revuelto au fost de asemenea numite de ele. Și la fel ca Invencible și Revuelto, Lanzador este numele unui taur de coridă.
În șase luni, trei dintre cele mai importante lansări ale Lamborghini din era electrificării au fost expuse la nivel mondial cu nume create în România. Pentru noi, este mai mult decât o realizare personală și profesională. Pentru noi, aceste trei nume reprezintă o mândrie națională și dovada că poți face lucruri apreciate la nivel mondial indiferent de naționalitate și de țara în care te-ai născut.
Marcela Prodan Sărmășan, într-o postare pe profilul personal de Facebook
Tot la Monterey, Automobili Pininfarina a prezentat hypercarul B95. La fel ca imaginile, cifrele vorbesc de la sine: patru motoare electrice, 1.900 de cai putere, doar două secunde pentru plaja 0-100 km/h și viteză maximă de 300 km/h. Bateria are 120 kWh și se încarcă de la 20% la 80% în numai 25 de minute. Nu știm autonomia, dar hei, cui îi pasă?
Iar dacă îți face cu ochiul, te liniștesc eu rapid: costă 4,4 milioane de euro și va fi produs în 10 exemplare începând din 2025.
Altfel, Ford a prezentat cu aceeași ocazie cel mai puternic Mustang de serie: Mustang GTD va avea un motor V8 de 5,2 litri care va livra nu mai puțin de 800 de cai putere. Avem jante din aliminiu de 20 inchi, frâne Brembo cu elemente ceramice și producție limitată începând din 2025. Practic, ai vreo doi ani la dispoziție să obții viză de State, dar ai grijă cum vei transporta cei 300.000 de dolari necesari pentru achiziție.
Coborâm tot mai mult cu picioarele pe pământ și ajungem la Cadillac Escalade IQ, adică un SUV electric de 750 de cai putere cu tracțiune integrală dezvoltat pe o arhitectură la 800 de volți. Și pentru că o astfel de putere are nevoie de multă energie electrică, americanii au condimentat totul cu o baterie imensă, de 200 kWh, despre care afirmă că poate oferi o autonomie de până la 724 de kilometri. Preț? 130.000 de dolari.
Ce zici, totuși, de un pick-up electric? Americanii de la Fisker au prezentat Alaska, un model de serie mult mai accesibil (preț de bază de 45.400 de dolari) care promite o autonomie de 370 de kilometri pentru bateria de 75 kWh sau chiar 550 de kilometri dacă alegi acumulatorul de 113 kWh. Din păcate nu știm datele tehnice, iar scuza celor de la Fisker este că mașina e încă în stadiu de dezvoltare. Păi și atunci de unde ați scos autonomia aia?
Am lăsat la urmă probabil cea mai scumpă mașină prezentată la Monterey: Bugatti Mistral Gold cu motor W16 de 8,0 litri cu 1.600 CP va fi produs în numai 99 de exemplare și va costa fix 5 milioane de euro. Practic, mașina ideală cu care arabii îi vor prelua de la aeroport pe băieții care dau fotbalul european pe miuța din deșerturile Orientului Mijlociu în schimbul unor sute de milioane de euro.
Lucrări de control
Pe meleagurile patriei, colegii de la Autocritica au testat câteva mașini mai… omenești. De pildă, Dragoș Bălțăteanu s-a jucat cu un Dacia Duster Extreme în versiunea de 150 de cai putere cu tracțiune integrală.
Duster este un automobil robust, care poate fi folosit fără probleme atât în oraș sau la drum lung, cât și pe trasee neasfaltate și chiar în teren accidentat. Modelul are reale calități de off-roader și poate parcurge drumuri dificile la nevoie, dar majoritatea dintre noi îl vor scoate rar de pe asfalt.
Deși în teorie ai 200 de cai la dispoziție, realitatea spune altceva. Adică, nu se simt ca 200, nici măcar atunci când te duci în kickdown. Ba mai mult, vei induce și mai multă confuzie asupra transmisiei, ceea ce va rezulta într-o pauză în care… nu se întâmplă nimic, urmată de o tentativă de fuleu. Soluția aici e să accelerezi progresiv, din aproape în aproape – vei mai fluidiza un pic sinergia dintre cutie și motoare. Totuși, n-are rost să te aștepți la cine știe ce performanțe de hot-SUV.
Așa că a lăsat Australul pentru un BMW M2 cinstit.
Culmea, poți trăi liniștit cu M2 pe post de daily driver. Atât timp cât plecările tale din și prin oraș nu cer mult spațiu pentru… mai mult de două persoane și bagajele aferente. Da, e rigid, normal că e. Dar e rigidul ăla gumos, din care suspensia absoarbe ferm tot ce se numește imperfecțiune sau dâmb, fără zgomot, fără cloncănituri, iar șasiul scurt are fix zero tendințe de a „țopăi” peste denivelări.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Mercedes-Benz a prezentat noua generație Mercedes-AMG GT Coupé care scoate până la 585 CP. (Autocritica)
Cum a devenit peste noapte un constructor vietnamez al cincilea cel mai “valoros” producător de mașini din lume, deși a vândut doar 19.000 de mașini electrice în cei 4 ani de la lansare. (Yahoo! Finance)
CATL susține că va produce o baterie LFP care va permite o autonomie de 400 de kilometri cu o încărcare de numai 10 minute. (InsideEVs)
Lotus a prezentat Type 66, un model de circuit care va fi produs în numai 10 unități. (Motor1)
BYD va integra aplicația Karaoke în sistemul de infotainment, dar promite că versurile melodiilor vor fi afișate pe ecran doar atunci când mașina staționează. (Automotive News)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Ce se întâmplă cu organismul uman în perioadele de caniculă. (The Guardian)
Povestea lui LK-99, primul superconductor despre care s-a speculat că funcționează la temperatura camerei înainte ca cercetătorii să infirme această ipoteză. (Nature)
Prețul invizibil al apei: interviu cu un antropolog despre secetă și competiția pentru apă. (Scena9)
România, țara care nu știe să-și îngrijească bătrânii. Ce opțiuni ai în fața dramei „am un bătrân, ce mă fac cu el?” (Panorama)
Fotbalul feminin, între progres și instabilitate sau între finala Cupei Mondiale de astăzi (Anglia - Spania, ora 13:00, pe TVR) și desființarea peste noapte a unei echipe din România. (Povești din Sport)